[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"

CCS

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
i tyskland är det tom lag på att dynamon ska vara kopplad till både fram och bak, och att det ska finnas "parkeringsljus" till bak. I sverige är det nog också någon slags lag, men att många landsvägshojar slipper den iom att det ses som ett träningsredskap (?) juridiskt?
Alla cyklar räknas som fordon enligt lag på gata/väg/trafik i Sverige, oavsett om ägaren anser det vara ett träningsredskap eller annat. Undantag för belysningskrav givetvis vid tävlingar på avlysta/anvisade vägar, men är nog rätt så sällan de sker i mörker...
(med reservation för att jag missförstod tidigare inlägg :)
 
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Så det är en Tysklandscykel - så klart! Stor befolkning, många i hög ålder som inte orkar krångla och har det gott ställt.
 

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Det vore ju kul om @AlfaAlfa drog en kommentar här.
Cykeln är ju iaf lite annorlunda mot det mesta som släpps dom är mer "same same" "more aero, more stiff". Däremot ohemulskt dyr.
De senaste åren har priserna på nya cyklar varit ganska diskuterat då det inte finns något stopp. Samtidigt köpet man väl inte en cykel över 9k för RRP.
 
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Uppenbarligen satsar branschen på att det fåtal (mestadels) åldrande entusiaster, jag är en av dem, som fortfarande cyklar lvg är beredda lägga hur mycket som helst. Inte så hemskt många år sen man fick ett urval 105-racers för ca 10’ , visserligen med fälgbroms, men ändå. Nu ser jag att cykelkraft har motsvarande Holländska Sensa för 13 500 kr. Måste väl ses som ett klipp numera om man inte vill handla från Decathlon eller XXL.
 

Jensen

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Kan ju tycka att de borde kunna byggt in batteriet och systemet snyggare. Men kan personligen samtidigt tycks det är lite kul att de gör något som sticker ut genom att bygga in sådant här. Intressant även att det bara diskuteras lampan, inte hojen isig :-) undrar tex varför de gått tillbaka till ren bsa. Sen har de ju gått tillbaka till vanlig sadelklämma (vilket ju egentligen är positivt)
 
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Jag är kanske inte målgruppen, så är det sagt. Men jag förstår inte om hela artikeln egentligen är skriven med en ironisk undertext?

"...budgetvarianten och kostar därför bara 49.999"

"Det enda batteriet...", jo tack, ett halvt mjölkpaket för att slippa batteri i lamporna?


Visa bilaga 533987

Vill man verkligen tvingas på allt detta?

Hela radarbaklampan är ju skitful. Batteriet skitfult, kunde de inte gömt det I någon swat-lucka i ramen åtminstone?

Var sätter man sin cykeldator?

Jag gissar på en cykel som inte åldras så väl.
Jag tror att jag tänker mig att happyklientelet känner mig hyfsat när jag skriver. Men jag borde väl inse att de flesta har bytts ut sen jag drog ner på min hängtid.
 

AlfaAlfa

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Det vore ju kul om @AlfaAlfa drog en kommentar här.
Cykeln är ju iaf lite annorlunda mot det mesta som släpps dom är mer "same same" "more aero, more stiff". Däremot ohemulskt dyr.
De senaste åren har priserna på nya cyklar varit ganska diskuterat då det inte finns något stopp. Samtidigt köpet man väl inte en cykel över 9k för RRP.

Oki, jag drar en kommentar...ni som hoppar till över priserna...som självutnämnd cykelnörd så kan jag bara säga att det här är bara början. Då det råder komponent brist (vem som helst kan försöka få tag i en komponent grupp på valfri hemsida)....så rycker priser iväg något enormt. Så även för oss cykelfabrikörer.

Tills cykelindustrin återhämtat sig och fått igång produktionen för att tillgodose alla back ordrar...och efter det alla kommande ordrar så är det tyvärr så här. Jag som hade tänkt mig en dröm att kunna köpa loss massa cyklar internt har fått tji....blir nog ny cykel 2023.

Så till Synapsen...det här ju Cannondales komfortracer deluxe...lätt...men samtidigt superkomfortabel har ju alltid varit ledorden för Synapsen, och gjort att den länge varit testvinnare. Precis som du nämner så har ju stiffness eller aero inte varit ultrahett i den här kategorin, däremot komfort. Och vill man mäta komfort...eller compliance som det så fränt heter på landsvägsspråk, så har denna hoj 8% mer compliance än tidigare hoj. Sen har vi adderat Smart Sense som en annan slags komfort.

Gällande Smart Sense systemet så har gensvaret varit skitbra. Synapsen är ju en racehoj...men för dig som cyklar snabbt...med lite mer komfort och betydligt längre rutter än någon som valt en SuperSix Evo. Om SuperSix Evo är en porsche gt3 rs, är synapsen en Porsche Turbo. Den största marknaden för dessa hojar är Usa...och mer och mer i Europa. Du som cyklist kör med packning, och väldigt ofta med lite större lysen och batterier osv.

Så om man inte tycker det här systemet är integrerat så måste man tänka på att målgruppen tidigare kört med batterier i extraväskor på ramen och eltejpat/kattstrypat och haft sig med kablar och skit längs ramen. För dem är det här rena drömmen. Målet var också att ramen skulle vara lika lätt som tidigare ram med allt installerat. Lysena och radar systemet är också något som valdes för att funka med de senaste lagkrav m.m. gällande cykellysen.

MVH Daniel, er räv i cykeletern.
 

Snuten

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Tänker att detta måste vara en fantastisk cykel eftersom BUDGETMODELLEN kostar 50 papp. Köp för he.
 

Snuten

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Den värsta med Dura ace är väll si så där 50000:- billigare än en Roubaix s-works
Jag försöker låta bli att öda min dyrbara och begränsade energi på att störa mig på produkter av det slag som tas upp i denna artikel - var och en får ju göra som den vill med sina pengar. Det är dock svårt att låta bli att reflektera över de mest sinnesrubbade och extrema exemplen då det gäller prissättning och produktutveckling.
Men som sagt, köp om man vill kan!
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Är man ett innovationsdrivet företag med stora krav på att snabbt få ut produkter på marknaden kan nog fort bli på bekostnad av bästa möjliga. De ser ett för varumärket attraktivt segment växa och vill hålla position där. Då är det bara att skjuta ut det man har enligt time to market-teorierna.

Problemet kan uppstå när man länge har stått för viktiga innovationer och hög kvalitet och fyllt varumärket med det löftet men t ex nya ägare ställer andra krav.

Jag säger inte att det är så här men jag skulle inte bli förvånad då lösningen känns onödigt klumpig och tveksam designmässigt. Dessutom prissatt så det snarare verkar vara prio att nå det där segmentet snarare än att den här produkten ska stärka varumärket. Nya tider kräver kanske nya grepp...
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer