[Artikel] 5 nybörjartrix för bättre fjällcykling

Redaktionen

Medlem

Vad ska man tänka på när man tar stålhästen till fjälls? Häng med till vackra Funäsfjällen där vi får ta del av en garvad fjällcyklists bästa tips.

Läs hela artikeln:

Westman

Aktiv medlem
Håller med om att spara på energin och tänka på packningen är viktiga tips. Saknar det uppenbara i packningslistan, en skaljacka. Vädret slår ofta om fort till fjälls. Jag har också med en liten mössa när jag är i stora berg, om man får haveri och behöver sitta och meka eller söka skydd när vädret blir kallt/blött/blåsigt kan det vara gött att kunna hålla värmen hjälpligt.

Att kolla vindriktningen är också en grej jag gör när jag ska planera fjälltur för dagen. Stark motvind på högfjället påverkar om inte annat tidsåtgången och orken.

Sen kan jag tycka att det är extra viktigt att vara en bra ambassadör för MTB till fjälls där många "old school"-vandrare tittar på oss nykomlingar med förunderlig blick. Sköter vi oss, visar hänsyn och hälsar ger det ett bra intryck och vi slipper kanske en och annan motståndare. I somras tyckte jag nästan alla var glada tillbaka när jag glatt hejade cyklandes på Jämtlandstriangeln men det bygger ju också på att jag inte cyklar snabbt mot någon vandrare på en smal spång och tvingar ut hen i en myr eller kommer bredsladdande ner mot ett vad fullt av folk, till exempel.

Sista tipset - njut! Kamera och gofika är värt.

skier

Aktiv medlem
+1 för att tänka på att vara en bra ambassadör, när jag vandrade från Helags fjällstation ner till parkeringen Kläppen tidigare i somras var det riktigt mycket tråkiga mtb-spår genom våtområdena där folk hade cyklat vid sidan av spängerna. Klarar man inte av att cykla på spången så kan man gå på den istället.

Sen när det gäller utrustning så har jag alltid med en vindsäck upp på fjället, oavsett om jag är ute på sommaren eller vintern. Väger inte många gram och är skönt att ha när vädret slår om.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer