[Artikel] - Dansar apan? HappyMTB testar ryggsäckar från USWE

Schreddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Hajar inte ditt Evoc-mantra om skyddet som du
> alltid kommer med.
> Har kollat mitt i Enduron och håller inte med
> dig. Visst det är inte ett POC-ishi mjuk deg men
> jag har inga problem med att det skulle skydda ok
> vid en krasch.
>
> Jag är ingen Evoc-fanboy men din beskrivning är
> lite väl raljerade. Sen så är säkert Deuter
> bättre, har aldrig kännt på ett dock.
>
> Men sant som du skriver är det utförs-aggro-hoja
> så är valet solklart på ett separat ryggskydd.

Jag vidhåller att det känns som wellpapp i jämförelse :-)

Men min poäng var mest det sista du skriver egentligen. I Evocens fall pga den lätta plattan och i Deuters fall för att den helt enkelt sitter mindre klistrad mot ryggen än en lös platta. Men oavsett rygga så är det bättre än inget alls och inte bökigare än att köra rygga utan platta så jag ser ingen större anledning att ha rygga utan platta.

Är hårdare ryggskydd alltså per automatik bättre?
Märklig slutsats.
Vore intressant med tester av olika sorters ryggskydds skyddsförmåga istället för gissningar.

MRobson skrev:
> Är hårdare ryggskydd alltså per automatik
> bättre?
> Märklig slutsats.
> Vore intressant med tester av olika sorters
> ryggskydds skyddsförmåga istället för
> gissningar.

Ja det vore det helt klart. Hårt skal vs magiskt skum till exempel.

Sen har jag aldrig sagt hårdare om det nu var riktat mot mig. Mer substansiellt vore en bättre beskrivning.

Och självklart gissar jag bara utifrån att ha klämt på dem bredvid varandra. Det är ingen vetenskap utan bara en subjektiv bedömning av vad som inget förtroende för mig.

Rattnalle skrev:
> MRobson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är hårdare ryggskydd alltså per automatik
> > bättre?
> > Märklig slutsats.
> > Vore intressant med tester av olika sorters
> > ryggskydds skyddsförmåga istället för
> > gissningar.
>
> Ja det vore det helt klart. Hårt skal vs magiskt
> skum till exempel.
>
> Sen har jag aldrig sagt hårdare om det nu var
> riktat mot mig. Mer substansiellt vore en bättre
> beskrivning.
>
> Och självklart gissar jag bara utifrån att ha
> klämt på dem bredvid varandra. Det är ingen
> vetenskap utan bara en subjektiv bedömning av vad
> som inget förtroende för mig.

Gott så, vissa kan nog dock tolka forumrävars svar som ganska vägledande ;)

Jag tror det är ganska svårt att kunna avgöra vad som skyddar bäst genom att bara känna och titta på ett skydd (förutom då täckningsgrad).
Jämför med hjälmar, helt omöjligt för mig att avgöra vilken hjälm som skyddar bäst (inom samma kategori).

Om jag förstått rätt så finns det certifierade skydd med angiven skyddsgrad (Certified level protector 1 resp. 2), som hänvisar till en EU-standard framtagen för ryggskydd (EN-1621-2):
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle_armor#EN1621-2_Back.2FSpine_Protective_Armor

Här beskrivs t.ex. Camelbak Kudus skydd som level 2:
http://enduro-mtb.com/en/the-review-camelbak-kudu-12-pack-with-back-protector/
"Unlike the others, the Camelback pad is a certified Level 2 protector, providing twice as much protection as a level 1 protector (when it comes to force absorption), so the extra weight is well worth it."

När jag kollar Evocs datablad så finns absorptionskurva för ryggskyddet, där ses att den ligger nära klass 2 med sina 9,75 kN.
http://www.evocsports.com/bike/prot.../download/44_810c2295bdb5e81805598c8a076b9baf

Kollar jag Deuter har deras ryggskydd testats enligt Tüv/GS som då även uppfyller EN-1621-2, men de redovisar inga värden från testet:
http://www.deutergb.co.uk/company/responsibility/customers/#displayProductsafetyconsumerprotection
"To obtain the TÜV certification, our back protectors have to conform to the EU Norm-EN 1621-2. This includes the ability to absorb mechanical impact. To test this, a square-shaped 5kg weight is dropped onto the protector from a height of one metre. A measuring device then determines how much of the impact was absorbed by the protector and what proportion of it was passed on to the wearer. Our Shield back protector ranks far higher than the required CE values."

Skulle därför tippa att Evoc och Deuter är ganska likvärdiga, båda uppfyller EN-1621-2 grad 1, Evocen nästan till grad 2, Deuter antar jag hade redovisat om de uppfyllt grad 2.

Rattnalle skrev:
> Jag vidhåller att det känns som wellpapp i
> jämförelse :-)

Jaja, krallig deluxe wellpapp i så fall. :)

Bike har testat ryggsäckar med skydd i år:http://www.bike-magazin.de/test_technik/komponenten_zubehoer/rucksaecke/mtb-protektoren-rucksaecke-im-tuev-labortest/a26399.html

Bäst skydd o totalt var Camelbak KUDU. EVOC klarade sig bra, även om de påpekar att skyddet är av engångstyp.

Intressant också att de testade en vattenblåsa, som många tror ger ett skydd, men i verkligheten är helt värdelöst!

/S

C-dale skrev:
> Bike har testat ryggsäckar med skydd i
> år:http://www.bike-magazin.de/test_technik/kompon
> enten_zubehoer/rucksaecke/mtb-protektoren-rucksaec
> ke-im-tuev-labortest/a26399.html
>
> Bäst skydd o totalt var Camelbak KUDU. EVOC
> klarade sig bra, även om de påpekar att skyddet
> är av engångstyp.
>
> Intressant också att de testade en vattenblåsa,
> som många tror ger ett skydd, men i verkligheten
> är helt värdelöst!
>
> /S

Tyskarna kan en lita på =)
De verkar dock ha gjort nåt fel på placeringarna av staplarna i diagrammet, Deuter har ett något lägre restvärde angivet, 7317N jmf med Evocs 7565N, men är placerat till höger om Evoc (skandal =)...)
Tack för bra länk!

Senast ändrad:
C-dale skrev:
> Bike har testat ryggsäckar med skydd i
> år:http://www.bike-magazin.de/test_technik/kompon
> enten_zubehoer/rucksaecke/mtb-protektoren-rucksaec
> ke-im-tuev-labortest/a26399.html

Intressant. Jag får väl helt enkelt ge mig och konstatera att wellpapp också skyddar :)

Kul med siffror som omväxling.

Jag använde rygga tidigare men nu använder jag nästan uteslutande Alpinestars Evolution jacket.
Cyklar jag skog plockar jag ut skydden och in med vattenpåsen och pump där ryggskyddet ska vara och slang, lite verktyg och andra smågregor i fickorna vid sidan av stora facket.
Är det DH som gäller är det bara att lägga in skydden igen.
Funkar kanon. Har den under tröjan så slipper man problemet med skitig rygga. Det är lättare att tvätta en tröja....

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    46.7 KB · Besök: 80
Fast jag som bombar på nerför när jag just kör stig vill ha ryggskyddet med hela tiden. Nöt jag kör dh har jag löst ryggskydd...

Har också skaffat en A.S. E.jacket. Kör med ryggskyddet + en Camelback 2l blåsa + en påse med första förband i skyddsfacket. Går fint, även om man blir lite mera puckelryggig. På småfickorna har jag sytt på kardborrsflärpar så att mobil mm inte skall slinka ut.

Kollade på A.S storlekstabell o var i valet o kvalet melln storlek L o XL. Valde XL, som tur var, då den är ganska kort o framförallt på gränsen till för smal över axlarna. ( 190cm sparris). Men den finns nu även utan axelskydd, som jag valde för att skydda min titanhopskruvade axelled.

Bästa priset hittade jag på CDON av alla ställen!

/S

Jepp, går fint att kombinera vatten och ryggskyddet. Jag byter ut skyddet mot en bit liggunderlag för att slippa kylan från vattnet mot ryggen.
Jag kan plocka i och ur axelskydden oxå.

Då har jag läst på lite mer, man får alltså med sig det mesta i en sådan väst, inklusive vatten. Hur varm blir den på en tur i skogen tro?

DanielW skrev:
> Patriot:
>
> http://enduro-mtb.com/en/eurobike-2015-uswe-presen
> ts-its-newest-backpacks/
>
> Med ryggskydd, ser riktigt lovande ut.

Minskad vikt och inbyggt ryggskydd. Verkar som att USWE hör bön och blir ett seriöst alternativ att överväga.

Betydligt snyggare dessutom!

USWE_Eurobike_2015_www.enduro-mtb.com_KlausKneist_KKM1421-780x521.jpg

USWE_Eurobike_2015_www.enduro-mtb.com_KlausKneist_KKM1440-780x521.jpg

Senast ändrad:
Hur hamnar ryggskyddet i en sån väska jämfört med en traditionell med höftbälte? Borde det inte hamna högre, mer över bröstryggen än i ländryggen? Eller blir det ingen skillnad som spelar någon roll?

Westman skrev:
> Vill du att vi ska internetspekulera? :)

Behövs inte. Jag har lite cykelmek att göra ikväll :)

Men jag säger till när jag tröttnar på min Attack så kan någon* få göra ett grundligt test då :)

*någon annan

Senast ändrad:
Hur långt ska man få in slangen? Tycker inte den sitter bra, men jag får inte in den längre. Finns det något knep?

IMG_20210205_083554150.jpg

jag har ingen sådan snabbkoppling på min, tror den är gängad mot påsen bara (fast inte säker, har aldrig tagit bort den ?)

Din "snabbkoppling" fattas

Tack. Det skulle förklara problemet. Men min ser inte riktigt ut som din. Den har ingen O-ring. Fast det är inte gängor heller, men någonslags hack som borde göra det lätt att få men svårt att få ut. Men nu är det alltså tvärt om. Jag får kolla efter ett snabbkoppling, och om jag inte hittar den kontakta USWE.

Tillbaka
Topp