[Artikel] 2000 iskalla kilometer – Omar Di Felice ska korsa Antarktis på cykel

Redaktionen

Medlem
1668525368-ds6_20232.jpg

Italienaren Omar Di Felice siktar på att bli den första person som korsar Antarktis från kust till kust, via Sydpolen, på cykel. Är det världens mest krävande cykeltur?

Läs hela artikeln:

BuTTuS

Aktiv medlem
Coolt i dubbel bemärkelse, men däcken ser fjantigt tunna ut :-) Är det Dillinger?

Berk

Aktiv medlem
Riktigt intressant artikel! Men jag hittade ett fel: ni skriver "konceptet med vintercykling", men det här är ju sommarcykling!

Glisseur

Redaktör
Riktigt intressant artikel! Men jag hittade ett fel: ni skriver "konceptet med vintercykling", men det här är ju sommarcykling!
Haha, ja du har ju faktiskt helt rätt. Sommarcykling med -40 grader är ju nästan som juli i Jämtland.

Bikzz

Aktiv medlem
Haha, vilka galningar det finns.. Vad väger släden vid start, 120kg el mer ? Eller han räknar med påfyllning längs vägen... Vitt Vitt och inget att se, man måste ju ha lite kul längs vägen oxå, lite restauranger och Pubar osv. Glaciärsprickor kanske ? Ingen kan längre trumfa Amundsen el Shackleton, vilken korkboll !

qma

Aktiv medlem
Jag kollade nån snubbe på youtube som gick och släpade pulka den biten (kan ha missat nån olikhet här). Han grävde ner mat och godis flera gånger på vägen dit för att lätta på packningen, plocka upp på vägen tillbaks.

Berk

Aktiv medlem
Jag kollade nån snubbe på youtube som gick och släpade pulka den biten (kan ha missat nån olikhet här). Han grävde ner mat och godis flera gånger på vägen dit för att lätta på packningen, plocka upp på vägen tillbaks.

Hittade han tillbaka nån godis?

Glisseur

Redaktör
Di Felice kommer inte att gå tillbaka samma väg som han kom efter Sydpolen. Han startar i väst, passerar Sydpolen och sen fortsätta mot sydöst där han blir upplockad. Om allt går enligt plan vill säga.

qma

Aktiv medlem
Hittade han tillbaka nån godis?
Jodå, han sa att det var väldigt viktig pepp-faktor att plocka upp sitt favoritgodis på vägen tillbaks. :) Hittar inte tillbaks till vem det var just nu. Kan ha varit skidor inblandade.

Berk

Aktiv medlem
Jodå, han sa att det var väldigt viktig pepp-faktor att plocka upp sitt favoritgodis på vägen tillbaks. :) Hittar inte tillbaks till vem det var just nu. Kan ha varit skidor inblandade.

Intressant!

PS: det kan dock vara riktigt farligt med godis på polresor. Flera har brutit tänderna på såker som frusen Mars.

Velocipeden

Aktiv medlem
Spännande!🥶

(Språk fundering följer nedan:)
"...i temperaturer som går ner mot -40°. Det katabatiska vindarna på Antarktis – alltså vindar som med hjälp av gravitationen bär luft med högre densitet utför en sluttning – kommer köldfaktorn stundtals att vara mycket lägre än så."

Temperaturen sjunker och blir lägre, men köld-faktorn ökar väl och blir högre? Eller gör vindarna att det blir varmare?🤔

Glisseur

Redaktör
Spännande!🥶

(Språk fundering följer nedan:)
"...i temperaturer som går ner mot -40°. Det katabatiska vindarna på Antarktis – alltså vindar som med hjälp av gravitationen bär luft med högre densitet utför en sluttning – kommer köldfaktorn stundtals att vara mycket lägre än så."

Temperaturen sjunker och blir lägre, men köld-faktorn ökar väl och blir högre? Eller gör vindarna att det blir varmare?🤔
Nu börjar vi komma in på dom verkligt stor frågorna här... Den upplevda temperaturen är lägre så helt fel är det ju inte.

Velocipeden

Aktiv medlem
...och ang. de riktigt riktigt stora frågorna heter det nog inte "det...vindarna"🙄🤣
/ditt dyslektiska svenska lärare

Velocipeden

Aktiv medlem
Ja eller inte?
Jag skulle (nästan...) aldrig klaga på en slusk i ett forum, för att avsändaren är gemene slusk. I detta fall är det inte det utan ett professionellare sammanhang och med det kommer från mig en förväntan om lite kvalité. Den som jobbar med något förväntar jag sköter det bättre än gemene forum slusk, köra soppbil, operera hjärnor eller...skriva texter. Det ligger lite trovärdighet i det som skrivs. Menar du att det blir varmare eller kallare? Jag vet fortfarande inte. Happyredaktionens trovärdighet ökar om den skiljer på den och det, eller korrläsa texterna innan de publiceras. Vill du/ni inte vårda den är det helt ok, men det är en faktor för mig i valet vad jag läser, värderar och tar till mig. Skriv bra texter så lovar jag att vara en bra (och tyst) läsare.😇
*Edit korrläsare-korrläsa

Senast ändrad:

Glisseur

Redaktör
Ja eller inte?
Jag skulle (nästan...) aldrig klaga på en slusk i ett forum, för att avsändaren är gemene slusk. I detta fall är det inte det utan ett professionellare sammanhang och med det kommer från mig en förväntan om lite kvalité. Den som jobbar med något förväntar jag sköter det bättre än gemene forum slusk, köra soppbil, operera hjärnor eller...skriva texter. Det ligger lite trovärdighet i det som skrivs. Menar du att det blir varmare eller kallare? Jag vet fortfarande inte. Happyredaktionens trovärdighet ökar om den skiljer på den och det, eller korrläsare texterna innan de publiceras. Vill du/ni inte vårda den är det helt ok, men det är en faktor för mig i valet vad jag läser, värderar och tar till mig. Skriv bra texter så lovar jag att vara en bra (och tyst) läsare.😇
Jag har skrivit ett antal tusen texter i min yrkeskarriär som redaktör för Åka Skidor och Happyride och ibland har det letat sig in några enstaka stavfel in i texterna, oftast på grund av någon ändring som man gjort i en text och missat att ändra allt. Det är inte bra, jag är den första att vara noga med sånt, men händer mellan varven och det fina med online, jämfört med en papperstidning, är att man snabbt kan rätta till det. Och jag har varit med om mer än en gång att professionella korrläsare missat borttappade bokstäver på tidningsomslag, det är inget ovanligt det heller. Men ja, jag har full koll på hur man använder den och det.

För övrigt hittade jag stavfel i ditt inlägg där du anmärker på mitt stavfel, jag antar att det finns en sorts ironi i det.

Så, kan vi återgå till att prata om att en person kommer försöka cykla över Antarktis istället?

Bikzz

Aktiv medlem
Altid tisst me tyyper som fookar på formalii instead of innehåål - Joobbigt me trååkisar

Topp