Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Glest med tunga skivbromscyklar. Just saying...
Det finns de som har postat lätta byggen baserade på Specialized Aethos här på HappyGlest med tunga skivbromscyklar. Just saying...
Merparten var fälgbromsar. Det finns naturligtvis lätta specialbyggen med skivbromsar. Men dessa är ännu så länge i minoritet på backtävlingar.Det finns de som har postat lätta byggen baserade på Specialized Aethos här på Happy
Så sök! Eller ping @Skogling
Det var en ovanligt lätt! Kul att se att det går.Ja tung som fan original. Funderar på att lätta den. ?
Och bör väl vara så länge det går att hitta fälgbroms prylar. Just backtävlingar uppför är väl en sådan extrem att det inte säger NÅGOT om frågan generellt. Likadant med backtävlingar nedförs (Red Bull anordnade förr). Att det inte fanns några fälgbromsar på den tävlingen säger inte heller så mycket.Merparten var fälgbromsar. Det finns naturligtvis lätta specialbyggen med skivbromsar. Men dessa är ännu så länge i minoritet på backtävlingar.
"Går"? Den är från kartong. ??Det var en ovanligt lätt! Kul att se att det går.
Ja tung som fan original. Funderar på att lätta den. ?
Fast du kan inte bara räkna på bromskomponenterna då fler saker spelar in. Ram och gaffel konstrueras annorlunda. Likaså nav, fälgar och hur hjulen byggs. Du ekrar inte ett framhjul med 12 ekrar för skivbroms. Vissa saker blir kanske lättare för skivor, andra tyngreMin nästa nya racer kommer med största sannolikhet bli med skivbromsar.
Vad får man räkna med i straffvikt med skivor, bromsok och vätska gentemot ett par hyfsat lätta fälgbromsar?
Mina Sram force väger 280 gram paret med belägg som referens.
Jo men bromsarna måste ju väga en hel del med tänker jag.Fast du kan inte bara räkna på bromskomponenterna då fler saker spelar in. Ram och gaffel konstrueras annorlunda. Likaså nav, fälgar och hur hjulen byggs. Du ekrar inte ett framhjul med 12 ekrar för skivbroms. Vissa saker blir kanske lättare för skivor, andra tyngre
Enklast är nästan att jämföra de få fall, säkert gamla modeller, där samma modell fanns både med skivor och fälgbroms för att hitta en ungefärlig diff.
Jo men bromsarna måste ju väga en hel del med tänker jag.
Om vi tar Skoglings Aethos som exempel.
Hans ram väger mindre än min ram som jag har på min lättaste cykel.
Min cykel väger ändå ca 300 gram mindre utan att vara byggd med en massa weightweenie mumbojumbo komponenter.
Force AXS brake calipers: 286g (with hose & brake fluid), 130g (f), 156g (r)Jo men bromsarna måste ju väga en hel del med tänker jag.
Min cykel väger ändå ca 300 gram mindre utan att vara byggd med en massa weightweenie mumbojumbo komponenter.
6,1 kg utan weightweenie mumbojumbo komponenter är imponerande. Vad sitter det på din hoj och vad räknar du som mumbojumbo?Jo men bromsarna måste ju väga en hel del med tänker jag.
Ja, det är en imponerande vikt. Kollade bilden som lades upp sist. Jag gissar på vägd utan flaskhållare och pedaler och med andra däck? Plus en lite mindre ram, 52:a?6,1 kg utan weightweenie mumbojumbo komponenter är imponerande. Vad sitter det på din hoj och vad räknar du som mumbojumbo?
Ramen är en 54:a.Ja, det är en imponerande vikt. Kollade bilden som lades upp sist. Jag gissar på vägd utan flaskhållare och pedaler och med andra däck? Plus en lite mindre ram, 52:a?
Jag räknar inte Sram Red, Sram Force och Dura ace som weightweenie mumbojumbo. Sitter dessutom aluminumhjul med slang i däcken på cykeln.6,1 kg utan weightweenie mumbojumbo komponenter är imponerande. Vad sitter det på din hoj och vad räknar du som mumbojumbo?
Kan inget om backcykling, så frågan är kanske dum, men varför har de ens bromsar? Måste de cykla ner? Annars finns ju massor av vikt att spara.Glest med tunga skivbromscyklar. Just saying...
Ja ska man köpa nytt är det bara köpa skivbroms, marknaden och industrin har valt åt oss. I den mån det går få tag på skulle jag inte köpa en nytillverkad ram för fälgbroms idag. Det är lite synd för det har gjort cyklarna dyrare och tyngre för oss som inte kör tillräckligt tekniskt för att ha nytta av skivbromsen, men så är det.Problemet med fälgbroms är inte bromsning utan att du max kan ha 28 mm däck samt att ingen utveckling av ramarna har skett på 5 år.
Är ju inte bara Shimano och SRAM som tillverkar bromsar, så visst finns möjlighet till bredare däck än 28 mm.Problemet med fälgbroms är inte bromsning utan att du max kan ha 28 mm däck samt att ingen utveckling av ramarna har skett på 5 år.
Är ju inte bara Shimano och SRAM som tillverkar bromsar, så visst finns möjlighet till bredare däck än 28 mm.
Är ju inte bara Shimano och SRAM som tillverkar bromsar, så visst finns möjlighet till bredare däck än 28 mm.
Snyggt!
Otroligt cool!Så här vägde en elit-cykel för professionella tempolopp (28 ekrar och lättade delar) 1971. Ramstorlek 60 c/c.
Visa bilaga 698287Visa bilaga 698284Visa bilaga 698285Visa bilaga 698286Visa bilaga 698288Visa bilaga 698289
Verkligen!
Exakt en sådan blev jag erbjuden att köpa för ett tag sedan när jag hämtade ett par hjul hos en trevlig man.Så här vägde en elit-cykel för professionella tempolopp (28 ekrar och lättade delar) 1971. Ramstorlek 60 c/c.
Visa bilaga 698287Visa bilaga 698284Visa bilaga 698285Visa bilaga 698286Visa bilaga 698288Visa bilaga 698289
Exakt en sådan blev jag erbjuden att köpa för ett tag sedan när jag hämtade ett par hjul hos en trevlig man.
Han hade tävlat på den på 70 talet. Den var i ruskigt fint skick och han ville ha 1500 för.den. Tyvärr var den lite för stor för mig. Jag sade även till honom att jag tror att du kan få mer för den än så.
Haha,Exakt en sådan här? Eller en Monark tävlingscykel som såg ut som den här - med likadan lack, dekaler och utrustning?
Den jag visade bild på är en Masi. Byggd 1971 under Vigorelli-velodromen i Milano. Det finns en (1) till känd från samma "batch". Samt ett par till - något år äldre och något år yngre.
Omöjligt är det inte och ingen skulle vara gladare än jag om det är så - men om jag räknar ihop alla som under 40 års tid sagt att de har en av Fåglum-brödernas racers...
Haha,
Nej en sådan var det nog inte då. Misstog i all hast din fina cykel för att vara en vanlig 90320.
Den jag var och kollade på var säkert den vanliga modellen.
Jätte fin och helt original. En tidig 70 talare med Campagnolo Nuovo Record grupp, Mafac bromsar och Campahjul.