[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten

KOLOSS

Aktiv medlem
1. Jo. När folk använder stigen så blir den allmänt trafikerad. Just stigar (eller "färdled i terräng" som är den juridiska termen) är nog inte prövade rättsligt men det finns en HD-dom på att en tomtinfart till en villa ska anses vara allmänt trafikerad.
2. Nej, ordningslagen får inte användas till att reglera trafik eftersom trafikförordningen redan existerar. Därför har Naturvårdsverket - som skriver att man kan förbjuda cykling genom lokala ordningsföreskrifter (dvs med ordningslagen) - fel. Att det förvisso finns en massa lokala ordningsföreskrifter som reglerar trafik gör dem inte mindre ogiltiga.
Vad jiddrar du om? Bara för att allmänheten går på en stig så blir den inte per automatik en allmän väg. Ordningslagen är väldigt tydlig med på vilka områden den gäller och det är ganska klart att detta inte ingår.

NAnders

Aktiv medlem
Vad jiddrar du om? Bara för att allmänheten går på en stig så blir den inte per automatik en allmän väg. Ordningslagen är väldigt tydlig med på vilka områden den gäller och det är ganska klart att detta inte ingår.

Om det gör dig lyckligare, så.

Allmän väg är förresten ett helt annat juridiskt begrepp.

Cykelfrämjandet

Aktiv medlem

H.

Aktiv medlem

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Way to go!! Nu när Cykelfrämjandet fått sina horder med stigcyklister, så bara fixa till 100 mil EGNA leder!! Gjort på tjillevippen! Sen tillkommer årligen underhåll, soptömning, skyltning, markägaravtal osv, men var är problemet?? Raska, fina gossar fixar biffen! Väntar med spänning på planering och resultat!! mvh borano20

jonte987

Aktiv medlem
Hej.. Way to go!! Nu när Cykelfrämjandet fått sina horder med stigcyklister, så bara fixa till 100 mil EGNA leder!! Gjort på tjillevippen! Sen tillkommer årligen underhåll, soptömning, skyltning, markägaravtal osv, men var är problemet?? Raska, fina gossar fixar biffen! Väntar med spänning på planering och resultat!! mvh borano20

Jag förstår inte vad du menar riktigt. Gissar att du är orolig för något?

• Gilla
Reactions: LFN

SGS

Aktiv medlem

Vad vill du åstadkomma med denna typ av inlägg?

jimpaz

Aktiv medlem
Man behöver väl inte markägaravtal för att nyttja en stig i skogen? Eller skyltar för att cykla? Soppor tar man väl med sig hem? Så det finns väl inget problem? Mvh jimpaz

mkallstrom

Aktiv medlem
Soppor tar man väl med sig hem? Så det finns väl inget problem? Mvh jimpaz
Jag tycker att det är problem med sopor efter Sörmlandsleden, med det är mest runt tältplatserna och jag gissar att det inte främst är cyklister som skräpar ner.

ooms

Aktiv medlem
Jag tycker att det är problem med sopor efter Sörmlandsleden, med det är mest runt tältplatserna och jag gissar att det inte främst är cyklister som skräpar ner.
Ja, men soppor är också ett stort problem, så jag tycker det är bra att jimpaz tar med sig dem hem!

Valhalla_

Aktiv medlem
Wtf försöker du säga?

Maroyu

Medlem
Om en markägare skulle avsluta sitt avtal med sörmlandsleden skulle ju detta inte på något sätt hindra folk från av varken vandra, cykla eller springa på det befintliga stigarna.
Nej, det hindrar inte folk att använda de befintliga stigar, men det blir inte längre en del av Sörmlandsleden. Istället för att vara en sammanhängde led blir det en samling av lokala sträckor som du behöver kunna läsa karta att ta sig emellan.

__jp

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem
Nu verkar just nedläggningshotet vara fria fantasier. Liksom avtalsbrott och diverse annat. Om sanningen är att man är rädd att bli påkörd så kanske det vore en tanke att ta upp det hellre än mindre trovärdiga argument.

__jp

Aktiv medlem
Nu verkar just nedläggningshotet vara fria fantasier. Liksom avtalsbrott och diverse annat. Om sanningen är att man är rädd att bli påkörd så kanske det vore en tanke att ta upp det hellre än mindre trovärdiga argument.

ja, jag tror att det är där skon klämmer egentligen. Men det är få som vill erkänna att dom är rädda.

Personligen kan jag förstå det. När jag vandrar vill jag helst inte bli överraskad av ett gäng cyklister. Särkilt inte om jag har barn med mig.

Kanske borde man skaffa en sån här kontinuerligt ringande ringklocka? Känns som att det kostar en betydande del av naturupplevelsen dock. Tur att det finns en avstängningsfunktion.

havet

Aktiv medlem
Tack @Aron och @Cykelfrämjandet för fina, tänkvärda, konfliktfria, förnuftiga och samverkanspositiva inlägg och åsikter framförda i artiklarna. Det måste vara rätt väg fram att vara samarbetets röst och inte falla ner i frustrerade detaljer som inte hjälper någon.

Är så tacksam för ert engagemang för alla oss frilufsare som ser skogen som sitt andra hem. 💚

jonte987

Aktiv medlem
ja, jag tror att det är där skon klämmer egentligen. Men det är få som vill erkänna att dom är rädda.

Personligen kan jag förstå det. När jag vandrar vill jag helst inte bli överraskad av ett gäng cyklister. Särkilt inte om jag har barn med mig.

Kanske borde man skaffa en sån här kontinuerligt ringande ringklocka? Känns som att det kostar en betydande del av naturupplevelsen dock. Tur att det finns en avstängningsfunktion.

Det verkar inte poppis här men på sträckor med väldigt mycket trafik måste nog trafiken separeras. Det kan säkert vara en väldigt liten del av de 100 milen, inte vet jag.
Där det är gott om plats tycker jag det är trevligt att möta barnfamiljer men på andra ställen är det mest problem. (Annan led i mitt fall)

ooms

Aktiv medlem
Nu var det väl länsstyrelsen som lyfte påkörningsrisken, inte Sörmlandsleden själva.

Krompa

Aktiv medlem
Vad gäller på golfbanorna i Nackareservatet?

Berk

Aktiv medlem
Det verkar inte poppis här men på sträckor med väldigt mycket trafik måste nog trafiken separeras. Det kan säkert vara en väldigt liten del av de 100 milen, inte vet jag.
Där det är gott om plats tycker jag det är trevligt att möta barnfamiljer men på andra ställen är det mest problem. (Annan led i mitt fall)

Jag tycker att det inte borde vara ett problem i praktiken. Nära Stockholm finns många vandrare på några få stiger. Med Corona har det blivit mycket fler. T.ex. i en naturreservat sju gånger så mycket! Med så många vandrare finns det ingen cyklister där för att det är inte roligt att cykla där och det finns många andra stigar. På de flesta andra stiger möter man nästan ingen vandrare eller cyklist alls. Därför finns det ingen verkliga problem på de flesta ställerna. Enda riktiga konflikter finns inom några km från Stockholms förorter där mycket folk är ute nära hem och gör alla möjliga på en små yta. Där behövs kanske separering. På alla andra stigar behövs "bara" hänsyn (från alla).

Jag tror inte att det alls har med rädsla att göra. För ett fåtal kanske. Men på det stora hela är det nog precis som snowboarddebatten. Det är nåt nytt som många inte kan tänka sig att acceptera för det är nåt annat än vad de håller på med.

Kollar man kommentarerna under det senaste inslaget på SVT Sörmlands facebooksida så är ju det främsta argumentet "det är en VANDRINGSled" och folk tycker att cyklisterna åker snålskjuts på ideellt arbete av andra. När de i realiteten inte tillåts hjälpa till.

josofin

Aktiv medlem
Insåg just att jag av misstag cyklade en del av sörmlandsleden i helgen...nämligen en del som går på en asfalterad, kommunal, skyltad gång/cykelbana... antar att markägarna inte motsätter sig cykling där 🤔

freddag

Aktiv medlem
Stora tack till alla nya medlemmar!
så klokt och koncist uttryckt utan att gräva skyttegravarna djupare. vi frilufsare samsas i skogen och samarbetar om stigunderhållet. det behöver inte vara svårare än så. stort tack för engagemanget!

kan inte friluftsfrämjandet stödja detta också?

trailbiker

Aktiv medlem
Hej.. Vilken fråga! Skitkul med gräsracing, ut å kör bara!! Kommer det en torvvändare, flina upp allemansrätten å trampa på faan!! mvh borano20

Vilka extremt icke-konstruktiva inlägg du skriver. Vad skulle det bidra med? 20 sekunders sökning på internet ger följande:

"Om du vill passera en golfbana så går det givetvis bra, året om, förutsatt att inte spel eller underhåll av planen pågår i stunden. Det enda man måste tänka på är att både ”Green” och ”Tee” räknas som plantering året om pga. den känsliga finklippta gräsmattan och ska därför undvikas. I regel är dessa markerade även under vintern, och i vissa fall till och med avskärmade."

Det är ju idiot-inlägg som dom där som underminerar allt jobb som t.ex. Cykelfrämjandet och Stockholms Stigcyklister lägger ner. Lägg av.

borano20

Aktiv medlem
Vilka extremt icke-konstruktiva inlägg du skriver. Vad skulle det bidra med? 20 sekunders sökning på internet ger följande:

"Om du vill passera en golfbana så går det givetvis bra, året om, förutsatt att inte spel eller underhåll av planen pågår i stunden. Det enda man måste tänka på är att både ”Green” och ”Tee” räknas som plantering året om pga. den känsliga finklippta gräsmattan och ska därför undvikas. I regel är dessa markerade även under vintern, och i vissa fall till och med avskärmade."

Det är ju idiot-inlägg som dom där som underminerar allt jobb som t.ex. Cykelfrämjandet och Stockholms Stigcyklister lägger ner. Lägg av.
Hej.. Känner du igen det?? Det är inte FÖRBJUDET att vistas på en golfbana men det ska UNDVIKAS. Kan man applicera det på en Sörmlandsled nära dig?? Fundera på det... mvh borano20

ooms

Aktiv medlem
Kollar man kommentarerna under det senaste inslaget på SVT Sörmlands facebooksida så är ju det främsta argumentet "det är en VANDRINGSled" och folk tycker att cyklisterna åker snålskjuts på ideellt arbete av andra. När de i realiteten inte tillåts hjälpa till.
Ser att en gammal omtyckt, och av många saknad, happy-profil skrivit en del där också. Intressant läsning.

Oskar

Aktiv medlem
Vilka extremt icke-konstruktiva inlägg du skriver. [...] Det är ju idiot-inlägg som dom där som underminerar allt jobb som t.ex. Cykelfrämjandet och Stockholms Stigcyklister lägger ner. Lägg av.

@borano20 försöker kanske bara föra diskussionen till ett högre plan? Men vad vet jag...

borano20.PNG

trailbiker

Aktiv medlem
Hej.. Känner du igen det?? Det är inte FÖRBJUDET att vistas på en golfbana men det ska UNDVIKAS. Kan man applicera det på en Sörmlandsled nära dig?? Fundera på det... mvh borano20

Japp. Golfbanans område tee och green räknas som plantering. Alltså undantaget från allemansrätten. Se där, ett konstruktivt och faktabaserat inlägg i debatten. Jawzah baby.

Och så du slipper googla ihjäl dig: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-1304-2.pdf?pid=22442#:~:text=Allemansrätten är ingen lag, men,brottsbalken 12 kapitlet 4 §. Sidan 35.

Med det inlägget vet nu alla cyklister vad som gäller. Behöver vi inte cykla runt och häckla "torvvändare" och framstå som idioter.

Senast ändrad:

Maroyu

Medlem
Japp. Golfbanans område tee och green räknas som plantering. Alltså undantaget från allemansrätten. Se där, ett konstruktivt och faktabaserat inlägg i debatten. Jawzah baby.

Och så du slipper googla ihjäl dig: https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-1304-2.pdf?pid=22442#:~:text=Allemansrätten är ingen lag, men,brottsbalken 12 kapitlet 4 §. Sidan 35.

Med det inlägget vet nu alla cyklister vad som gäller. Behöver vi inte cykla runt och häckla "torvvändare" och framstå som idioter.
Det finns ett par hundra meter mellan tee och green. Gäller allemansrätten där?

trailbiker

Aktiv medlem
Sidan 35: "Du får passera över en golfbana förutsatt att inte spel eller underhåll pågår."

Maroyu

Medlem
Detta är off-topic men ändå inte.
Kvillestråket i Göteborg är en markerat led som delvis gick över privat mark - st Jörgens golfklubb. Nu har golfkluben stängt av den delen av leden som går över deras mark.https://goteborg.se/wps/portal/start/kultur-och-fritid/fritid-och-natur/parker-lekplatser/parker--planteringar/parker-planteringar?uri=gbglnk%3Agbg.page.c57e1dfb-80a9-4e8d-bde0-b9a050a0dda6&serviceUrl=6259
Jag har lärt mig denna tråd att 1. Markägare kan inte stänga av en markerat led och 2. Man har rätt att gå på golfbanan ändå.
Hur kan det ha gått till?
Sörmlandsleden går genom ett antal golfbanor. Kan de stänga leden genom deras mark på samma sätt?

De kan (väl) förbjuda markering och underhåll av leden, men de kan inte förbjuda folk att gå/cykla där om det är utanför ett naturreservat eller annat skyddat område.

Maroyu

Medlem
Jag tror cyklingen kommer växa!
Och när elcyklarna blir vanligare, när cyklisten inte behöver vara lika vältränad längre, kommer fler vilja ta sig ut i skogen.
Elcyklar täcks inte av allemansrätten. Du får inte köra de på leder, stigar eller fritt i naturen.

fhloston

Aktiv medlem
Kvillestråket i Göteborg är en markerat led som delvis gick över privat mark - st Jörgens golfklubb. Nu har golfkluben stängt av den delen av leden som går över deras mark.https://goteborg.se/wps/portal/start/kultur-och-fritid/fritid-och-natur/parker-lekplatser/parker--planteringar/parker-planteringar?uri=gbglnk%3Agbg.page.c57e1dfb-80a9-4e8d-bde0-b9a050a0dda6&serviceUrl=6259
Jag har lärt mig denna tråd att 1. Markägare kan inte stänga av en markerat led och 2. Man har rätt att gå på golfbanan ändå.
Sörmlandsleden går genom ett antal golfbanor. Kan de stänga leden genom deras mark på samma sätt?

Som jag förstår det :

Markägaren kan sätta stopp för att det skyltas, och kanske kräva att andra hänvisningar, tex "gå rakt fram över golfbanan tills du ser skylten på andra sidan" inte finns. Och ja, du får gå där, med de begränsningar om pågående spel och arbete som nämns.

Maroyu

Medlem
De kan (väl) förbjuda markering och underhåll av leden, men de kan inte förbjuda folk att gå/cykla där om det är utanför ett naturreservat eller annat skyddat område.
St Jörgens GK har satt en 2m hör stängsel tvärs över där leden gick, med taggtråd. Så ja, det har de lyckats med.

fhloston

Aktiv medlem
St Jörgens GK har satt en 2m hör stängsel tvärs över där leden gick, med taggtråd. Så ja, det har de lyckats med.

Då måste de ordna en grind 🙂 eller riva, om syftet var att hindra.

ooms

Aktiv medlem
Har det blivit ett likadant raseri över det? Eller är Gbg-cyklisterna mindre lättkränkta över att behöva visa hänsyn till andra?

rln

Aktiv medlem
Jag tror inte att golfspelare blir glad om jag cyklar över deras fairways, men bra att veta att jag får.
Om det blir skarsnö som håller att cykla på kan det vara skoj att cykla där och det blir inget slitage.

poqa

Aktiv medlem
Elcyklar täcks inte av allemansrätten. Du får inte köra de på leder, stigar eller fritt i naturen.

Tack för påpekandet. Men det var inte heller det ville ge sken av.

” Jag tror cyklingen kommer växa!
Och när elcyklarna blir vanligare, när cyklisten inte behöver vara lika vältränad längre, kommer fler vilja ta sig ut i skogen.
Den kritiska massan kommer då att finnas för att påverka åt ”rätt” håll; mer cykling i skogen, mer underhåll, mer cykelanpassningar.”

Maroyu

Medlem
Har det blivit ett likadant raseri över det? Eller är Gbg-cyklisterna mindre lättkränkta över att behöva visa hänsyn till andra?
Kommunen har dragit om leden så det inte går på golfbanan längre, men nu korsar den en väldigt trafikerade järnväg ett par gånger, med alla risk det innebär.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer