[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten

mzi

Aktiv medlem
Jag skulle hävda att både Rinkeby och Tensta tillhör Spånga. Sedan verkar det nu ingå i Kista stadsdel, men det är ju något nytt påfund.

Spånga station ligger i Solhem, som såklart också tillhör Spånga.

Mamel

Aktiv medlem
Jag brukar tänka så här: världen är full av idioter. Det enda jag kan göra är att ta ansvar för mig själv, dvs. visa hänsyn och vara trevlig mot andra i skogen. Man kan exempelvis berömma deras hundar, det funkar nästan jämt. Det är också trevligt (tror jag i a f det uppfattas som) att ropa ”pling-plong” i stället för att frambringa motsvarande ljud med en ringklocka.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Läser man på hellasgårdens hemsida så pratar dom mer om en led ska godkännas. ”I fjol blev en gedigen utredning – Cykelledsutredning Nackareservatet av Ekogruppen – klar och signaler som vi nyligen fått från Stockholms stad ger oss hopp om att cykelleden, som kommer att bjuda in till stigcykling från Hammarby sjöstad, Hammarbyhöjden, Björkhagen, Kärrtorp, Bagarmossen och Skarpnäck och passera bland annat Hellasgården, kan bli klar redan i år.”
Utredningen ser jättebra ut. I kombination med bötesfällning av cyklister utanför leder och som inte visar hänsyn på delade ytor kan det bli bra.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Ska polisen börja patrullera i skogen eller kan andra vakter få befogenhet att utdela böter?
I Jämtland har länsstyrelsen utsett naturvårdare med rätt att bötfälla (at least by proxy).

Så ja. Det vore toppen. Böter enda sättet att få bort vandalerna som jag ser. Helt oacceptabel situation som den är

Makten

Aktiv medlem
I Jämtland har länsstyrelsen utsett naturvårdare med rätt att bötfälla (at least by proxy).

Så ja. Det vore toppen. Böter enda sättet att få bort vandalerna som jag ser. Helt oacceptabel situation som den är
Japp, det är hög tid att börja bötfälla alla jävla vandrare som sliter sönder stigarna och hundägare som struntar i koppeltvång. Fast mest av allt önskar jag böter för irrelevant gnölande om aktiviteter som är fullt lagliga, samt uppmålande av skräckscenarier som i verkligheten inte existerar.

Edit: Ovanstående är alltså sarkasm, om det inte framgick.

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Japp, det är hög tid att börja bötfälla alla jävla vandrare som sliter sönder stigarna och hundägare som struntar i koppeltvång. Fast mest av allt önskar jag böter för irrelevant gnölande om aktiviteter som är fullt lagliga, samt uppmålande av skräckscenarier som i verkligheten inte existerar.
Fast när det kommer till koppel förefaller det omöjligt att blidka människor i allmänhet; när jag låter jycken röra lite på sig utan koppel blir det ett herrans liv; när jag är ute och rastar min sub iförd koppel blir det ett herrans liv. Det är inte lätt att göra rätt. 😁

MrSthlm

Aktiv medlem
Böter? Hagelbrakare har utlovats
Jag är otroligt nyfiken på hur denna bötfällning kommer gå till i praktiken.

Ebba 60 år med erfarenhet från skogsmulle och scouterna ska stoppa 5 testosteronstinna mtb cyklister och ge dem böter, jag skulle så himla gärna vara där just då och se hur det hela utspelar sig. Det här kan utan tvivel få plats som en sketch i en komedi på TV. Johan Glans skulle vara klockren i rollen som vakt. Tragiskt att vi har den här patetiska diskussionen överhuvudtaget, fjanteri.

tobiascyklar

Aktiv medlem
Jag är otroligt nyfiken på hur denna bötfällning kommer gå till i praktiken.

Ebba 60 år med erfarenhet från skogsmulle och scouterna ska stoppa 5 testosteronstinna mtb cyklister och ge dem böter, jag skulle så himla gärna vara där just då och se hur det hela utspelar sig. Det här kan utan tvivel få plats som en sketch i en komedi på TV. Johan Glans skulle vara klockren i rollen som vakt. Tragiskt att vi har den här patetiska diskussionen överhuvudtaget, fjanteri.
?? Samhället är uppbyggt av en massa regler och sanktioner, inte så konstigt.

Och av en massa personer, med mer eller mindre tendens att visa hänsyn

tobiascyklar

Aktiv medlem
Det är dagsböter på att bryta mot koppeltvång.
Liksom att cykla där det inte är tillåtet eller inte agera med tillbörlig aktsamhet i trafiken. När detta blir ett problem så ökar beivrandet. Jag tror att tålamodet är väldigt nära att ta slut med folk som beter sig. Hoppas.

Pqz

Aktiv medlem
Även som generellt välvilligt inställd till cykling och cyklister är det svårt att uppbåda någon som helst sympati för stigcyklisternas sak i den här tråden.

MrSthlm

Aktiv medlem
Även som generellt välvilligt inställd till cykling och cyklister är det svårt att uppbåda någon som helst sympati för stigcyklisternas sak i den här tråden.

Ja, det är bedrövligt, mtb cyklister som tycker om att cykla i vår underbara natur, fy f-n, träning och naturupplevelser, både och samtidigt, det går för långt helt enkelt.

Med tanke på att enbart ca 70% av Sveriges yta består av skog så är det ytterst upprörande, var ska folk ta vägen med alla cyklister i skogarna, det här går inte. Det behövs poliser, vakter, you name it, bort med skiten, stränga böter är bara förnamnet, detta är ju kriminellt! Ungdomarna kan väl fortsätta spela dataspel, vad ska de i naturen att göra med sina cyklar?

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Det är dagsböter på att bryta mot koppeltvång.
Liksom att cykla där det inte är tillåtet eller inte agera med tillbörlig aktsamhet i trafiken. När detta blir ett problem så ökar beivrandet. Jag tror att tålamodet är väldigt nära att ta slut med folk som beter sig. Hoppas.
Jag tror du måste ha blandat ihop den här tråden med nån annan, då det är tillåtet att cykla i skogen och på sörmlandsleden (utom på ställen där förbud råder av skäl som har med leden som sådan att göra).

Kan du ge exempel på de här oerhörda problemen du talar om? Jag cyklar i stort sett varje dag i ett välbesökt skogsområde (Hellas) och känner inte alls igen mig. Det är nästan så man börjar undra om du inte heller upplevt det själv utan att det är hörsägen från cykelhatare.

IM

Aktiv medlem
Där är du i vägen och bromsar upp bilisterna. Om man nu måste cykla är det bäst att hålla sig på trainern, där stör man ingen annan 😉
Säg det till mina stackars grenar efter ett av mina 90-minuterspass på balkongen. För att inte tala om när jag sparkar igång min gamla Tacx Neo - då här halva än att det är cykling på gång. 😁😉

Masjevel

Aktiv medlem
Bara för att några få skriker sig hesa betyder inte att det är ett stort problem.

Det är alltid så att de som är missnöjda med något hörs och syns hela tiden medan de som inte har något att klaga på inte hörs och syns vilket resulterar i att ”problemet” verkar större än vad det egentligen är.

Det är sällan man läser nyheter eller insändare som tar upp något positivt helt enkelt för att det har sämre nyhetsvärde än något negativt.

Att det skulle finnas något reellt problem med att det cyklas i våra skogar runt om i landet är bara något som finns i några fås huvuden.

ooms

Aktiv medlem
Bara för att några få skriker sig hesa betyder inte att det är ett stort problem.

Det är alltid så att de som är missnöjda med något hörs och syns hela tiden medan de som inte har något att klaga på inte hörs och syns vilket resulterar i att ”problemet” verkar större än vad det egentligen är.

Det är sällan man läser nyheter eller insändare som tar upp något positivt helt enkelt för att det har sämre nyhetsvärde än något negativt.

Att det skulle finnas något reellt problem med att det cyklas i våra skogar runt om i landet är bara något som finns i några fås huvuden.
Intressant teori. Vi har alltså inte några problem alls i samhället eftersom det alltid bara är en liten missnöjd klick som hörs mest och tycker att något är ett problem. Majoriteten skriver ju inga insändare och är därmed nöjda. Det ska jag lägga på minnet.

Ex.vis borde det inte vara något problem att Sörmlandsleden vill förbjuda cykling eftersom det bara är några få cyklister som ylar och rasar över det. Folkmajoriteten säger inget alls och tycker därför att det är bra med förbud.

weldion

Aktiv medlem
Intressant teori. Vi har alltså inte några problem alls i samhället eftersom det alltid bara är en liten missnöjd klick som hörs mest och tycker att något är ett problem. Majoriteten skriver ju inga insändare och är därmed nöjda. Det ska jag lägga på minnet.

Ex.vis borde det inte vara något problem att Sörmlandsleden vill förbjuda cykling eftersom det bara är några få cyklister som rasar över det.
Då finns det inget problem från början, för det är bara en liten klick av vandrare som vill förbjuda cykling.
Allt är tillåtet!

ooms

Aktiv medlem
Vad enkelt allt blev nu! Det finns inga problem! Nu kan man bara lalla på med sitt liv! Säger nån att nåt är ett problem är det bara att tänka det är det inte alls för det är bara hen som säger det.

Masjevel

Aktiv medlem

Ex.vis borde det inte vara något problem att Sörmlandsleden vill förbjuda cykling eftersom det bara är några få cyklister som ylar och rasar över det. Folkmajoriteten säger inget alls och tycker därför att det är bra med förbud.
Din tolkning visar bara på att du inte ens försöker förstå vad som skrivs. Här diskuteras konfrontationer i skogen mellan olika brukare och du applicerar glatt resonemanget på samhället i stort. Försök hålla dig till ämnet som diskuteras tack.

Några exempel till dig för att förtydliga vad jag menade med arga insändare eller negativa nyheter.
- Arga insändare om t ex hundägare som inte tar upp bajset efter hunden kan få en att tro att det är ett stort problem men jag tror att de allra flesta hundägare tar upp efter sin hund. Det är dock ingen som skriver insändare och tackar hundägarna som tar upp efter sig.
- Arga hyresgäster som klagar på att det är kallt i lägenheterna på vintern kan få en att tro att alla tycker så men de flesta tycker troligen inte så.
- Arga insändare om cyklister som far omkring i skogen som raketer kan få en att tro att det är ett stort problem medan det i själva verket troligen är en minoritet som tycker det är ett sånt stort problem att de tycker cykling ska förbjudas annat än på cykelbanor.
- Bara för att en företrädare för Sörmlandsleden tycker det är ett problem med cyklister på leden betyder inte att alla som använder leden till fots tycker likadant. Tyvärr skrivs det inga insändare om alla trevliga möten som görs hela tiden mellan vandrare och cyklister.

Men du har rätt i att majoriteten skriver inga insändare för de har på det stora inget att klaga på när det kommer till t ex cyklister i skogen. De allra flesta människor är vettiga och klarar av att visa hänsyn mot andra vare sig de befinner sig till fots eller på en cykel.

fiskarn

Aktiv medlem
Det finns ju en massa fina vägar att cykla på😊

Nu kan man ju leva i väldigt olika "verkligheter" eller vad man ska säga. Men jag har från diverse bekanta, släktningar, arbetskamrater osv osv som inte cyklar hört massa klagomål på idioter som cyklar i bredd, "folk som tror det är tour de france", "vad fan cyklar ni inte på cykelbana för" osv osv om landsvägscyklister. Däremot om MTB har jag knappt aldrig hört ett ont ord. Mer folk som går med hundar som säger. "Aa den stigen är fin, där kan du nog cykla också". Men kan ju uppfatta saker på olika sätt.

Aron

Moderator
Apropå roliga nyheter kan jag berätta att Cykelföreningen Tajts i Norrköping har blivit etappansvariga för 30 km av Östgötaleden, "mellan Halsbråten-Getå ungefär med några sidospår". Det är Region Östergötland som är huvudman för Östgötaleden och Norrköpings kommun betalar föreningen en slant för skötseln. En intressant detalj är att Sörmlandsleden går på Östgötaledens stigar genom Kolmården. Etappen som cykelföreningen är ansvariga för tangerar Sörmlandsleden, men jag har inte den exakta sträckningen så jag vet inte om det förekommer överlapp mellan ledsystemen på just på denna etapp.

Eftersom det nu gått många hundra inlägg sedan mitt originalinlägg vill jag påminna om att kärnan i mitt budskap var att adressera problemen där de finns. Genom att måla med en färgbomb tappar man fokus, diskussionen hamnar "överallt" och det blir alldeles för lätt att peka på halmdockor, oavsett ståndpunkt. Att adressera faktiska och konkreta problemområden hade lett till betydligt högre förståelse. Och möjliggjort lösningar.

Så, nu ska ni få fortsätta kladda färg på halmdockor.

weldion

Aktiv medlem
Östhammars kommun informerar:
AD639D63-EEBD-418D-8441-82684127F228.jpeg

ooms

Aktiv medlem

stigfinnare

Aktiv medlem
Haha, nån grinar i chatten att markägarna sätter upp bommar på sina privata vägar ”så det blir för långt att parkera bilen och gå ner till havet”😂
De får nog ta och läsa på lite vad allemansrätten innebär…
Var helt övertygad om att du hade rätt eftersom allemansrätten inte är motoriserad, men verkar faktiskt mer komplicerat än så fast då rör det strandskydd och miljöbalken och inte allemansrätten.

1627844788270.png

ooms

Aktiv medlem
Var helt övertygad om att du hade rätt eftersom allemansrätten inte är motoriserad, men verkar faktiskt mer komplicerat än så fast då rör det strandskydd och miljöbalken och inte allemansrätten.

Visa bilaga 503984
Det är antagligen för att vägsamfälligheten får statsbidrag för vägunderhållet, då måste vägen vara öppen för allmänheten.

Privat väg (som inte erhåller statsbidrag) sätter man bom för hur man vill, det finns ingen skyldighet att hålla privata vägar öppna för kreti och pleti i motorfordon. Tvärtom är det ju ofta en nödvändighet för att slippa besök av tjuvar i sommarstugan under höst/vinter.

Den paragraf du hänvisar till i strandskyddet har inget med motorfordon att göra, det är allemansrättsligt tillträde (ex.vis till fots) som avses där.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tvivlar starkt på att den texten betyder att strandskyddet garanterar åtkomst med bil på annans mark

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag tvivlar starkt på att den texten betyder att strandskyddet garanterar åtkomst med bil på annans mark
Det gör den inte, däremot kan den hindra att du uppför en anläggning som ändrar allmänhetens tillträde. Dvs har allmänheten tidigare haft tillträde med bil kanske du inte får ändra på det med en bom? I det här fallet var det nåt med parkeringen som kommunen tog upp också.

weldion

Aktiv medlem
Det är antagligen för att vägsamfälligheten får statsbidrag för vägunderhållet, då måste vägen vara öppen för allmänheten.

Privat väg (som inte erhåller statsbidrag) sätter man bom för hur man vill, det finns ingen skyldighet att hålla privata vägar öppna för kreti och pleti i motorfordon. Tvärtom är det ju ofta en nödvändighet för att slippa besök av tjuvar i sommarstugan under höst/vinter.

Den paragraf du hänvisar till i strandskyddet har inget med motorfordon att göra, det är allemansrättsligt tillträde (ex.vis till fots) som avses där.
Fast du får inte hindra framfart för det som tillåts under Allemansrätten även om du inte erhåller statsbidrag.
Dock svårt att sätta upp en grind som man inte kommer runt som gångare!
Nästan att rekommendera att förbjuda fordonstrafik som inte har tillstånd eller inte är behörig att färdas på privat väg utan statsbidrag.

ooms

Aktiv medlem
Verkar ju mycket underligt om en markägare skulle ha skyldighet att tillhandahålla p-platser pga strandskyddet. Sedan får man ju komma ihåg att det här enbart är miljöinspektörens tolkning, behöver inte alls innebära att den är rätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer