[Artikel] Allt du behöver veta om dubbdäck – 15 frågor och svar

MrSthlm

Aktiv medlem
Det här verkar ju vara ett 32 mm dubbdäck åtminstone (?) så det finns tydligen lite 32 mm varianter.

Även detta men ser trögt/overkill ut kan jag tycka. ;-)

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
När man ser priserna är jag nöjd med de Continental Contact Spike 240 jag köpte för 100kr/st på XXL förra sommaren😊

DanielS

Aktiv medlem
Jag har ett par av winter-varianten, den med bara dubbar mitt på (120 stycken) från hösten 2013 och har kört med dom flera vintrar. Hösten 2019 började jag pendla lite längre sträcka så jag köpte den värre varianten maraton winter plus som har dubbar även på kanten och har kört med dom två vintrar nu. Dom enklare däcken från 2013 flyttade då till min frus cykel och fortsatte fungera där samma två vintrar.

Har inte haft problem på någon av varianterna med att dubbarna skulle leta sig in och kan inte minnas att jag haft någon punktering alls under vintertid. Jag hade visserligen ett uppehåll i cykelpendling vintern 2017 och 2018 så dom äldsta däcken har "bara" gått 6 vintrar.

Båda varianterna 35-622 så någon annan storlek har jag inte provat.
Jag hade problemet med dubbar som äter sig inåt på ett par Maraton Winter 35mm årsmodell 2017 eller 2018. Köpte sedan Maraton Winter Plus 42mm och de fungerade bättre. Plus-varianten har bättre punkteringsskydd vilket kan förklara att det fungerar bättre.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Även detta men ser trögt/overkill ut kan jag tycka. ;-)
Jag byter bort mina Routa 35-622 nu mot sådana w240. Mönstret är i mitt tycke trevligare när de snöat en del eller när det är slask. Men bodde jag i södra tredjedelen av Sverige skulle jag nog välja något annat.

Kevin

Aktiv medlem
Jag hade problemet med dubbar som äter sig inåt på ett par Maraton Winter 35mm årsmodell 2017 eller 2018. Köpte sedan Maraton Winter Plus 42mm och de fungerade bättre. Plus-varianten har bättre punkteringsskydd vilket kan förklara att det fungerar bättre.
I mitt fall var det ju dock den enklare varianten, icke-plus som jag haft längst tid och dessutom tidigare årsmodell än dina. Konstigt att det inte verkar vara konsekvent med vandrande dubbar.

Möjligtvis har mina plus-däck gått längre sträcka totalt eftersom jag pendlar mycket längre sen jag köpt dom men på 6 vintrar borde även de billigare fått upp en hyfsad körsträcka.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag byter bort mina Routa 35-622 nu mot sådana w240. Mönstret är i mitt tycke trevligare när de snöat en del eller när det är slask. Men bodde jag i södra tredjedelen av Sverige skulle jag nog välja något annat.

Ja, du har rätt, jag kommer dock ha min tunga hybrid startklar också för de tuffa dagarna, bredare dubbdäck på den.

Tompot

Aktiv medlem
Någon som har tips på 406-däck med rejält grepp?
Har Ice Spiker Pro annars och är nöjd men den finns inte i 406.
Marathon Winter Plus har jag testat och det är bättre än inget men inte bra.

kais01

Aktiv medlem
man kan köpa hårdmetalldubb för cyklar och verktyg av schwalbe, eller också slakta ett gammalt cykeldubbdäck, förslagsvis ett schwalbedäck typ marathon. dubbarna brukar inte hinna bli slitna på de däcken, innan de äter sig igenom och ger dubbpunka

och fräser hål med en dremel och en borrbit där man ordnat med ett borrstopp.

Lövis berättar mer i den här tråden..

Bengt-re

Aktiv medlem
man kan köpa hårdmetalldubb för cyklar och verktyg av schwalbe, eller också slakta ett gammalt cykeldubbdäck, förslagsvis ett schwalbedäck typ marathon. dubbarna brukar inte hinna bli slitna på de däcken, innan de äter sig igenom och ger dubbpunka

och fräser hål med en dremel och en borrbit där man ordnat med ett borrstopp.

Lövis berättar mer i den här tråden..

Väligt mycket jobb när det finns färdiga däck att tjöpa.

Paco

Aktiv medlem
16197AE2-3890-4B5B-B953-7D50862B6F5A.jpeg

Tompot

Aktiv medlem
Vad är inte bra med dem?

På min tvåhjuliga lastcykel är inte friktionen på framhjulet tillräcklig när lådan är tom, gäller särskilt på vägar vars yta är packad snö eller om det är blankis. Framhjulet på en tom tvåhjulig lasthoj är normalt sett redan ganska slirig men på dessa underlag blir det rent av besvärligt även om man är lite äventyrlig. Grövre mönster och längre dubb vet jag äter sig in i underlaget bättre.

Atlas

Aktiv medlem
Är det bara jag som kör dubbat fram och mjukare gummi utan dubb bak? (för pendling då)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer