[Artikel] Canyon lanserar nya Strive CFR – redo för enduro på högsta nivå

Redaktionen

Medlem
Canyon_Strive_Finale22_AS6I5750.jpg

Nya Canyon Strive CFR är en tävlingsmaskin som uppdaterats med en ultramodern geometri, mer fjädring och en väl avvägd komponentspec.

Läs hela artikeln:

LDG

Aktiv medlem
Låter som att de skapat en bra hoj helt enkelt! Bra på det mesta men står inte ut för mkt.
Och ja Finale hägrar inte mindre nu ;)

Emil777

Aktiv medlem
Vad kul att cykeln uppdaterats med olika finesser och justeringar.

Enduro-mtb gav liknande positiva intryck i sin recension av cykeln.

skulle varit otroligt kul att få vara med och testa mig fram på olika storlekar på cykeln. Vilken helg😄.

Men mest glad är jag att shapeshiftern lever vidare som reservdel ett tag till. Jag har en som pajjat för mig (fick ny på garantin)
Det känns som en konstruktion som inte är helt robust/färdig, men Canyon verkar jobba vidare på konceptet och löser det förhoppningsvis.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Tack för en fin artikel.

Kan dock känna att utvecklingen som drivs av att prestera i EWS ger oss cyklar som är väl extrema och passar kravspecen för allt färre. 63 grader gaffelvinkel, över 500mm reach i large och nära 16 kg för en toppspecad kolfibercykel är alldeles för extrem för att köra på stökiga stigar med några turer till en bikepark varje år. Blir inte förvånad om det snart kommer Endurocyklar med dubbelkronad gaffel. Ett sätt att driva mot mer allsidiga cyklar skulle vara att också ta tid på något uppförssegment. Det hade nog gett resultat 😀.

Å andra sidan kanske detta inte är ett problem, det finns ju massa fina stig och dc cyklar för oss som vill han något mindre extremt och mer allsidigt…

skier

Aktiv medlem
Jag tycker tvärt om att det är kul att Canyon vågar satsa på att ta fram en renodlad enuro-racehoj istället för nåt som ska vara bra på allt. De har ju spectral om man vill ha något mer lättrampat och torque om man är mer för bikepark.

Berk

Aktiv medlem
Jag tycker tvärt om att det är kul att Canyon vågar satsa på att ta fram en renodlad enuro-racehoj istället för nåt som ska vara bra på allt. De har ju spectral om man vill ha något mer lättrampat och torque om man är mer för bikepark.

Håller med. Det är bara inte många här som kommer att köpa sån hoj. Förra modellen sågs då och då på platt stig kring Stockholm, men nya verkar inte vara roligt där.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tack för en fin artikel.

Kan dock känna att utvecklingen som drivs av att prestera i EWS ger oss cyklar som är väl extrema och passar kravspecen för allt färre. 63 grader gaffelvinkel, över 500mm reach i large och nära 16 kg för en toppspecad kolfibercykel är alldeles för extrem för att köra på stökiga stigar med några turer till en bikepark varje år. Blir inte förvånad om det snart kommer Endurocyklar med dubbelkronad gaffel. Ett sätt att driva mot mer allsidiga cyklar skulle vara att också ta tid på något uppförssegment. Det hade nog gett resultat 😀.

Å andra sidan kanske detta inte är ett problem, det finns ju massa fina stig och dc cyklar för oss som vill han något mindre extremt och mer allsidigt…
Varför ska enduro tävlingscyklar anpassas till stigcyklande motionärer?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Varför ska enduro tävlingscyklar anpassas till stigcyklande motionärer?
Jag körde tidigare en HD4 som faktiskt vann EWS och kör nu en Ripmo V1 som också tävlat i EWS. Det var cyklar som funkar till såväl enduro (back in the days) som till stigcykling i Sverige. Nu ska allt optimeras så extremt för ett smalt område. En endurocykel nu fungerar i princip bara för att tävla med i enduro. Som jag skrev är det väl egentligen inget problem eftersom det finns massa andra typer av cyklar men det känns som att det riskerar (eller redan gjort) grenen Enduro mindre relevant imho.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag körde tidigare en HD4 som faktiskt vann EWS och kör nu en Ripmo V1 som också tävlat i EWS. Det var cyklar som funkar till såväl enduro (back in the days) som till stigcykling i Sverige. Nu ska allt optimeras så extremt för ett smalt område. En endurocykel nu fungerar i princip bara för att tävla med i enduro. Som jag skrev är det väl egentligen inget problem eftersom det finns massa andra typer av cyklar men det känns som att det riskerar (eller redan gjort) grenen Enduro mindre relevant imho.

Hipsteråkat har blivit professionellt.

LDG

Aktiv medlem
Förstår din poäng men provat någom av cyklarna du syftar på? Som jag förstår det har Ibis kört 168 slag bak på Ripmon länge. Eller det var lögn. Iaf kört 216x63 dämpare, ingen aning om de har speciallänkage eller inte men går att få till på de flesta storlekar. Vilket i längsta utförandet ger 168mm slag.
Finns många cyklar som kan funka bra för svensk stig o utförs men som kanske är stabilare och mer förlåtande med mer slag.

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Det är precis så här formeln n+1 vidmakthålls. Annars skulle den ju skrivas annorlunda😄

Jag vill ha en "Underdog" i storl M eller S då jag (178cm) är tveksam till lång reach.

Men....(obs temabyte)
jag håller med om att Enduro som gren borde ha mer inslag av att trampa för att skilja sig från ren DH. I EWS ingick det ju lift i flera tävlingar. Det är ju kul och bekvämt. Men på tävlingsdagen borde det trampas och slitas, det anser jag ger större upplevelse.
Med undantag för barn/ungdomsklasserna som jag tror blir för små om de ska trampa uppför t.ex. Åreskutan och Järvsöberget.

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Förstår din poäng men provat någom av cyklarna du pratat om. Som jag förstår det har Ibis kört 168 slag bak på Ripmon nästan hela tiden. Eller det var lögn. Iaf kört 216x63 dämpare. Vilket i längsta utförandet ger 168mm slag.
Finns många cyklar som kan funka bra för svensk stig o utförs men kanske stabilare och mer förlåtande med mer slag
Har inte provat någon brutal Enduro med 63 grader gaffelvinkel och över 500mm reach i Large men är rätt säker på att det inte är för mig. Har kört min Ripmo V1 med angle set (65 graider) i lite olika Bike Parks och tycker inte att jag behöver mer slag, samtidigt fungerar den bra hemma då den är så trampeffektiv.

Verkar som du säger gå att köra Ripmon med med mer slag om man använder offset busings. Sen finns ju också Cascade Components mer progressiva länkage. Det har jag testat men det fungerar inte optimalt till V1:an. Men det är en annan diskussion :).

LDG

Aktiv medlem
Har inte provat någon brutal Enduro med 63 grader gaffelvinkel och över 500mm reach i Large men är rätt säker på att det inte är för mig. Har kört min Ripmo V1 med angle set (65 graider) i lite olika Bike Parks och tycker inte att jag behöver mer slag, samtidigt fungerar den bra hemma då den är så trampeffektiv.

Verkar som du säger gå att köra Ripmon med med mer slag om man använder offset busings. Sen finns ju också Cascade Components mer progressiva länkage. Det har jag testat men det fungerar inte optimalt till V1:an. Men det är en annan diskussion :).
Ingen aning om vad du kör för size normalt men reach kan man fortsatt välja så ser inte att det är ett jätteproblem så länge man inte är kort då Canyons minsta storlek med 455 reach är den som jag valt och är 178cm.
Med det sagt blir väl det mesta över 130-140 slag bak segare på snällare/platt stig, Ripmon och Scott Genius har väl stått ut från mängden där skulle jag säga men allt blir ju tyngre på en cykel med mer slag så blir ju klart olika cyklar.

erik h

Aktiv medlem
Jo det låter ju FÖRÖDANDE tråkigt att köra i skogen med 63 graders styrvinkel, 170/160 i slag, 16 kilo och en halvmeter i reach, vågar inte ens tänka på hjulbasen. Men säkert jättekul att rulla utförs på. Enduro är väl helt enkelt som downhill för 15 år sen, fast singelkronat. I trampskogen får man ha nåt annat. Down country är det ju inte heller eftersom det inte lutar. Cross country, hur står det till med det numera? Den sortens cykel tror jag på för skogen…

Höjdskräck

Aktiv medlem
Jo det låter ju FÖRÖDANDE tråkigt att köra i skogen med 63 graders styrvinkel, 170/160 i slag, 16 kilo och en halvmeter i reach, vågar inte ens tänka på hjulbasen. Men säkert jättekul att rulla utförs på. Enduro är väl helt enkelt som downhill för 15 år sen, fast singelkronat. I trampskogen får man ha nåt annat. Down country är det ju inte heller eftersom det inte lutar. Cross country, hur står det till med det numera? Den sortens cykel tror jag på för skogen…
En downcountry är för mig den ultimata skogslekar-hojen. Snabb uppför som en XC o kapabel nerför som en Trail säger dom och jag håller i princip med. Att sedan downcountry verkar vara nutidens XC är en annan sak. Se bara på nya Scott Spark RC med 120/120 numera.

Ju mer slag desto mer fart behövs för att cykeln ska komma till sin rätt, så en Strive är väl inte optimalt på platten.

skjivert

Aktiv medlem
Någon som har hunnit få hem en strive? Jag sitter och velar om man skall klicka hem en för brötig stigcykling i Göteborg. Känns ju som det finns potential med shapeshiftern.

Topp