[Artikel] 8 mått som räknas: grundläggande geometri på mtb

Redaktionen

Medlem
puff-geomteri-2000x1113.jpg

Geometri mountainbike. Orden kan både egga och avskräcka. Här går vi igenom åtta av de vanligaste måtten och vad de innebär för din upplevelse på cykeln.

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:

AAverdal

Aktiv medlem
Jag tycker att du behöver formulera om följande mening: Hjulbasen är, kortfattat sagt, totallängden på cykeln. Mer exakt är det måtten mellan de två hjulens centrum.

Förslagsvis byt totallängd mot axelavstånd så känns det inte så motsägelsefullt.

Bikzz

Aktiv medlem
Ni har ju glömt dom viktigaste måtten..
- Från mitten på sadel ner till trampan i lägsta läge.
- Från mitten på sadel horisontellt fram till greppet på styret.
- Höjdskillnad vertikalt mellan sadel och greppet på styret.

voidolf

Aktiv medlem
Ni har ju glömt dom viktigaste måtten..
- Från mitten på sadel ner till trampan i lägsta läge.
- Från mitten på sadel horisontellt fram till greppet på styret.
- Höjdskillnad vertikalt mellan sadel och greppet på styret.
Det är mått du lätt kan modifiera själv genom att t.ex. ändra sadelstolpens höjd, ändra distanser under stammen och byta stam/styre. Relativt enkla ingrepp i en bikefit, men att ändra reach eller gaffelvinkel blir ju mycket mer komplext =) Så där behöver man köpa rätt från början

Berk

Aktiv medlem
Är det inte bättre att använda ordet "gaffelrörsvinkel" istället för "gaffelvinkel"? En gaffelvinkel skulle kunna vara många saker. Jag skulle tänka att gaffelvinkel påverkas av placeringen av framaxeln, som påverkar inte als gaffelrörsvinkeln.

HåkanC

Aktiv medlem
För att fortsätta att räkna upp petiga anmärkningar
Måttet reach avgör hur cykeln känns när du står upp.
Är inte det avståndet till styret?
Och avståndet till styret är inte enbart beroende på reach utan reach + MER (styrtappslängd, styrbredd osv)
Reach är ju ett mått på ramen och endast ramen
Av denna anledning finns det nu de som kallar avståndet till styret för reach+ (och motsv höjdmått för stack+)

Från 1a träffen på Google
"Reach The horizontal distance from the centre of the bottom bracket to the central point at the top of the head tube."
och
"Reach+ describes the horizontal distance from the bottom bracket to the CENTRE of the handlebar tops."

Berk

Aktiv medlem
För att fortsätta att räkna upp petiga anmärkningar

Är inte det avståndet till styret?
Och avståndet till styret är inte enbart beroende på reach utan reach + MER (styrtappslängd, styrbredd osv)
Reach är ju ett mått på ramen och endast ramen
Av denna anledning finns det nu de som kallar avståndet till styret för reach+ (och motsv höjdmått för stack+)

Från 1a träffen på Google
"Reach The horizontal distance from the centre of the bottom bracket to the central point at the top of the head tube."
och
"Reach+ describes the horizontal distance from the bottom bracket to the CENTRE of the handlebar tops."

Det är inte petiga, det är en viktig aspekt när man ska välja cykel. Man kan anpassa avståndet till styret med stammar av olika längd. Men på en MTB vill man inte har för lång stam (och ofta är 60 mm redan för lång), därför är det viktigt att välja en ram med rätt reach. Skulle förvänta mig att det är med i en artikel om geometri.

Wingqvist

Aktiv medlem
@Berk @HåkanC Tack för jättebra inspel! Uppdaterade lite kring reach. Reach+ har jag uppfattat som ett mått som inte har slagit igenom brett på mtb, utan mer som ett fördjupat mått på gravel/landsväg. Stämmer min bild med er där?

HåkanC

Aktiv medlem
@Berk @HåkanC Tack för jättebra inspel! Uppdaterade lite kring reach.
+1
Reach+ har jag uppfattat som ett mått som inte har slagit igenom brett på mtb, utan mer som ett fördjupat mått på gravel/landsväg. Stämmer min bild med er där?
Det kanske bara är en tidsfråga innan även "reach+" börjar användas bredare?
Precis som det dröjde med användandet av "vanliga" reach (och stack) för MTBer.

SocialGimp

Aktiv medlem
Reach är lite intressant. Det stämmer ju att reach avgör hur cykeln känns när man står upp men jag tycker att reach är MER viktig då man sitter ner (vet att även sadelrörsvinkel e t c spelar roll).

D v s, när jag står upp spelar det ingen större roll om det är 460 eller 480 i reach, jag kan ståcykla nästan på vad som helst. Men det spelar absolut en roll då jag sitter ner. Stämmer det med era erfarenheter eller är jag som min mamma säger, speciell?

Edit. Menar alltså MTB

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Det beror ju på vad du menar med ETT+
för det "vanliga" måttet Effective Top Tube är ju ointressant när vi har reach
(För att ETT skall ge lika användbar info som reach behövs, minst, även sittvinkeln)
Vilket förhoppningsvis framgår av GIFen nedan, speciellt den vänstra
jimmythefly-bikegeo.gif

Från: http://www.biketinker.com/2011/bike-resources/bike-fit-geometry-relationships/

Jag menar avståndet i horisonal linje mellan överkant styrhuvudet och sadelröret (eller linje mellan vevlagret och överkant stolpen i far sadelröret inte är centrerat på vevlagret). Då får man med effekt av sadelrörsvinkeön. Det är inte så viktigt på en lvgcykel där sadelrörsvinkel är ofta nära 73 grad. Men på MTB kan det skiljer sig mycket och då kan man inte bara titta på reach, eller reach+, för att veta om en cykel passar när man sitter på sadeln.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag menar avståndet i horisonal linje mellan överkant styrhuvudet och sadelröret (eller linje mellan vevlagret och överkant stolpen i far sadelröret inte är centrerat på vevlagret).
Är det vad du menar med ETT+? Vad är det som skiljer det då från "vanliga" ETT?
Det som de kallar "Top Tube" i bilden nedan
s1200_geo.jpg

Då får man med effekt av sadelrörsvinkeön.
Hur då?

Freddie L

Aktiv medlem
Reach är lite intressant. Det stämmer ju att reach avgör hur cykeln känns när man står upp men jag tycker att reach är MER viktig då man sitter ner (vet att även sadelrörsvinkel e t c spelar roll).

D v s, när jag står upp spelar det ingen större roll om det är 460 eller 480 i reach, jag kan ståcykla nästan på vad som helst. Men det spelar absolut en roll då jag sitter ner. Stämmer det med era erfarenheter eller är jag som min mamma säger, speciell?

Edit. Menar alltså MTB
Absolut. Men reach(+) är ett mått på hur cykeln känns när du står upp, tillsammans med stack. När du sitter ned är även sadelrörsvinkeln inblandad, och då är det nog lämpligare att jämföra ETT(+). Annars kan man bli lurad. Jämför du två likvärdiga hojar ger reach en god indikation, men jämför du tex en äldre och en progressivare hoj kan skillnaden bli större. Jag upplevde tex min senaste hoj kortare när jag satt ned jmfrt med min gamla, och det var den. Trots typ minst 25mm längre reach.

Är inte slutsatsen om gaffelvinkeln lite fel/kortfattad...?
Det är inte var hjulet hamnar som avgör om det känns stabilt eller inte, det är väl försprånget som avgör detta?
I kombination med vinkeln...

Är inte slutsatsen om gaffelvinkeln lite fel/kortfattad...?
Det är inte var hjulet hamnar som avgör om det känns stabilt eller inte, det är väl försprånget som avgör detta?
I kombination med vinkeln...
Nu var ju det här en artikel för nybörjare så det kändes dumt att börja blanda in allt för många mått och variabler. Det är ju lite som att fråga en skidåkare som håller på att lära sig svänga med skidorna parallellt vad hen har för vinkel på stålkanten.....

Manurhin2

Aktiv medlem
Tycker ni glömt ett av dom mest kända geometribegreppen i modern cykelgeometri, myntat av en av världens mest kända nu levande geometriexperter.
"Sadeln hamnar där den hamnar" , gäller alla cykeltyper för övrigt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer