[Artikel] Candyland - Nytt flowspår i Stockholm

Aron

Moderator
AG_2019.05.30__00007-2000x1125.jpg

I måndags togs det sista krattdraget på Stockholms nyaste flowspår. Det är skidbacken i Fiskartorpet som bullats upp, tryckts ut och förlängts.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=35418

Berk

Aktiv medlem
Jag har cyklad spåret men min son förra veckan. Ser seriöst ut, men jag förstår inte hur man ska cykla där :( :)

Aron

Moderator
thomalin sa:
Ps ”Candyland” känns lite stulet, eller finns det en koppling till Gränna? Ds

Jag frågade Andreas om namnet och det bottnade i ett internskämt inom bygggruppen, det har alltså ingen som helst koppling till Gränna.

Berk sa:
Jag har cyklad spåret men min son förra veckan. Ser seriöst ut, men jag förstår inte hur man ska cykla där :( :)

Kan det ha varit så att de inte var helt klara när ni var där? Annars är det bara att starta uppe vid Hopptoronet och svänga sig nedför backen. När man når sjön så är det slut. Vill man upp igen tar man då till höger och vill man fortsätta MTB-spåret tar man till vänster.

Berk

Aktiv medlem
Aron sa:
Berk sa:

Kan det ha varit så att de inte var helt klara när ni var där? Annars är det bara att starta uppe vid Hopptoronet och svänga sig nedför backen. När man når sjön så är det slut. Vill man upp igen tar man då till höger och vill man fortsätta MTB-spåret tar man till vänster.

Nej, vi hittade vägen. Förstar helt enkelt inte hur man ska tar alla hopp. Flesta verkar för kort för att tar alla i fart. Artikeln säga också att man kan tar två samtidigt, men det orkar jag och min son inte.

Lars.E

Aktiv medlem
Berk sa:
Aron sa:
Berk sa:

Nej, vi hittade vägen. Förstar helt enkelt inte hur man ska tar alla hopp. Flesta verkar för kort för att tar alla i fart. Artikeln säga också att man kan tar två samtidigt, men det orkar jag och min son inte.

Nu har jag inte varit där, men det låter på din beskrivning som att det är ett spår man kan välja att pumpa, manuala eller att dubbla. Är det så så är det ju kanon.

Berk

Aktiv medlem
Lars.E sa:
Berk sa:

Nu har jag inte varit där, men det låter på din beskrivning som att det är ett spår man kan välja att pumpa, manuala eller att dubbla. Är det så så är det ju kanon.

Förstår inte allt du säger, men antar att du har helt rätt. Och det ser kanon ut! På andra sidan byggde Specialized en pumptrack för ett år sedan. Flera element ser liknande ut, men där är det mindre brant. Jag och min son har lärt oss pumpa där.

thomalin

Aktiv medlem
Körde några varv idag. Kul men inser att jag behöver träna hopp... förbättringspotentialen ligger i att bygga en serpa uppför den nya dragningen istf sjukt jobbig brant uppför.

Spacekitty

Aktiv medlem
thomalin sa:
förbättringspotentialen ligger i att bygga en serpa uppför den nya dragningen istf sjukt jobbig brant uppför.

Intressant att höra. I annan aktuell tråd får vi veta att Stockholm är platt och ingen har behov av 12 växlat med stort omfång och 50 drev bak.

Berk

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
thomalin sa:
förbättringspotentialen ligger i att bygga en serpa uppför den nya dragningen istf sjukt jobbig brant uppför.

Intressant att höra. I annan aktuell tråd får vi veta att Stockholm är platt och ingen har behov av 12 växlat med stort omfång och 50 drev bak.

Den enda gång jag använda min 50 drev (med 34 klinga) var när jag cyklade uppför den backen för första gången. Nu är det den enda ställe jag använder 42 dreven.

Aron

Moderator
Berk sa:
Förstar helt enkelt inte hur man ska tar alla hopp. Flesta verkar för kort för att tar alla i fart. Artikeln säga också att man kan tar två samtidigt, men det orkar jag och min son inte.

Mitt råd är att fortsätta träna, det kommer att ge sig så småningom. Eller så tar självbevarelseinstinkten över.

Om det är någon tröst så satte inte jag heller alla hopp. Det kräver en hel del nötande i bikepark för att klara det.

Berk

Aktiv medlem
Aron sa:
Berk sa:
Förstar helt enkelt inte hur man ska tar alla hopp. Flesta verkar för kort för att tar alla i fart. Artikeln säga också att man kan tar två samtidigt, men det orkar jag och min son inte.

Mitt råd är att fortsätta träna, det kommer att ge sig så småningom. Eller så tar självbevarelseinstinkten över.

Om det är någon tröst så satte inte jag heller alla hopp. Det kräver en hel del nötande i bikepark för att klara det.

Tack för stödet! Men jag, och jag tror även min son, föredrar att träna klara naturliga hinder, som i Hellas.

thomalin

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
thomalin sa:

Just Fiskartorpet och mtb -banan där är rätt så kuperat, helt ok och bra träning etc. Jag menar att om man nu bygger en grym flowstig, så kommer fler att nyttja den om det inte är så överdjävligt att ta sig upp igen. Att bygga lite serpor upp hade, nu när man ändå satsat lite, varit nice.

H.

Aktiv medlem
Berk sa:
Aron sa:
Berk sa:

Tack för stödet! Men jag, och jag tror även min son, föredrar att träna klara naturliga hinder, som i Hellas.

Att träna "renodlade" hinder/hopp är en bra övning för att sedan göra detsamma i skogen.

Berk

Aktiv medlem
H. sa:
Berk sa:

Att träna "renodlade" hinder/hopp är en bra övning för att sedan göra detsamma i skogen.

Håller med, men till det skulle jag gärna ha fyrkantiga hinder att hoppa på och av, inte fina pump-hoppar.

Aron

Moderator
Berk sa:
Håller med, men till det skulle jag gärna ha fyrkantiga hinder att hoppa på och av, inte fina pump-hoppar.

Det är (i stort sett) samma teknik för att passera bägge typer av hinder. Men det är betydligt mer förlåtande att lära in tekniken på pump-hopparna.

Kul att se detta klassiska område, som huserat både FROST-chill och singlespeedmästerskap får mer lek- och stigcyklingsspår.
Stockholm är på väg att utvecklas till ett riktigt stigcyklingsparadis med stadsnära, både officiella och inofficiella, områden.

Valhalla_

Aktiv medlem
Provcyklat idag och hade mycket roligt. Härligt med många hopp och kul att de var så välbyggda. Bra med smitvägar bredvid hoppen för de som inte vill hoppa. Synd att inte liften är i bruk bara. ?

Lejon

Aktiv medlem
Var på Fiskartorpet igår för första gången på ca ett år. Candyland och flowtrail var helt klart trevliga. Körde med 9åriga dottern också och för henne var flowtrailen helt perfekt att teknikträna på. Candyland däremot körde vi bara en gång eftersom uppförsbacken är väl massiv för en 9årings ben...
XC-slingan är också rolig och förvånansvärt jobbig. Fint uppmärkt. En klassisk xc-bana helt enkelt! Helt klart ett litet område värt ett besök.

Rompa

Aktiv medlem
Är det bra uppmärkt nu då?
Jag var där för en 3v sen och det var skitdåligt uppmärkt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Banläggaren Andreas Danielsson avslöjar också att det finns ett par ”easter eggs” att hitta för rutinerade åkare.

Någon som hittat något påskägg? Jag vet inte om det räknas men man kan ju t.ex dubbla de första. Sen är det som ett hopp direkt ur tredje svängen. Men det är nog lite för uppenbara saker.

Valhalla_

Aktiv medlem
Inte helt uppenbart kanske men tredje kurvan, den som går in bland träden, har som en skev tabletop (heter det kanske "hip"? höft??) i första tredjedelen. Om man har bra fart så kan man hoppa in i kurvan, landa mitt i svängen där det är som en liten liten nedförsbacke, sedan trycker man till, svänger och hoppar ut ur kurvan. Kul feature.

Snart måste jag ta mig till flottsbro eller hbb och se hur mycket jag förbättrat hopp-skillsen. Har nött en jädrans massa nu i fiskartorpet och det börjar sitta lite i muskelminnet. Och jag behöver nog lite omväxling ?

20190908_154441.jpg

HiLo

Aktiv medlem
Passerade Stockholm med cykel o tänkte testa Fislatorpet xc och "candyland" men ingen bana alls bara bulldozer-spår i skidbacken? "Torpet" o parkering stängd . Vad har hänt?
(Flowbanan var kul xc-banan lite svår att hitta) .

glitch

Aktiv medlem
Passerade Stockholm med cykel o tänkte testa Fislatorpet xc och "candyland" men ingen bana alls bara bulldozer-spår i skidbacken? "Torpet" o parkering stängd . Vad har hänt?
(Flowbanan var kul xc-banan lite svår att hitta) .

Varken torpet eller parkeringen har varit öppen för allmänheten innan. Spåret är där det varit alltid men candyland är en ren misär.

lundatok

Aktiv medlem
Hörde att det varit olyckor i Candyland så Djurgårdsförvaltningen har valt att ta bort det. Ingen verkar vilja äga och underhålla.

Mange.

Aktiv medlem
Skamlöst saxat från FB:

Den nyare Fiskartorpetbanan inklusive DH-banan Candyland byggdes på initiativ från Specialized (bygget gjordes av swedenmountainbike) och underhållits av ideella krafter på Specialized med godkännande av Djurgårdsförvaltningen. Sedan en längre tid finns inte personerna/samt intresset från Specialized att sköta underhållet. Djurgårdsförvaltningen friskriver sig från allt underhåll vilket innebär att spåret står och förfaller samtidigt som fler än någonsin cyklar där.

Nu har dessutom tydligen fler nybörjare samt några med elassisterade elskotrar/cyklar skadat sig ganska rejält i Candyland vilket gett Djurgårdsförvaltningen vatten på sin kvarn och river DH-spåret.

Det handlar nog mest om att den där "någon" ska skapa någon form av förening för att tillsammans med Djurgårdsförvaltningen, sköta och driva underhåll av spåret. Det är med en tår i ögat Candyland har rivits.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer