[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten

ni(c)

Medlem
Jag tror inte att det alls har med rädsla att göra. För ett fåtal kanske. Men på det stora hela är det nog precis som snowboarddebatten. Det är nåt nytt som många inte kan tänka sig att acceptera för det är nåt annat än vad de håller på med.
En liten blick i backspegeln..

Kanske också värt att komma ihåg att många skidanläggningar i USA länge förbjöd snowboard men att i princip alla ändrade sig efter att de sett att de tappade både nya & gamla besökare. Rättsprocesser har drivits/drivs mot de sista förbudsivrarna...

rix

Aktiv medlem
En liten blick i backspegeln..

Kanske också värt att komma ihåg att många skidanläggningar i USA länge förbjöd snowboard men att i princip alla ändrade sig efter att de sett att de tappade både nya & gamla besökare. Rättsprocesser har drivits/drivs mot de sista förbudsivrarna...
Snowboard-åkare är precis lika jobbiga som vandrare, långsamma och jämnt i vägen. Varför ska de sitta mitt i backen? Varför ska de stå bakom krön? Att förbjuda snowboard och vandring vore ett steg framåt. Likt vandrare har de inte heller bromsar.

freddag

Aktiv medlem
Hej. Glöm INTE whataboutismen.. mvh borano20
begreppet whataboutism gör verkligen mer skada än nytta om det inte ska vara möjligt att konfrontera hyckleri.

stod en gång med en skogsägare på gränsen mellan ett kalhygge och en 60 år ung skog med stora körspår i. på skogssidan hade några vildsvin letat efter mat under det kvävande mosstäcket. skogsägaren upprört: "marodörer!"

borano20

Aktiv medlem
begreppet whataboutism gör verkligen mer skada än nytta om det inte ska vara möjligt att konfrontera hyckleri.

stod en gång med en skogsägare på gränsen mellan ett kalhygge och en 60 år ung skog med stora körspår i. på skogssidan hade några vildsvin letat efter mat under det kvävande mosstäcket. skogsägaren upprört: "marodörer!"
Hej.. VAD gör vi åt "det kvävande mosstäcket", månntro?? mvh borano20

frippegubben

Aktiv medlem
inte ens skövlingen av regnskogen?
Jag tycker nog att det är viss skillnad på hur skogsbruket bedrivs i Sverige jämfört med i regnskogsområden. Därmed tycker jag inte att det är trevligt med kalhyggen som dessutom är markberedda, men jag kan ha viss förståelse för att man väljer att göra så. I Sverige finns dessutom regler för hur återplantering ska ske, så ett kretslopp finns, inte bara skövling. Mitt inlägg ville egentligen bara visa på det absurda i att skylla på att markägarna skulle vara oroliga för spår av cykling men samtidigt tycka att det är ok att köra bandvagn på samma mark. Jag tror helt enkelt inte att det är avtal med markägare som är problemet, men det är förstås bra för SL att gömma sig bakom det när man argumenterar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Öppna inte den burken. Det finns en hel del rättighets-ivrare som inte håller med om det, de börjar jiddra om trafikdefinitioner och annat. Kolla in på elcykel-forumet så får du se.
Ja det blir tyvärr liknande stämning där som mellan vandrare och cyklister. Nya/andra former av utomhusaktivitet är inte riktigt välkommet utan man vill helst ha bort det.

Det är skillnad på bruk av egen mark och att vistas på annans mark. På samma sätt som att du får måla om ditt eget hus, men inte klottra på grannens. Du får däremot titta på grannens hus.
Nja, en något haltande jämförelse kanske. Det finns nog fler regler kring hur du får bruka din mark än vad det finns kring hur du får måla ditt hus.

Sen tycker jag nog inte att argumentera för ett fungerande ekosystem och att inte vilja att landet täcks av trädåkrar inte är vänsterpropaganda.

Oskar

Aktiv medlem
Det är skillnad på bruk av egen mark och att vistas på annans mark. På samma sätt som att du får måla om ditt eget hus, men inte klottra på grannens. Du får däremot titta på grannens hus.

Men man får inte utan vidare måla om sitt eget hus i vilken färg som helst.

ooms

Aktiv medlem
Men man får inte utan vidare måla om sitt eget hus i vilken färg som helst.
Nä, precis som man inte får avverka hur man vill heller. Men man blir ju så trött på den här äpple-päron jämförelsen som ständigt kommer upp, så var tvungen att ta en analogi som folk (kanske) kan förstå.

freddag

Aktiv medlem
Ja det blir tyvärr liknande stämning där som mellan vandrare och cyklister. Nya/andra former av utomhusaktivitet är inte riktigt välkommet utan man vill helst ha bort det.
jag tror det är en lite annan grundmekanism där. många blir oroliga att elcyklarna ska leda till förbud för vanliga cyklar.

ponera att en enig riksdag förstärkte allemansrätten och formulerade en tydlig lag om att elcyklar på 250W är tillåtet och rent av uppmuntrade i skogen. en tillgänglighetsrevolution för skröpliga och funktionsnedsatta. helst kombinerat med lite ytterligare lagkrav på elcyklarna för att inte trimningen ska spåra ur och saftiga böter på straffskalan. då har jag svårt att se att vanliga cyklister skulle ha något emot fordonet alls.

men jag vet inte hur troligt det är? jag är allvarligt oroad för motsatt utveckling, nämligen att elcyklisternas härjningar ska drabba vanliga cyklister.

jag tänker mig att en realistisk kompromiss är att propagera elcyklar som ett fantastiskt hjälpmedel för funktionsnedsatta punkt. trots att jag inte tycker att det är utopin.

men ledningen i föreningen sörmlandsleden stör sig ju på cyklar alldeles oavsett vad markägaren tycker. de verkar tycka att det är osmakligt och störande bara. rädslan för nedstängning av etapper förefaller spelad, ett argument de verkar dra till med bara.

så i mina ögon är det helt olika förklaring till vissa vandrares cykelhat och cyklisters elcykelskräck. men det tar sig nog väldigt lika uttryck.

ursäkta för ev burköppning. men det är faktiskt ett väldigt bra argument det där med elcyklarna, som vi behöver kunna svara på.

freddag

Aktiv medlem
Nä, precis som man inte får avverka hur man vill heller. Men man blir ju så trött på den här äpple-päron jämförelsen som ständigt kommer upp, så var tvungen att ta en analogi som folk (kanske) kan förstå.
det gäller att ha en grovmaskig saftsil när äppelmyggen ska skiljas från kamelpäronbrygden :)

Emil777

Aktiv medlem
jag tror det är en lite annan grundmekanism där. många blir oroliga att elcyklarna ska leda till förbud för vanliga cyklar.

ponera att en enig riksdag förstärkte allemansrätten och formulerade en tydlig lag om att elcyklar på 250W är tillåtet och rent av uppmuntrade i skogen. en tillgänglighetsrevolution för skröpliga och funktionsnedsatta. helst kombinerat med lite ytterligare lagkrav på elcyklarna för att inte trimningen ska spåra ur och saftiga böter på straffskalan. då har jag svårt att se att vanliga cyklister skulle ha något emot fordonet alls.

men jag vet inte hur troligt det är? jag är allvarligt oroad för motsatt utveckling, nämligen att elcyklisternas härjningar ska drabba vanliga cyklister.

jag tänker mig att en realistisk kompromiss är att propagera elcyklar som ett fantastiskt hjälpmedel för funktionsnedsatta punkt. trots att jag inte tycker att det är utopin.

men ledningen i föreningen sörmlandsleden stör sig ju på cyklar alldeles oavsett vad markägaren tycker. de verkar tycka att det är osmakligt och störande bara. rädslan för nedstängning av etapper förefaller spelad, ett argument de verkar dra till med bara.

så i mina ögon är det helt olika förklaring till vissa vandrares cykelhat och cyklisters elcykelskräck. men det tar sig nog väldigt lika uttryck.

ursäkta för ev burköppning. men det är faktiskt ett väldigt bra argument det där med elcyklarna, som vi behöver kunna svara på.
Kloka ord. Bra sammanfattning av hur jag tänker men inte klarar formulera så bra! 😇

arcamone

Aktiv medlem
Föreningen SL kanske får annat att surna till kring snart. Remisstid verkar vara januari ut enligt artikeln.
/David

AC0571D1-A38A-4F4A-BA25-7E0A7181DF20.png

Emil777

Aktiv medlem
Står i DT idag om en som vill vandra i skidspåren.
Visa bilaga 466848
Uj, denna storm och känslor som kommer att piskas upp i skid-communityt kommer ju göra vår cykeldebatt till en löjlig fis i vinden.
Läser sen att pensionärsgänget lämnar WO denna vinter. Tydligen nya frächa höfter på G 😎
Fasen, jag är imponerad över vilken fighting-spirit det finns hos pensionärsgänget. Hoppas jag har lika mycket energi kvar när jag kommer upp i den åldern.
🔥🔥🔥

Maroyu

Medlem
Hej

Den här diskussionen med att ansvariga för en vandringsled i sitt avtal med markägarna har avtalat bort möjligheten att cykla på vandringsleden börjar bli lite tröttande.
Allemansrätten är inskriven i en av Sveriges grundlagar (2 kap. 15 § regeringsformen) och allemansrätten tillåter bl. a vandring, cykling och ridning i skog och mark. Polis, kommun och länsstyrelse kan inskränka möjligheten att bl. a. cykla och rida om det finns starka skäl för detta! (Skälen ter sig ofta inte alltför starka, men det är en annan berättelse. Det har också visat sig i Blanktjärnfallet att man kan inskränka möjligheten också till vandring)
Ansvariga för en vandringsled har dock absolut inga mandat att avtala bort rättigheten att cykla i naturen i sina avtal med markägarna!

Det finns en del individer på detta forum som ihärdigt påpekar att ”om markägarna ser att det cyklas på vandringsleden som går genom deras marker, så kan de dra tillbaka sitt avtal med vandringsleden, då förstörs hela vandringsleden och då är det cyklisternas fel”
Eftersom de ansvariga för vandringsleden inte äger möjligheten att avtala bort cykling, så är det väl snarare så att de varit bedrägliga i sina kontakter med markägarna för att få avtal om en vandringsled. Ansvariga för vandringsleden kan lika lite avtala bort möjligheten till cykling på en vandringsled, som en arbetsgivare kan avtala bort rätten till fem veckors semester för en arbetstagare och det vet de rimligen om! (Nej, fem veckors semester är inte en mänsklig rättighet!)

Skulle det nu bli så att en markägare drar tillbaka sitt avtal för att vederbörande har hittat cykelspår på vandringsleden på sin mark (något som sannolikt aldrig kommer att hända) så vill jag påstå att ansvaret faller helt och hållet på de ansvariga för avtalet med denne markägare.
Man hade inte mandat att avtala bort cykling, man gjorde det ändå och då får man ta konsekvenserna! Det borde verkligen ligga i Vandringsledernas intresse att se till att vandringsledens existens inte äventyras av deras egna dåliga avtal.

Det mest hederliga de ansvariga för vandringslederna kan göra i sina kontakter med markägare är att säga att ”Vi skulle vilja använda stigen X på din mark för att anlägga vandringsleden Y. Vi vill att huvudsakligen vandrare ska använda denna led, men har ingen möjlighet att själva förbjuda andra användare som cyklister och ryttare på leden. Vi kommer dock att skriva på de skyltar som anvisar leden och det material som kommer att beskriva leden på nätet att vi helst ser att man inte cyklar eller rider på leden, då en del markägare kan ha synpunkter på det och att man gjort stora ansträngningar att skapa leden för vandrare”
Hade man gjort detta från början så har i alla fall jag svårt att se att en markägare skulle dra tillbaka sitt avtal för att det trots allt cyklas på leden. Vederbörande inser nog att cyklingen kommer att fortsätta på stigen också utan vandringsleden. Men nu, när ansvariga för vandringsleden svurit på sin själ att det inte ska förekomma cyklister eller ryttare på vandringsleden och det trots det gör det – då kan jag förstå att en eller annan markägare blir förbannad och vill dra tillbaka sitt avtal. (Nä, jag kan egentligen inte själv förstå det – men det är så mycket här i livet som är svårt att förstå!
Ha det så bra på cykeln!
Många av avtal skrevs innan cyklister tog sig ut i skogen i stora antal. De som tog fram avtalen kunde knappast spå att de behövde ta hänsyn till cyklister när de skrev på avtalet. (Jag träffade en hundspann på en vandringsled för några år sedan, men tycker inte att man behöver ta med hundspann i ett avtal).
Sedan måste det finnas en vilja hos de att uppdatera avtalet när de skriver på nya, och den vilja verkar saknas. Och ingen vilja att gå tillbaka och uppdatera gamla avtal. Med nytt blod in i föreningen kan det ändras.

fiskarn

Aktiv medlem
Ja, inte fan ska skidåkarna tro att de ska kunna stoppa allemansrätten! Vi måste ju kunna samsas i skogen! Klart han ska få vandra i skidspåret, precis som man ska få cykla på vandringsleden!
Ja för det är ju precis samma sak!

H.

Aktiv medlem
Ja, inte fan ska skidåkarna tro att de ska kunna stoppa allemansrätten! Vi måste ju kunna samsas i skogen! Klart han ska få vandra i skidspåret, precis som man ska få cykla på vandringsleden!
När skaren bär är det väl inga problem att han går där.

Eller är det så att folk inte kan gå ordentligt på sörmlandsleden för att en person har cyklat där före dem?

En bättre jämförelse om du nu har behov för det är ju den som gjorts många gånger i tråden, med snowboardens vara eller icke vara i skidbackarna. Olika sätt att ta sig fram. slitaget på underlaget ser olika ut men är jämförbart på totalen. Det går utmärkt att samsas om man vill.

H.

Aktiv medlem
Strikt juridiskt är det ju det, och det verkar ju vara det som gäller nu för tiden. Nån annan hänsyn behöver man inte ta.
Förutom att skidspår (till din glädje) räknas som anläggning, vilket borde kunna medge någon form av beivran om man gör stora avtryck och därmed förstör skidspåren/anläggningen.

ooms

Aktiv medlem
Förutom att skidspår (till din glädje) räknas som anläggning, vilket borde kunna medge någon form av beivran om man gör stora avtryck och därmed förstör skidspåren/anläggningen.
Ja, jag tycker det alltid ska räknas som anläggning, men det är ju bara under vissa förutsättningar det gör det enligt de domar som finns. Så det finns alla möjligheter för nån rättighetsivrare att driva det där.

edit: egentligen tycker jag förstås att det inte ska behöva räknas som anläggning, folk borde ha så pass sunt förnuft att man inte förstör det andra skapat ändå.

fiskarn

Aktiv medlem
Strikt juridiskt är det ju det, och det verkar ju vara det som gäller nu för tiden. Nån annan hänsyn behöver man inte ta.
För mig är det otroligt stor skillnad på 100 mil vandringsled och några km skidspår. Jag har aldrig hävdat att man ska cykla på vandringsleder bara för att man får utan för att det är lämpligt eller iaf inte olämpligt. Sen när det dessutom är tillåtet kan man ju påpeka det också. I de miljöer jag rör mig är mer slitage ofta bättre, sen är det tydligen annorlunda på 3 km någonstans i Stockholm och det är ju tråkigt för de som är där.

Berk

Aktiv medlem
Undrade redan hur reglerna för skidspår är. På flera ställen måste man köpa spårkort, det skulle inte funka om allemansrätten gälde där.

Oskar

Aktiv medlem
En stig är ju per definition ett slitage. Detsamma kan ju knappast sägas om ett preparerat skidspår...

calinde

Medlem
I vår kommun är det inskrivet i lokala ordningsföreskrifterna/lagen eller vad det heter att det är förbjudet att gå i preparerade skidspår. Så det är ganska solklart...

KOLOSS

Aktiv medlem
Undrade redan hur reglerna för skidspår är. På flera ställen måste man köpa spårkort, det skulle inte funka om allemansrätten gälde där.
Det klassas som anläggning om en entitet har lagt en stor summa pengar på att producera konstsnö och lägger ut

ooms

Aktiv medlem
Det klassas som anläggning om en entitet har lagt en stor summa pengar på att producera konstsnö och lägger ut
Det behöver inte vara konstsnö, men det ska vara ”betydande investeringar” i alla fall. Konstsnö är så klart en sådan.

jonte987

Aktiv medlem
Det går tydligen att ta betalt för anläggningar om man har en kostnad för underhåll osv, Det skulle man eventuellt kunna få in en vandringsled i. Om man börjar ta betalt så vet jag inte hur snubblande nära man är att kunna förbjuda tillträde för grupper - eller prisa ut dem.
Troligen är det ändå svårt att få det till att man anlagt leden. Möjligen lättare att ta betalt för vindskydd och toalett.

H.

Aktiv medlem
Det går tydligen att ta betalt för anläggningar om man har en kostnad för underhåll osv, Det skulle man eventuellt kunna få in en vandringsled i. Om man börjar ta betalt så vet jag inte hur snubblande nära man är att kunna förbjuda tillträde för grupper - eller prisa ut dem.
Troligen är det ändå svårt att få det till att man anlagt leden. Möjligen lättare att ta betalt för vindskydd och toalett.
Ja, det är just detta som föranlett kritik mot spåravgifter. Att det går att inkludera rätt mkt "friluftsliv" i det.

ooms

Aktiv medlem
I vår kommun är det inskrivet i lokala ordningsföreskrifterna/lagen eller vad det heter att det är förbjudet att gå i preparerade skidspår. Så det är ganska solklart...
Dock gäller ju de bara offentlig plats, och de ställen kommunen likställer med det (brukar vara enbart bara vissa naturområden, typiskt sett de kommunen ansvarar för). Så de har ju inte nån generell täckning.

freddag

Aktiv medlem
Finns andra på forum som säger att de skiter i om leden monteras ner och allt runtomkring försvinner för stigen kommer finnas kvar ändå.
nåt troll som vill ge cyklister dåligt rykte?

folk här menar att ledningen i föreningen sörmlandsleden orar sig i onödan, alternativt bara skyller på markägarna utan grund, att de inte är samarbetsvilliga, att de inte är lösningsorienterade och att de är så inrutade att de inte kan tänka sig omdragning av någon snutt i allra värsta fall för att ha en tillgänglig led för alla.

H.

Aktiv medlem
Finns andra på forum som säger att de skiter i om leden monteras ner och allt runtomkring försvinner för stigen kommer finnas kvar ändå.
Fast cyklisterna förstör ju inte? De cyklar där de har all rätt att göra det och de förstör inte marken mer än andra brukare. Så vilka hävdar att de har rätt att förstöra?

Det man säger är att SLs propagandaoffensiv är meningslös i sak. Om deras avtal sägs upp på grund av saker utom deras kontroll så är det inte cyklisternas fel. Det som däremot har hänt är att cyklisterna nu kommer tappa intresse att engagera sig i föreningen.

jonte987

Aktiv medlem
Många av avtal skrevs innan cyklister tog sig ut i skogen i stora antal. De som tog fram avtalen kunde knappast spå att de behövde ta hänsyn till cyklister när de skrev på avtalet. (Jag träffade en hundspann på en vandringsled för några år sedan, men tycker inte att man behöver ta med hundspann i ett avtal).
Sedan måste det finnas en vilja hos de att uppdatera avtalet när de skriver på nya, och den vilja verkar saknas. Och ingen vilja att gå tillbaka och uppdatera gamla avtal. Med nytt blod in i föreningen kan det ändras.
Vad är det i avtalen som måste uppdateras pga cykling? Nåt specifikt eller fria fantasier?

H.

Aktiv medlem
Är det någon som orkat anmäla SVTs första inslag till granskningsnämnden? Eftersom de kom med rena felaktigheter och förde fram åsikter som en ren partsinlaga utan att låta någon bemöta dessa anklagelser kan man väl knappast kalla det för sakligt och objektivt?

ooms

Aktiv medlem
Fast cyklisterna förstör ju inte? De cyklar där de har all rätt att göra det och de förstör inte marken mer än andra brukare. Så vilka hävdar att de har rätt att förstöra?

Det man säger är att SLs propagandaoffensiv är meningslös i sak. Om deras avtal sägs upp på grund av saker utom deras kontroll så är det inte cyklisternas fel. Det som däremot har hänt är att cyklisterna nu kommer tappa intresse att engagera sig i föreningen.
Det finns olika sätt att förstöra. Ja, juridiskt har cyklisterna rätt att cykla där, men om det leder till att markägare säger upp avtalen och föreningen får lägga ner leden så har ju cyklisterna förstört för föreningen. Sedan kan man vrida och vända det åt olika håll, men det är så många kommer att se det. Jag har varit med om en liknande sak där jag växte upp, och det var inte många i allmänheten som hade nån större sympati för den brukargrupp som förvisso hade allemansrättslig rätt att vara där, men som ledde till att markägarna tröttnade, med följd att de som hade avtalet fick flytta sin verksamhet annorstädes.

Det som hänt nu är att allmänheten genom SVT fått upp ögonen för detta, och sett Sörmlandsleden vädjan och Länsstyrelsens syn på saken. Sedan kan diskussionen gå hög här och i diverse sociala medier bland en liten klick, men den breda allmänhetens syn lär nog inte ändras.

H.

Aktiv medlem
Fast återigen. Föreningen har ingen rätt att avtala bort cykling. De kan bara avtala fram att det är en vandringsled. Om sen löpare, cyklister, hundspann och utomjordingar använder den i enighet med allemansrätten så är det utom deras kontroll. Vad de däremot kan göra är att låta bli att marknadsföra leden som en cykelled.

Så, om en markägare skulle störa sig på cyklister har jag svårt att se att de skulle gå till angrepp mot SL. De har ju inget med saken att göra. och har SL avtalat fram ett ansvar för något som är juridiskt utom deras kontroll så är det ju jäkligt puckat ärligt talat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer