[Artikel] Canyon Lux CF SLX - Nya heldämpade XCO-spjutet testat

Sixten Fors

Aktiv medlem
marr sa:
Märkligt att tyska ingengörer ihop med ett proffsteam kan bygga en ocyklingsbar skithoj. Eller?
S och M funkar säkert. L har långt och XL på tok för långt styrhuvud. Cyklister >194 är för långa för XL.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
marr sa:
Märkligt att tyska ingengörer ihop med ett proffsteam kan bygga en ocyklingsbar skithoj. Eller?
Jag tycker bara att det är underligt att de tvärt emot andra tillverkare inte använder offset som ett försäljningsargument.
Övriga som gått ner till 44mm har ju gjort det i kombination med en tweekad geometri för att få en bättre hoj.

Här blandar man friskt mellan modellerna och har dessutom en med 10mm extra slag på gaffeln utan att vidareutveckla det något nämnvärt.

Tror nog det kan vara en trevlig hoj för svenska långlopp.
Rapp och trampeffektiv enligt de som testat, men lite nervös utför vilket knappast betyder något negativt på det LL banorna erbjuder.

Sen när det gäller Reach så vore en XXL ett trevligt komplement för oss lite längre cyklister.

tmalm

Aktiv medlem
marr sa:
För att tyska ingenjörer aldrig har haft fel förr menar du?

Quixlen var däremot lite cool.

/T

konscious

Aktiv medlem
194 borde reklameras eller börja inse att tillhöra ytterligheter gör att man får anpassa sig.

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Som designer och den cykelnörd jag är så var jag tvungen att göra "min" version av Lux:en. Lefty Ocho, Sram Eagle xx1 svart drivlina, turkos lack med ljusturkosa dekaler, så där Fisherman´s Friend fräscht. Efter att ha grävt runt bland alla tester som publicerades i går så är Luxen verkligen en kandidat till nästa års cykelköp/bygge.

LBCCanyonLux.jpg

Har man lust att se mer "byggen" framöver så följ mig på min nystartade https://www.instagram.com/localbikechop/

Så, följarfiske mode av.

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
AlfaAlfa sa:
Som designer och den cykelnörd jag är så var jag tvungen att göra "min" version av Lux:en. Lefty Ocho, Sram Eagle xx1 svart drivlina, turkos lack med ljusturkosa dekaler, så där Fisherman´s Friend fräscht. Efter att ha grävt runt bland alla tester som publicerades i går så är Luxen verkligen en kandidat till nästa års cykelköp/bygge.

Har man lust att se mer "byggen" framöver så följ mig på min nystartade https://www.instagram.com/localbikechop/

Så, följarfiske mode av.
Genialt! Tjusigt!

HåkanC

Aktiv medlem
skier sa:
fast det här med 140 mm styrhuvud är väl ändå inget problem på en ram i xl när det bara är 100 mm gaffel fram?
Det är därför det är idiotiskt att endast jmf styrhuvud . Det är stack man ska använda.

/Håkan

Sixten Fors

Aktiv medlem
HåkanC sa:
skier sa:
fast det här med 140 mm styrhuvud är väl ändå inget problem på en ram i xl när det bara är 100 mm gaffel fram?
Det är därför det är idiotiskt att endast jmf styrhuvud . Det är stack man ska använda.
/Håkan
Det kan man tycka. Men 140 mm HT är 20-30 mm för långt oavsett hur man väljer att mäta en 2019 Lux stl. XL, oavsett 100 eller 110 mm gaffel.

Bilagor

Krompa

Aktiv medlem
xyklisten sa:
xyklisten sa:
Mycket att gilla med denna känner jag. Dubbla flaskställ även på de mindre storlekarna, snygg(ska aldrig underskattas), hisspinne mm. Men hade gärna sett lite flackare gaffelvinkel. Om det spelar nån roll i verkligheten vet jag inte. Men känner mig i alla fall mycket mer bekväm med nuvarande cykel med lite flackare vinkel än min gamla.
Och pressfit är en fördel! Mindre knak och skit än med gängat.
Cocalis om varför de inte väljer gängat längst ned här: https://www.bikemag.com/gear/mountain-bikes/review-pivot-switchblade/

"It works fine most of the time, but it is still the highest warranty failure area for manufacturers running threaded shells in their carbon frames."

Med mera...

marr

Moderator
Forumvärd
Sixten Fors sa:
Exempel en snygg tillämpning av ram med gänga för BSA (SC Hightower). Det blir förstås tyngre än Pressfit, men lättare för mig att byta lager.
Sexiga gängor.

skier

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
skier sa:
/Håkan
Det kan man tycka. Men 140 mm HT är 20-30 mm för långt oavsett hur man väljer att mäta en 2019 Lux stl. XL, oavsett 100 eller 110 mm gaffel.
Stämmer verkligen den tabellen? Hur kan Scott sätta på en 25 mm längre gaffel, ha samma styrrörslängd och ändå bara få 6 mm högre stack än på Spark RC?

Sixten Fors

Aktiv medlem
skier sa:
Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
skier sa:
/Håkan
Stämmer verkligen den tabellen? Hur kan Scott sätta på en 25 mm längre gaffel, ha samma styrrörslängd och ändå bara få 6 mm högre stack än på Spark RC?
Helt riktigt, geotabeller stämmer sällan. Det är därför det är idiotiskt att endast jmf stack. Det är styrhuvud man ska använda ;)
Lux5.png

Lux4.png

cykloton

Medlem
Så rackarns snygg! Nya leftyn ser ju typ ut som en halv RS-1, om jag skulle vilja byta färg på cykeln får du designa den :) @AlfaAlfa

Senast ändrad:

landen

Aktiv medlem
De måste ju fått tokigt bra pris på gripshift för SRAM? Eller är det något tyskt?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer