[Artikel] Att flyga över Tour de France

Wingqvist

Aktiv medlem
Tdf-2019-2000x1125.jpg

Mountainbikevärldens svar på att springa in naken på en fotbollsplan, det vill säga att hoppa över Tour de France-cyklisterna mitt under pågående tävling, startade med en brutal krasch för sexton år sedan. Här är MTB-cyklisterna som flugit över Tour de France 2003 – 2019

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=36241

Westman

Aktiv medlem
Kul att belysa detta fenomen med en artikel.

Ordet legend är överanvänt men det Watson gjorde placerade honom iaf i historieböckerna. Nån som hört om varför? Jag tänkte när det gjordes att det var en inte så subtil hälsning till världen att MTB är rätt mycket coolare än lvg men och får all tv-tid.

ooms

Aktiv medlem
Westman sa:
Jag tänkte när det gjordes att det var en inte så subtil hälsning till världen att MTB är rätt mycket coolare än lvg men och får all tv-tid.
Snarare två helt olika sporter där den ena försöker snylta på den andras renommé. Det är olika människor som tilltalas av de olika prestationerna och därmed vad som anses "coolt".

Westman

Aktiv medlem
ooms sa:
Westman sa:
Jag tänkte när det gjordes att det var en inte så subtil hälsning till världen att MTB är rätt mycket coolare än lvg men och får all tv-tid.
Snarare två helt olika sporter där den ena försöker snylta på den andras renommé. Det är olika människor som tilltalas av de olika prestationerna och därmed vad som anses "coolt".

Jag menade inte att lägga min värdering i det utan det är mina tankar om varför jag tror han gjorde det. Saknar det i artikeln. Varför gjorde han det? Har någon frågat honom?

SGS

Aktiv medlem
Är det inte sanktionerat så är det naturligtvis ren idioti, hur cool prestationen i sig än må vara.

Westman

Aktiv medlem
SGS sa:
Är det inte sanktionerat så är det naturligtvis ren idioti, hur cool prestationen i sig än må vara.

Eh. Det finns gott om exempel på sanktionerad idioti resp osanktionerad briljans. Människor som tänker själva skapar ibland vackra saker, tvärtom är ovanligt.

ooms

Aktiv medlem
Westman sa:
ooms sa:
Westman sa:

Jag menade inte att lägga min värdering i det utan det är mina tankar om varför jag tror han gjorde det. Saknar det i artikeln. Varför gjorde han det? Har någon frågat honom?
Jo, jag insåg det när jag läste ditt inlägg en gång till.
Jag gissar på uppmärksamhetsökande, vad kan vara bättre då än att snylta på världens tredje största sportevenemang? Sedan att det utsätter andra för fara imponerar inte på mig, snarare tvärtom.

SGS

Aktiv medlem
Westman sa:
SGS sa:

Eh. Det finns gott om exempel på sanktionerad idioti resp osanktionerad briljans. Människor som tänker själva skapar ibland vackra saker, tvärtom är ovanligt.

Har inget att göra med att "tänka själv" som jag ser det.

Förfarandet är respektlöst. Både mot sporten som sådan och deltagarna i den. Jämförelsen med streaking var faktiskt ganska träffande.

Westman

Aktiv medlem
Man ska ha respekt mot sporten!!1

Streaking är ju bara idioti, ingen finess. Att springa in och spela landhockey på fotbollsplanen vore en bättre liknelse.

Jag tycker det var en kul manifestation att det finns andra discipliner av cykling och att t ex Rampage borde sändas på tv. Bra mycket mer underhållande än de TdF (men jag tycker båda bör sändas). Watson får ett par high fives av mig. Dom som retroaktivt påkommits med doping eller mekanisk doping och förstört min TdF-upplevelse vill jag däremot ha tv-timmarna tillbaka av. Snacka om en sport full av brist av respekt mot sporten.

SGS

Aktiv medlem
Westman sa:
Man ska ha respekt mot sporten!!1

Streaking är ju bara idioti, ingen finess. Att springa in och spela landhockey på fotbollsplanen vore en bättre liknelse.

Jag tycker det var en kul manifestation att det finns andra discipliner av cykling och att t ex Rampage borde sändas på tv. Bra mycket mer underhållande än de TdF (men jag tycker båda bör sändas). Watson får ett par high fives av mig. Dom som retroaktivt påkommits med doping eller mekanisk doping och förstört min TdF-upplevelse vill jag däremot ha tv-timmarna tillbaka av. Snacka om en sport full av brist av respekt mot sporten.

Visste väl att det där skulle ta ;-)

Det är måhända inte särskilt hippt att faktiskt bry sig om en sport så till den milda grad att den får ett egenvärde, men så ser jag på det. Rätt ska vara rätt. Man bör respektera både sina medmänniskor och traditionstyngd verklig idrott såsom exempelvis just landsvägscykling eller fotboll.

Narcissistiska PR-stunts bör även det vara fritt fram såklart. Fast inte på bekostnad av andra.

ooms

Aktiv medlem
Westman sa:
Han gjorde det ju på bekostnad av sig själv.
Nej, han snyltade och tog uppmärksamhet från TdF och cyklisterna där. Samt utsatte dem för fara.
Vill han spela Allan får han gärna göra det, men då får han väl göra det på ett sätt som inte utsätter oskyldiga för fara, samt bygga upp sin sport själv. Om den är så häftig och cool borde ju inte det vara nåt problem, borde finnas gott om publik.

Westman

Aktiv medlem
Watson utsatte sig själv för fara, han missbedömer inte farten så att han kommer så mycket för kort någonsin.

Däremot kan man se det som att han stal uppmärksamhet. Under några sekunder från en tråkig asfaltsraka under en furatimmarssändning. Jag tycker han adderade mängder av värde till sändningen. Åsikter är som rövar.

me.I.am

Aktiv medlem
Finns en hel del bu-hu inom idrotten. Pengar styr, det folk är beredda att betala för är det som visas. Dom flesta föraktar marxism men när det gäller egna idrotten ska det helt plötsligt vara någon form av planekonomi.

Som om "stjärnorna" i Allsvenskan skulle snyfta och kräva lika mycket som stjärnorna i la Liga.

Fältprästen

Ny medlem
Att medvetet hoppa över andra (omedvetna) och spela med deras liv och lem för egen vinnings skull är ren och skär idioti, och borde vara straffbart.
Gör det när inga cyklister/publik är under/i närheten så blir det en helt annan sak. Men det blir väl inte lika häftigt på tuben.

skier

Aktiv medlem
Fältprästen sa:
Att medvetet hoppa över andra (omedvetna) och spela med deras liv och lem för egen vinnings skull är ren och skär idioti, och borde vara straffbart.
Gör det när inga cyklister/publik är under/i närheten så blir det en helt annan sak. Men det blir väl inte lika häftigt på tuben.

+1
På pinkbike var det en video häromdagen på en som hoppade över klungan i Tour of Utah, det var ren tur att han inte klippte en av cyklisterna i klungan.

Jag förstår faktiskt inte grejen, oftast är det ju inte något extremt högt/långt hopp jämfört med freeride-tävlingarna heller.

Edit: https://m.pinkbike.com/news/video-mountain-biker-gaps-the-tour-of-utah-road-race.html

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
skier sa:
Fältprästen sa:

+1
På pinkbike var det en video häromdagen på en som hoppade över klungan i Tour of Utah, det var ren tur att han inte klippte en av cyklisterna i klungan.

Jag förstår faktiskt inte grejen, oftast är det ju inte något extremt högt/långt hopp jämfört med freeride-tävlingarna heller.
De vill ha uppmärksamhet, men klarar inte av att skapa det själva så därför snyltar de på andra.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nå, oavsett grad av dumhet eller anledning till att de gör det är det ett rätt härligt tilltag. En frisk fläkt i något som annars är alldeles för tokseriöst. Gillar't!

Kashew

Aktiv medlem
skier sa:
+1

Edit: https://m.pinkbike.com/news/video-mountain-biker-gaps-the-tour-of-utah-road-race.html

Otroligt korkad stunt.

TdF i köpenhamn om ett par år... ifall ngn happyit är sugen...

ooms

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Danmark har väl inte tillräckligt långa backar för att det ska gå att få upp farten som krävs för hoppet.
Då får hen väl köra en traditionell streaking istället, uppmärksamheten bör bli ungefär densamma.

H.

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Danmark har väl inte tillräckligt långa backar för att det ska gå att få upp farten som krävs för hoppet.
Fart går väl att få genom att trampa, men jag tror inte det är så vanligt med terräng som erbjuder road gaps i Danmark.

KungJulian

Aktiv medlem
ooms sa:
Luthman Photography sa:
Då får hen väl köra en traditionell streaking istället, uppmärksamheten bör bli ungefär densamma.

Borde väl gå att kombinera? På med en full face hjälm och en kamera på skallen, med i övrigt som Näcken själv. Borde bli många klick där ute på det däringa internet.

Wst

Medlem
Bra artikel iallafall! Den beskriver inte fenomenet som alldeles vedervärdigt (vilket en del verkar tycka; han i Utah ovan hade ju uppenbarligen inte "tagit höjd" för landsvägscyklisternas storlek...) och inte heller som helt oproblematiskt (vilka andra verkar tycka...).

Topp