[Artikel] 7 sätt att göra livet svårare för cykeltjuven

Redaktionen

Medlem

Omkring sjuttio tusen cyklar stjäls årligen i Sverige. Högsäsong för stölderna är sommaren. Här är några tips som gör livet aningens mer surt för cykeltjuven.   

Läs hela artikeln:

Westman

Aktiv medlem
8. Förvara alltid cykeln inomhus. Helst i själva boningen eller förråd anslutet till denna så att hemförsäkringen gäller fullt ut.

9. Montera en ögla i betongvägg/golv att låsa fast kedja genom även när cykeln står hemma. Troligen vaknar du inte av uppbrutet fönster till garaget, men av en vinkelslip.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Att inte parkera sin dyrgrip fastlåst på samma ställe ute dag efter dag är ett bra råd också. Det minskar risken för en planerad stöld.

Erik O

Aktiv medlem
8. Förvara alltid cykeln inomhus. Helst i själva boningen eller förråd anslutet till denna så att hemförsäkringen gäller fullt ut.

9. Montera en ögla i betongvägg/golv att låsa fast kedja genom även när cykeln står hemma. Troligen vaknar du inte av uppbrutet fönster till garaget, men av en vinkelslip.
Hur är det egentligen, är vi säkra på att hemförsäkringen gäller helt för cyklar i bostaden? Har för mig att det var något lurt med det där.

Det där med öglan är smart.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har man ingen ögla har man kanske flera cyklar att låsa ihop eller en vattenledning eller liknande att låsa fast i. En 1.5 meter lång klass 3-kätting med lås brukar finnas till hyggligt pris i båtaffärerna.

Är lite tveksam till nyttan med att stoppa in en GPS-tracker i cykeln. Polisen lär inte bry sig fastän man kommer in på stationen med en position, och själv kan/ bör man inte göra något med risk för att råka ut för våld eller bli fälld själv för våldsbrott om slagsmål uppstår på adressen.

Erik O

Aktiv medlem
Är lite tveksam till nyttan med att stoppa in en GPS-tracker i cykeln. Polisen lär inte bry sig fastän man kommer in på stationen med en position, och själv kan/ bör man inte göra något med risk för att råka ut för våld eller bli fälld själv för våldsbrott om slagsmål uppstår på adressen.
Tror det har skrivits om här tidigare om att polisen kommit när någon varit personligen varit i närheten av sin stulna cykel. Problemet med cykelstölder annars är väl att för Polisen står inte arbetsinsatsen i relation till brottet men här är det ju en lågt hängande frukt.

MrSthlm

Medlem
Haha, gps-tracker är otroligt lockande men jag är lite orolig för att jag skulle bli lite för upphetsad/upprörd i jakten på tjuven så det är nog bäst att jag håller mig borta från den. ;-) hehe

MrSthlm

Medlem
Jag försökte skapa en egen tråd men inte fått något svar ännu. Visst bör ett vikbart lås av bra kvalité vara totalt överlägset ett bygellås? Problemet med bygellås är att det ibland är extremt svårt att både låsa bakhjul samt låsa/fästa ram samtidigt, oftast lämnas båda hjulen olåsta? Att fästa ram i ett objekt samtidigt som du låser bakhjulet bör vara möjligt med de flesta länklås? Dock lite osäker på 85 cm räcker, finns väl lite längre också. Är jag rätt ute nu innan jag gör en dum investering och pensionerar mitt bygellås?

Bör vara ett lämpligt tips i en tråd som denna. Kan inte låta bli att undra hur mycket färre stulna cykler det skulle bli om folk gick över till vikbara lås istället och både låser ram + bakhjul i något objekt, själv gissar jag att skillnaden skulle bli dramatisk?

Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag försökte skapa en egen tråd men inte fått något svar ännu. Visst bör ett vikbart lås av bra kvalité vara totalt överlägset ett bygellås? Problemet med bygellås är att det är extremt svårt att både låsa bakhjul samt låsa/fästa ram samtidigt, oftast lämnas båda hjulen olåsta? Att fästa ram i ett objekt samtidigt som du låser bakhjulet bör vara möjligt med de flesta länklås? Dock lite osäker på 85 cm räcker, finns väl lite längre också. Är jag rätt ute nu innan jag gör en dum investering och pensionerar mitt bygellås?

Bör vara ett lämpligt tips i en tråd som denna. Kan inte låta bli att undra hur mycket färre stulna cykler det skulle bli om folk gick över till vikbara lås istället och både låser ram + bakhjul i något objekt, själv gissar jag att skillnaden skulle bli dramatisk?
Jag har haft ett Abus U-lås sedan 2006. Jag låser 95% av gångerna när jag har varit ute på byn genom bakhjul och bakre ramtriangel. Så imho är du fel ute där.

Det bordo-lås är absolut överlägset för, är att hitta plats att låsa fast cykel. Ofta går det att backa in hojen i ett vanligt hjulknäckar-cykelställ, och låsa genom bakre ramtriangeln. Då behöver man inte vara en a-holme som ställer sin cykel tvärs trefyra platser i cykelstället.

MrSthlm

Medlem
Jag har haft ett Abus U-lås sedan 2006. Jag låser 95% av gångerna när jag har varit ute på byn genom bakhjul och bakre ramtriangel. Så imho är du fel ute där.

Det bordo-lås är absolut överlägset för, är att hitta plats att låsa fast cykel. Ofta går det att backa in hojen i ett vanligt hjulknäckar-cykelställ, och låsa genom bakre ramtriangeln. Då behöver man inte vara en a-holme som ställer sin cykel tvärs trefyra platser i cykelstället.
Ok, jag ska kolla lite på platserna där jag parkerar om jag kan göra så innan jag eventuellt pensionerar bygellåset. ;-)

Frågan är också om man bör komplettera med något för framhjulet, en lång vajer (med öglor för bygellåset) eller om vajerlösningar är hopplöst odugliga?

Hur som helst, om alla låste både ram + bakhjul i ett objekt med ok lås gissar jag att stölderna skulle minska dramatiskt.

MrSthlm

Medlem
Gäller att ha cykelkorg.
Är kedjorna lika svåra att klippa som ett vikbart lås i bra kvalité? En fet kedja ser ju dock ganska rejäl ut rent visuellt. Kan fungera om man lämnar kedjan i stället eller förrådet men tveksam över att transportera den. ;-)

Senast ändrad:

Goghin

Ny medlem
Vad tror ni om Dna märkning och register t.ex. det som stöldskyddsföreningen säljer? Nåt att ha? Möjligtvis större chans att få tillbaks stulen cykel tänker jag.

MrSthlm

Medlem
Vad tror ni om Dna märkning och register t.ex. det som stöldskyddsföreningen säljer? Nåt att ha? Möjligtvis större chans att få tillbaks stulen cykel tänker jag.
Säkert bra men gissar att ett klass 15 stort vikbart lås är en bättre investering (dock beroende på cykelns värde...).

Senast ändrad:

Vurten

Medlem
Tyvärr har de en svaghet:
Jag hade velat se honom göra det utan skruvstäd. Borde inte alls vara lika lätt om låset är löst.

Min frus elcykel blev stulen i somras och där var det tydligt att U-bygeln kapats med vinkelslip då metallen hade antydan till blånad. Mitt på dagen, vid pendeltågsstationen. Måste varit ett stort antal som både hört och sett.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jo det tar inte många sekunder med vinkelkap heller så är det. Har testat. Men ovan är ganska tyst och diskret.

MrSthlm

Medlem
Var ju oroväckande med filmen ovan, hade fått för mig att klass 15 lås var bra, får söka vidare. :-(

En fråga: Vilka av er låser hela rubbet? Dvs låser fast ram, framhjul och bakhjul?

Senast ändrad:

MrSthlm

Medlem
Framhjul till ram med kedjelås, bakhjul + ram till cykelställ.
Ja, ok, blir nog svårt att komma ifrån att ha två st lås även om jag gärna skulle undvika just en fet kedja..Återstår att se vad jag kompletterar med för lås. Gillar ändå om man kan få med sig låsen på cykeln utan att helt tvunget alltid behöva ha ryggsäck. Använder du bygellås för att fästa ram + bakhjul?

Blir nog sannolikt att jag kompletterar med ett vinkellås för att bli lite mera flexibel för olika typ av stolpar och ställ. En del måste vara jäkligt kluriga/omöjliga med bygellås.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Alla rimliga lås har svagheter. Även 5kg klass 3 kätting sågar du av på under en minut.

MrSthlm

Medlem
Alla rimliga lås har svagheter. Även 5kg klass 3 kätting sågar du av på under en minut.
Förstår poängen, jaja, man fördröjer dem möjligen, att de ibland väljer någon annan som är enklare att stjäla eller i synnerhet i mitt falll attraktivare/mera värdefull. ;-)

Jag hade velat se honom göra det utan skruvstäd. Borde inte alls vara lika lätt om låset är löst.

Min frus elcykel blev stulen i somras och där var det tydligt att U-bygeln kapats med vinkelslip då metallen hade antydan till blånad. Mitt på dagen, vid pendeltågsstationen. Måste varit ett stort antal som både hört och sett.
Hur många i dagens samhälle vill lägga sig i och riskera att åka på stryk eller värre?

Krumelurstyre

Ny medlem
Förvisso ett viktigt och alltid aktuellt ämne även om artikeln mer var att likna vid ett reklamblad. Solid försäkring som nämns har jag vid ett tillfälle rapporterat in en med största sannolikhet stulen lite bättre elcykel till som jag fann i ett skogsparti gömd under löv, grenar och annan bråte. Någon respons tillbaka från Solid fick jag dock aldrig så jag undrar om den rättmätiga ägaren någonsin fick tillbaka sin hoj.

I övrigt verkar konceptet med att cykla på relativt billiga cyklar som ej har QR-koppling som går att öppna utan verktyg på hjul och sadel samt att låsa i fast föremål med bygellås genom baktriangel och bakhjul fungera trots att det ofta blir till att parkera centralt i storstad.

Bengt-re

Aktiv medlem
Haha, gps-tracker är otroligt lockande men jag är lite orolig för att jag skulle bli lite för upphetsad/upprörd i jakten på tjuven så det är nog bäst att jag håller mig borta från den. ;-) hehe
Blir fler bestulna uppjagade så tar darwin hand om problemet cykeltjyvar

Vurten

Medlem
Hur många i dagens samhälle vill lägga sig i och riskera att åka på stryk eller värre?
Det är inte särskilt riskabelt att på håll ringa polisen, tänker jag. Att själv gå in och försöka förhindra hade inte heller jag gjort.

Jag fick även själv en cykel stulen i samma cykelställ dagtid ett par år tidigare, så det är en känd cykelstöldplats där pendlare blir av med cyklar (vet jag nu).

Att vi inte har kameraövervakade cykelförråd på större stationer, med inpassagekontroll (tex. via betalkort, app, etc.) förstår inte jag.

Det är nog få, men jag som är en allmänt förbannad och hämndlysten person skulle betala för att se en person sno en random cykel framför mig.
Jag är också en sådan vars första reaktion är att "nu jävlar". Men tänker man efter är det inte så kul när du bryter in, tjuven ropar till och det hoppar ut en eller två henar till ur en skåpbil beväpnade med fälgkors och rostiga cykelkedjor. Eller om du knuffar bort tjuven och skadar honom, kanske allvarligt, helt utan att men det. Det blir rättegång, barnen är oroliga, frun är orolig och du är orolig. Det slutar kanske med att du får ta tjänstledigt från jobbet för att sitta av två år. Barnen gråter, frun lämnar, jobbet är säkerhetsklassat, så det är bara att glömma, eller du kanske har egen firma. Sedan är du stämplad som kåkfarare på Lexbase för att du försökte stoppa en cykelstöld.

Det kanske låter långsökt, men lyssna på den här killen:

Börjar 02:45 in

"”Nicklas” blev förra året misshandlad av en man med en hammare. Han slog tillbaka med en mopedhjälm. Nicklas friades i tingsrätten, men dömdes till fem års fängelse i hovrätten.
– Åklagaren överklagade och det drogs vidare till hovrätten, de hade exakt samma bevisning men så gör de 180 grader och mitt liv slås i spillror. "

Hans kompis lade sig i när en tjuv krossade en bilruta. Kompisen blev attackerad, sedan killen själv med en busshammare, killen försvarade då sig och sin kompis och blev dömd till fem års fängelse. Skulle tro att han egentligen ångrar att han och kompisen inte bara tittade bort.

Det är inte särskilt riskabelt att på håll ringa polisen, tänker jag. Att själv gå in och försöka förhindra hade inte heller jag gjort.

Jag fick även själv en cykel stulen i samma cykelställ dagtid ett par år tidigare, så det är en känd cykelstöldplats där pendlare blir av med cyklar (vet jag nu).

Att vi inte har kameraövervakade cykelförråd på större stationer, med inpassagekontroll (tex. via betalkort, app, etc.) förstår inte jag.
Det är inget prioriterat brott. Det är ett vardagsbrott, vilket innebär att det inte utreds. Det är intressant, när övergår ett brott till att bli tillåtet, är det när det inte utreds?

Övervakade cykelförråd vid tågstationer och köpcentrum, allmänna byggnader m.m låter som ett helt suveränt förslag.

ponx

Aktiv medlem
Polisen har alltid kommit när jag anmält brott. Rattfyllon, pågående inbrott, stulen moped upphittad osv osv. Jag är fullständigt övertygad om att polisen skulle komma om jag visste var min stulna MTB värd 30000 var.

Att man hamnar i klammeri med rättvisan för att man ingriper vid brott är ju en kvällspressgrej.

ooms

Aktiv medlem
Kameraövervakning anses integritetskränkande i Sverige, därför blir det ofta nej när tillstånd söks. Senast idag läste jag i UNT om nån som fått sin cykel stulen i det nya fina cykelgaraget vid Uppsala C. Han trodde det var övervakat och säkert att parkera där, det var det inte.

Polisen har alltid kommit när jag anmält brott. Rattfyllon, pågående inbrott, stulen moped upphittad osv osv. Jag är fullständigt övertygad om att polisen skulle komma om jag visste var min stulna MTB värd 30000 var.

Att man hamnar i klammeri med rättvisan för att man ingriper vid brott är ju en kvällspressgrej.
Lyssnade du på klippet jag länkade?

x-country

Medlem

Intygas! Jag har ringt polisen ett antal gånger genom åren. Det har varit allt ifrån rattonykterhet och farligt beteende på väg till klotter och skadegörelse. Jag har fått snabb respons och i ett flertal av fallen har jag kopplats fram direkt till polisbilen för att lotsa dem. Det har varit väldigt tillfredsställande att se på 🙂

MrSthlm

Medlem
Tror nog det finns ganska gott om folk som är beredda att lägga sig i men det är lite lättare i teorin i praktiken. Man får i så fall vara beredd på både det ena och andra. Ganska ofta är det nog bäst att agera lite från avstånd, försöka ta kort, ringa, kanske följa efter på avstånd men det beror på. Alla situationer är ju unika.

Inte sällan folk från samhällets absoluta bottenskikt inkl missbrukare som begår brottet och då känns det moraliskt fel att gå hårt åt fysiskt. Du kommer sätta din ilska i halsen och lugna ner dig.

Du kan få ett jäkla stresspåslag i stundens hetta vilket i värsta fall kan hmm sänka din kapacitet. Att bevittna brott kanske händer ca 0-2 ggr i din livstid. Polis tex är proffs på hantera sådant, träning ger färdighet.

Inte sällan de är flera.

Inte sällan de kan hota om kniv och annat. Kan vara lite klurigt i stundens hetta att ta rätt beslut.

Är man en stark sob finns så klart risken att man skadar personen i fråga också vilket sannolikt kommer ge en dålig eftersmak med risk för rättegång. Finns en hel del i Sverige som gått stenhårda jägarutbildningar och allt möjligt, inte sällan ser de ganska taniga ut (man undrar du, really?) men händer det något vill man helst inte vara på fel sida.

När det gäller rättigheter, vad man får göra och inte göra så hänger nästan allting på om det hela är på bar gärning eller ej. Är det på bar gärning har man överraskande mycket rättigheter, går tex utmärkt att gripa personen i fråga. Men man får inte göra mer än vad nöden kräver (vilket tyvärr öppnar för 1000 tolkningar). Utan vittnen blir det mera komplexa situationer så klart.

Senast ändrad:
Tror nog det finns ganska gott om folk som är beredda att lägga sig i men det är lite lättare i teorin i praktiken. Man får i så fall vara beredd på både det ena och andra. Ganska ofta är det nog bäst att agera lite från avstånd, försöka ta kort, ringa, kanske följa efter på avstånd men det beror på. Alla situationer är ju unika.

Inte sällan folk från samhällets absoluta bottenskikt inkl missbrukare som begår brottet och då känns det moraliskt fel att gå hårt åt fysiskt. Du kommer sätta din ilska i halsen och lugna ner dig.

Du kan få ett jäkla stresspåslag i stundens hetta vilket i värsta fall kan hmm sänka din kapacitet. Att bevittna brott kanske händer ca 0-2 ggr i din livstid. Polis tex är proffs på hantera sådant, träning ger färdighet.

Inte sällan de är flera.

Inte sällan de kan hota om kniv och annat. Kan vara lite klurigt i stundens hetta att ta rätt beslut.

Är man en stark sob finns så klart risken att man skadar personen i fråga också vilket sannolikt kommer ge en dålig eftersmak med risk för rättegång. Finns en hel del i Sverige som gått stenhårda jägarutbildningar och allt möjligt, inte sällan ser de ganska taniga ut (man undrar du, really?) men händer det något vill man helst inte vara på fel sida.

När det gäller rättigheter, vad man får göra och inte göra så hänger nästan allting på om det hela är på bar gärning eller ej. Är det på bar gärning har man överraskande mycket rättigheter, går tex utmärkt att gripa personen i fråga. Men man får inte göra mer än vad nöden kräver (vilket tyvärr öppnar för 1000 tolkningar). Utan vittnen blir det mera komplexa situationer så klart.
Jag håller med om det mesta du säger, men killen i radioinslget hade nog inte alls räknat med vad som skull hända. Inte värt att ta risken att få sitt liv förstört för något de allra flesta tycker att man ändå agerat rätt i IMO.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Inte lönt att riskera något för egendomsbrott.
Trafikbrott är mycket svåra att vinna om man inte hamnar i rullstol.
Det blir alldeles för ofta ord mot ord.

MrSthlm

Medlem
Folk har inte koll på pakethållaren?

nieves

Aktiv medlem
Folk har inte koll på pakethållaren?
En bra anledning till att träna hårdare, 40-45 på rakorna så får man ha grejorna ifred.

Skämt åsido, jag har hört om ett par fall i Sthlm, bägge var väldigt centralt och det som stals i ena fallet var en laptop. I det andra en väska vars innehåll inte hade direkt värde för en tjuv då den tydligen innehöll papper etc.
Det är nog svårt att ha koll i städer när det blir stora klungor med ett 50-tal cyklister vid korsningar mm.

Jag pendlar inte ofta med väska men på touring så har jag väskorna låsta i pakethållaren, mest för att inte någon ska rycka dom på större tågstationer. Innehållet är inte mycket värt men väskorna är det.

Westman

Aktiv medlem
Egentligen OT - men jaså, dom har dragit vidare från gbg till malmö nu, pakethållarknyckarna? Har varit längs Delsjövägen-Ullevi sedan i våras.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer