[Artikel] 7 sätt att göra livet svårare för cykeltjuven

MrSthlm

Medlem
Lite osäker på vad man ska dra för slutsatser av denna tråd hittills.

Om jag förstår det rätt, med hänvisning till tex @jomper här i tråden finns det inga existerande lås på marknaden i dag (som är praktiska att använda) som ger ett fullgott skydd? jomper: vänligen rätta mig om jag har fel eller missförstod dig. Citat: "Alla rimliga lås har svagheter. Även 5kg klass 3 kätting sågar du av på under en minut."

Här finns det också gott om falsk marknadsföring. Klippt från XXL Sport: "Glöm inte att investera i ett rejält cykellås - med ett godkänt cykellås försäkrar du dig att cykeln förblir din! "

Jojo ;-)

Det enda man kan göra är att fördröja tjuven? Sedan underlättar det en hel del att ha cykeln i garage, cykelförråd etc jämfört med utomhus.

Men att alltid låsa fast ram + bakhjul i ett objekt samt komplettera med något som också låser framhjul (antingen i ram eller i ett objekt) verkar vara en vettig grundnivå. I de flesta fall bör bygellås fungera för att låsa baktriangel + bakhjul i ställ eller dylikt. Annars får man väl komplettera med antingen ett större bygellås eller ett vikbart lås. Kedjor kanske också fungerar för de som gillar att släpa runt på en kedja. ;-)

Eftersom inga lås ger ett fullgott skydd kan man möjligen spekulera i hur mycket pengar man ska lägga på låsen men dock så bör väl låsen åtminstone vara godkända för att undvika strul med försäkringsbolag. ;-)

Har man två lås på hojen, varav det ena är godkänt men inte det andra så antar jag att man kan få strul med försäkringsbolag om de är supernoga beroende på hur stölden gått till? Det är ju oerhört vanligt att folk kompletterar med en tanig vajer från deras bygellås för att låsa framhjul tex, men är dessa vajrar verkligen godkända?

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Med en vinkelkap klarar du det mesta på mindre än en minut, det är fakta. Många billiga lås att "dyrka" upp utan förkunskaper dessutom.

Att låsa fast cykeln bra och med ett bättre lås är ändå vettigt eftersom du ökar chansen att de väljer en annan cykel än din då. I skolan där vår äldste går är t.ex. många fina barncyklar fastlåsta med ett enkelt vajerlås, ofta med kod, vilket övergår mitt förstånd. Du knipsar ett sådant lås tyst och snabbt utan att någon märker något, och kodlås är nästan alltid enkla att "känna" koden på med lite träning.

MrSthlm

Medlem
Med en vinkelkap klarar du det mesta på mindre än en minut, det är fakta. Många billiga lås att "dyrka" upp utan förkunskaper dessutom.

Att låsa fast cykeln bra och med ett bättre lås är ändå vettigt eftersom du ökar chansen att de väljer en annan cykel än din då. I skolan där vår äldste går är t.ex. många fina barncyklar fastlåsta med ett enkelt vajerlås, ofta med kod, vilket övergår mitt förstånd. Du knipsar ett sådant lås tyst och snabbt utan att någon märker något, och kodlås är nästan alltid enkla att "känna" koden på med lite träning.
Just vajerlås förvillar mig lite men antar att det finns bättre vajerlås som ger ungefär lika bra (eller dåligt) skydd som andra lås?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Beror nog på vad man menar med vajerlås. Jag har ett Abus Steel-o-flex som i grunden är ett vajerlås men med metallhylsor runt vajern. Det är godkänt, men enligt tester på nätet tar det bara några sekunder att kapa upp med vinkelkap ändå. Fördelen med ett bygellås är att de normalt sett måste kapas på två ställen.

Lås med bara vajer har jag aldrig sett godkända, de kan du med lite tålamod klippa upp med en avbitartång.

MrSthlm

Medlem
Beror nog på vad man menar med vajerlås. Jag har ett Abus Steel-o-flex som i grunden är ett vajerlås men med metallhylsor runt vajern. Det är godkänt, men enligt tester på nätet tar det bara några sekunder att kapa upp med vinkelkap ändå. Fördelen med ett bygellås är att de normalt sett måste kapas på två ställen.

Lås med bara vajer har jag aldrig sett godkända, de kan du med lite tålamod klippa upp med en avbitartång.
Jo, jag tog en titt på Abus Steel-o-flex.
Kylspray och hammare (antal sek): 31 sek
Vinkelslip, antal sek: 3 sek

För att citera dig: "Lås med bara vajer har jag aldrig sett godkända"

Intressant ändå, hur gör då försäkringsbolag i de fall när man har en icke godkänd vajer fäst i sitt bygellås men tjuven i fråga enbart klipper upp vajern? Kan möjligen ske på någon plats där det är svårt att fästa ramen i ett objekt och man tar till vajern istället tänkte jag. Eller får man ut försäkringspengar även på icke godkända lås?

Praktiskt för tjuvarna med batteridrivna vinkelslipar, smidigt.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Är bygellåset godkänt enligt försäkringsbolaget så var ju cykeln låst med godkänt lås. Att man utökat det kan man knappast klandras för.

P2m2

Medlem
Intygas! Jag har ringt polisen ett antal gånger genom åren. Det har varit allt ifrån rattonykterhet och farligt beteende på väg till klotter och skadegörelse. Jag har fått snabb respons och i ett flertal av fallen har jag kopplats fram direkt till polisbilen för att lotsa dem. Det har varit väldigt tillfredsställande att se på 🙂
Samma här tog fast en cykeltjuv vid östra station, ringde polisen som kom, och som jag sen visade till tjuven, han hade mycket på sitt samvete, blev häktad, tyvärr så behövde jag endast lämna vittnesmål till polisen, hade varit kul att vara med på rättegång. Det är nog rätt väg att gå att ringa polisen, i mitt fall hade jag inget val, armen i mitella efter cykelkrasch.

MrSthlm

Medlem
Är bygellåset godkänt enligt försäkringsbolaget så var ju cykeln låst med godkänt lås. Att man utökat det kan man knappast klandras för.
Intressant tolkning och kanske korrekt men ser ändå lite tveksamt ut ibland. Ett rejält bygellås utökat med en relativt tanig (icke godkänd?) vajer men det är väl bättre än ingen extra säkring alls. :-)

MrSthlm

Medlem
Hmm, jag är inte riktigt vän med mitt bygellås. Tycker att jag har svårt att få det genom bakhjul, bakre ramtriangel samt i stället samtidigt (lågt cykelställ). Kanske missar något simpelt trix/handgrepp alternativt att min bygel är för liten.

Ni andra i tråden lyckas med detta?

DanielS

Aktiv medlem
Hmm, jag är inte riktigt vän med mitt bygellås. Tycker att jag har svårt att få det genom bakhjul, bakre ramtriangel samt i stället samtidigt (lågt cykelställ). Kanske missar något simpelt trix/handgrepp alternativt att min bygel är för liten.

Ni andra i tråden lyckas med detta?
Låga cykelställ är besvärliga, jag undviker dessa om möjligt. Det går oftast lättare om man ställer cykeln med bakhjulet bredvid istället för med hjulet i stället. Men det blir som andra skrivit att man ofta tar upp fler än en plats när man gör på det sättet. Men det positiva är att de flesta nya offentliga cykelställ i sthlm är gjorda för att låsa fast åtminstone ramen på ett vettigt sätt.

Om det går låser jag fast antingen bakhjulet eller framhjulet samt ramen men om det inte funkar så nöjer jag mig med ramen. Kör inte med en extra vajer då jag tagit bort QR samt kör billiga hjul.

Kan inte tänka mig att försäkringsbolagen skulle kunna invända för att man använt ett ej godkänt sekundärt lås. Man måste väl inte låsa fast cykel i ett fast föremål för att få ut på försäkringen? Det räcker väl att den är låst med godkänt lås? Tror inte villkoren nämner något om qr-kopplingar heller...

Edit (efter att ha läst artikeln):
Återigen att plocka bort snabbkopplingar från en cykel som parkeras i offentliga miljöer borde ju vara en av de mest grundläggande försiktighetsåtgärderna man kan göra.

MrSthlm

Medlem
Låga cykelställ är besvärliga, jag undviker dessa om möjligt. Det går oftast lättare om man ställer cykeln med bakhjulet bredvid istället för med hjulet i stället. Men det blir som andra skrivit att man ofta tar upp fler än en plats när man gör på det sättet. Men det positiva är att de flesta nya offentliga cykelställ i sthlm är gjorda för att låsa fast åtminstone ramen på ett vettigt sätt.

Om det går låser jag fast antingen bakhjulet eller framhjulet samt ramen men om det inte funkar så nöjer jag mig med ramen. Kör inte med en extra vajer då jag tagit bort QR samt kör billiga hjul.

Kan inte tänka mig att försäkringsbolagen skulle kunna invända för att man använt ett ej godkänt sekundärt lås. Man måste väl inte låsa fast cykel i ett fast föremål för att få ut på försäkringen? Det räcker väl att den är låst med godkänt lås? Tror inte villkoren nämner något om qr-kopplingar heller...

Edit (efter att ha läst artikeln):
Återigen att plocka bort snabbkopplingar från en cykel som parkeras i offentliga miljöer borde ju vara en av de mest grundläggande försiktighetsåtgärderna man kan göra.
Jag är dock lite inne på min tanke som jag hade tidigare i tråden, man behöver ofta (beroende på hur man använder sin cykel) ett rejält vikbart lås för att enklare kunna låsa cykeln på olika platser. De vikbara låsen bör åtminstone vara säkrare än vajerlåsen. Risken är annars att man hamnar i situationer då det blir svårt att låsa både bakhjul och ram samtidigt i ett objekt (om man enbart har ett st lås). Visst kan en stor kedja fungera lika bra också, för de som gillar att släpa på det.

Men att plocka bort snabbkopplingar är en jättesmart åtgärd som man också bör göra, absolut.

Den stora utmaningen för mig nu är att jag inte ännu hittat en lösning där jag kan få med mig två vettiga lås på ramen samtidigt men det bör väl finnas någon sådan kombo som funkar. Faktum är ju att hållarna för de vikbara låsen är ju ganska kompakta, får mäta lite. Rätt skönt tycker jag om man kan ha med sig lös utan att alltid behöva ha med sig ryggsäck men kanske blir omöjligt.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Den stora utmaningen för mig nu är att jag inte ännu hittat en lösning där jag kan få med mig två vettiga lås på ramen samtidigt men det bör väl finnas någon sådan kombo som funkar. Faktum är ju att hållarna för de vikbara låsen är ju ganska kompakta, får mäta lite. Rätt skönt tycker jag om man kan ha med sig lös utan att alltid behöva ha med sig ryggsäck men kanske blir omöjligt.
Jag har ingen aning om detta lås är bra eller godkänt i Sverige:

Men på bilderna sitter en hållare för detta ungefär där hållare för vattenflaskan sitter. Om man kombinerar det med ett bygellås (t ex https://www.xxl.se/trelock-bs-450-fg-ssf-cykellas/p/1066894_1_style) som kommer med en hållare jag har monterat på röret sadeln sitter i så är det inga problem att få plats med båda och tom en vattenflaska:

1603213790449.png

MrSthlm

Medlem

Men på bilderna sitter en hållare för detta ungefär där hållare för vattenflaskan sitter. Om man kombinerar det med ett bygellås (t ex https://www.xxl.se/trelock-bs-450-fg-ssf-cykellas/p/1066894_1_style) som kommer med en hållare jag har monterat på röret sadeln sitter i så är det inga problem att få plats med båda och tom en vattenflaska:

Visa bilaga 448911
Perfekt, jag kollar upp. :-)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Hemma i hallen, eller inne på kontoret. Frågan är om man är trygg ens då. Finns ju många vantrövlingar därute. .

MrSthlm

Medlem

Visa bilaga 448911
Med syfte på cykelbilden. Jag tror det här är en väldigt bra setup och jag plankar kanske det rakt av! :-) (Jag har redan bygellåset.) Din post är en överlägsen mvp post i tråden för mig. Här har även cykelbutiker en del att lära i deras säkehetsrekommendationer. Tveksamheten ligger väl möjligen i om det vikbara 90 cm låset räcker för att låsa ram + bakhjul fäst i ett fast objekt i tillräckligt många olika situationer, förhoppningsvis (för de fallen när inte bygellåset passar). Finns väl 100cm & 110cm vikbara lås också. En variant är väl att man slutar vara så lat och istället går ett par hundra meter ibland för att hitta en vettig plats.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det finns en poäng i att ha lite luft i låset också, då blir det svårare att trycka isär eller bryta det med en liten domkraft och svårare att såga eller hamra sönder det utan att ha sönder cykeln man försöker stjäla.

Kashew

Aktiv medlem
Verkligen!!! Här öppnar han ett kryptonite bygellås på... kolla in videon:
Skrämmande.

Nåja, vad har ni för erfarenheter av låsbyglar/golvankare?
Nedan följer ett par exempel

Finns på bland annat clas O
abus.jpg

Nedan finns på biltema och jula
biltemajula.jpg

Denna park block kommer från clas o
claso.png

Öglan från kryptonite finns på wiggle, dock ur lager just nu.
wiggle.jpg

Hälsingland

Aktiv medlem
Skrämmande.

Nåja, vad har ni för erfarenheter av låsbyglar/golvankare?
Nedan följer ett par exempel

Finns på bland annat clas O
Visa bilaga 449180
Nedan finns på biltema och jula
Visa bilaga 449182

Denna park block kommer från clas o
Visa bilaga 449183
Öglan från kryptonite finns på wiggle, dock ur lager just nu.
Visa bilaga 449184
Jag har biltemas golvögla, den gamla som fanns för ett par år sedan var dock mycket stöddigare än den dom säljer idag. Men den gör sitt jobb såklart, det är ändå lättare att kapa låset eller kedjan.

Jämfört med att låsa fast cykeln i Jula-hyllan i garaget som jag gjorde innan så blir ju ju genast besvärligare att få den med sig. Jag låser två cyklar med bygellås oftast men det här är vad jag hade på bild.

A58D96B6-74B1-4E33-88FA-0D3113581B49.png

Bengt-re

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
Någon som har tips om bra försäkring? Trygg hansa kunde inte försäkra mina cyklar
Bra och bra, men flera bolag erbjuder ju specialförsäkring (om cykelns värde är högre än de ersätter i hemförsäkringen), ex.vis If:
Kolla dock upp villkoren noga, det verkar som att de försämrat vid tävling så det bara täcker stöld, inte krasch. Så bäst är nog att ringa runt till några bolag.

Bra och bra, men flera bolag erbjuder ju specialförsäkring (om cykelns värde är högre än de ersätter i hemförsäkringen), ex.vis If:
Kolla dock upp villkoren noga, det verkar som att de försämrat vid tävling så det bara täcker stöld, inte krasch. Så bäst är nog att ringa runt till några bolag.
Ja tävling och träning är jag mest intresserad av. förvarar typ alltid cykel inomhus, så det är inte det primära :(

tommygunxs

Medlem
Intygas! Jag har ringt polisen ett antal gånger genom åren. Det har varit allt ifrån rattonykterhet och farligt beteende på väg till klotter och skadegörelse. Jag har fått snabb respons och i ett flertal av fallen har jag kopplats fram direkt till polisbilen för att lotsa dem. Det har varit väldigt tillfredsställande att se på 🙂
jo jag måste fylla i här, bor i Göteborg o sett alldeles för mkt ske, speciellt senaste året o polisen kommer supersnabbt när man ringer. Dock skall man ringa 112 och inte polisens egna nummer för där kan det vara 15 min telefonkö

MrSthlm

Medlem
Nu har jag åtminstone ökat min säkerhetsnivå så får vi se om det hjälper ett snäpp mot tjuvarna. :-)

Jag är sjukt besviken på (de flesta?) cykelaffärer som verkar ha exceptionellt dålig koll på säkerhet, tycker att det är på gränsen till provocerande att faktiskt nästan/indirekt lura köpare så. Att bara rekommendera ett st bygellås till nya cykelägare håller inte helt enkelt, bakläxa, invaggar ägarna i en falsk säkerhet samt att det är väl mycket vajrar och skräp i omlopp fortfarande. Rekommenderar man enbart ett bygellås till en ny ägare bör man åtminstone informera om bristerna med en sådan setup. Det är på hög tid att vi åtminstone försöker försvåra lite för allt slödder (ursäkta men jag är trött på allt jag råkat ut för), "cykeltjuv" kanske titeln är.

Med min kombo kan man nu i de allra flesta fall relativt enkelt säkra både framhjul, bakhjul samt att man fäster ram i fast objekt. Oftast kommer jag nog använda det vikbara låset bak men det beror på ställ/plats. Jag gissar att en "kombo setup" av denna modell skulle minska cykelstölderna i Sverige en hel del med undantag av de proffs som lassar in cyklar i ett fordon. Att såga upp själva stället och lyfta in cykeln tyst och fint i ett fordon är nog inte så jobbigt i många fall (beroende på ställ). På hemmaplan fixar de ju även de bästa låsen <60 sekunder / styck med vinkelslip men jag tror inte det är så jättevanligt att de går låss med batteridrivna vinkelslipar på stan (även om det säkert händer).

Nackdel med min kombo setup är extra vikt samt en del extra pengar att lägga ut på lås, lite extra tid när man låser också samt två olika nycklar att hålla ordning på. En fördel är att man slipper fylla ryggsäcken/korgen med lås eller att man lämnar kvar lås/kedjor lite här och där i de ställ som man oftast står i, man slipper sådant tjafsande. Ganska irriterande för andra cyklister också med alla jäkla lås i cykelställen, jag har själv stört mig på det relativt många gånger.

Kompletterade mitt gamla bygellås med ett ganska kraftigt vikbart 90cm lås på ca 1,5kg (säkerhetsklass 5 på Trelocks egna klassning som jag tror går upp till 6?). Jag är nöjd med detta vikbara lås eftersom jag nu kan låsa både bakhjul + ramtriangel + cykelställ även i ställ av äldre låg typ även om man får trixa lite.

Köpte låset i länken nedan, fanns ett billigare (och lättare) 85cm med kombinationslås för halva priset men nu gick jag premium spåret efter en del velande.
https://www.xxl.se/trelock-fs-500-toro-zf-500-foldable-lock-cykellas-svart/p/1133099_1_style

Kombinationen nedan för att få plats med eländet var nog det vettigaste jag kunde få till med just nu på min hoj men kanske kommer på något snyggare. Ramformen ställer till det för en del andra lösningar. Nu får jag t.o.m. plats för cykel flaska.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
det kom från abus nyligen en ny variant på seriöst bygellås med larm.

annars är det inte dumt att använda en cykel som inte går att sälja dvs knappast stjäls, som t ex en 26 tums herrcykel. går att göra till en kul sleeper.

hemma brukar jag för de mer åtråvärda cyklarna förvara bakhjulet på annan plats än resten av cykeln.

sen finns ju brompton. skönt slippa parkera pendlaren ute.

Emil777

Medlem
723184F0-4F80-45D0-A6F0-2C9809D2422F.jpeg
Jag tappade bort alla nycklar och ringde en låssmed. Första låssmeden misslyckades, han försökte med motordriven fogsvans.
Det var ett bygellås (kryptonite, inte värsting) och ett runt förmonterat lås på bakhjulet. Bygellåset gick dag 2 ganska snabbt med vinkelslip men det förmonterade låset tog klart mer tid. Två kapningar och svårt att komma åt. (var tvungen att ta en bild) Så ett bra sånt lås hindrar nog tjuven att cykla iväg iaf och tar tid att kapa. Men tjuven bär väl iväg cykeln och glr det "hemma".

Nu har jag en 5kg kätting till min nya elcykel. Hoppas bara åsynen får tjuven att gå vidare till nästa. Jag har något sjukligt i mig vad gäller att få en cykel stulen. Det får bara inte hända!
Låt våra cyklar vara, basta!

Laan84

Aktiv medlem
Visa bilaga 450623Jag tappade bort alla nycklar och ringde en låssmed. Första låssmeden misslyckades, han försökte med motordriven fogsvans.
Det var ett bygellås (kryptonite, inte värsting) och ett runt förmonterat lås på bakhjulet. Bygellåset gick dag 2 ganska snabbt med vinkelslip men det förmonterade låset tog klart mer tid. Två kapningar och svårt att komma åt. (var tvungen att ta en bild) Så ett bra sånt lås hindrar nog tjuven att cykla iväg iaf och tar tid att kapa. Men tjuven bär väl iväg cykeln och glr det "hemma".

Nu har jag en 5kg kätting till min nya elcykel. Hoppas bara åsynen får tjuven att gå vidare till nästa. Jag har något sjukligt i mig vad gäller att få en cykel stulen. Det får bara inte hända!
Nu kanske de rammonterade låsen blivit bättre på 20 år, men när jag jobbade extra på en cykelbutik som mekaniker så var det relativt ofta vi fick in cyklar och borrade upp låscylindern på den typen av lås. Obs, så klart bara mot uppvisande av kvitto. Det tog iofs åtminstone fem minuter, men med bättre maskin och optimalt borr går det säkert snabbare.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kryptonite Keeper 785 som var det tuffaste låset i testet har jag en, funkar bra, lagom lång och enkel hantering. Låset behöver smörjas ibland, Kryptonite rekommenderar WD40 följt av t.ex. Finish Line Dry Lube.

Crocko

Aktiv medlem
Visa bilaga 450623Jag tappade bort alla nycklar och ringde en låssmed. Första låssmeden misslyckades, han försökte med motordriven fogsvans.

Ursäkta kommentaren, men om det dök upp en låssmed med en motordriven fogsvans så skulle jag nog skicka honom på dörren innan han ens fått försöka, så jag gissar att du medan en tigersåg med ett hårdstålsblad.

Blitzer

Medlem
Kan tipsa om sajten https://thebestbikelock.com/ för de som vill nörda ner sig i olika typer av cykellås och säkerhetsdetaljer, finns hur mycket info som helst. Han går också igenom olika varianter av skydd för sadlar, hjul, mm.

Man får också tänka på att exempelvis LockpickingLawyer är en extremt skicklig dyrkare med över 2 miljoner följare på youtube. Har man sådana skills försörjer man sig knappast som cykeltjuv. De är småkriminella som gömmer en bultsax under rocken eller på sin höjd en batteridriven vinkelslip, inte dyrkexperter med hemmabyggda specialverktyg.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det säger ju LPL också, många lås som han dyrkar upp på under minuten påpekar han att ingen "on the street" skulle dyrka upp.

Det är mera intressant när de öppnas på 1 sekund med ett verktyg som finns på ebay för 3 dollar, det är lås jag skulle akta mig för ändå. Eller kodlås som han öppnar med ett shims gjort av en colaburk, eller bara genom att belasta lite och snurra på kodhjulen för att känna vilken position som är rätt (det har jag testat på många enkla lås efter att ha sett, det är väldigt enkelt!)

Emil777

Medlem
Ursäkta kommentaren, men om det dök upp en låssmed med en motordriven fogsvans så skulle jag nog skicka honom på dörren innan han ens fått försöka, så jag gissar att du medan en tigersåg med ett hårdstålsblad.
Ja, rätt. Det var ingen tigersåg men en motordriven slags bågfil. Det såg ganka gulligt ut när den åt sig igenom färgskikt och plasthöljen. Han höll iaf på i 45min. Nästa dag kom en kollega med vikelslip och klarade ut det (bilden). Men jag fakturerades 350kr totalt så det var ju ändå fair gjort av låssmedsfirman.

stoppa tjuven!

cubefritzz

Aktiv medlem
Spelar ingen roll vad för lås du har, det fungerar inte. Tjuvarna ligger alltid före. Enda sättet är baseball trä och alltid ha cykeln sönderplockad i delar hemma i huset/lägenheten. Ingen vill ha en nedplockad cykel i delar 😂.

Blitzer

Medlem
Spelar ingen roll vad för lås du har, det fungerar inte. Tjuvarna ligger alltid före.
Nja, det är klart att det går att låsa ner en cykel så den inte går att stjäla, problemet är att man får släpa med sig flera rejäla lås och det är bökigt och tråkigt. Det handlar ju om att hitta balansen mellan vad cykeln är värd, vad man själv orkar med, och var/hur cykeln förvaras.

Jensen

Aktiv medlem
handlar ju sällan om att man garanterat stoppar tjuven, vill hen ta hojen, tar hen hojen. Det handlar om att göra det så pass svårt att hen antingen inte anser det värt mödan, alternativt lättare att ta hojen bredvid istället, så att säga.

zinkpasta

Aktiv medlem
Gratis affärsidé: Ett lås där låsbygeln består av pentylstubin. (OBS, kolla om det är lagligt i landet du befinner dig.)

Vaknade i natt av att de kapade ett ABUS bygellås precis utanför sovrumsfönstret. Det tog nog max 30s och de var måttligt brydda av att jag skrek åt dem och ringde polisen.

MrSthlm

Medlem
Spelar ingen roll vad för lås du har, det fungerar inte. Tjuvarna ligger alltid före. Enda sättet är baseball trä och alltid ha cykeln sönderplockad i delar hemma i huset/lägenheten. Ingen vill ha en nedplockad cykel i delar 😂.
Visst är det så men om så många cyklister som möjligt både skulle låsa ram + bakhjul i ett objekt samt framhjul i ram (eller objekt) så tror jag att cykelstölderna skulle minska en hel del i Sverige. Problemet är att ganska få cyklister orkar med den här hanteringen eller förlitar sig på någon taskig vajerförlängning av bygellåset. Folk är lata helt enkelt samt investerar ej i säkerhet vilket gör att cykeltjuvarna har det enkelt i deras selektering av cyklar. Generellt är väl dock folk med värdefulla cyklar något lite bättre.

Sedan det här med baseboll trä ;-) visst blir man förbannad men jag har märkt att en del kriminella i Stockholm är rena rama drogande slödder/missbrukare och då sätter man ändå ilskan lite i halsen, folk som har det j-vligt tuff i livet helt enkelt eller fast i tunga drogberoenden. Sedan finns det raka motsatser med seriösa ligor som lastar in cyklar i fordon och kör i väg. Folk reagerar nog väldigt sällan, tror väl att det är en vägarbetare, vaktmästare eller vad som helst.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer