[Artikel] 6 vanliga misstag på mountainbike och hur du undviker dem

Redaktionen

Medlem
RCM-8779-2000x1334.jpg

Gör du några av dessa klassiska fel när du cyklar? I den här videon går vi igenom sex tekniktips som gör det roligare att cykla mountainbike.

Läs hela artikeln:

Makten

Aktiv medlem
Har aldrig begripit varför "rätt" fotposition på pedalen skulle vara med axeln under stortåleden. Känns betydligt sämre än att ha axeln mycket längre bak (nån enstaka centimeter framför mitten) för min del. Ostabilare plus att man måste använda vaderna mycket mer. Vad är vitsen?

Pfaff

Aktiv medlem
Har aldrig begripit varför "rätt" fotposition på pedalen skulle vara med axeln under stortåleden. Känns betydligt sämre än att ha axeln mycket längre bak (nån enstaka centimeter framför mitten) för min del. Ostabilare plus att man måste använda vaderna mycket mer. Vad är vitsen?

manneblask

Aktiv medlem
Håller med på denna. Väldigt obekvämt ställe att ha foten på.

Rattnalle

Aktiv medlem
Instämmer. Jag kan knappt cykla så, det känns så tungt för musklerna och jag har svårt att slappna av och hitta känslan u cyklingen. Då skulle jag ändå vilja påstå att jag är rimligt starkt, vältränad och tillräckligt tekniskt duktig för att ha en bra känsla för vad som faktiskt funkar*. Jag vill ha axeln antingen mitt under fotvalvet utför eller lite framför mitten resten av tiden. Särskilt med plattisarna.

*för mig då alltså. Men det är ju lite det som är poängen att det gäller stortåledstipset med.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det är väl old school och xc (och spd?) att ha dem så långt fram och sen i lod med knät.
Tyckte det funkade bra och behöll det så på trainer till att börja med men upptäckte att knäna mådde bättre om jag flyttade bak dem.
För gravity är det nog självklart att ha dem längre bak?

BJS

Aktiv medlem
Det är väl old school och xc (och spd?) att ha dem så långt fram och sen i lod med knät.
Tyckte det funkade bra och behöll det så på trainer till att börja med men upptäckte att knäna mådde bättre om jag flyttade bak dem.
För gravity är det nog självklart att ha dem längre bak?
Det är väl mest om man cyklar längre och har vadmuskler som gillar att jobba som man kan spara lite på låren genom att ha klossarna lite längre fram. Det underlättar också lite om man vill ha en hög kadens. Jag gillar det och kör alltid så, men för många leder det till trötta krampande vader och kanske även ont i knän. Så, jag vill nog påstå att det är en fråga utan självklart svar.

Långtifrån alla trivs med klossar långt fram, nog snarare tvärtom?

jonte987

Aktiv medlem
Blev i alla fall enklare att testa när jag skaffade andra skor för gravity så det var lätt att testa olika. (spd)

manneblask

Aktiv medlem
Kan inte svara för hur det är med clipless men att ha pedalen som nämns i artikeln med platta pedaler så tappar jag all kontroll/känsla över pedalerna och dessutom så gör det rätt ont att landa dropp och hopp till skillnad från om du har pedalen längre bak.

stigfinnare

Aktiv medlem
Blev i alla fall enklare att testa när jag skaffade andra skor för gravity så det var lätt att testa olika. (spd)
Ja en stor fördel med SPD är att man enkelt kan testa olika positioner. Med flats tyckte jag det var svårt att bara bestämma att jag ska stå längre fram/bak, man justerar snabbt tillbaka till det man är van vid.

BJS

Aktiv medlem
Ja en stor fördel med SPD är att man enkelt kan testa olika positioner. Med flats tyckte jag det var svårt att bara bestämma att jag ska stå längre fram/bak, man justerar snabbt tillbaka till det man är van vid.

Vi är vanemänniskor och tenderar gärna att fortsätta med det gjort förr. Inte alltid listigt kanske

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja det går ju inte det göra något annorlunda omedvetet när man väl flyttat klossen. Dock har jag hittills inte sett en sko där klossen går att sätta där jag vill ha den utför så jag kör SPD hemma och flats på resor.
Är uppenbarligen konsekvent med flatsen eftersom hålen från piggarna i sulan blir typ 5x5 mm max och resten är helt orörd när skorna är slut.

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Hade inte Susanne Ljungskog klossarna extremt långt bak? Det säger kanske inte så mycket om teknisk stig, men för effektivitet borde klossposition vara skapligt valfritt.

BJS

Aktiv medlem
Hade inte Susanne Ljungskog klossarna extremt långt bak? Det säger kanske inte så mycket om teknisk stig, men för effektivitet borde klossposition vara skapligt valfritt.
Bortsätt ifrån att med klossarna längre bak kan du inte bidra till framdriften med vadmusklerna. Det är både bra och dåligt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är väl en rest från svunna tider. Känns som att det funkade förr när hojarna generellt var mer xc-betonade, vevlagret satt en bit längre fram, och spd var normen.

Jag har heller inte pedalen så där långt fram, det är ju omöjligt att hucka utan att fotlederna viker sig och gör ont. Plus att man lättare slinter.

fedde

Aktiv medlem
Jo, det stämmer och hon var ju rätt duktig.
Så för vissa fungerar det bra.
Men som flera skriver: "bäst" position på pedalerna
avgörs av ett antal detaljer och kan rimligen variera
för samma person i olika situationer.
/Fedde

ErikvW

Aktiv medlem
Får verkligen en skev känsla av att titta på denna videon, tipsen är väl rätt rimliga men cyklisten i videon visar ju inte direkt på ett felfritt utförande av de diverse teknikerna.

Bromsa 10 meter innan en fin berm? Varför?

Topp