Artikel: Barncykeltest - MTB för 7-åringar

Igino Cazzola

Ny medlem
JRosén skrev:
-------------------------------------------------------
> ...Någon som har provat att cykla lite mer riktig landsväg med sin knodd?
> Från vilken ålder? Med riktig landsvägscykel?...

Min son var 10 år (145 cm) när han fick sin första LVG-hoj. Vi hade en hel del problem med att hitta en cykel som passade honom. Den med 24" hjul var för liten, LVG-hojar med 26" hjul är jätteovanliga och de flesta hojar med fullstora hjul har 47 cm som minsta ramstorlek. Efter mycket letande hittade vi en Trek Lexa (dam-modell) i storlek 44 cm. Efter att ha bytt kassett och drev; 'var det så dags att ge sig ut på vägarna. I början gick det inte så bra (jag trodde att det skulle gå sakta, så jag tog min hybrid) men efter att även jag hade bytt till en duglig cykel; så har det inte varit några som helst problem.

oxr

Aktiv medlem
21Grams skrev:
> Många cyklar att välja på, som vanligt ?
>
> Vad säger den samlade expertisen/erfarenheten om
> stel eller dämpad framgaffel på en 20 tummare?
>
> Orbean var ju riktigt fin. Funderar annars på en
> Cube Åt äldsta dottern.
> http://www.cube.eu/en/bikes/kids/kid-200/cube-kid-
> 200-teamline-2015/
>
> Känns som att alla andra kör Scott....

Jag ställde frågan till testpatrullen igår. Den yngre deltagaren hade ett sexårsutbrott och låg på golvet och skrek, så det svaret gav inte så mycket. 8-åringen däremot menade att båda fungerar bra, men om han får välja så väljer han dämpning för han tycker att det är lite skönare när olika hinder mjukas upp. Han gav som exempel när man rullar nerför trottoarkanter så har man lite mer kontroll med en dämpad gaffel. Det är lätt att tänka sig att det för en liten person kan vara lite jobbigare även med små hinder jämfört med hur vi vuxna har det.

Jag insåg när han berättar detta att jag är en ondskefull fader som låter honom köra stelt för att det är fostrande. Ni kan kalla mig Darth.

Kasper1

Medlem
Byggede en 27.5" cykel i XS med 26" hjul.
Reba gaffel sænkede jag til 80mm och 140 mm vevparti.
Min søn er 136 cm

Han passer cykeln fint og med en vikt på 9 kg, så er den noget lettere end de fleste barn alternativer.

Budgetet var på 12.000:- Men med tanke på hvor lang tid han kan have cykeln (kan opgraderes med 27.5" hjul) så er det vel egentlig ikke så meget.

På landevejen kører han dog 24"

Bilagor

• 20150302_211715.jpg
    20150302_211715.jpg
    64.8 KB · Besök: 139

Bigsis74

Ny medlem
Tack för superintressant artikel. Jag är inte så supernördig vad gäller cyklar så jag lärde mig massor med nytt.

Jag skulle behöva lite boll-hjälp från er som är mer kunniga här.

Vi ska nu köpa en cykel till vår 9-åring. Han är lång för sin ålder (147 cm) så jag funderar dels på om det är för smått med en 24'? Vi vill ju inte att han ska växa ur den fort.

Och dels funderar jag på ett märke som heter Decathlon. Vet ni om det är nåt bra? Och med "bra" menar jag inte top of the line - för det har vi tyvärr inte råd med. Med bra menar jag prisvärt.

Sonen kommer framförallt cykla på vägar men förhoppningsvis också lite stigar i skogen.

Har ni nåt annat tips på en prisvärd barncykel som inte kostar bananas så mottas det gärna.

Allt gott!

Kristoffer R

Aktiv medlem
Kasper1 skrev:
> Byggede en 27.5" cykel i XS med 26" hjul.
> Reba gaffel sænkede jag til 80mm och 140 mm
> vevparti.
> Min søn er 136 cm
>
> Han passer cykeln fint og med en vikt på 9 kg,
> så er den noget lettere end de fleste barn
> alternativer.
>
> Budgetet var på 12.000:- Men med tanke på hvor
> lang tid han kan have cykeln (kan opgraderes med
> 27.5" hjul) så er det vel egentlig ikke så
> meget.
>
> På landevejen kører han dog 24"

Ruggigt snygg. Var köpte du vevpartiet? Har tittat lite löst men alla verkar kosta multum.

Cardassian

Ny medlem
Hämtade ut sonens Frog 55 igår. En mkt nöjd son efter kvällens premiärcykeltur. Förstod meddetsamma att det var bra att hålla några fingrar på bromshandtaget - och då med fördel bakhjulets broms...

Bilagor

• frog55.jpg
    frog55.jpg
    99.1 KB · Besök: 145

ulrica83_

Ny medlem
Hej!!
7-åringen behöver en ny cykel och jag funderar på allmänna tips. Han vill ha växlar och bakåttramp :) Vilka märken rekommenderas/rekommenderas inte?
Hittade bl a denna som väger 5,6 kg som 16" och kommer som 20" inom kort http://earlyrider.com/products/belter-16 Någon som har erfarenhet av den?

Senast ändrad:

phaaast

Ny medlem
I den här tråden diskuteras det mycket om barncyklar, om jag kommer ihåg rätt så tas EarlyRider cyklarna upp oxå. Själv så införskaffade jag en Hoy Bonaly till min grabb (från Evans cycles i UK), som vi är väldigt nöjda med. Lätt, bra kvailte och med bromsar som små händer klarar galant! Andra märken som oxå är happykorrekta är Frog och Islabikes.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2113443

segerfalk

Ny medlem
ulrica83_ skrev:
> Hej!!
> 7-åringen behöver en ny cykel och jag funderar
> på allmänna tips. Han vill ha växlar och
> bakåttramp :) Vilka märken
> rekommenderas/rekommenderas inte?
> Hittade bl a denna som väger 5,6 kg som 16" och
> kommer som 20" inom kort
> http://earlyrider.com/products/belter-16 Någon
> som har erfarenhet av den?

Min dotter har kört med belter 16" sedan hon var fyra (fyller sex nu) och det är en toppenfin cykel som har inspirerat till mycket cykling. Had lätt köpt 20" om den fanns nu, men tyvärr inte än... Så det lutar åt en Hoy Bonaly som också den är lätt (runt 8kg).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer