Är det ens möjligt att byta bromswire?

andjoh01

Medlem
Har någon ett förslag på hur jag ska kunna få igenom en ny bromswire? Hålet har samma diameter som bromswire och det finns ingen kanal i ramen. Lyckas inte suga igenom någon tråd heller. Frågan är om det skulle hjälpa. Det är precis så att man får in vajern med ett varv sytråd runt så chansen att kunna få ut den med tråden känns minimal...

Bilagor

• 3F996652-DC30-4CA5-A1F1-08F4F90D9B70.jpeg
    3F996652-DC30-4CA5-A1F1-08F4F90D9B70.jpeg
    141.6 KB · Besök: 75
Hade du haft kvar den gamla så hade det kanske gått att löda ihop ändarna mot varandra och sen dra igenom. Är hålet lika litet i andra änden? Du kan kanske testa att knyta en ögla på en sytråd, fästa den längst fram på wiren, trycka igenom wiren och sen fösöka fånga öglan med enböjs ståltråd. Pilligt.

Känns inte så lockande att borra... håller på med diverse sytrådsvarianter nu men tålamodet börjar sina. Ja båda hålen är lika små. Undrar hur tillverkaren tänkte en gång i tiden... ”den här vajern är så grym så den ska aldrig behöva bytas”...

Skulle det gå att försöka pilla igenom en svetstråd som man böjer i ena änden? Då kanske du kan lyckas styra den till hålet från insidan och har du fått igenom den så drar du med hjälp av den igenom ett snöre och sedan wiren.

Massiva mängder sprit (för tålamodet), ändlösa svordomar och en stor portion tur har löst samma problem för min del. Keep on trying.

Inspiration:

Det verkar iallafall stå klart att ingen uppfunnit nåt ”magiskt” verktyg för ändamålet. En fästingsnara eller något liknande borde vara det optimala. Blir några försök till innan borren åker fram. I så fall gör jag hål så jag kan dra igenom hölje också.

Tunn genomskinlig plastslang som går in i hålet i ramen. Tejpa fast på dammsugaren. Tunn tråd som du kan suga in i plastslangen. Du ska ha en bit slang utanför hålet i ramen där du stack in slangen då ser du när tråden är i slangen. Sen koppla tråden till vajern dra igenom.

man lämnar väl gamla vajern i ramen när man drar ut höljet, trär nya höljet över gamla vajern, och sedan i steg tre byter vajern i det nya höljet som då redan sitter på plats.

i din sits först suga igenom sytråd, gör några knutar så att dammsugaren har någor att 'dra' i. dra igenom vajern med hjälp av sytråden, det finns plats för det.

sedan trär du nya höljet över vajern som i det läget går rätt väg inne i ramen.

kan det funka för dig?

Kollade på filmen med parktool-verktyget men där demonstrerar de ju på en cykel med hål du skulle kunna köra ett godståg igenom. I mitt fall får man inte igenom något med större diameter än vajern själv. Ett varv sytråd funkade, när jag drog några extra varv för att det skulle hålla bättre gick det inte att få in vajern.

du ska inte trä igenom höljet med hjälp av sytråden, utan bara den nakna vajern. och givetvis från handtagssidan i riktning bakåt. vilket håll du från början trär igenom sytråden är egalt.

när vajern sedan sitter på plats förs höljet sedan in över vajern bakifrån.

kais01 sa:
du ska inte trä igenom höljet med hjälp av sytråden, utan bara den nakna vajern. och givetvis från handtagssidan i riktning bakåt. vilket håll du från början trär igenom sytråden är egalt.

när vajern sedan sitter på plats förs höljet sedan in över vajern bakifrån.

Ramen är inte byggs för genomgående höljen.

Teflonrör vid demonteringen är lösningen, används dagligen av cykelmekaniker. Enkelt som en plätt att montera den nya vajern.

Är det någon som provat att trä in synål och sytråd i ena ändan och mata på med magnet på utsidan. När man kommer till andra ändan har man trätt in en sytråd dubbelt så att den gör en ögla på insidan. Tanken jag har är att man kanske kan fiska upp synålen så att den kommer ut med bakändan på nålen först när öglan får tag på tråd och nål om ni förstår vad jag menar.

Tar några sekunder att borra upp.

Nästa cykelköp ser du till att få en ram som är konstruerad av kloka människor i stället för chimpanser.

jansson99 sa:
geologen sa:
Tar några sekunder att borra upp.

Nästa cykelköp ser du till att få en ram som är konstruerad av kloka människor i stället för chimpanser.

Talar du av egen erfarenhet? Visst köpte du en kinaram som bara krånglade?

Bara krånglade? Det enda egentliga felet var att vevlagerhylsans gängor inte var parallella mellan höger och vänster. Inget problem i praktiken, har det visat sig. Det bara ser lite dumt ut om man kollar nära på vevlagret.

Men alla dessa ramar som tillverkas med intern vajerdragning utan öppningsbara luckor för åtkomst, det är illa!

inte röntgentätt knark eller röntgentäta motorer iaf:)

här ser ni några knarkfria pedaler där jag ville kolla vad det var för lager.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    104.9 KB · Besök: 111
kais01 sa:
inte röntgentätt knark eller röntgentäta motorer iaf:)

här ser ni några knarkfria pedaler där jag ville kolla vad det var för lager.

Jag tycker mig se en SPD-LSD. Har du verkligen inte vitt pulver i påsen? Kunde du konstatera artros på någon av pedalerna?

Är det någon som har kollat på TS bilder? Jagwire-verktyget verkar också vara för 80-plussare med ledsyn då hålet i Jagwire-filmen också var ganska gigantiskt. Min Rose-ram har liknande helvetiskt små hål. Lämnade faktiskt in men han som jobbar på hobby-basis sa att det får vara läropengar då han la riktigt mycket tid på att få igenom vajrarna.

mickescott sa:
Köp ett verktyg:http://jagwire.com/products/tools/internal-routing-tool

Är fästet för wirehöljet en fastgjuten del av ramen eller är det en plastplupp som kan dras ut, vilket skulle förenkla saken?

Du kan ju borra upp hålet 1mm eller så utan att det blir för stort för höljet. Då får du åtmistånde plats med en sytråd på vajern

Om TS lyckas får igenom en tråd borde det gå att göra vajeränden tunnare genom att fila av några av ståltrådarna. knyt eller limma (löd?) ihop vajern och dragtråden.

TS skriver att han misslyckas med att suga igenom tråden. Kanske går det att täta mellan ram-hålet och dammsugarmunstycket med tejp, om det inte redan är provat?

Varje gång jag går in i den här tråden hoppas jag på ett inlägg med en lösning. "Äntligen efter 3 timmar pillande fick jag igenom vajer-jäveln!". Det är något tillfredställande med att få vara med om att folk löser sitt krångliga jävla skit.

jag fattar ärligt inte problemet. är det inte bara att låta vajern följa den trädda tråden, och sedan trä hylsan utanpå vajern?

Tillbaka
Topp