[Artikel] Cykeln i Sverige del 1 - 3

AJ

Ny medlem
[Artikel] Cykeln i Sverige del 1 - 3
DSC_0453-1800x1246.jpg


"Velocipedens historia är ganska egendomlig och ej utan intresse. Många timmar hafva tillbragt at många menniskor på många ställen af jordklotet under uttänkandet och konstruerande af otaliga förbättringar på velocipeden." Så skrev Adolf Östberg i sin bok Hjulsport som utkom 1889. Hur gick det egentligen till när velocipeden kom till Sverige?

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=25414
 
Senast ändrad:

bompet

Medlem
[Artikel] Cykeln i Sverige del 1 - 3
Kul läsning! Det som ofta frakommer när man läser om cyklismens tidiga historia är viljan att organisera sig och att ta ansvar för sin roll i trafiken/samhället.

Sen kan jag tycka att historiebeskrivningen ovan kanske är lite väl Stockhomsvinklad. Det hände en hel del i resten av landet också. Göteborgs Velociped Klubb brukar betraktas som den första riktiga cykelklubben (åtminstone om man betraktar cykel som en idrott, inte bara förströelse för överklassen). GVK instiftades 1882 och är grunden till dagens IFK Göteborg och många andra välkända idrottsföreningar i Göteborg.

Jag grävde igenom stadens arkiv för några år sen för att försöka beskriva hur det gick till när landets första velodrom byggdes (Nej, Falun var inte först...) Det kan man läsa om här:

http://club.kometbicycles.se/#post479
http://club.kometbicycles.se/#post480

Där finns också länkar till källmaterial som innehåller en hel del intressant för den cykelhistoriskt intresserade.
 

AJ

Ny medlem
[Artikel] Cykeln i Sverige del 1 - 3
IMG_1058fixad-1800x1363.jpg


Under 30-talet genomfördes en rad olika reformer i Sverige som även fick betydelse för cykelns roll i samhället. 1928 lanserade Per Albin Hansson begreppet folkhemmet som syftade till ett samhälle som hem för hela folket och som präglades av samförstånd och jämlikhet. Välfärdssamhället växte gradvis fram och befolkningen fick det bättre. Cykeln som tidigare enbart varit en maskin för de välbärgade, var nu det transportmedel som stod till buds för massorna. Statsmakten månade också om arbetskraftens hälsa och cykling förespråkades därför flitigt.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=25528
 
Senast ändrad:

Mr Handley

Ny medlem
[Artikel] Cykeln i Sverige del 1 - 3
Riktigt bra artikel. Saknar tidsangivelse på vissa av bilderna. Det vore väldigt intressant att få veta vilket år de är ifrån
 

Jennie Fasth

Ny medlem
[Artikel] Cykeln i Sverige del 1 - 3
Nymanbolaget gick inte ihop med Crescent förrän i början av 1960-talet (genom fusion). Innan dess hade man tillverkat cyklar under varumärket Crescent eftersom bolaget rent tekniskt ägde Crescent. Men det dröjde till 60-talet innan de båda bolagen slogs ihop. Har ändrat lite i texten och hoppas det blev lite klarare.
 

AJ

Ny medlem
[Artikel] Cykeln i Sverige del 1 - 3
IMG_1053.jpg


Cykelns uppgång har genom tiderna gått i vågor och många av de största uppgångarna har varit knutna till olika världshändelser då cykeln fått en framträdande roll som transportmedel. Under 70-talet uppstår ytterligare sådana då inte mindre än två stora oljekriser uppstår. Cykeln får ännu en gång ett uppsving.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=25855
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer