[Artikel] 5 av Göteborgs bästa områden för stigcykling

Redaktionen

Medlem

Om du vill cykla stig i Göteborg har vi fem områden som du skall lägga på minnet: Lackarebäck - Larssons berg, Änggårdsbergen, Delsjöområdet, Mölnlycke och Horsikan.

Läs hela artikeln:

Wingqvist

Aktiv medlem
Vä rutet @Schenis!
Hade varit superkul om ni som kan Göteborgs stigar fyller på våra turtips, det är lite glest om man tänker på hur mycket bra som finns. Har man en gpx-fil, en bild och några beskrivande rader så är man hemma med sitt turtips, easy piecy!

Westman

Aktiv medlem
Kan lägga till en doldis med fina stigar, få människor och lite trafik - Paradiset. Lite som centrala flowiga ÄGB för 10 år sedan (innan det blev 10x fler cyklister/stiglöpare). Schhh!

Westman

Aktiv medlem
Kul och bra artikel @schenholm, dock ett par småmissar att justera.

ÄGB kallas inte ÄNG utan ÄGB.

Stigen med den magiska utsikten i västra DSO är inte Jockes hemliga utan Jockes Osynliga (båda körs med fördel efter varann).

Sedan lite kuriosa för er ynglingar angående Hey Hey Hans Rey - "Stigen ”HHHR” är både brant och stökig." Nuförtiden är den shapead, ifylld och röd-ish. Förr var den brutal svartsvart antiflow och den värsta stenkistan hade ett litet träd precis mitt i den enda rullbara linjen. Jag själv föll som en fura på Voltaren DH cup 2007 (?) (F ö föregångaren till Enduro, cred till Fässberg, PontusL och co) precis som hela startfältet utom två åkare. Antingen klippte man styret eller gjorde en OTB pga ocyklingsbart små hjul i fel linje och branta styrvinklar. Signaturbranten hade inte heller någon snäll rollout som fångar en i botten utan det var på den tiden allmänt döds.

Mvh
/Juniorgubbe

Edit: Minnesfel.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Kul och bra artikel @Wingqvist , dock ett par småmissar att justera.

Stigen med den magiska utsikten i västra DSO är inte Jockes hemliga utan Jockes Osynliga (båda körs med fördel efter varann).

Sedan lite kuriosa för er ynglingar angående "Stigen ”HHHR” är både brant och stökig." Nuförtiden är den shapead, ifylld och röd-ish. Förr var den brutal svartsvart antiflow och den värsta stenkistan hade ett litet träd precis mitt i den enda rullbara linjen. Jag själv föll som en fura på Voltaren DH cup 2007 (?) (F ö föregångaren till Enduro, cred till Fässberg, PontusL och co) precis som hela startfältet utom två åkare. Antingen klippte man styret eller gjorde en OTB pga ocyklingsbart små hjul i fel linje och branta styrvinklar. C-dale som är en av dom som ligger bakom Hey Hey Hans Rey gjorde också en läskig OTB nerför signaturbranten, som förr inte hade ngn snäll rollout i botten, och bröt båda armarna. Finns en magisk bild på det som annan forumräv säkert kan gräva fram.

Mvh
/Juniorgubbe
Behövs en rejäl monsun som kan återställa stigen lite.

yonsson

Aktiv medlem
Nice, ska plöja! Perfekt att kunna skicka till folk som frågar om bra ställen i GBG. Änggårdsbergen förkortas väl ÄGB? 🤔

Westman

Aktiv medlem
Vä rutet @Schenis!
Hade varit superkul om ni som kan Göteborgs stigar fyller på våra turtips, det är lite glest om man tänker på hur mycket bra som finns. Har man en gpx-fil, en bild och några beskrivande rader så är man hemma med sitt turtips, easy piecy!
Nice, ska plöja! Perfekt att kunna skicka till folk som frågar om bra ställen i GBG.
Vi i GSC har satt ihop ett antal turtips (rundor) för varje område som vi länkar till från vår Hemsida, för dom som missat: https://www.goteborgsstigcyklister.com/cykelomraden

Dessa ligger alla på Trailforks, ex DSO Classics https://www.trailforks.com/route/delsjon-classics/

Cred till @stenmark som satt ihop de flesta rutterna.

C-dale

Aktiv medlem
Kul och bra artikel @Wingqvist , dock ett par småmissar att justera.

Sedan lite kuriosa för er ynglingar angående "Stigen ”HHHR” är både brant och stökig." Nuförtiden är den shapead, ifylld och röd-ish. Förr var den brutal svartsvart antiflow och den värsta stenkistan hade ett litet träd precis mitt i den enda rullbara linjen. Jag själv föll som en fura på Voltaren DH cup 2007 (?) (F ö föregångaren till Enduro, cred till Fässberg, PontusL och co) precis som hela startfältet utom två åkare. Antingen klippte man styret eller gjorde en OTB pga ocyklingsbart små hjul i fel linje och branta styrvinklar. C-dale som är en av dom som ligger bakom Hey Hey Hans Rey gjorde också en läskig OTB nerför signaturbranten, som förr inte hade ngn snäll rollout i botten, och bröt båda armarna. Finns en magisk bild på det som annan forumräv säkert kan gräva fram.

Mvh
/Juniorgubbe
Nja, armbrott har jag som tur är undvikit i HHHR, nöjt mig med lite sträckningar o omskakat huvud.
Min värsta skada,mosad axelledskula , ådrog jag mig när jag premiäråkte stenhällen i vad som nu kallas Fluffy. Bidragande då var att jag var tvungen att svänga skarpt höger direkt efter branten. Nu kan man köra rakt fram.

Westman

Aktiv medlem
Nja, armbrott har jag som tur är undvikit i HHHR, nöjt mig med lite sträckningar o omskakat huvud.
Min värsta skada,mosad axelledskula , ådrog jag mig när jag premiäråkte stenhällen i vad som nu kallas Fluffy. Bidragande då var att jag var tvungen att svänga skarpt höger direkt efter branten. Nu kan man köra rakt fram.
Se där, minnet blir fel med tiden. Jag vill minnas att bilden där du störtdyker över styret utför hällen var på HHHR, men då hävdar jag istället motsatsen. Gott att du är still going strong Staffan!

Wingqvist

Aktiv medlem
@Westman Tack för kommentarerna, har uppdaterat och korrigerat angående förkortning och Jocke-stigen.
Paradiset alltså, fina grejer där säger du. Man får ju förhoppningar bara på namnet!

@Petter-berg Vilken jäkla bild! Sjukt snyggt ljus!

Westman

Aktiv medlem
@Westman Tack för kommentarerna, har uppdaterat och korrigerat angående förkortning och Jocke-stigen.
Paradiset alltså, fina grejer där säger du. Man får ju förhoppningar bara på namnet!
Vi gillar ju beskrivande namn i GBG. ;) Del-sjön, Sand-sjö-backa(r), Paradiset osv innehåller vad de heter.. Får en att undra lite över Hor-sickan dock. :P

Senast ändrad:

R-P

Medlem
Det ni kallar "Dirty Ingvar" är egentligen "Dirty Bagge", uppkallad efter Daniel Bagge som hittade det helt avgörande branta spåret rakt fram som leder ner till roll-down hällen. Original "Dirty Ingvar" innebär en kämpigt tung klättring åt höger innan fortsatt färd nedåt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det ni kallar "Dirty Ingvar" är egentligen "Dirty Bagge", uppkallad efter Daniel Bagge som hittade det helt avgörande branta spåret rakt fram som leder ner till roll-down hällen. Original "Dirty Ingvar" innebär en kämpigt tung klättring åt höger innan fortsatt färd nedåt.
Ingvar landar väl dessutom nere i Kallebäck, vi äldreboendet eller vad det är?

R-P

Medlem
Ingvar landar väl dessutom nere i Kallebäck, vi äldreboendet eller vad det är?
Hmm. Jag fattar det som att original Ingvar också slutar vid järnvägen.
Och berget kallas ibland "Oldsberget". Därav "Dirty Ingvar". De som körde DH där för 15 år sedan, "Team Voltaren", vet hur det ligger till. :)

revben

Aktiv medlem
Nä Paradiset verkar ju superdåligt och mesigt..... not!.... kolla nya linjerna "Gothenburg Hardline: Warm Up" och "Gothenburg Hardline Pro line" https://happyride.se/forum/threads/...gest-mest-tekniska-slinga-video-foto.3682158/ bombastiska grejer må jag säga.
Jo det är brant som helvete på sina ställen, kul att det finns folk som kan köra det man bara skakar på huvudet åt. Kanske blir mer trafik i Paradiset nu när det får synas lite :).

Schenis

Ny medlem
Kul och bra artikel @schenholm, dock ett par småmissar att justera.

Sedan lite kuriosa för er ynglingar angående Hey Hey Hans Rey - "Stigen ”HHHR” är både brant och stökig." Nuförtiden är den shapead, ifylld och röd-ish. Förr var den brutal svartsvart antiflow och den värsta stenkistan hade ett litet träd precis mitt i den enda rullbara linjen. Jag själv föll som en fura på Voltaren DH cup 2007 (?) (F ö föregångaren till Enduro, cred till Fässberg, PontusL och co) precis som hela startfältet utom två åkare. Antingen klippte man styret eller gjorde en OTB pga ocyklingsbart små hjul i fel linje och branta styrvinklar. Signaturbranten hade inte heller någon snäll rollout som fångar en i botten utan det var på den tiden allmänt döds.

Mvh
/Juniorgubbe

Edit: Minnesfel.
Tackar för rättelserna på felen som smygit in - uppsakttas!! Gjorde en fuling med bilden på Jockes, bra öga där :) Härligt med lite kuriosa oxå!

Schenis

Ny medlem
Nu vet jag inte om jag är fel ute. Var tvungen att kolla lite. På Hitta, Eniro och Lantmäteriets kartor heter sjön Hörsickan.
Visa bilaga 421899Visa bilaga 421900
Intressant!
Nu vet jag inte om jag är fel ute. Var tvungen att kolla lite. På Hitta, Eniro och Lantmäteriets kartor heter sjön Hörsickan.
Visa bilaga 421899Visa bilaga 421900
Intressant! Här kan jag bara skylla på dålig research och gått med the flow. Tror att vi kör med Horsikan i den nya mtb gbg boken oxå... Aj då :)

AAverdal

Aktiv medlem
Vä rutet @Schenis!
Det allra mesta som är bra stigar för cykling finns på Trailforks. Det läggs kontinuerligt upp nya stigar så snart de har nått en acceptabel kvalitet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer