[Artikel] 25 miljoner satsas på stigcyklingen i Hemsedal

happymtb.fr

Aktiv medlem
Kul att det finns satsningar för att utveckla stigcykling men samtidigt blir jag ledsen att man bygger en 1 meter bred grusväg för att folk ska kunna cykla "i naturen"...

happymtb.fr sa:
Kul att det finns satsningar för att utveckla stigcykling men samtidigt blir jag ledsen att man bygger en 1 meter bred grusväg för att folk ska kunna cykla "i naturen"...
Jag håller med dig i princip, men tanken är väl att göra tröskeln så låg att många törs prova och sedan är det väl flera som vill fortsätta och prova på att cykla på riktiga stigar. Vilket kan öka turismen i områden och därmed öka högen med pengar som finns för att jobba med access och underhåll.

Jämför med skidåkning, de flesta börjar inte med att köra Ellas fall på Helags, utan snarare Trollskogen i Sälen.

Video för referens:

Senast ändrad:

mikipedia_

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Jag håller med dig i princip, men tanken är väl att göra tröskeln så låg att många törs prova och sedan är det väl flera som vill fortsätta och prova på att cykla på riktiga stigar. Vilket kan öka turismen i områden och därmed öka högen med pengar som finns för att jobba med access och underhåll.

Jämför med skidåkning, de flesta börjar inte med att köra Ellas fall på Helags, utan snarare Trollskogen i Sälen.

Video för referens:

Vilket ställe?

Bara hoppas att Skistar satsar lite mer i Sälen med så att området blir mer än Rörbäcksnäs och Cykelvasan.

Knä-Ola

Medlem
H.Karlsson sa:
Bara hoppas att Skistar satsar lite mer i Sälen med så att området blir mer än Rörbäcksnäs och Cykelvasan.
Nja, det är ju inte så att Skistar satsar massor med pengar eller energi i varken Trysil eller Hemsedal. Det mesta kommer från alla småaktörer, samt kommun och staten.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:

Video för referens:
Nja, jag har inte börjat spela golf efter att ha spelat minigolf på semester... ?

Plus att på sikt, mer det blir specifika banor för mtb, mindre vi kommer få cykla på dom andra stigar. Man märker detta redan om man försöker cykla mtb utanför parken i Åre!

ooms

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:

Video för referens:
Nja, jag har inte börjat spela golf efter att ha spelat minigolf på semester... ?

Plus att på sikt, mer det blir specifika banor för mtb, mindre vi kommer få cykla på dom andra stigar. Man märker detta redan om man försöker cykla mtb utanför parken i Åre!
Hela parkens existens hänger ju på att arrangören har markägarna med sig. Börjar det åkas i mängd utanför parken lär markägarna ledsna och dra tillbaka sina tillstånd för parken. Och vips är det bara att lägga ner parken.

happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:

Video för referens:

Åre är väl ifs lite av ett specialfall. Stor turism i kombination med sura jämtar. På många andra ställen är det ju inte ett problem. Ramundberget till exempel, där har man byggt en liftbaserad flowled nerför berget för att alla ska kunna cykla, men tanken är ju at bygga ut med mer tekniska stigar. Ungefär så har ju Järvsö växt fram också.

Ser man cykling ur ett turistortsperspektiv vill man ju ha ditt familjer som bor på hotell och käkar på restauranger. Ett par nomadiserande hardcorecyklister som bor i tält och käkar kalla konserver genererar liksom inga pengar, det finns inga incitament för några företag eller investerare att plöja ner pengar i dem.

Jag tror att det alltid kommer att finnas stigar som man kan cykla på även utanför de slätstrukna grusvägarna.

Aron

Aktiv medlem
Om man tar Trysil som exempel så är själva bikeparken ett Melodifestivalen för stigcyklister. Lättuggat, lättåkt, familjevänligt och de flesta kan ha rätt kul en dag. (Tips: Spåren längst bort kan nog till och med roa tuffa tuffingar med endurokeps en liten stund). Utanför detta finns det hundratals km uppmärkt led med traditionell stigåka, både i skog och på fjäll. Men hur mycket folk är det på dessa? När jag var där såg jag ingen annan cyklist utanför parken och transportvägarna (Fjellrundan). Så gemene man kanske vill ha Melodifestival, Cykelvasa och grusad bikepark? Ska vi vara helt ärliga så så är ju gruset även en stor del i Järvsös framgångar.

För övrigt noterar jag att Trysils initialinvestering tar slut nästa år. Ska bli spännande att se hur de går vidare om de nu får lite konkurrens.

Åre har ju också gått ut med att de ska lägga i storleksordningen liknande pengar på att utveckla området med mer stigcykling. Men där är problemet markägarna och 40 års konflikter och "oförrätter" som byggt upp en rejäl bitterhet, som till viss del får utlopp över nymodigheten MTB.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Ok, tack för återkopplingen! Jag hoppas att Åre-stämning är mer undantag än regel.

ooms

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag skulle utmåla markägare som "problemet" som vissa gör här. Fullt förståeligt att de blir förbannade när någon bedriver kommersiell verksamhet på deras mark utan att göra rätt för sig. Tror väldigt få skulle tycka det är ok att nån bedriver verksamhet i någon annans lokal utan tillstånd eller att betala marknadsmässig hyra.

ooms sa:
Jag vet inte om jag skulle utmåla markägare som "problemet" som vissa gör här. Fullt förståeligt att de blir förbannade när någon bedriver kommersiell verksamhet på deras mark utan att göra rätt för sig. Tror väldigt få skulle tycka det är ok att nån bedriver verksamhet i någon annans lokal utan tillstånd eller att betala marknadsmässig hyra.
Fast har någon sagt något om att inte göra rätt för sig?
Om en bike park eller annat företag vill investera i att bygga stigar på någons mark så antar jag att det betalas ett arrende till markägaren. Jag tror inte att ett företag investerar en massa pengar i stigbyggnation och gör det som svartbyggen utan tillstånd. Och tillstånd lär de ju inte få om inte markägaren är nöjd med vad denne får ut av det hela.

ooms

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Fast har någon sagt något om att inte göra rätt för sig?
Om en bike park eller annat företag vill investera i att bygga stigar på någons mark så antar jag att det betalas ett arrende till markägaren. Jag tror inte att ett företag investerar en massa pengar i stigbyggnation och gör det som svartbyggen utan tillstånd. Och tillstånd lär de ju inte få om inte markägaren är nöjd med vad denne får ut av det hela.
Vad handlar det om då, varför är markägarna "problemet"? I grund och botten måste det ju vara anläggningsägaren som inte gör rätt för sig (saknar eller missbrukar sitt tillstånd, betalar inte marknadsmässigt/tillräckligt arrende, etc). Jag kan inte se nåt annat skäl. Markägaren har ingen skyldighet att upplåta sin mark "bara för att".

Senast ändrad:

Aron

Aktiv medlem
Du gör antagandet att människor är rationella. Sorry, men det är de inte. Vissa är storsinta. Andra är småsinta. Och NIMBY-känslan ligger alltid där och ömmar.

Bör tillägga att jag inte uttalar mig specifikt om Åre ovan. Den konflikten har grott över generationer och det är nog rätt få som kan bena ut alla aspekter av den.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Aron sa:
Du gör antagandet att människor är rationella. Sorry, men det är de inte. Vissa är storsinta. Andra är småsinta. Och NIMBY-känslan ligger alltid där och ömmar.
Kan du tala ur skägget vad "problemet" med markägarna är? Vad gör de för "fel"? På vilket sätt missbrukar de sin mänskliga rättighet att äga mark?

Jag tror helt enkelt inte att de skulle arrendera ut sin mark även om de fick mer än skäligt betalt. Jag misstänker att Glisseur har mer kunskap i frågan när det gäller Åre, men jag betvivlar att han är så sugen på att hoppa in och förklara.

Aron

Aktiv medlem
Vad innebär det att äga mark? Och det vore en mänsklig rättighet så skulle väl alla äga en markplätt?

ooms

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Jag tror helt enkelt inte att de skulle arrendera ut sin mark även om de fick mer än skäligt betalt. Jag misstänker att Glisseur har mer kunskap i frågan när det gäller Åre, men jag betvivlar att han är så sugen på att hoppa in och förklara.
Ja, men då är det väl så. Varför ska de tvingas till något som de inte vill? Skrämmande inställning till individens frihet.

ooms

Aktiv medlem
Aron sa:
Vad innebär det att äga mark? Och det vore en mänsklig rättighet så skulle väl alla äga en markplätt?
Den privata äganderätten är definierad som en mänsklig rättighet enl Europakonventionen.

ooms sa:
Luthman Photography sa:
Ja, men då är det väl så. Varför ska de tvingas till något som de inte vill? Skrämmande inställning till individens frihet.
Är det någon som har sagt något om att tvinga någon till något?
Nej, det som har sagts är att problemet för de som vill utöka cyklingen i t.ex. Åre är att markägarna inte vill arrendera ut sin mark. Ingen har sagt något av det som du tar upp, dvs att de inte skulle få ersättning eller att de skulle tvingas till något.

Aron

Aktiv medlem
ooms sa:
Den privata äganderätten är definierad som en mänsklig rättighet enl Europakonventionen.
Och ändå så äger man inte mineralrättigheterna under sin mark. Eller vattenrättigheterna till vattnet som flyter över den. Staten lägger sig i vad man planterar, och djuren knallar runt som de vill och bryr sig inte det minsta om på vems mark de blir skjutna. Inte kan man ta betalt för en vacker utsikt heller. Och som inte allt det var nog så har vi den där Allemansrätten också som gör att allmogen tror att de kan knalla runt som de vill. Man riktigt hör hur de gnisslar tänder i Timbros tänkarverkstad.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Luthman Photography sa:
Nej, det som har sagts är att problemet för de som vill utöka cyklingen i t.ex. Åre är att markägarna inte vill arrendera ut sin mark. Ingen har sagt något av det som du tar upp, dvs att de inte skulle få ersättning eller att de skulle tvingas till något.
Jag tycker mig läsa mellan raderna att det vore önskvärt, de kallas "problem", "surjamtar", "småsinta", osv. Svårt att tolka sådana uttalanden på annat sätt.

ooms sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Luthman Photography sa:
Jag tycker mig läsa mellan raderna att det vore önskvärt, de kallas "problem", "surjamtar", "småsinta", osv. Svårt att tolka sådana uttalanden på annat sätt.
Du får tolka saker hur du vill. Det är nog en mänsklig rättighet.

Massa_pether

Ny medlem
Jag kan inte förstå varför man ska göra samma som i Trysil. Jag förstår att man vill ha familjer som bor på hotell men varför dra till Hemsedal när Trysil ligger mer lättillgängligt för fler människor.
Hemsedal är på alla sätt en mer "hard core" plats och dessutom mycket närmre än va Åre är. Massor av enduroåkare skulle välja Hemsedal om det fanns fina möjligheter. Det är ju den sporten som växer i särklass mest inom cykelsporten och det är där föräldrar med deg och intresse finns.

En blandning av instegscykling och mycket tuffare cykling måste finnas annars slösar de bort sina pengar.
Sammanfattning: Enklare cykling finns redan i Trysil dit fler kommer att åka även i fortsättningen.
Åre har den tuffa åkningen men är väldigt långt bort för många. Skistar bör plocka upp den bollen istället.
Hafjell har cykling för den tuffe men knappt något för nybörjaren och har dessutom kassa öppettider. Goda chanser att konkurrera om deras kunder finns även om Hafjell ligger mer lättillgängligt.

Knä-Ola sa:
H.Karlsson sa:
Nja, det är ju inte så att Skistar satsar massor med pengar eller energi i varken Trysil eller Hemsedal. Det mesta kommer från alla småaktörer, samt kommun och staten.
Så är det absolut men det är en stor aktör i området och om de börjar med att utveckla cyklingen eller drar lasset så att andra kan följa (Tänker på Stöten som har grym terräng och bra läge. Kanske att Kläppen kan starta upp igen). Alternativt så finns ju destination Sälen som jobbar för hela sälen området som destination och det kan ju vara dem som bör dra lasset istället för skistar.
Jag var på ett föredrag om just detta Hallingdal projekt som är grunden till denna cykelsatsning i Norge och det är ju intressant hur de ha kunnat komma dit de kommit. I deras fall var det en kommun som började dra lasset för de ville ha fler i kommunen med helårs anställning för att få in mer skattepengar och även om det vore lockande för Malung-Sälens kommun så tror jag inte det någonsin kommer hända. Därav min önskan att Skistar satsar i Sälen för att få bollen i rullning.
Skidanläggningarna har ju gott om tillgång till mark även om de inte äger den.

Dock så kommer det inom något år komma ytterligare nyheter från norskans projekt som det låter då de bygger på många fler ställen. Deras motto är ju ``No trails, no sales´´ så de bygger först och marknadsför senare när produkten är färdig.

Hur man än vrider och vänder på det så är detta ju mycket positivt för cyklingen i Sverige om än att vi är lite efter i många fall men det visar ju att det går att tjäna pengar på cykling vilket är viktigt för att få investerare.

Senast ändrad:

AAverdal

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:

Video för referens:

Tur att det gick bra, att belasta karbinen på det hållet är inte bra.
Nu är det förvisso bara statisk belastning men det har ju hänt incidenter i liknande fall.
Ellasfall.JPG

Wingqvist

Aktiv medlem
Trysil har väl hittat rätt och lär fortsätta, saxat från ett pressmeddelande oktober 2018:
"I følge rapport fra Transportøkonomisk institutt stod sykkelsatsingen i Trysil for en meromsetning på hele 55 millioner kroner i 2017 sammenlignet mot 2014. I år rundet Trysil Bike Arena 200.000 syklede runder i anlegget sitt, som det er investert 19 millioner kroner i siden 2014."
Med andra ord är ju de 25 miljonerna som var klubbade och klara i starten, dubblerade tillbaka året 2017. Sen är det inte säkert att alla slantar trillat ner i exakt de fickor som spenderat dom. Så yes: melodifestival, Cykelvasa är i vart fall den monetärt gångbara melodin verkar det som.

Westman

Aktiv medlem
Är det ngn som besökt Hemsedal i sommar och sett hur det går med byggandet?

Jag är kanske inte så intresserad av den byggda gröna cyklingen utan mer de blå resp röda avstickare från den som jag förstår ska byggas.

Men mest tänker jag på den långa leden från toppen av liften. IMBA-killarna pratade om den förra året när de stakat ut de nio kilometrarna. Är den klar?

Senast ändrad:

Niberdoom

Ny medlem
Var där och körde med grabben 1 dag i början på Augusti. Fanns väl egentligen bara en fixad bana ner med några små alternativ. Den som finns är dock väldigt bra och lång, men jag har ingen större erfarenhet av utför, kör mest XC. Vi tog ochså stigen som går ner till själv byn. Den följer själva pisten, men är inte i ordning gjord för cykling.
Pumptracks / teknikområdet nedanför var trevligt med olika alternativ på svårhetsgrader.

Enligt en norsk gubbe som bodde där o körde en del, så är Hafjell stället man skall åkat till om man vill ha riktigt bra downhill. Dock är det väl inte riktigt lika "naturskön" miljö som i Hemsedals området.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer