Är man omodern om man bygger en lätt cykel utan discbromsar?

• Trådstartare Trådstartare Tob
  • Start datum Start datum
För att visa att jag inte är helt förstockad... Min modernaste cykel (ramen och hjulen från 2003...)

Den vägde 7,9 före hjul- och sadelbyte. Hjulen gör 150-200 gram och sadeln 50. Så låt oss säga 7,7 som den står (på bilden). Har Record Pro-fit pedaler med titan-axel att montera om det ska lättas ytterligare. Är det lätt (med fälgbromsar)?

Kniper det kan jag montera en Super Record 11-sats som ligger och skäpar. Kan det ge 7,6 kanske...

Eller så går jag på muggen rejält och totalvikten för hela ekipaget går ner... ;-)

Visa bilaga 700865
Får man ha styrstammen uppåt på det där viset alltså?
Hade varit gött för min nacke men vågar inte riktigt pga reglerna.

Får man ha styrstammen uppåt på det där viset alltså?
Hade varit gött för min nacke men vågar inte riktigt pga reglerna.

När jag lade ut den i De Rosa-tråden var jag beredd på en lynchmobb men inget hände... Antingen för att ingen läser den tråden, eller att någon misstagit tråden för att vara en trevlig Miyata-tråd... eller för att de flesta vet att ramen är lite liten för mig.

I övrigt håller jag med dig. Det ser skitfult ut.

När jag lade ut den i De Rosa-tråden var jag beredd på en lynchmobb men inget hände... Antingen för att ingen läser den tråden, eller att någon misstagit tråden för att vara en trevlig Miyata-tråd... eller för att de flesta vet att ramen är lite liten för mig.

I övrigt håller jag med dig. Det ser skitfult ut.
Jag håller inte helt med, för cyklar trumfar funktionen det rent estetiska utseendemässigt. Så en uppåtvänd styrstam ser inte fult ut i mina ögon när det är för att ge en bra körställning.

Tillbaka
Topp