[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
blockblock-2000x878.jpg


Idag lanserar stora amerikanska mtb-märket Specialized tre uppdaterade däck till XC. Gemensamt för dessa nya sulor är den så kallade block-in-block konstruktionen.  

Läs hela artikeln:
 

H.

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
blockblock-2000x878.jpg


Idag lanserar stora amerikanska mtb-märket Specialized tre uppdaterade däck till XC. Gemensamt för dessa nya sulor är den så kallade block-in-block konstruktionen.

Läs hela artikeln:
Säkert jättebra i några timmar tills de små dobbarna nötts ner...

Men det är väl som på alla däck, med små skåror och grejer i dobbarna.
 

kais01

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
viktigare än det där högst eventuella mest sannolikt icke existerande extra bidraget till grepp är gummiblandningens förmåga till adhesion till våta stenar och rötter samt hur motståndskraftiga och lättrullande däcken är.
 

AddeKvark

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
845 gram för Ground Control i 2,35-bredd var saftigt för XC. Men vad jag kunde se har de listat alla versioner av GC i den bredden till 845 gram, så kanske inte uppdaterat...
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Jag är ganska övertygad om att jag sett liknande förut. Kan ha varit Bontrager-däck från tidigt 2000..

Annars är det ju som Kais säger, gummiblandningen spelar minst lika stor roll som mönstret, och även casingens följsamhet, sidoväggarnas styvhet osv.

Med det sagt så gillar jag Specializeds däck, har rullat på dem de senaste ca 10 åren trots att jag inte haft någon cykel från dem under den tiden.
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Mycket ormolja i däckbranschen verkar det som. Förut skulle man ha "sketch-ränna" på däcken, sen kom Assegai och plötsligt cyklar folk som förut avskydde transition-dobbar glatt runt med just såna. Det är mönster med obegripliga vinklar, sajpningar och irregulariteter som man inte ens med den mest långsökta logik kan förklara. Samtidigt cyklas det (och körs motorcykel-) trials på blöta stenar med helt kvadratiska block utan tillstymmelse till konstigheter.

På vilket underlag skulle EN jädra millimeter mer utstick i mitten av dobben göra nån skillnad? Hela skiten kommer ju ligga i marken oavsett, så länge man kör mindre än 3 bar i däcken och inte på superslät asfalt.

Samtidigt som elefanten i rummet fortfarande bara har snabeln synlig: hysteres. Kanske inte för ren XC, men med tanke på bilden med stenkistan så kommer det antagligen dit också.
 

C-dale

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Inget nytt under solen. På slutet av 80-talet gillade jag Fischer Fattrax som var feta och hade ett enkelt blockmönster. Lite märkligt att cykeldäckstillverkarna hela tiden har lanserat nya märkliga däcktyper för mtb.
 

ething

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Det har varit populärt i MX-världen i ett par år så rätt väntad transition. Dock har t.ex Bridgestone coolare namn (Castle blocks)!
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Bontrager Jones AC hette däcken jag hade 2001. De hade flera små block på toppen av varje dobb.

20200606_1433475edcf329f24e6_blowup.jpg
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Som vanligt är cykel lång efter annan sport på hjul. Sen mottas det som något nytt och med skepsis. 🤷
Nja, skepsis kanske inte är rätt ord. Jag tror säkert att det är liiiiiiite bättre, men det finns så mycket andra saker man borde fundera på att ändra innan man lägger ner energi på dylikt, tror jag. Men jag är ingen däcktillverkare eller däckexpert utan drar bara slutsatser baserat på mitt eget ganska begränsade (men ändå relativt omfattande) provande.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Nja, skepsis kanske inte är rätt ord. Jag tror säkert att det är liiiiiiite bättre, men det finns så mycket andra saker man borde fundera på att ändra innan man lägger ner energi på dylikt, tror jag. Men jag är ingen däcktillverkare eller däckexpert utan drar bara slutsatser baserat på mitt eget ganska begränsade (men ändå relativt omfattande) provande.

Nu är det klart Spesh i just detta fallet men en däcktillverkare kan väl bara jobba just med däcken.
Inom rally så blir däcken mellan 1 och 1,5 sekund snabbare per kilometer varje år. Till slut ändras reglementet lite och vi får hoppa bak några år och börja om.
Det är enormt mycket fart att hitta i mönster, gummiblandningar, casings och utvecklingen går fort. I alla fall utanför cykelvärlden, här pratar man fortfarande om hur nåt känns plush osv istället för att använda klockan.

Vi ser nu över de flesta tillverkare att allas däck blir tyngre, släpper alla tillverkare däck som blivit långsammare? Nej.

Bryr man sig om hur många mil man kommer på ett XC-däck när man ändå alltid startar på nya? Nej.

Specialized tar fram dessa däck för att de hoppas det ska ge deras åkare nån extra sekunds försprång över ett lopp på 1h och 30 minuter, alt XCM.
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Nu är det klart Spesh i just detta fallet men en däcktillverkare kan väl bara jobba just med däcken.
Inom rally så blir däcken mellan 1 och 1,5 sekund snabbare per kilometer varje år. Till slut ändras reglementet lite och vi får hoppa bak några år och börja om.
Det är enormt mycket fart att hitta i mönster, gummiblandningar, casings och utvecklingen går fort. I alla fall utanför cykelvärlden, här pratar man fortfarande om hur nåt känns plush osv istället för att använda klockan.

Vi ser nu över de flesta tillverkare att allas däck blir tyngre, släpper alla tillverkare däck som blivit långsammare? Nej.

Bryr man sig om hur många mil man kommer på ett XC-däck när man ändå alltid startar på nya? Nej.

Specialized tar fram dessa däck för att de hoppas det ska ge deras åkare nån extra sekunds försprång över ett lopp på 1h och 30 minuter, alt XCM.
En av de saker jag menar har för mycket fokus är rullmotstånd, men det är förstås inte fallet just här. Lågt rullmotstånd kommer oftast på bekostnad av andra egenskaper, men ändå är det i stort sett det enda som mäts när däck testas "vetenskapligt". Trots att man borde kunna mäta grepp, styvhet och dämpning, till exempel, men dessa egenskaper får vi nöja oss med vaga, personliga omdömen om.

Sen verkar det rätt dumt att bara bry sig om vad som är bäst vid tävling. Däcken ifråga finns med olika stommar och är avsedda för olika ändamål, och de som använder dem för att tävla och vinna sekunder eller tiondelar är en försvinnande liten del av alla som köper och använder däck.

Det är i alla fall bra att utvecklingen fortsätter, men den borde kunna flytta fokus en aning. Nu när inlägg blivit väldigt vanligt så undrar man varför det inte raskt filas på däckkonstruktioner som gör att man slipper eller i alla fall minimerar behovet av inlägg. DH-däck har redan styvare sidoväggar och mjukare slitbana. När får vi se det på däck som är lättare? Bara ett exempel. Mönster är som jag ser det nästan den minst viktiga parametern i ett bra däck, så länge man kan välja ett som är lagom grovt för det underlag man vill cykla på.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
En av de saker jag menar har för mycket fokus är rullmotstånd, men det är förstås inte fallet just här. Lågt rullmotstånd kommer oftast på bekostnad av andra egenskaper, men ändå är det i stort sett det enda som mäts när däck testas "vetenskapligt". Trots att man borde kunna mäta grepp, styvhet och dämpning, till exempel, men dessa egenskaper får vi nöja oss med vaga, personliga omdömen om.

Sen verkar det rätt dumt att bara bry sig om vad som är bäst vid tävling. Däcken ifråga finns med olika stommar och är avsedda för olika ändamål, och de som använder dem för att tävla och vinna sekunder eller tiondelar är en försvinnande liten del av alla som köper och använder däck.

Det är i alla fall bra att utvecklingen fortsätter, men den borde kunna flytta fokus en aning. Nu när inlägg blivit väldigt vanligt så undrar man varför det inte raskt filas på däckkonstruktioner som gör att man slipper eller i alla fall minimerar behovet av inlägg. DH-däck har redan styvare sidoväggar och mjukare slitbana. När får vi se det på däck som är lättare? Bara ett exempel. Mönster är som jag ser det nästan den minst viktiga parametern i ett bra däck, så länge man kan välja ett som är lagom grovt för det underlag man vill cykla på.

Casing är helt klart något man "glömt" inom cyklingen. Innan inserts blev förbjudet i rally så var det däcktillverkaren som gjorde dessa. Utvecklades ihop med däcket. Inom MTB är det en källarfirma som gör inserts och däcktillverkarna bara rycker på axlarna, märkligt.

Det svåra som du nämner är just att mäta de här andra sakerna, oftast verkar mätningen av rullmotstånd också vara rätt tveksam mot verkliga förhållande. Inom motorsport mäter man detta med klockan, den ljuger aldrig.
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Casing är helt klart något man "glömt" inom cyklingen. Innan inserts blev förbjudet i rally så var det däcktillverkaren som gjorde dessa. Utvecklades ihop med däcket. Inom MTB är det en källarfirma som gör inserts och däcktillverkarna bara rycker på axlarna, märkligt.

Det svåra som du nämner är just att mäta de här andra sakerna, oftast verkar mätningen av rullmotstånd också vara rätt tveksam mot verkliga förhållande. Inom motorsport mäter man detta med klockan, den ljuger aldrig.
Jag skulle säga att om du inte kör/cyklar rakt fram på plant underlag så är det inte rullmotståndet du mäter med klockan. Det kan ju mycket väl gå fortare för att du har bättre grepp och/eller bättre dämpning, vilket ökar kontrollen och tillåter högre hastighet även om rullmotståndet till och med är högre.

Edit: Eller det kanske var precis det du menade, att det inte är rullmotståndet man mäter med klockan?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Jag skulle säga att om du inte kör/cyklar rakt fram på plant underlag så är det inte rullmotståndet du mäter med klockan. Det kan ju mycket väl gå fortare för att du har bättre grepp och/eller bättre dämpning, vilket ökar kontrollen och tillåter högre hastighet även om rullmotståndet till och med är högre.

Edit: Eller det kanske var precis det du menade, att det inte är rullmotståndet man mäter med klockan?

Ja precis, allt det andra.
 

Makten

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Ja precis, allt det andra.
Då har du förstås rätt om det handlar om tävlingssammanhang. För medel-Svensson i skogen däremot kanske klockan inte alltid är rätt sätt att mäta om ett däck är vettigt eller inte. Jag kommer på två exempel:

* Köra toklätta XC-däck på stig. Kan förmodligen vara snabbare för att de är lätta och rullar bra, men kan samtidigt resultera i sämre kontroll när det är blött (och folk byter ju inte däck efter vädret) eller att man punkar onödigt lätt. Sen i viss mån även sämre komfort på grund av brist på dämpning, oavsett om den "behövs" eller inte.

* Köra tokstyva däck vid inte alltför hårig utförscykling. Det bör då gå att köra fortare utan att pajja däck/hjul, men på bekostnad av komfort och därmed också ens egen uthållighet. För styva däck borde också minska greppet eftersom de inte formar sig efter marken på samma sätt.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Artikel] Däckdesign: Är block-in-block det nya svarta?
Då har du förstås rätt om det handlar om tävlingssammanhang. För medel-Svensson i skogen däremot kanske klockan inte alltid är rätt sätt att mäta om ett däck är vettigt eller inte. Jag kommer på två exempel:

* Köra toklätta XC-däck på stig. Kan förmodligen vara snabbare för att de är lätta och rullar bra, men kan samtidigt resultera i sämre kontroll när det är blött (och folk byter ju inte däck efter vädret) eller att man punkar onödigt lätt. Sen i viss mån även sämre komfort på grund av brist på dämpning, oavsett om den "behövs" eller inte.

* Köra tokstyva däck vid inte alltför hårig utförscykling. Det bör då gå att köra fortare utan att pajja däck/hjul, men på bekostnad av komfort och därmed också ens egen uthållighet. För styva däck borde också minska greppet eftersom de inte formar sig efter marken på samma sätt.

Ja, den bedömningen får man göra själv. I tävlingssammanhang gör man det hela tiden, hur stor risk är jag beredd att offra för dessa egenskaper?

Vi kan bara mäta det som går att mäta, resten får man använda sin kunskapsbank av erfarenhet till. Erfarenhet kan vara rätt men det kan ofta också vara helt fel om man aldrig baserat den på saker som går att mäta. Det är väldigt vanligt inom all sport med hjul jag tävlat i.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer