H.
Aktiv medlem
[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten
Du missar att hon anser att ett däckspår i snö är att likställa med olaglig förstörelse samt att hon gör kopplingen att cyklister är de som generellt förstör och skräpar ner.Det sista svaret, som innehåller spekulationer kring hur människor möjligtvis kan tänkas tänka kring förekomsten av snabbcyklande cyklister i området, kan väl knappast vara hennes stoltaste stund i sin yrkesutövning, men vi vet inte vilka delar av hennes resonemang som eventuellt har blivit bortklippta.
När det kommer till de andra svaren är de väl klockrena? Eller missar jag något? Alla har samma rätt till och samma skyldigheter gentemot naturen och Allemansrätten.
Välj grusvägar om stigarna är i icke farbart skick, och avstå från att skräpa ner eller förstöra i naturen. Jag tycker gott att resonemanget kring SL:s uttalande, i relation till Allemansrätten, kunde ha fördjupats men det ansvaret ligger i mina ögon snarast hos journalisten i fråga.
Mycket välskriven och relevant artikel. Den förtjänar att publiceras även annorstädes.
Edit:
Lite citat:
"Jag tänker att det är ingen självklar rättighet att få cykla. Allemansrätten är till för att vandra och ta sig fram utan att skada och förstöra, så det finns ett stort ansvar för de som tar sig fram med cykel i naturen att inte orsaka spårbildning "
Här insinuerar hon att cykling inte riktigt är del av allemansrätten utan att den främst är till för att vandra, samt att man skadar och förstör om man cyklar. Vidare indikerar hon att cyklister har ett större ansvar än andra nyttjare att undvika märken i marken, och att tex spår i marken inte är att betrakta som normalt utan en otillåten skada.
"Jag tänker tvärtom, att det är de som skadar ensklida markägares mark när de tar sig fram och skapar spår eller förstör på annat sätt, som att skräpa ner, det är dem som äventyrar allemansrätten"
Utan sitt sammanhang är detta påstående helt okontroversiellt, men eftersom ämnet gäller cykling så säger hon implicit att det är cyklister som äventyrar allemansrätten genom att finnas samt klumpar ihop cyklister med sådana som förstör eller skräpar ner. Just inledningen "Jag tänker tvärtom" är nyckelfrasen.
Sista filmklippet med känsloyttringarna behöver vi nog inte ens ta upp.
Senast ändrad: