[Artikel] Allt du behöver veta om dubbdäck – 15 frågor och svar

Redaktionen

Medlem
Schwalbe-Winter-120-K-guard-dubbdack-cykel.jpeg

Halkan är här. Is, löv och en faslig mängd regn som blöter ner berghällar, rötter, stigar och allt annat under himlen. Dubbäckens årstid är här. I denna artikel berättar vi hur du ska tänkta kring dubbdäck för cykel. 

Läs hela artikeln:

Laan84

Aktiv medlem
Jag skulle absolut inte köra dubbdäck i skogen om det inte är minst 90% snö eller is på stigen. Extra illa om man kör på stenhällar.

Berk

Aktiv medlem
Vilket e helt sjukt, det är ju inte ens några direkta "problem" rötter dom tagit bort heller. Helt onödigt om du frågar mig.

Jag var riktigt förvånad när jag såg första fyrkanta "hål" i röttet. Röttet var mindre än många man möter i Hellasgården och isolerat, så jätte enkelt att lyfta framhjulet över, om det skulle behövas.

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle absolut inte köra dubbdäck i skogen om det inte är minst 90% snö eller is på stigen. Extra illa om man kör på stenhällar.

Jag har aldrig känt behöver av dubb på stig. Enda tiden där det är för halt är på slutet av vintern med mycket snö där snön smälter och fryser på natten. Men jag kan slippa stigcykling den två veckor av året (kankse är den perioden längre längre upp i nord).

I Hellas ser man ofta spår av dubb på hällerna. Riktigt synd, tycker jag.

kais01

Aktiv medlem
jo det ser illa ut. men intressant är att de hatade dubbmärkena varje höst vid den här tiden;

är närmast puts väck:)

kais01

Aktiv medlem
ser att det tyvärr smugit sig in en felaktighet under fråga 9.

det föreslås att köra in däcken på asfalt medelst förhöjt tryck. detta är ett säkert sätt att inte köra in däcket skonsamt, tvärtom blir belastningen på centrala dubbarna hög på riktigt.

och inkörningseffekten på kantdubbarna bli noll, eftersom de inte når underlaget. det är dessutom på rena skogsdäck dessa som har mest tendens att lossna.

vore bra om felet rättades i redaktionstexten. man kör alltså in däcken med sänkt, och inte höjt tryck. viktigt undvika hårda svängar och inbromsningar.

bearthefear

Aktiv medlem
jo det ser illa ut. men intressant är att de hatade dubbmärkena varje höst vid den här tiden;

är närmast puts väck:)
F683B6E5-BB4B-4D1D-A2A6-C4A56806B938.jpeg

Syntes tydligt för några månader sen i alla fall. Inte tittat på samma ställe nu, vore väl intressant. Men det är tråkigt om märkena syns hela sommaren för att försvinna lagom tills någon är där och skapar ett nytt…

kais01

Aktiv medlem
för några månader sedan är inte nu; fukten och temperaturen på hösten får dessa spår att växa igen.

även om de skulle tagit sig en mikrometer in i stenen.

men håller absolut med om att inte använda dubb på bakdäcket mer än i tvingande lägen.

Laan84

Aktiv medlem
för några månader sedan är inte nu; fukten och temperaturen på hösten får dessa spår att växa igen.

även om de skulle tagit sig en mikrometer in i stenen.

men håller absolut med om att inte använda dubb på bakdäcket mer än i tvingande lägen.
Men då syns de större delen av året och ger mtb-motståndare vatten på sin kvarn 😥

n3wton

Aktiv medlem
Visa bilaga 518754
Syntes tydligt för några månader sen i alla fall. Inte tittat på samma ställe nu, vore väl intressant. Men det är tråkigt om märkena syns hela sommaren för att försvinna lagom tills någon är där och skapar ett nytt…
Det där är väl från en enduromotorcykel? Mer illa, även om dubbdäck på cykel också är ganska illa i skogen...

JTF

Aktiv medlem
ser att det tyvärr smugit sig in en felaktighet under fråga 9.

det föreslås att köra in däcken på asfalt medelst förhöjt tryck. detta är ett säkert sätt att inte köra in däcket skonsamt, tvärtom blir belastningen på centrala dubbarna hög på riktigt.

och inkörningseffekten på kantdubbarna bli noll, eftersom de inte når underlaget. det är dessutom på rena skogsdäck dessa som har mest tendens att lossna.

vore bra om felet rättades i redaktionstexten. man kör alltså in däcken med sänkt, och inte höjt tryck. viktigt undvika hårda svängar och inbromsningar.
Mycket bra synpunkt.
Eller, om man vill kompromissa, så kan man börja med lite högre tryck (men absolut inte så högt som maxtryck) för att efter någon mil eller så gå ner på lägre tryck för fortsatt inkörning av resten av sidodubbarna. Så hinner psyket gradvis vänja sig vid det höga rullmotståndet. Är man extra "lat" kan man försöka tajma in att släppa ur luft inför en riktigt lååång nerförsbacke på landsväg...🥴

bearthefear

Aktiv medlem
Det där är väl från en enduromotorcykel? Mer illa, även om dubbdäck på cykel också är ganska illa i skogen...
Det är från Hellas, så det har jag svårt att tro. Svårt att se på bilden, men det är ganska brant och lite på skrå. Så skulle tro att det är någon som bromsat sig ner.

kais01

Aktiv medlem
Mycket bra synpunkt.
Eller, om man vill kompromissa, så kan man börja med lite högre tryck (men absolut inte så högt som maxtryck) för att efter någon mil eller så gå ner på lägre tryck för fortsatt inkörning av resten av sidodubbarna. Så hinner psyket gradvis vänja sig vid det höga rullmotståndet. Är man extra "lat" kan man försöka tajma in att släppa ur luft inför en riktigt lååång nerförsbacke på landsväg...🥴
de gånger jag kört in dubbdäck har jag tagit det i flera etapper. och förstås lågt tryck. är däcket bra, är inte så fruktat högre motstånd.

de gånger det trots allt varit så, har det varit ett omen om trög framfart även senare...

ooms

Aktiv medlem
Finns det egentligen 32 mm dubb, i så fall vilka?
Har nog inte hört om. Men 30 finns ju, ex.vi Schwalbe Winter:
Och Suomi har Skinny Freddie i 30-bredd:

Smalare än så tror jag inte finns, och nästa steg uppåt är 35, tror jag.

MrSthlm

Aktiv medlem
Ok, intressant, osäker på om 35 mm får plats under mina skärmar nämligen. För mig jag läste någonstans dock att Schwalbes 35 är mera som 32,5 mm men jag kan minnas fel eller missförstått.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ok, intressant, osäker på om 35 mm får plats under mina skärmar nämligen. För mig jag läste någonstans dock att Schwalbes 35 är mera som 32,5 mm men jag kan minnas fel eller missförstått.
Schwalbe winter 30mm fungerar bra som framdäck. Helt okej livslängd, rull, grepp och känsla. Håller inte för mig som bakdäck dock - då jobbar sig dubben snabbt in i slangen.

skinny freddy fungerar bra som bakdäck. Håller och greppar - tyvärr dålig känsla, men står man ut med det är det ett vettigt däck.

Dock!
Får man dit 35mm däck så blir livet roligare

kais01

Aktiv medlem
det får inte ens tendensvis vara trångt under skärmarna i pudrig nysnö.

Lejon

Aktiv medlem
Har nog inte hört om. Men 30 finns ju, ex.vi Schwalbe Winter:
Och Suomi har Skinny Freddie i 30-bredd:

Smalare än så tror jag inte finns, och nästa steg uppåt är 35, tror jag.
Och så finns: https://45nrth.com/products/xerxes Rullar bra, håller bra. Funkar som bakdäck om man nöjer sig med lite dubbsäkerhet i svängar. (Se andra trådar med recensioner, vissa hatar dom….)

ooms

Aktiv medlem
Och så finns: https://45nrth.com/products/xerxes Rullar bra, håller bra. Funkar som bakdäck om man nöjer sig med lite dubbsäkerhet i svängar. (Se andra trådar med recensioner, vissa hatar dom….)
Ah, de har dubbarna på kanterna. Jag har faktiskt nån äldre Schwalbe-variant liggande med den konstruktionen, men har aldrig testat dem. Köptes på planet-x en gång i tiden.

edit: Schwalbe Snow Stud heter dem.
53517F3B-6EFF-4013-97C0-4085E52E59F6.jpeg

Lejon

Aktiv medlem
Grrr..

Kör då lika gärna på GP5k. De rullar bättre och greppar lika bra på is....
Även om man inte tycker att dubbarna gör nytta där ute på kanterna (vilket de förstås gör i vissa situationer, men inte alla) så är ändå mönster och gummiblandning vinteranpassade och däcken givetvis mycket bättre som vinterdäck än rena sommardäck. Men visst, för grepp på is rakt fram är de dåliga jämfört med de flesta andra dubbdäck.

kais01

Aktiv medlem
dubbarna borde göra nytta genom att hindra sidokast när man cyklar påfruset spårslask. enda föret som får mig ta dubbcykeln numera.

man kan också tänka sig att sänka trycket en sådan dag.

som att ha dubbdäcken med sig men slippa använda dem mer än nödvändigt.

så ett koncept med viss potential?

Lejon

Aktiv medlem
dubbarna borde göra nytta genom att hindra sidokast när man cyklar påfruset spårslask. enda föret som får mig ta dubbcykeln numera.

man kan också tänka sig att sänka trycket en sådan dag.

som att ha dubbdäcken med sig men slippa använda dem mer än nödvändigt.

så ett koncept med viss potential?
Ja jag tycker det har funkat bra som bakdäck. Inte trögt och stumt som Schwalbes dubbade. Kört på det bak två vintrar men senaste vintrarna har jag bara kört dubbfritt bak utom de eländigaste dagarna då jag tagit MTB med fulldubbade däck istället. Men en ganska smart kompromiss tycker jag om man inser vad man köper.

MrSthlm

Aktiv medlem
Schwalbe winter 30mm fungerar bra som framdäck. Helt okej livslängd, rull, grepp och känsla. Håller inte för mig som bakdäck dock - då jobbar sig dubben snabbt in i slangen.

skinny freddy fungerar bra som bakdäck. Håller och greppar - tyvärr dålig känsla, men står man ut med det är det ett vettigt däck.

Dock!
Får man dit 35mm däck så blir livet roligare

Det här med att dubben jobbar sig in i slangen, är det fortfarande så, inget Schwalbe lyckats förbättra?

Ganska kontroversiellt kan jag tycka annars att sannolikt hela marknadens populäraste dubbdäck suger. ;-) Rekommenderas mig veterligen av flera cykelbutiker.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Det här med att dubben jobbar sig in i slangen, är det fortfarande så, inget Schwalbe lyckats förbättra?

Ganska kontroversiellt kan jag tycka annars att sannolikt hela marknadens populäraste dubbdäck suger. ;-) Rekommenderas mig veterligen av flera cykelbutiker.
Flera cykelbutiker suger😃 mest förmodligen p.g.a bristen på alternativ.
(Sticker ut hakan lite)

Bengt-re

Aktiv medlem

Tja, jag har råkat ut för det på tre bakdäck - så sedan 2018 har jag slutat att försöka. Lustigt nog så sitter framdäcket kvar (köpt samma tillfälle 2017) kvar och fungerar utmärkt fortfarande.

Kanske har de löst problemet nu, men jag ids inte testa - jag har en fungerande kombination. Visst om internet fylls med löften att det ÄR löst så kanske jag testar någon gång igen, men just nu har jag ett tråkigt med fungerande däck som får gå några år, har ett oanvänt reservdäck så har nog bakdäck för ganska många år.

SocialGimp

Aktiv medlem
För MTB: Efter att ha testat Schwalbe Ice Spiker Pro så kan jag konstatera att det endast har fördelar på is eller hårt packad snö. I djupare snö är vilket mjukt ler-däck som helst med bra kantgrepp mycket bättre. Det kan dock oxå vara en fördel då det är plötsliga isfläckar här o var.

Däck som inte föreslås så ofta (men som nämns i artikeln) är t ex Suomi Tyres Piikkisika, för det kostar så mkt. Det är inte lika runt som Ice Spiker Pro.

Kontentan är att det fortfarande behövs fyrkantiga däck/kantgrepp för att inte åka som en flipperkula längs vintriga stigar. Bara min ringa åsikt.

kais01

Aktiv medlem
isp fungerar betydligt bättre på bredare fälgar. här ser du 2,25 evo på 40i-fälgar.

möjlighet till då lägre tryck ger bättre rull i stök och knaggel, bättre grepp med mer dubb i kontakt med underlaget, bättre bärighet på löst underlag.

däcken är ju fantastiska i sitt rull och grepp. att efterdubba då och då får man stå ut med.
.765719E9-1778-4C54-916B-F9F333857211.jpegC5A2736D-6B15-4294-96D7-3C220A008272.jpeg

Kevin

Aktiv medlem

Tja, jag har råkat ut för det på tre bakdäck - så sedan 2018 har jag slutat att försöka. Lustigt nog så sitter framdäcket kvar (köpt samma tillfälle 2017) kvar och fungerar utmärkt fortfarande.

Kanske har de löst problemet nu, men jag ids inte testa - jag har en fungerande kombination. Visst om internet fylls med löften att det ÄR löst så kanske jag testar någon gång igen, men just nu har jag ett tråkigt med fungerande däck som får gå några år, har ett oanvänt reservdäck så har nog bakdäck för ganska många år.
Jag har ett par av winter-varianten, den med bara dubbar mitt på (120 stycken) från hösten 2013 och har kört med dom flera vintrar. Hösten 2019 började jag pendla lite längre sträcka så jag köpte den värre varianten maraton winter plus som har dubbar även på kanten och har kört med dom två vintrar nu. Dom enklare däcken från 2013 flyttade då till min frus cykel och fortsatte fungera där samma två vintrar.

Har inte haft problem på någon av varianterna med att dubbarna skulle leta sig in och kan inte minnas att jag haft någon punktering alls under vintertid. Jag hade visserligen ett uppehåll i cykelpendling vintern 2017 och 2018 så dom äldsta däcken har "bara" gått 6 vintrar.

Båda varianterna 35-622 så någon annan storlek har jag inte provat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer