[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"

frankfurt

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"


Med bättre cykel-infrastruktur finns det en stor potential för att öka cyklandet i Stockholms län, visar en ny studie. Studien visar att mer än 70 % av länets invånare skulle kunna cykla till jobbet på mindre än 30 minuter om cykling tillåts på alla vägar.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=34538
 

landen

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Det och gratis Gore-tex-overall...
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Alla stockholmare bor inte i "närförort" och jobbar i centrum.


/Håkan
 

GoranS

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Ser ut som jag bor tämligen nära yttre gränsen för <= 45 min. Jobbar ett par kvarter från Hötorget och i normalfallet brukar jag i snitt få 40 min rulltid till/från jobbet (eller något däröver) och jag är rätt säker på att jag håller över medelfart. Nu vet jag förvisso inte exakt var 0-punkten är, men om den är hyggligt nära min arbetsplats känns 45-minutersgränsen rätt optimistisk då det ju normalt sett blir ett antal minuters tidsförlust genom stan p.g.a. rödlysen.
 
Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Även om 70% skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter, så undrar jag hur många som skulle göra det oavsett väder.
 

frause

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Första bilden är ju jättemärklig!
"Hur långt hinner man cykla?" Vart? Innan vad händer?
En fråga på sträcka och en skala i tid?
 
Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Ja, det var ju en sopig studie.
"Analysen bygger på antagandet att det går att cykla på alla vägar (gångvägar, motorvägar, cykelvägar, bilvägar och i alla tunnlar) samt att det går att hålla en cykelhastighet på 20 km/h."
Borde gå att få fram betydligt bättre data på hur lång tid det tar i verkligheten med tex data från Strava. Jag har tex kanonfin cykelbana längs med Nynäsvägen och cyklar från en blå plupp till Norrmalmstorg på 30 minuter/40 på vintern.
 

emilh

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Lingon sa:
Ja, det var ju en sopig studie.
"Analysen bygger på antagandet att det går att cykla på alla vägar (gångvägar, motorvägar, cykelvägar, bilvägar och i alla tunnlar) samt att det går att hålla en cykelhastighet på 20 km/h."
Borde gå att få fram betydligt bättre data på hur lång tid det tar i verkligheten med tex data från Strava. Jag har tex kanonfin cykelbana längs med Nynäsvägen och cyklar från en blå plupp till Norrmalmstorg på 30 minuter/40 på vintern.
Nu var väl som jag förstått det poängen med studien att visa vad man kan uppnå med optimal infrastruktur, dvs ett drömscenarie.
Andra studier på hur det ser ut i verkligheten har gjorts.
 

GoranS

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Lingon sa:
Ja, det var ju en sopig studie.
"Analysen bygger på antagandet att det går att cykla på alla vägar (gångvägar, motorvägar, cykelvägar, bilvägar och i alla tunnlar) samt att det går att hålla en cykelhastighet på 20 km/h."
Borde gå att få fram betydligt bättre data på hur lång tid det tar i verkligheten med tex data från Strava. Jag har tex kanonfin cykelbana längs med Nynäsvägen och cyklar från en blå plupp till Norrmalmstorg på 30 minuter/40 på vintern.
Tror det kan finnas en poäng i att inte utgå från en elitpendlare om man gör en sådan karta. Jag tycker, som jag nämnde ovan, snarare att den verkar vara optimistik om man tar en medelcyklist och tar hänsyn till att det blir en del stopp på vägen vilket ju sänker medelfarten rätt påtagligt.
 

Lingon

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
GoranS sa:
Lingon sa:
Ja, det var ju en sopig studie.
"Analysen bygger på antagandet att det går att cykla på alla vägar (gångvägar, motorvägar, cykelvägar, bilvägar och i alla tunnlar) samt att det går att hålla en cykelhastighet på 20 km/h."
Borde gå att få fram betydligt bättre data på hur lång tid det tar i verkligheten med tex data från Strava. Jag har tex kanonfin cykelbana längs med Nynäsvägen och cyklar från en blå plupp till Norrmalmstorg på 30 minuter/40 på vintern.
Tror det kan finnas en poäng i att inte utgå från en elitpendlare om man gör en sådan karta. Jag tycker, som jag nämnde ovan, snarare att den verkar vara optimistik om man tar en medelcyklist och tar hänsyn till att det blir en del stopp på vägen vilket ju sänker medelfarten rätt påtagligt.
Du missförstår. Man skulle kunna använda stravadatan till att jämföra snittfarter för olika cykelstråk och sen skala till lämplig genomsnittsfart för en hypotetisk pendlare. Då hade man också sett var man behöver förbättra cykelinfrastrukturen.
 

GoranS

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Lingon sa:
GoranS sa:
Lingon sa:
Ja, det var ju en sopig studie.
"Analysen bygger på antagandet att det går att cykla på alla vägar (gångvägar, motorvägar, cykelvägar, bilvägar och i alla tunnlar) samt att det går att hålla en cykelhastighet på 20 km/h."
Borde gå att få fram betydligt bättre data på hur lång tid det tar i verkligheten med tex data från Strava. Jag har tex kanonfin cykelbana längs med Nynäsvägen och cyklar från en blå plupp till Norrmalmstorg på 30 minuter/40 på vintern.
Tror det kan finnas en poäng i att inte utgå från en elitpendlare om man gör en sådan karta. Jag tycker, som jag nämnde ovan, snarare att den verkar vara optimistik om man tar en medelcyklist och tar hänsyn till att det blir en del stopp på vägen vilket ju sänker medelfarten rätt påtagligt.
Du missförstår. Man skulle kunna använda stravadatan till att jämföra snittfarter för olika cykelstråk och sen skala till lämplig genomsnittsfart för en hypotetisk pendlare. Då hade man också sett var man behöver förbättra cykelinfrastrukturen.
OK. Blev förvirrad av dina tider som ju med all rimlighet skulle filtreras bort som outliers om man skulle göra något sådant. I sak låter det du säger dock vettigt.
 

Sixten Fors

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
På en timme kommer man väl 55,089 km, eller längre om det är medvind?
 

Bilagor

kais01

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
break even mellan dörr till dörr kommunalt och cykel ligger vanligen kring 20 km.
 

cerro

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Jag pendlar i gult och tar 20min för mig med herrcykel från ena sidan till mitt jobb på andra sidan (söder om söder)
 
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Sixten Fors sa:
På en timme kommer man väl 55,089 km, eller längre om det är medvind?
Du har glömt korrigera för höjd över havet och luftens genomsnittsdensitet i området. I Stockholm skulle det innebära ett avstånd på nånstans runt 25-27km... Tänk på att lufttrycket/densiteten normalt sett ökar med sämre kondition hos cyklisten och framförallt är det också avhängigt på cykeln som framförs.
 

Eld

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Så de som gjort studien tror att alla jobbar vid Sergels torg...

962154 invånare i Stockholm enlugt Google. 962154*0,7=673508.

673 000 cyklar parkerade på Sergels torg... mysigt!
 

Crocko

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Så skönt att som skattebetalare så här i deklarationstider bli påmind om att man betalt för ytterligare en meningslös studie som inte har någon som helst värde eller verklighetsförankring, undra om jag kan kompensera genom att ta upp ytterligare en resa i tjänsten med bil för att få tillbaks slanten :)
 

H.

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Eld sa:
Så de som gjort studien tror att alla jobbar vid Sergels torg...

962154 invånare i Stockholm enlugt Google. 962154*0,7=673508.

673 000 cyklar parkerade på Sergels torg... mysigt!
Nej. Det tror de inte.
 

Elhojtok

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Det där skulle förstås kräva att alla dessa vägar måste sopsaltas. Tänk så ARGA alla fotgängare skulle bli. ?
 

sdx

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Varför handlar det alltid om Stockholm Sverige är ett långt land Stockholm är inte Sverige varför inte göra en undersökning hur långt olle i Vittangi har till sitt arbete.
 

Snuten

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Fast livspusslet, på allvar alltså. Lämna/hämta barn, handla fixa andra ärenden etc. Det är nog lite mera komplicerat än så här.
 

GoranS

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
sdx sa:
Varför handlar det alltid om Stockholm Sverige är ett långt land Stockholm är inte Sverige varför inte göra en undersökning hur långt olle i Vittangi har till sitt arbete.
Jag skulle vilja hävda att om Region Stockholm beställt en undersökning angående resvanor i norra Norrland hade någon begått ett allvarligt fel.
 

hm

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Lingon sa:
Ja, det var ju en sopig studie.
"Analysen bygger på antagandet att det går att cykla på alla vägar (gångvägar, motorvägar, cykelvägar, bilvägar och i alla tunnlar) samt att det går att hålla en cykelhastighet på 20 km/h."
Borde gå att få fram betydligt bättre data på hur lång tid det tar i verkligheten med tex data från Strava. Jag har tex kanonfin cykelbana längs med Nynäsvägen och cyklar från en blå plupp till Norrmalmstorg på 30 minuter/40 på vintern.
Haha , du har ju fått en egen blå plupp ibland alla röda .

Skulle du cykla på motorvägen in o genom söderledstunneln skulle du kapa 10minuter , jag vet som prövat ?
 

NAnders

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
Mycket snillen spekulerar i den här tråden. Undrar hur många av de som kommenterat som över huvud taget har läst rapporten, som för övrigt mest består av en interaktiv karta...
 

sdx

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
GoranS sa:
sdx sa:
Varför handlar det alltid om Stockholm Sverige är ett långt land Stockholm är inte Sverige varför inte göra en undersökning hur långt olle i Vittangi har till sitt arbete.
Jag skulle vilja hävda att om Region Stockholm beställt en undersökning angående resvanor i norra Norrland hade någon begått ett allvarligt fel.
Var är källhänvisningen det brukar vara godkotym att ha med det i artiklar.
 

emilh

Aktiv medlem
[Artikel] "70 procent av invånarna i Stockholms län skulle kunna cykla till jobbet på under 30 minuter"
sdx sa:
Var är källhänvisningen det brukar vara godkotym att ha med det i artiklar.
Var är dina frågetecken?
Hur som, källan finns längst ner i artikeln.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer