[Artikel] Cykeltest gravel: Canyon Grail AL 7.0 SL

D

Deleted member 43681

Guest
Bra test!

Angående pratet i slutet av filmpresentationen om att utväxlingen med 1x fram och gles kassett kan verka en aning begränsad på landsväg, och funderingarna om att bygga om till 2x fram, så är det ju värt att nämna att Canyon även har en Grail AL 7.0 (utan SL i beteckningen) som är utrustad med nya grusgruppen Shimano GRX600 med 2x11 och 46/30T fram istället för singel 42T som på SL med Sram. Priset är samma på båda 7.0-cyklarna.

Westman

Aktiv medlem
Kul med tester!

En grej som jag saknar är kommentarer om skärm/pakethållarfästen. Känns iofs lite mer som en pendlarcross-grej men då en Gravel också blir allround och troligen kommer gå en del i vinterslask tycker jag det är relevant att ha med. Kör själv fasta skärmar på min cx.

dogday

Aktiv medlem
Kul med tester!

En grej som jag saknar är kommentarer om skärm/pakethållarfästen. Känns iofs lite mer som en pendlarcross-grej men då en Gravel också blir allround och troligen kommer gå en del i vinterslask tycker jag det är relevant att ha med. Kör själv fasta skärmar på min cx.
Det nämns i videon. Men riktigt dumt att de plockat bort det för årets modell. Känns som att de säljer drömmen om att cykla på snustorrt grus utan stänkor med käcka väskor fästa med kardborreband, trots att de flesta ibland också behöver cykla till jobbet (eller vill åka jorden runt med sidoväskor fästa på en pakethållare) även om det regnar.

NickPick

Aktiv medlem
Det nämns i videon. Men riktigt dumt att de plockat bort det för årets modell. Känns som att de säljer drömmen om att cykla på snustorrt grus utan stänkor med käcka väskor fästa med kardborreband, trots att de flesta ibland också behöver cykla till jobbet (eller vill åka jorden runt med sidoväskor fästa på en pakethållare) även om det regnar.
Det är drömmen som säljer.

Sojuz

Ny medlem
När jag köpte min grx-Grail i vintras trodde jag faktiskt att den hade pakethållarfästen, eftersom det stod i alla recensioner. Av 2019-modellen då. Dåligt att bara plocka bort det. Har fortfarande inte kommit på nåt bra sätt att frakta min dator till och från jobbet men har heller inte behövt göra det pga covid.

dogday

Aktiv medlem
När jag köpte min grx-Grail i vintras trodde jag faktiskt att den hade pakethållarfästen, eftersom det stod i alla recensioner. Av 2019-modellen då. Dåligt att bara plocka bort det. Har fortfarande inte kommit på nåt bra sätt att frakta min dator till och från jobbet men har heller inte behövt göra det pga covid.
Denna kanske? Du bör dock byta sadelstolpe till en i aluminium; gissar att cykeln kom med en kolfiberstolpe.

(Har en SQR Tour och är extremt nöjd med den!)

glitch

Aktiv medlem
Så för 2020 har de plockat bort fästena? Bara för pakethållare eller även fasta skärmar?

Westman

Aktiv medlem
Så för 2020 har de plockat bort fästena? Bara för pakethållare eller även fasta skärmar?
Det känns ju som ett klart minus för cykelns allroundvänlighet. Väldigt mycket trevligare att hänga dator och ombyte i väska bak än att cykla med det på ryggen.

Ni som jämfört, hur rullar ett G-one 40mm vs ett typiskt cx-däck på 33-35mm?

Wingqvist

Aktiv medlem
Denna kanske? Du bör dock byta sadelstolpe till en i aluminium; gissar att cykeln kom med en kolfiberstolpe.

(Har en SQR Tour och är extremt nöjd med den!)

En annan grej, som också har sin för- och nackdelar praktiskt och ekonomiskt, är ju att köpa en till dator :)
Har själv funderat på det, nu kör jag med dator + ombyte i ryggsäck och det är ju semi-skönt. Har värmt upp denna tanke med att köpa en extra laddare till mac:en. Sen har jag stående vanliga skor +j acka på jobbet, handduk och hygienstuff:et så slipper det åka fram och tillbaka iaf. Men datorn hade varit skön att slippa också, sen vettikatten.... ca 25 K för en till mac book för att spara 2 kilo, njae kanske ändå inte så kostnadseffektivt...

dogday

Aktiv medlem
Nån som vet om 50mm däck får plats?
Jag kör 700x44 WTB Byway på min 2019 AL och har, om jag inte missminner mig, ~3 mm kvar till kedjestagen på vardera sida. 700x50 känns ogörligt om de inte ändrat utformningen, och då Canyon rekommenderar 42mm som max även i år tror jag det är samma. 650x47 finns det folk som kör men inte hört om 50 där heller.

frankfurt

Aktiv medlem
Det känns ju som ett klart minus för cykelns allroundvänlighet. Väldigt mycket trevligare att hänga dator och ombyte i väska bak än att cykla med det på ryggen.

Ni som jämfört, hur rullar ett G-one 40mm vs ett typiskt cx-däck på 33-35mm?
Jag har kört G-one i Bite, Speed och Allround i 40. På CX har jag typ bara kört tub inklusive G-one tubular i 33. Jag skulle vilja påstå att G-one i 40 rullar bättre. I speed, bite och allround.
På crossen har jag kört Vittoria, FMB och Gommitalia.
Upplever Allround som trögast men också bäst punkaskydd.

uandt

Aktiv medlem
Kört tubeless på både g-one i 40 mm och nåt hardpack cx däck i 33 mm. cx-däcket rullade lite bättre men g-one däcket var mycket bekvämare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer