[Artikel] Boken om Sveriges bästa stigcykling är här

Redaktionen

Medlem

Sveriges bästa stigcykling, klart vi vill uppleva den! Aron Gooch har cyklat allt och lite till, och paketerat guldkornen från södra Sverige i sin nya bok.

Läs hela artikeln:

Wingqvist

Aktiv medlem
Missa inte de två matiga artiklarna som Aron gjorde också medan han höll på med boken "Jakten på Sveriges bästa stigcykling del 1/2" (ligger länk där till artikel 2 också):

För er som vill köpa boken så finns den nu i vår Happy-shop.

Tiki

Aktiv medlem
Kul! Har också beställt den och ser fram emot lite tips på stigar att uppsöka.

Berk

Aktiv medlem
Fick min exemplar idag också. När jag beställde trodde jag inte att det skulle vara inspiration för semestern, för att det är bara södra delen av Sverige. Men med vädret sons finns nu, och bilder i boken, lockar Bohuslän ...

Jättefin och tjock bok! Tack Aron!

Senast ändrad:

ohlinj

Ny medlem
Mycket trevlig!! Passa på att även beställa Stockholmsboken som nyinflyttad skåning.
Med tanke på att Genarp/Häckeberga i Skåne inte fick plats i boken som var mina favoriter (men omnäms) så är förväntningarna på stigarna riktigt höga :D Men det är klart, på de rundorna är det snålt med "utkiksklippa över vatten", dock utkik över Öresundsbron + Danmark vid bra väder :)

Härlig bok Aron, väl värt väntan. Varit ett nöje att följa resan på instagram också. Ser fram emot att testa lite rundor nu.

Tiki

Aktiv medlem
Kanonfin och trevlig bok. Ska bli kul att använda boken på ställen som besökts, men har själv inte haft så god koll på. Tack för den! 👍😃

kontorsråttan

Aktiv medlem
Grymt snabb leverans! Semestern är räddad, även om jag egentligen hade behövt delen över norra Sverige i år ;-) Ska bli kul att se vad vi kommer att hitta för kul tips!

Redaktionen

Medlem

Precis har presserna svalnat efter tryckningen av Aron Gooch skogsepos "Sverige bästa stigcykling 1" förrän det är dags för nästa hitkavalkad av single tracks. Nu har också boken om Mountainbike kring Göteborg" kommit och vi tog ett kort snack med en av upphovsmännen. 

Läs hela artikeln:

theBrand

Aktiv medlem
Superfin bok Aron!

Kul att få läsa någon annans perspektiv på stigarna vi har här i Värmland 🙂, särskilt i sällskap med så många andra fina stigar.

Jag vill dock tipsa alla läsare som kommer till i2-skogen och kämpar sig uppför bryngfjordsbacken att inte köra grusvägen ned utan att ta någon av alla de iordningställda nedfarter som finns. Det finns en del byggda features, men allt går att köra runt om det ser läskigt ut 😊

Aron

Aktiv medlem
Jag vill dock tipsa alla läsare som kommer till i2-skogen och kämpar sig uppför bryngfjordsbacken att inte köra grusvägen ned utan att ta någon av alla de iordningställda nedfarter som finns. Det finns en del byggda features, men allt går att köra runt om det ser läskigt ut 😊
Tack!

Den där passagen mellan Bryngfjordsbacken och Getryggen vållade mig en hel del huvudbry. De flesta nedfarterna drar iväg österut medan turen fortsätter åt väst. Jag hittade inga parallella stigar och det blev en liten transportsträcka, men om någon har tips på hur man tar sig från Bryngfjordskullen till Getryggen via stig tar jag tacksamt emot tips!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hoppas min landar idag.

Det blir att slänga in tältet i bilen och dra på en liten roadtrip.

clara

Medlem
I måndags åkte vi Handen-paradiset-Ågesta och var inte lika glada (som för gårdagens tur runt Kolmården). Min rekommendation skulle vara att ta bilen direkt till Paradiset och åka Tornbergsslingan/Sameslingan som är fina.

Övriga delar var i min smak alltför mycket "trials" cykling, rangliga spänger som man måste gå (typ 20-30 st) och runt sjön Lissman var stigen så igenväxt att spången knappt syntes och en missade vi helt och råkade gena över en strandäng med 30 cm djupt vatten!

Lännaskogen var ganska fin men då var vi så trötta att det var svårt att uppskatta.

Berk

Aktiv medlem
Fick min exemplar idag också. När jag beställde trodde jag inte att det skulle vara inspiration för semestern, för att det är bara södra delen av Sverige. Men med vädret sons finns nu, och bilder i boken, lockar Bohuslän ...

Jättefin och tjock bok! Tack Aron!
Vi åkte till Bohuslän utan cyklar och vandrade Malmön och Ramsvikslandet turerna. Jättesnygga stigerna och naturen! Också jättefint med lite bakgrundsinformation till olika ställen på turen. Kommer gärna tillbaka med cyklarna.

Berk

Aktiv medlem
I måndags åkte vi Handen-paradiset-Ågesta och var inte lika glada (som för gårdagens tur runt Kolmården). Min rekommendation skulle vara att ta bilen direkt till Paradiset och åka Tornbergsslingan/Sameslingan som är fina.

Övriga delar var i min smak alltför mycket "trials" cykling, rangliga spänger som man måste gå (typ 20-30 st) och runt sjön Lissman var stigen så igenväxt att spången knappt syntes och en missade vi helt och råkade gena över en strandäng med 30 cm djupt vatten!

Lännaskogen var ganska fin men då var vi så trötta att det var svårt att uppskatta.
Måste åka hela turen, har bara åkt Paradiset. Min son tycker om utmaningar som rangliga spången och leta stigen mellan växterna!

theBrand

Aktiv medlem
Tack!

Den där passagen mellan Bryngfjordsbacken och Getryggen vållade mig en hel del huvudbry. De flesta nedfarterna drar iväg österut medan turen fortsätter åt väst. Jag hittade inga parallella stigar och det blev en liten transportsträcka, men om någon har tips på hur man tar sig från Bryngfjordskullen till Getryggen via stig tar jag tacksamt emot tips!
Jag gjorde ett litet försök att måla in tänkbara alternativ i rutten i grönt, och vad jag gissar är vägen ni tog i rött.
Men på det stora hela så kan man enkelt nå grusvägen från klubbstugan och möta upp den punkt ni svängde av. Sen finns det ett antal ganska branta alternativ i slänten ni rundade också, men de bör man vara lite försiktig i, då man behöver behärska att använda frambromsen i brant terräng för att kunna hålla nere farten :)

(Någon annan från Karlstadgänget kan nog ge bättre tips/beskrivning, själv cyklar jag inte så ofta i I2-skogen då det inte är min "hemmaskog")
bryngan.jpg

Henk2055

Medlem
Jag har lite frågor om Kullaberg. Besökte naturreservaten i veckan (dock ej på cykel) men lästa på samtliga skyltar jag såg, både på östra och västra sidan, och ingenstans stod det någonting om att cykling skulle vara förbjudet. Cykling nämndes inte ens. Detsamma gäller på länsstyrelsens hemsida (https://www.lansstyrelsen.se/skane/besoksmal/naturreservat/hoganas/kullaberg.html)

Kullabergs naturreservat har en egen hemsida och där står " Cykling utanför större väg, samt ridning är endast tillåtet på anvisade leder, stigar och platser." (http://www.kullabergsnatur.se/Sv/forvaltning-och-skotsel/foreskrifter/Pages/default.aspx)

I boken står att man får cykla på den östra sidan men inte den västra.

Något snurrigt detta, vad gäller?

jonte987

Aktiv medlem
Jag har lite frågor om Kullaberg. Besökte naturreservaten i veckan (dock ej på cykel) men lästa på samtliga skyltar jag såg, både på östra och västra sidan, och ingenstans stod det någonting om att cykling skulle vara förbjudet. Cykling nämndes inte ens. Detsamma gäller på länsstyrelsens hemsida (https://www.lansstyrelsen.se/skane/besoksmal/naturreservat/hoganas/kullaberg.html)

Kullabergs naturreservat har en egen hemsida och där står " Cykling utanför större väg, samt ridning är endast tillåtet på anvisade leder, stigar och platser." (http://www.kullabergsnatur.se/Sv/forvaltning-och-skotsel/foreskrifter/Pages/default.aspx)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Här sitter jag med en Huawei och en garmin 1030 och försöker räkna ut hur jag får in gpxerna i min Garmin när jag inte har någon dator tillgänglig. Tips?

zinkpasta

Aktiv medlem
Här sitter jag med en Huawei och en garmin 1030 och försöker räkna ut hur jag får in gpxerna i min Garmin när jag inte har någon dator tillgänglig. Tips?
Kan du lägga till dem i TF som rutter på din platta/mobil så bör du kunna synka dem till Garmin mha TF-appen.

Tillägg: Lägg till gpxerna via TFs web alltså, ej eventuell mobilapp.

Aron

Aktiv medlem

Förbudet är nedgrävt någonstans i ett appendix till reservatsbildningen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer