Apropå elcykeldiskutionen som är på tapeten här just nu.

NLC

Aktiv medlem
Av allt som stod i NyTs artikel kunde jag inte hitta belägg för TS slutsats om att elcyklisterna skulle vara mer vältränande, bara att de gör av med fler kalorier. Men det gör åas även en stor person jämfört med en liten utan att man för den delen påstår att det för den skull är ”bättre” att vara stor.

Men på ämnet i fråga är det väl bara bra och roligt om det är fler som cyklar eftersom det ställer högre krav på cykelinfrans framkomlighet och säkerhet.
 

NLC

Aktiv medlem
Läser man abstraktet för studien istället för NyT journalistens tolkning av densamma så blir artikeln än mer ”intressant”

Transportation Research Interdisciplinary Perspectives sa:
Abstract
Physical activity has been widely associated with beneficial health effects. The use of electric-assist bicycles (e-bikes) can lead to increased or decreased physical activity, depending on the transport mode substituted.

This study aimed to compare physical activity levels of e-bikers and conventional bicycle users (cyclists) as well as across e-bike user groups based on the transport mode substituted by e-bike. Physical activity, transport and user related parameters were analysed. Data from the longitudinal on-line survey of the PASTA project were used. The survey recruited over 10,000 participants in seven European cities.

Physical activity levels, measured in Metabolic Equivalent Task minutes per week (MET min/wk), were similar among e-bikers and cyclists (4463 vs. 4085). E-bikers reported significantly longer trip distances for both e-bike (9.4 km) and bicycle trips (8.4 km) compared to cyclists for bicycle trips (4.8 km), as well as longer daily travel distances for e-bike than cyclists for bicycle (8.0 vs. 5.3 km per person, per day, respectively). Travel-related activities of e-bikers who switched from cycling decreased by around 200 MET min/wk., while those switching from private motorized vehicle and public transport gained around 550 and 800 MET min/wk. respectively.

Therefore, this data suggests that e-bike use leads to substantial increases in physical activity in e-bikers switching from private motorized vehicle and public transport, while net losses in physical activity in e-bikers switching from cycling were much less due to increases in overall travel distance.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S259019821930017X

Hela studien finns att läsa här
https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S259019821930017X?token=607E61DC91E943C88FB35C608F4DDEAA18D723676E356BDC8A46648B4D1121FF2F4BF115F74498A30126420EB8124764

Och vad jag kan se är det MET man skattat, inte kalorier som mått på (normerad) fysisk aktivitetsvolym inte energiförbrukning.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Artikeln är att slå in öppna dörrar, ganska självklart att man blir bättre tränad om man cyklar elcykel. Är väl ingen hemlighet att proffsstallen börjat träna på elcyklar.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag är ganska övertygad om att de flesta el-mtb är här av kommersiella syften. Det finns inte tillräckligt med potentiella kunder på happyeride. Genom ett jävla malande vill man bygga acceptans och intresse. Två mål är tydliga det första är exponering och det andra är trollande. Båda ger exponering. Hellre mycket exponering och chansen att spela ett missförstått offer som egentligen har roligast av alla på sin cykel med bara pytteliten nästan omärkbar motor och framförallt laglig snudd på rekommenderad framfart i skogen, än att vara som vi andra, gammaldags och teknikfientliga, kanske fientliga i största allmänhet. Jag känner ett antal personer med privata elcyklar men de håller aldrig på så här och tjatar. Själv blir man ju bara mindre sugen att prova en. Men jag är nog inte i målgruppen trots att jag både kan tänka mig att prova en elcykel för pendling och en Cake på en crossbana. E-mtb i skogen är för mig som rökning, prova inte för det är olämpligt att hålla på med och i värsta fall gillar du det.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Jag är ganska övertygad om att de flesta el-mtb är här av kommersiella syften. Det finns inte tillräckligt med potentiella kunder på happyeride. Genom ett jävla malande vill man bygga acceptans och intresse. Två mål är tydliga det första är exponering och det andra är trollande. Båda ger exponering. Hellre mycket exponering och chansen att spela ett missförstått offer som egentligen har roligast av alla på sin cykel med bara pytteliten nästan omärkbar motor och framförallt laglig snudd på rekommenderad framfart i skogen, än att vara som vi andra, gammaldags och teknikfientliga, kanske fientliga i största allmänhet. Jag känner ett antal personer med privata elcyklar men de håller aldrig på så här och tjatar. Själv blir man ju bara mindre sugen att prova en. Men jag är nog inte i målgruppen trots att jag både kan tänka mig att prova en elcykel för pendling och en Cake på en crossbana. E-mtb i skogen är för mig som rökning, prova inte för det är olämpligt att hålla på med och i värsta fall gillar du det.
Låter inte alls orimligt, speciellt som flera av dessa argumenterar ganska likartat. Ganska hetsigt.

Ett tag var det en "ny" användare varje lördag som körde typ samma öppningstråd.
 

Vaad

Ny medlem
Hasse#7 sa:
Jag är ganska övertygad om att de flesta el-mtb är här av kommersiella syften. Det finns inte tillräckligt med potentiella kunder på happyeride. Genom ett jävla malande vill man bygga acceptans och intresse. Två mål är tydliga det första är exponering och det andra är trollande. Båda ger exponering. Hellre mycket exponering och chansen att spela ett missförstått offer som egentligen har roligast av alla på sin cykel med bara pytteliten nästan omärkbar motor och framförallt laglig snudd på rekommenderad framfart i skogen, än att vara som vi andra, gammaldags och teknikfientliga, kanske fientliga i största allmänhet. Jag känner ett antal personer med privata elcyklar men de håller aldrig på så här och tjatar. Själv blir man ju bara mindre sugen att prova en. Men jag är nog inte i målgruppen trots att jag både kan tänka mig att prova en elcykel för pendling och en Cake på en crossbana. E-mtb i skogen är för mig som rökning, prova inte för det är olämpligt att hålla på med och i värsta fall gillar du det.
Tack. Jag tror de flesta använder el som komplement eller för cykla till jobbet med.

Det är skillnad på elcykel också.
 

NickPick

Aktiv medlem
Det konstiga är att några vissa kör elmtb uppe på fjälleder och givetvis trimmat så det går fort nog och tror att det gynnar deras sak. IQ osv.

PS. Varför stängs inte allt förpestade om elcyklar här när det finns ett forum för det. Moderatorerna är snabb att låsa annonser så det nonchaleras ju bara.
 

jonte987

Aktiv medlem
På plus sidan så har T-O-M-T-A-R-N-A nog snart trollat tillräckligt för att det ska bli åtgärd.
Starta en 7-8 trolltrådar till så är det nog biff
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Vaad sa:
Hasse#7 sa:
Jag är ganska övertygad om att de flesta el-mtb är här av kommersiella syften. Det finns inte tillräckligt med potentiella kunder på happyeride. Genom ett jävla malande vill man bygga acceptans och intresse. Två mål är tydliga det första är exponering och det andra är trollande. Båda ger exponering. Hellre mycket exponering och chansen att spela ett missförstått offer som egentligen har roligast av alla på sin cykel med bara pytteliten nästan omärkbar motor och framförallt laglig snudd på rekommenderad framfart i skogen, än att vara som vi andra, gammaldags och teknikfientliga, kanske fientliga i största allmänhet. Jag känner ett antal personer med privata elcyklar men de håller aldrig på så här och tjatar. Själv blir man ju bara mindre sugen att prova en. Men jag är nog inte i målgruppen trots att jag både kan tänka mig att prova en elcykel för pendling och en Cake på en crossbana. E-mtb i skogen är för mig som rökning, prova inte för det är olämpligt att hålla på med och i värsta fall gillar du det.
Tack. Jag tror de flesta använder el som komplement eller för cykla till jobbet med.

Det är skillnad på elcykel också.
Ja, jag skrev ju det.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
NickPick sa:
Det konstiga är att några vissa kör elmtb uppe på fjälleder och givetvis trimmat så det går fort nog och tror att det gynnar deras sak. IQ osv.

PS. Varför stängs inte allt förpestade om elcyklar här när det finns ett forum för det. Moderatorerna är snabb att låsa annonser så det nonchaleras ju bara.
Ny tid kommer....


(Hoppas jag iaf då det är sjukt störande att representanter för de som tjänar pengar på el cyklar fritt kan köra med 10-15 konton och argumentera fritt för sin sak i sken av att vara vanliga kränkta trögtänkt elcyklister.)
 

Flurken

Ny medlem
Vet inte riktigt varför jag ger mig in i denna debatt, men jag har långtråkigt.

Jag kommer från den "andra sidan". Jag körde enduro i många år, tills kroppen sade stopp. Saknade att flyta fram i skogen och köpte en cykel. Intresset växte från det. El-mtb..

Lite bakgrund:

Då jag växte upp i en by i Norrland var vi två som körde hoj i skogen. Markägarna tyckte att det var bara bra att vi höll stigar öppna. Några år senare var det många som kom och körde på våra fina spår, med misär som följd. Alla jättearga. Det gick inte längre att åka i skogen, man fick köra på banor. En helt annan grej. Lasta hojen på släp etc etc. En timmes träningspass var nu en halv dag med all logistik.

En kollega visade en video på en tysk el-hoj som gick i 70 knyck. Skitfrän. Jag hade säkert tyckt den hade varit ganska rolig. Inte lika rolig som min sista endurohoj, med riktig fjädring. Dock är denna el-mtb en motorcykel, inte en cykel.

Mer effekt = mer skada på naturen.

Våra kära lagstiftare kommer INTE att göra skillnad på cykel och cykel. Kommer det mer e-mtb, kommer det mer cykelförbud. Tvivlar på att det någonsin kommer "el-cyklel förbjuden".

Sporten biter sig själv i svansen så att det sjunger om det. Vidare känns det som om detta inte är något som mtb-åkarna frågat efter, snarare att några vill skapa en ny marknad, med misär för alla som följd.

En-cyklar som pendling i övrigt är väl inget att gnälla över. Älskar el-cyklister, få saker som får trötta ben att vakna som en el-cykel framför.
 

ejon

Ny medlem
Flurken, jag förstår inte heller varför jag ens ödslar tid på dessa personer. Jag tycker bara att de tar själsligt utrymme från andra som har mer än ett intresse i livet. Det är också så att elcyklar och vanliga cyklar ändå är så pass lika varandra att det hela blir bara konstigt. Jag har flera cyklar och gillar att variera. Det saknas sunda skäl till varför alla grälar om detta.

E-mtbn är något man vill ha i en storstadsmiljö, då det är mycket hål i gatan, cykelbanorna är så pass ojämna att man hellre kör på vägen. Sylvassa kanter från vägarbeten, gatustenskanter och andra hinder. Jag tvivlar att min cyclocross skulle klara sig särskilt bra över dessa hinder. Dessa fälgar jag har på den cykeln kostar multum. Förra uppsättningar fälgar tog stryk av allt sådant körande att jag numera inte tycker det är värt det längre.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Flurken sa:
Vet inte riktigt varför jag ger mig in i denna debatt, men jag har långtråkigt.

Jag kommer från den "andra sidan". Jag körde enduro i många år, tills kroppen sade stopp. Saknade att flyta fram i skogen och köpte en cykel. Intresset växte från det. El-mtb..

Lite bakgrund:

Då jag växte upp i en by i Norrland var vi två som körde hoj i skogen. Markägarna tyckte att det var bara bra att vi höll stigar öppna. Några år senare var det många som kom och körde på våra fina spår, med misär som följd. Alla jättearga. Det gick inte längre att åka i skogen, man fick köra på banor. En helt annan grej. Lasta hojen på släp etc etc. En timmes träningspass var nu en halv dag med all logistik.

En kollega visade en video på en tysk el-hoj som gick i 70 knyck. Skitfrän. Jag hade säkert tyckt den hade varit ganska rolig. Inte lika rolig som min sista endurohoj, med riktig fjädring. Dock är denna el-mtb en motorcykel, inte en cykel.

Mer effekt = mer skada på naturen.

Våra kära lagstiftare kommer INTE att göra skillnad på cykel och cykel. Kommer det mer e-mtb, kommer det mer cykelförbud. Tvivlar på att det någonsin kommer "el-cyklel förbjuden".

Sporten biter sig själv i svansen så att det sjunger om det. Vidare känns det som om detta inte är något som mtb-åkarna frågat efter, snarare att några vill skapa en ny marknad, med misär för alla som följd.

En-cyklar som pendling i övrigt är väl inget att gnälla över. Älskar el-cyklister, få saker som får trötta ben att vakna som en el-cykel framför.
Bra skrivet!
 

GoranS

Aktiv medlem
ejon sa:
Flurken, jag förstår inte heller varför jag ens ödslar tid på dessa personer. Jag tycker bara att de tar själsligt utrymme från andra som har mer än ett intresse i livet. Det är också så att elcyklar och vanliga cyklar ändå är så pass lika varandra att det hela blir bara konstigt. Jag har flera cyklar och gillar att variera. Det saknas sunda skäl till varför alla grälar om detta.

E-mtbn är något man vill ha i en storstadsmiljö, då det är mycket hål i gatan, cykelbanorna är så pass ojämna att man hellre kör på vägen. Sylvassa kanter från vägarbeten, gatustenskanter och andra hinder. Jag tvivlar att min cyclocross skulle klara sig särskilt bra över dessa hinder. Dessa fälgar jag har på den cykeln kostar multum. Förra uppsättningar fälgar tog stryk av allt sådant körande att jag numera inte tycker det är värt det längre.
Förstår inte riktigt hur elen skyddar mot hål i gatan, vassa kanter och hinder.
 

ejon

Ny medlem
Nä Göran. Jag vet inte om det är så att du inte vill förstå eller om du vill dryga dig. Många vill ju bara vara otrevliga i varje tråd(det är uttalat). Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är lite hopplöst att besvara dig men jag försöker en gång till i all ödmjukhet, så får vi se om du klarar av att föra dig.

På MTBn sitter det tjocka, breda fina däck på en sk 29er. Ramen är byggd som en stridsvagn(inte riktigt men delarna har tjockare dimensioner). Det är mer stabilt precis som i en bil för att möta sådana hinder såsom vassa stenkanter, hål i gatan. Det är också kostnadsfritt att stanna vid mänskliga hinder för att sedan fortsätta färden(el). Hetsen som många andra cyklister tar med sig ut på cykelbanorna uteblir. Allt blir trevligare och säkrare.
 

GustafH

Ny medlem
ejon sa:
Nä Göran. Jag vet inte om det är så att du inte vill förstå eller om du vill dryga dig. Många vill ju bara vara otrevliga i varje tråd(det är uttalat). Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är lite hopplöst att besvara dig men jag försöker en gång till i all ödmjukhet, så får vi se om du klarar av att föra dig.
Skärp dig. Sluta upp med dina härskartekniker och försök inte låtsas att du är ödmjuk.

ejon sa:
På MTBn sitter det tjocka, breda fina däck på en sk 29er. Ramen är byggd som en stridsvagn(inte riktigt men delarna har tjockare dimensioner). Det är mer stabilt precis som i en bil för att möta sådana hinder såsom vassa stenkanter, hål i gatan. Det är också kostnadsfritt att stanna vid mänskliga hinder för att sedan fortsätta färden(el). Hetsen som många andra cyklister tar med sig ut på cykelbanorna uteblir. Allt blir trevligare och säkrare.
Tusentals personer dagligen klarar att cykla i Sveriges städer utan att behöva ha nåt som är "bygg[t] som en stridsvagn". Och det minskar inte på något vis "hetsen", den sitter inte i vare sig ramen eller batteriet.
 

oxr

Aktiv medlem
Prova att ta ut din cx från parketten ska du se att den klarar det mesta. Mycket mytbildning kring fälgar och material som fullständigt saknar förankring i verkligheten.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Ojoj, är det århundradets skandal som så sakteliga börjar nystas upp? Alla dessa ovetande, eller snarare okunniga, som köpt en vanlig cykel för att pendla, förstår dom inte att det inte går?
 

GoranS

Aktiv medlem
ejon sa:
Nä Göran. Jag vet inte om det är så att du inte vill förstå eller om du vill dryga dig. Många vill ju bara vara otrevliga i varje tråd(det är uttalat). Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är lite hopplöst att besvara dig men jag försöker en gång till i all ödmjukhet, så får vi se om du klarar av att föra dig.

På MTBn sitter det tjocka, breda fina däck på en sk 29er. Ramen är byggd som en stridsvagn(inte riktigt men delarna har tjockare dimensioner). Det är mer stabilt precis som i en bil för att möta sådana hinder såsom vassa stenkanter, hål i gatan. Det är också kostnadsfritt att stanna vid mänskliga hinder för att sedan fortsätta färden(el). Hetsen som många andra cyklister tar med sig ut på cykelbanorna uteblir. Allt blir trevligare och säkrare.
Jag ville påpeka att argumenten du framförde inte hade ett dyft med eldriften att göra varmed jag tyckte det var skumt att poängtera eldriften genom att använda termen e-mtb. Om du tolkar det som drygt ber jag om ursäkt. Syftet var snarast ett litet skojsamt sätt att uttrycka detta. Borde kanske satt en ;-) för att poängtera det men trodde det var uppenbart.
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
ejon sa:
Nä Göran. Jag vet inte om det är så att du inte vill förstå eller om du vill dryga dig. Många vill ju bara vara otrevliga i varje tråd(det är uttalat). Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är lite hopplöst att besvara dig men jag försöker en gång till i all ödmjukhet, så får vi se om du klarar av att föra dig.

På MTBn sitter det tjocka, breda fina däck på en sk 29er. Ramen är byggd som en stridsvagn(inte riktigt men delarna har tjockare dimensioner). Det är mer stabilt precis som i en bil för att möta sådana hinder såsom vassa stenkanter, hål i gatan. Det är också kostnadsfritt att stanna vid mänskliga hinder för att sedan fortsätta färden(el). Hetsen som många andra cyklister tar med sig ut på cykelbanorna uteblir. Allt blir trevligare och säkrare.
Ska inte lägga ord i munnen på GoranS, men jag antar att han menar att om man tycker att det inte går att pendla på en CX pga vassa kanter så finns ju vanlig mtb, utan el.

*edit - GoranS hann före, men jag hade i alla fall tolkat rätt :)
 
Senast ändrad:

ejon

Ny medlem
GustafH sa:
ejon sa:
Nä Göran. Jag vet inte om det är så att du inte vill förstå eller om du vill dryga dig. Många vill ju bara vara otrevliga i varje tråd(det är uttalat). Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är lite hopplöst att besvara dig men jag försöker en gång till i all ödmjukhet, så får vi se om du klarar av att föra dig.
Skärp dig. Sluta upp med dina härskartekniker och försök inte låtsas att du är ödmjuk.

ejon sa:
På MTBn sitter det tjocka, breda fina däck på en sk 29er. Ramen är byggd som en stridsvagn(inte riktigt men delarna har tjockare dimensioner). Det är mer stabilt precis som i en bil för att möta sådana hinder såsom vassa stenkanter, hål i gatan. Det är också kostnadsfritt att stanna vid mänskliga hinder för att sedan fortsätta färden(el). Hetsen som många andra cyklister tar med sig ut på cykelbanorna uteblir. Allt blir trevligare och säkrare.
Tusentals personer dagligen klarar att cykla i Sveriges städer utan att behöva ha nåt som är "bygg[t] som en stridsvagn". Och det minskar inte på något vis "hetsen", den sitter inte i vare sig ramen eller batteriet.
Återigen, du verkar inte heller ha läst det jag skrev. Det är väldigt vanligt bland ilskna elcykelhatare. Bara ni får säga något otrevligt om elcyklar så är det som ni har ett free card utan att tillföra något.

En cykel som inte går sönder. En cykel som bidrar till säkrare och lugnare färd. Det kanske är lugnt där du befinner dig och det är väl bra.

Är det så här där du cyklar på morgonen och kväll?


Det dör ju faktiskt rätt många cyklister i Sverige varje år, det är många som skadas och många skadas allvarligt. Så ja, det finns anledning till att ha bra utrustning till förutsättningarna.
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
ejon sa:
GustafH sa:
ejon sa:
Nä Göran. Jag vet inte om det är så att du inte vill förstå eller om du vill dryga dig. Många vill ju bara vara otrevliga i varje tråd(det är uttalat). Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är lite hopplöst att besvara dig men jag försöker en gång till i all ödmjukhet, så får vi se om du klarar av att föra dig.
Skärp dig. Sluta upp med dina härskartekniker och försök inte låtsas att du är ödmjuk.

ejon sa:
På MTBn sitter det tjocka, breda fina däck på en sk 29er. Ramen är byggd som en stridsvagn(inte riktigt men delarna har tjockare dimensioner). Det är mer stabilt precis som i en bil för att möta sådana hinder såsom vassa stenkanter, hål i gatan. Det är också kostnadsfritt att stanna vid mänskliga hinder för att sedan fortsätta färden(el). Hetsen som många andra cyklister tar med sig ut på cykelbanorna uteblir. Allt blir trevligare och säkrare.
Tusentals personer dagligen klarar att cykla i Sveriges städer utan att behöva ha nåt som är "bygg[t] som en stridsvagn". Och det minskar inte på något vis "hetsen", den sitter inte i vare sig ramen eller batteriet.
Återigen, du verkar inte heller ha läst det jag skrev. Det är väldigt vanligt bland ilskna elcykelhatare. Bara ni får säga något otrevligt om elcyklar så är det som ni har ett free card utan att tillföra något.

En cykel som inte går sönder. En cykel som bidrar till säkrare och lugnare färd. Det kanske är lugnt där du befinner dig och det är väl bra.

Är det så här där du cyklar på morgonen och kväll?


Det dör ju faktiskt rätt många cyklister i Sverige varje år, det är många som skadas och många skadas allvarligt. Så ja, det finns anledning till att ha bra utrustning till förutsättningarna.
Hur menar du att en elcykel bidrar till en lugnare och säkrare färd och varför skulle den gå sönder i mindre utsträckning än en mtb utan eldrift?

Det är ok att säga att man inte pallar cykla mtb till jobbet varje dag och komma fram svettig med allt det drar med sig. Argumenten du drar ovan får du gärna utveckla.
 
ejon sa:
Nä Göran. Jag vet inte om det är så att du inte vill förstå eller om du vill dryga dig. Många vill ju bara vara otrevliga i varje tråd(det är uttalat). Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är lite hopplöst att besvara dig men jag försöker en gång till i all ödmjukhet, så får vi se om du klarar av att föra dig.

På MTBn sitter det tjocka, breda fina däck på en sk 29er. Ramen är byggd som en stridsvagn(inte riktigt men delarna har tjockare dimensioner). Det är mer stabilt precis som i en bil för att möta sådana hinder såsom vassa stenkanter, hål i gatan. Det är också kostnadsfritt att stanna vid mänskliga hinder för att sedan fortsätta färden(el). Hetsen som många andra cyklister tar med sig ut på cykelbanorna uteblir. Allt blir trevligare och säkrare.
Skulle säga att det med största sannolikhet inte är den vanliga cykeln det är fel på utan hur du kör.
Kör man som att man har en pansarvagn så behöver man en men har man däremot lite finess och framförhållning i sin körning så funkar även en lvg cykel ypperligt.

Tjääääna!
 

Flurken

Ny medlem
Inte för att jag vill lägga mig i eran ”pissing contest”, men tycker ni båda att detta är en konstruktiv diskussion?
Ibland får man ”agree to disagree”, annars finns ju p.m. F.ö är jag ingen anglofil, trots att min skrift är bevis mot motsatsen.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Säkrare med elcykel? Var det inte i Nederländerna man gjort en studie som visade att fler dog och skadades allvarligt när man fick hjälp att hålla uppe farten?

Orkar inte googla.
 

moros

Medlem
Bidrar en e-mtb till säkrare och lugnare färd i stan? Är det det du menar?

Och gällande behovet av en stridsvagn så har jag lyckats cykla i stan, till och från jobb, året om, i ganska många år nu. På ganska ordinära cyklar. 7vxl "herrcykel", 18vxl hybrid. "racer", oftast med ca 28-37mm däck. Lever fortfarande, har inte spräckt några ramar eller knäckt några hjul.

Elcykel fyller ett syfte som pendlingsverktyg för vissa, helt klart. Men att hävda att man behöver en eMTB, nja.
 

GustafH

Ny medlem
ejon sa:
Återigen, du verkar inte heller ha läst det jag skrev. Det är väldigt vanligt bland ilskna elcykelhatare. Bara ni får säga något otrevligt om elcyklar så är det som ni har ett free card utan att tillföra något.

En cykel som inte går sönder. En cykel som bidrar till säkrare och lugnare färd. Det kanske är lugnt där du befinner dig och det är väl bra.

Är det så här där du cyklar på morgonen och kväll?


Det dör ju faktiskt rätt många cyklister i Sverige varje år, det är många som skadas och många skadas allvarligt. Så ja, det finns anledning till att ha bra utrustning till förutsättningarna.
Jo, jag läste vad du skrev. Men jag saknar argument till varför en elcykel skulle hjälpa.

Ingen av videorna du visar är särskilt spektakulära. Är det bra? Nä. Är det ovanligt? Nä, inte ens i min småstad i Skåne (än mindre i Lund eller Malmö som jag också ofta cyklar i). Men här nere bidrar elcyklarna till mer hets, inte mindre, eftersom de ofta trycker upp farten till sina 25 km/h så fort man börjar trampa så tempot blir högre.

Däremot har jag inga problem med cykelpendling med elcykel men att det skulle bli lugnare eller att materialet skulle vara bättre? Nja.
 

ejon

Ny medlem
Mycketvillhamer:

Vanliga cyklister utan el:

Orkar inte bromsa och trampa upp cykeln i realiteten, så ofta som det krävs för att vara i harmoni med gående, bilister, bussar och småbarn mm. Allt möjligt rör sig på vägarna, el-skateboards, el-sparkcyklar, mopeder, elmopeder, ja och allt vad det nu kan vara, utöver bussar, bilar, 3-hjulingar, människor osv.

Vad som händer?
De chansar att komma mellan trånga passager mellan bilar, barnvagnar, gående, lastbilar, bussar mm. Förstår du? Tröttheten skapar hets och vilda chansningar på allas bekostnad.

Elcyklar:

Att ta sig fram i en storstad är ju en berättelse för sig. Tunnelbanorna som går var 3:minut, är fulla överallt, pendeltåg, bussar. Köra bil, går inte. Det är köer överallt. Är det inte köer, så är avgifter och nitiskheten mycket hög bland p-lisorna.

Vad kommer elcykeln in i allt detta? Det är lätt att bromsa och få upp cykeln i fart. Det kostar inte att hatta på detta sätt. Hålen i gatorna kan verkligen variera och även hur man anlägger trottoarkanter. Vissa av trottoarkanterna verkar vara lagda av människor som hatar alla sorters cyklister. En E-MTB tar sig lätt över detta utan bekymmer. Utan el, så hade det inte varit lika enkelt. Om man nu ska köra hinderbana till jobbet varje dag så behöver det fungera. En vanlig MTB kanske skulle hålla men skulle inte vara det bästa valet enligt mig.
 

Elhojtok

Medlem
moros sa:
Bidrar en e-mtb till säkrare och lugnare färd i stan? Är det det du menar?

Och gällande behovet av en stridsvagn så har jag lyckats cykla i stan, till och från jobb, året om, i ganska många år nu. På ganska ordinära cyklar. 7vxl "herrcykel", 18vxl hybrid. "racer", oftast med ca 28-37mm däck. Lever fortfarande, har inte spräckt några ramar eller knäckt några hjul.

Elcykel fyller ett syfte som pendlingsverktyg för vissa, helt klart. Men att hävda att man behöver en eMTB, nja.
När det är 10 cm isbark så skulle jag gärna ha lite dämpning. Men sen är jag iofs lite för stolt för att köpa en EMTB..
Faktum är att jag blir skitsur och tar åt mig personligen av påhopp. Jag har nämligen hittat det mest förnämliga fordon jag kan tänka mig. Jag åker aldrig bil till jobbet längre. Jag är ute på tur på helgerna och åker och handlar på vardagarna. Alltihop med elcykeln. Ibland med elen avstängd.
Och ändå köpte jag en cykel och försökte cykla till jobbet för 15 år sen. Det gick helt enkelt inte bra. Men vissa här tycker att det är bättre att jag tar bilen än elcykeln, om det nu är så att jag inte orkar cykla "på riktigt" varje dag.
 

ejon

Ny medlem
moros sa:
Bidrar en e-mtb till säkrare och lugnare färd i stan? Är det det du menar?

Och gällande behovet av en stridsvagn så har jag lyckats cykla i stan, till och från jobb, året om, i ganska många år nu. På ganska ordinära cyklar. 7vxl "herrcykel", 18vxl hybrid. "racer", oftast med ca 28-37mm däck. Lever fortfarande, har inte spräckt några ramar eller knäckt några hjul.

Elcykel fyller ett syfte som pendlingsverktyg för vissa, helt klart. Men att hävda att man behöver en eMTB, nja.
Jag har inte någon statistik på det. Har du det? Jag kan säga jag vet inte. Jag försöker optimera i den mån det går. Ja, visst men vad tror du personen som blev överkörd av bussen säger? Att det är säkert? Eller ska vi utgå från dig och säga att det är riskfritt? Du vet mycket väl att det inte är riskfritt om du nu verkligen kör i en större stad med cykel.

Fast återigen, precis som vissa, så väljer du använda ordet Stridsvagn, när jag skrev tjockare dimensioner. Om du hade varit det minsta vuxen, så hade du önskat vara saklig.
[Cut] dålig attityd [/cut]

Edit: raderade lite // admin
 
Senast redigerad av en moderator:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer