[Artikel] Canyon Lux CF SLX - Nya heldämpade XCO-spjutet testat

frankfurt

Aktiv medlem
Canyon_Presscamp_Girona_Lux_2018_1286-2000x1333.jpg

När Canyon presenterar tredje generationens Lux är det med stora förväntningar vi gränslar den tyska tillverkarens nya heldämpade cykel för XCO och långlopp. Cykeln är helt nykonstruerad och det enda som är ett tydligt arv från förra Lux är att länka

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31885

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Det där är en av hojjarna som står som kandidat på inköpslistan nästa år.

Jag personligen gillar att de inte försöker göra en do-it-all mtb som många andra utan det här är xc race rakt igenom, tänker främst på head angle på 70 grader. Men ingen hittils som klagat på utförsegenskaperna i de test som publicerats än:)

Hoppas Canyon har något event i sverige så man kan få testcykla lite.

Skogling

Aktiv medlem
Omodern. Testa Vitus eller Scott.

Nilsen

Aktiv medlem
Äntligen! :)
Ingen bild på cockpit? Hur har de löst reglagen för stolpe och låsning av dämparna?

xyklisten

Aktiv medlem
Mycket att gilla med denna känner jag. Dubbla flaskställ även på de mindre storlekarna, snygg(ska aldrig underskattas), hisspinne mm. Men hade gärna sett lite flackare gaffelvinkel. Om det spelar nån roll i verkligheten vet jag inte. Men känner mig i alla fall mycket mer bekväm med nuvarande cykel med lite flackare vinkel än min gamla.

frankfurt

Aktiv medlem
La till en bild på cockpit. Tycker att den hade en funktionell placering av reglagen men att det kunde gjorts snyggare med färre klämmor, kanske ett av reglagen på höger sida, speciellt ihop med Gripshift.

calleking

Aktiv medlem
Är helt grön på detta men är det inte jättejobbigt att köra med gripshift när det blir riktigt stökigt? Vad är fördelen? Stega igenom kassetten snabbt?

skier

Aktiv medlem
sjukt mycket fina prylar för pengarna, lite oväntat att de var så försiktiga i geometrin men det är väl vad team-åkarna och kunderna har efterfrågat. Den kommer säkert sälja bra.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Mycket som är bra/bättre med 2019 års Lux, jämfört med 2014 års design. Men även en del saker som kunde vara bättre, kanske kommer en ny Lux v4.0 årsmodell 2024 som adresserar dessa brister?

Bättre än tidigare:
Smartare ram med Metric dämpare och plats för 2 flaskor.
Större storlekar, XL har bytt namn till Large.
LUX.png

1x specifik ram.
Vettiga build kits med valfritt Shimano/Fox eller Sram/RS.
Vettiga priser, i sammanhanget.
Alla cyklar slipper RS-1 gaffeln.
Två CF SLX modeller med 100 mm slaglängd fram och fyra CF SL modeller med 110 mm. Bra med längre gaffel och 69,5° HA (men cykeln tappar ytterligare reach, och stack blir ännu högre då styrhuvudet är för långt, hela 140 mm på XL, jmf. med 115 mm på Spark RC).
Genomgående 25 mm fälgar, istället för 22,5 bak och 25 fram som det var på vissa modeller förr.
Dropper är standard på 4 dyrare cyklarna.
Alla cyklar får lika lång stam.
Färgen Radical Red är snygg, och är inte standard Canyongrå!

Inte riktigt där ännu:
Fortfarande Pressfit vevlager, istället för gängat BSA.
Ingen storlek som passar cyklist längre än typ 194 cm, XL med 475 resp 470 mm reach (beroende på slaglängd) är fortfarande inte långt nog.
70° eller 69,5° HA är fortfarande för brant.
För högt styrhuvud, speciellt L och XL.
Stammen kunde vara kortare än 80 mm, alla storlekar.
720 mm styrbredd är för smalt, speciellt på L och XL.
Gripshift på alla Sram-cyklar passar vissa men inte alla, dock enkelt/billigt att byta.
25 mm fälgar är fortfarande smalt, 30 hade varit bättre. Som proffsen använder.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Mycket som är bra/bättre med 2019 års Lux, jämfört med 2014 års design. Men även en del saker som kunde vara bättre, kanske kommer en ny Lux v3.0 årsmodell 2024 som adresserar dessa brister?

Bättre än tidigare:

1x specifik ram.
Två CF SLX modeller med 100 mm slaglängd fram och fyra CF SL modeller med 110 mm. Bra med längre gaffel och 69,5° HA (men cykeln tappar ytterligare reach, och stack blir ännu högre då styrhuvudet är för långt, hela 140 mm på XL, jmf. med 115 mm på Spark RC).
Genomgående 25 mm fälgar, istället för 22,5 bak och 25 fram som det var på vissa modeller förr.

Inte riktigt där ännu:
Ingen storlek som passar cyklist längre än typ 194 cm, XL med 475 resp 470 mm reach (beroende på slaglängd) är fortfarande inte långt nog.
Gripshift på alla Sram-cyklar passar vissa men inte alla, dock enkelt/billigt att byta.

Fast alla tycker kanske inte att 720 mm ä för smalt på en ren fullblods xc hoj som detta är, speciellt inte på large. Och vadå, trigger passar vissa men inte alla, så hur man är vrider o vänder på det litet ju fel i den aspekten ?. De två du nämner är ju två högst personliga åsikter. Men det kanske är det du menar, att det inte är hemma för dig.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
calleking sa:
Är helt grön på detta men är det inte jättejobbigt att köra med gripshift när det blir riktigt stökigt? Vad är fördelen? Stega igenom kassetten snabbt?

Varför skulle det vara jobbigt? Du har fortfarande typ 8 cm handtag att hålla i. Kan ta hela kassetten, personligen tycker jag det känns bättre o har lättare med det när mins händer börjar bli trötta. Man kan vända på det, vad är nackdelen? I slutändan äre ju en smaksak

Sixten Fors

Aktiv medlem
Jensen sa:
Fast alla tycker kanske inte att 720 mm ä för smalt på en ren fullblods xc hoj som detta är, speciellt inte på large. Och vadå, trigger passar vissa men inte alla, så hur man är vrider o vänder på det litet ju fel i den aspekten ?. De två du nämner är ju två högst personliga åsikter. Men det kanske är det du menar, att det inte är hemma för dig.
Ja det är personliga åsikter, hade gärna sett 740 mm styre på L och XL. Det är lättare att kapa från 740 till 720, än tvärt om. Ett nytt CF-styre kostar trots allt en dryg tusing, en onödig kostnad https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=99702

Statistiskt sett tror jag att det är fler som väljer Sram Eagle trigger framför gripshift, för XC-race, om de får välja. Men jag kan ha fel.

dP79

Medlem
Som vanligt så gör Canyon lite annorlunda än andra, nya Lux tycker jag sticker ut som en optimal XC-raket för långloppen i Sverige.
Kanske inte speciellt vågad (som t ex Canyon Grail) men känns väl avvägd. Ska bli roligt att höra vad folk tycker om den efter lite längre tester, fungerar "anti-squat" utan att bli alltför stel osv.

Efter kört Exceed senaste året så hade jag stora förväntningar/förhoppningar på nya Lux. Hade nog önskat 120mm travel och lite annorlunda geometri men med dropper och om följsamheten är riktigt bra så överlever jag. De previews som kommit ut verkar inte 100% övertygade men bakom styret verkar det också vara lite mer "trail/enduro-cyklister" så svårt att läsa sig till, som vanligt :-)

Dock märks det att den svaga SEK slår igenom, tycker t ex LUX CF SL 8.0 PRO RACE för 40 000 SEK känns lite "dyr" men kanske bara är jag?

Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
dP79 sa:
Dock märks det att den svaga SEK slår igenom, tycker t ex LUX CF SL 8.0 PRO RACE för 40 000 SEK känns lite "dyr" men kanske bara är jag?
Om man jämför Lux med Spark RC Team som också kostar 40 K (men erbjuds för 35 K) är ändå Lux rätt prisvärd.

Lux vs. Spark
Dropper vs. ingen dropper
SID RLC 110 mm vs. Fox32 Performance 100 mm
Stylo Carbon DUB 34T vs. GX Eagle alu GXP vevparti (med för liten 32T klinga)
X01 Eagle vs. GX Eagle bakvxl/reglage
Sram Level TLM vs. Level TL bromsar
Äkta DT XM1501 vs. Syncros XR2.5 någonting okänt (bra eller anus, who knows?)

Senast ändrad:

Dave1979

Aktiv medlem
Finns det förberett för framtida droppermontage på de billigare varianterna? I så fall kan man börja på en enklare modell och uppgradera efter hand.

Nilsen

Aktiv medlem
frankfurt sa:
La till en bild på cockpit. Tycker att den hade en funktionell placering av reglagen men att det kunde gjorts snyggare med färre klämmor, kanske ett av reglagen på höger sida, speciellt ihop med Gripshift.

Kungligt, tackar! :)

NickPick

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Mycket som är bra/bättre med 2019 års Lux, jämfört med 2014 års design. Men även en del saker som kunde vara bättre, kanske kommer en ny Lux v4.0 årsmodell 2024 som adresserar dessa brister?

Bättre än tidigare:

1x specifik ram.

Inte riktigt där ännu:
Skulle vara kul att veta vilken statlig krånglig myndighet du jobbar på.
Så mycket goja och personligt tyckande i ett och samma inlägg.

GoranS

Aktiv medlem
NickPick sa:
Sixten Fors sa:

Bättre än tidigare:

1x specifik ram.

Inte riktigt där ännu:
Är det inte bättre att bemöta det Sixten skriver med sakliga argument och försöka förklara varför du inte håller med istället för att bara i ett (som jag läser det) lätt spydigt tonfall totalsåga det utan några som helst (mot)argument? Eller åtminstone be honom förtydliga sig kring varför han skriver som han gör?

Ubbe73

Medlem
GoranS sa:
NickPick sa:
Sixten Fors sa:

Bättre än tidigare:

1x specifik ram.

Inte riktigt där ännu:
Är det inte bättre att bemöta det Sixten skriver med sakliga argument och försöka förklara varför du inte håller med istället för att bara i ett (som jag läser det) lätt spydigt tonfall totalsåga det utan några som helst (mot)argument? Eller åtminstone be honom förtydliga sig kring varför han skriver som han gör?

??

Jensen

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Ja det är personliga åsikter, hade gärna sett 740 mm styre på L och XL. Det är lättare att kapa från 740 till 720, än tvärt om. Ett nytt CF-styre kostar trots allt en dryg tusing, en onödig kostnad https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=99702

Statistiskt sett tror jag att det är fler som väljer Sram Eagle trigger framför gripshift, för XC-race, om de får välja. Men jag kan ha fel.

Statistiskt säljs fler hojar med trigger. O hur många byter något de trivs med för stt pröva nått de aldrig kört tidigare, även om de kanske skulle gilla det andra mer om de tog steget o vågade pröva. Säger inte att man måste till gs. Men jag tror inte det är så lätt som att säga att statestiken visar att fler kör trigger.

Kollar men svenska eliten så blir det ju bara fler o fler som kör gs för övrigt. Smaksak helt enkelt.

Visst är det alltid lättare att kapa ner :-) det går inte att förneka. Samtidigt, detta är ju fullblods xc hoj. Hade det varit en trail bike eller liknand, javisst. Smaksak

Senast ändrad:

JesperA

Medlem
Och så en liten wireless eTAP på det så blir det fint ?

Har Happy tänkt göra någon jämförelse-guide-tjofräs-grej i framtiden? Vore kul med en artikel/test som ställer ett par cyklar på prov, tex Lux - Epic - Spark, bra & anus med varje jämfört med dom andra cyklarna & all annat kul som hör till

Kassler

Medlem
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Läs 10 kommande tester/provkörningar närmsta veckorna och checka av punkt efter punkt enligt ovan.

Eller läs alla test som släppts de senaste 12 timmarna och sammanställ det man gillar i bulletpoints och lägg upp här, så kan man låtsas att man är förutseende;)

NickPick

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
Läs 10 kommande tester/provkörningar närmsta veckorna och checka av punkt efter punkt enligt ovan.

Ja vi får väl se. Det var väl bra att bara slx hade 70 grader iaf, men anledningen var ju att den blev flackare under såg? Vettigt ändå.
Pressfit känns helt klart dumt, men det är såpass billigt att byta så det är ingen dealbreaker.

Styrbredd vettefan. Det är högst personligt och xcstandarden verkar vara 720mm och jag som cyklar storlek large förstår det och håller med.
Nya anthem har 780mm tex, men det är för att man ska få kapa ned efter tycke.

Tror ändå den här blir väldigt vanlig. Välspecad.

xyklisten

Aktiv medlem
xyklisten sa:
Mycket att gilla med denna känner jag. Dubbla flaskställ även på de mindre storlekarna, snygg(ska aldrig underskattas), hisspinne mm. Men hade gärna sett lite flackare gaffelvinkel. Om det spelar nån roll i verkligheten vet jag inte. Men känner mig i alla fall mycket mer bekväm med nuvarande cykel med lite flackare vinkel än min gamla.
Och pressfit är en fördel! Mindre knak och skit än med gängat.

konscious

Aktiv medlem
Modern geo skulle jag säga.

Lång reach med kort kedjestag och lång hjulbas, nästan identiska mått med S-Works Epic.
CF SLX 9.0 med mycket fina hjul och komponenter rakt igenom, 40K under motsvarande Spark och Spec.

Sixten Fors

Aktiv medlem
konscious sa:
Modern geo skulle jag säga.

Lång reach med kort kedjestag och lång hjulbas, nästan identiska mått med S-Works Epic.
Knappast moderna, mindre omoderna kan jag gå med på. 70 grader HA och 140 mm styrhuvud är INTE nyskapande eller aggressivt.

konscious

Aktiv medlem
Frågan är om syftet är att vara modern eller funktionell.
På den svenska långloppscupen utan SM status så verkar det funka med ultraomodernt.

Därför röstar jag liberalt

Sixten Fors

Aktiv medlem
Varför i så fall uppdatera gamla Lux om omodernt är bättre? Varför kommer Lux v4.0 vara modernare än 2019 års v3.0?

Varför 5:a på bollen?

skier

Aktiv medlem
fast det här med 140 mm styrhuvud är väl ändå inget problem på en ram i xl när det bara är 100 mm gaffel fram?
Min Orbea har 120 mm styrrör i xl och jag får ha en 1 cm spacer under styrstammen och stammen vinklad uppåt för att få rätt sittställning.

Det är ju mest i de små storlekarna som en hög front är ett problem där de ibland får svårt att få styrhöjden att vara lägre än sadelhöjden.
Däremot hade jag velat ha längre kedjestag på större storlekar, sitter man riktigt högt hamnar man väldigt långt bak i förhållande till bakre hjulaxeln med riktigt korta kedjestag.

Sixten Fors

Aktiv medlem
skier sa:
fast det här med 140 mm styrhuvud är väl ändå inget problem på en ram i xl när det bara är 100 mm gaffel fram?
Min Orbea har 120 mm styrrör i xl och jag får ha en 1 cm spacer under styrstammen och stammen vinklad uppåt för att få rätt sittställning.

Det är ju mest i de små storlekarna som en hög front är ett problem där de ibland får svårt att få styrhöjden att vara lägre än sadelhöjden.
Däremot hade jag velat ha längre kedjestag på större storlekar, sitter man riktigt högt hamnar man väldigt långt bak i förhållande till bakre hjulaxeln med riktigt korta kedjestag.
Jag har två XL ramar, Scale 900 HMF med 115 mm och Hightower 29 CC med 110 mm. För mig skulle 140 mm HT inte funka på en Lux 8 för 40 K.

Både Kulhavy (187 cm) och Van der Poel (184 cm) cyklar på (enligt mig och många andra) för små och korta otb-monster för att undvika det för långa styrhuvudet som sitter på respektive "rätt" ramstorlek. Jag tror att båda skulle tjäna tid och placeringar på färre OTBs.

Bilagor

• 28701490_1584725831581938_8848563800680179594_o.jpg
    28701490_1584725831581938_8848563800680179594_o.jpg
    91.5 KB · Besök: 26
  • Prototype-Canyon-full-suspension-carbon-100mm-29er-XC-race-mountain-bike_van-der-Poel_frame.jpg
    Prototype-Canyon-full-suspension-carbon-100mm-29er-XC-race-mountain-bike_van-der-Poel_frame.jpg
    326.6 KB · Besök: 38

konscious

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Varför i så fall uppdatera gamla Lux om omodernt är bättre? Varför kommer Lux v4.0 vara modernare än 2019 års v3.0?

Varför 5:a på bollen?

Vinstdrivande företag vill skapa behov så vi ska köpa och tro att vi blir bättre.

Vanderpoel på Canyon och Nino med Scott gör väl bra reklam fast 99,99% inte ens är närheten av deras kapacitet.

skier

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Jag har två XL ramar, Scale 900 HMF med 115 mm och Hightower 29 CC med 110 mm. För mig skulle 140 mm HT inte funka på en Lux 8 för 40 K.

Både Kulhavy (187 cm) och Van der Poel (184 cm) cyklar på (enligt mig och många andra) för små och korta otb-monster för att undvika det för långa styrhuvudet som sitter på respektive "rätt" ramstorlek. Jag tror att båda skulle tjäna tid och placeringar på färre OTBs.

Fast man kan ju inte förutsätta att alla ramar ska passa till alla. För mig går rätt många ramar bort för att de har för kort sadelstolpsrör i största storleken, det börjar bli ett problem med den "moderna" geometrin att alla cyklar ska ha för korta sadelstolpsrör för att göra plats för dropperpost så en 400 mm stolpe inte räcker till längre.

Ang. hur proffsen sitter så är jag helt säker på att du har fel, hade en större storlek gått fortare så hade de använt det, de får trots allt betalt för att vinna tävlingar. Mycket möjligt att de kunnat cykla fortare utför de 30s av banan som är utförskörning, men inte totalt på de 10min eller vad nu banan tar.

Spindelbenen

Aktiv medlem
calleking sa:

Det tycker inte jag. Jag gillar GS så pass mycket att jag alltid byter reglage om det sitter trigger på. Men det är ju helt subjektivt. Men jag gillar hela grejen med att bara hålla i handtaget och vrida lite när jag vill växla. Och så finns det ju de som tycker tvärtom.

Oskar

Aktiv medlem
Något säger mig att Kulhavys hoj är optimerad för uppförscykling...

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Håller nog med Sixten att cykeln gott kunde fått vara minst 20mm längre i varje storlek och ytterligare en grad eller två flackare gaffel för att hamna i vad jag skulle önska av en XC piska... men som vanlig är det personliga åsikter och har man som mig lång överkropp så för många av dagens XC cyklar otroligt korta i modellen.

Men intressant att de använder en bakdämpare med 55mm stroke när många av konkurenterna kör typ 40mm på cyklar med liknande slaglängd, det borde i kombination med det progressiva länkget ge fina möjligheter att på till bakänden efter önskemål.

En sak som jag inte riktigt förstår dock är att de levererar Fox och RS modellerna med olika offset på gaffeln?
51mm på RS modellerna och 44mm på Fox modellerna med SC gafflar.
Detta borde ge en del skillnad i egenskaper på de olika modellerna och jag har bara sett tester där de fört med RS

aki

Aktiv medlem
Det kanske står någonstans, isåfall har jag missat det. Men vilken hjulstorlek är det?

skier

Aktiv medlem
Roger_Edvinsson sa:
En sak som jag inte riktigt förstår dock är att de levererar Fox och RS modellerna med olika offset på gaffeln?
Detta borde ge en del skillnad i egenskaper på de olika modellerna och jag har bara sett tester där de fört med RS

Beror väl på att RS inte finns med kortare offset (inte ännu iaf) för 2019-modellerna i 29"?
Detsamma gäller ju tyvärr Fox 34SC, den är också bara tillgänglig i 51mm offset. Men jag håller med om att det verkar konstigt att blanda offset på samma cykel, de borde ha designat den för antingen det ena eller det andra.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
skier sa:
Roger_Edvinsson sa:

Beror väl på att RS inte finns med kortare offset (inte ännu iaf) för 2019-modellerna i 29"?
Detsamma gäller ju tyvärr Fox 34SC, den är också bara tillgänglig i 51mm offset. Men jag håller med om att det verkar konstigt att blanda offset på samma cykel, de borde ha designat den för antingen det ena eller det andra.

Eller hade de noll tanke på nya trender likt offset mm när de designade hojen och fick snällt använda det som Fox och RS levererar.

Hur som ett märkligt beslut.

konscious

Aktiv medlem
Frågan är hur plushig fjädringen är med sånt långt slag.
Påverkar geo i högsta grad.
Mycket mer tyngd bak och för flack vinkel ger understryrning.
Lowriders tenderar även att fastna över hinder feat:spark

Lång reach skapar bra funktion för långryggarna

Mvh
Internetcyklist

marr

Moderator
Forumvärd
Märkligt att tyska ingengörer ihop med ett proffsteam kan bygga en ocyklingsbar skithoj. Eller?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Oskar sa:
Något säger mig att Kulhavys hoj är optimerad för uppförscykling...
Med en längre ram med kortare styrhuvud hade K inte behövt ha saldeln lika långt bak på railen och lika lång och negativ stam. Sadeln längre fram och därigenom brantare "effektiv" sadelrörsvinkel hade klättrar ännu bättre. Det svinlånga styrhuvudet på "rätt" ramstorlek är problemet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer