[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten

jonte987

Aktiv medlem
Så avtalen ska uppdateras med cykelförbud, det är happys råd till SL?
Då tror jag vi gått full circle och är klara här.

Edit. Ja, det går alltså inte

ooms

Aktiv medlem
Fast återigen. Föreningen har ingen rätt att avtala bort cykling. De kan bara avtala fram att det är en vandringsled. Om sen löpare, cyklister, hundspann och utomjordingar använder den i enighet med allemansrätten så är det utom deras kontroll. Vad de däremot kan göra är att låta bli att marknadsföra leden som en cykelled.

Så, om en markägare skulle störa sig på cyklister har jag svårt att se att de skulle gå till angrepp mot SL. De har ju inget med saken att göra. och har SL avtalat fram ett ansvar för något som är juridiskt utom deras kontroll så är det ju jäkligt puckat ärligt talat.
Nä, de har inte avtalat bort cykling, däremot vädjar de att folk ska låta bli att cykla där.
En markägare som stör sig på mycket cyklister ser det troligen som så att utan Sörmlandsleden marknadsföring etc, så skulle det antagligen inte lockas så mycket cyklister dit. Så då säger jag upp avtalet. På kort sikt kommer det naturligtvis inte bli nån större skillnad, men med tiden så kommer inte min mark marknadsföras som led (ev kanske leden t.o.m. dras om) och då minskar det.

Argos

Aktiv medlem
Om det nu är stigslitage som är huvudproblemet så borde ju fatbike vara lösningen. Samma markpåverkan som att rulla två fotbollar. Typ. Ungefär. Synd att inte fler stigcyklister vill eller kan använda fatbike under den blöta och känsliga säsongen.

KOLOSS

Aktiv medlem
Fast återigen. Föreningen har ingen rätt att avtala bort cykling. De kan bara avtala fram att det är en vandringsled. Om sen löpare, cyklister, hundspann och utomjordingar använder den i enighet med allemansrätten så är det utom deras kontroll. Vad de däremot kan göra är att låta bli att marknadsföra leden som en cykelled.

Så, om en markägare skulle störa sig på cyklister har jag svårt att se att de skulle gå till angrepp mot SL. De har ju inget med saken att göra. och har SL avtalat fram ett ansvar för något som är juridiskt utom deras kontroll så är det ju jäkligt puckat ärligt talat.
Nej, någon jävla måtta får det allt vara. Utomjordingar får inte nyttja allemansrätten!!!

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror fortfarande inte att markägarna tycker cyklister är ett speciellt stort problem. Har det varit markägare som uttalat sig om det? Eller är det "vandrarna" som inte vill ha någon på deras led?

jonte987

Aktiv medlem
Nä, de har inte avtalat bort cykling, däremot vädjar de att folk ska låta bli att cykla där.
En markägare som stör sig på mycket cyklister ser det troligen som så att utan Sörmlandsleden marknadsföring etc, så skulle det antagligen inte lockas så mycket cyklister dit. Så då säger jag upp avtalet. På kort sikt kommer det naturligtvis inte bli nån större skillnad, men med tiden så kommer inte min mark marknadsföras som led (ev kanske leden t.o.m. dras om) och då minskar det.
Mm, det kan inte uteslutas. Jag vet inte inte var avtalsbrott kommer in eller hur avtalen ska uppdateras för att lösa det.
Troligen har man försökt att få till ett riktigt förbud och misslyckats. Nu spelar man allan och far med halvsanningar. Varför skulle någon tro på att markägarna är upprörda när så mycket annat är trams?

H.

Aktiv medlem
Inga konkreta exempel har lämnats. Däremot valde SL att använda en del av leden i Nyköpings kommun för inslaget i SVT. Man kan då anta att denna del av leden skulle vara ett särskilt problemområde, men så tycks inte fallet vara.

Det verkar därför vara ett ytterst teoretiskt resonemang att cykling enligt allemansrätten ska leda till sörmlandsledens nedläggning. Däremot är SLs lednings personliga inställning till cykling väl bevisat.

Vilket verkar troligast som anledning för utspelet?

Som tidigare nämnt, om relationen till markägarna är så dåliga att de säger upp avtalen med SL, trots att SL inte kan göra något åt saken, så hängde de nog rätt löst redan från början. Men det är ju fint att alla som är negativa till cykling så tydligt visar vilka tankar de har om alla markägare. (Att de egentligen inte vill ha någon vandringsled men med motvilja accepterat det under orimliga förutsättningar för SL). Man känner andra som man känner sig själv?

Jag tror fortfarande inte att markägarna tycker cyklister är ett speciellt stort problem. Har det varit markägare som uttalat sig om det? Eller är det "vandrarna" som inte vill ha någon på deras led?
Med stor sannolikhet är det så. Problemsträckan man har lyft fram går helt och hållet på kommunal mark, förutom på en privat fastighet som trolig föredrar den nuvarande sträckningen bakom husen än att leden dras om mellan husen och vattnet.

ooms

Aktiv medlem
Är det någon som orkat anmäla SVTs första inslag till granskningsnämnden? Eftersom de kom med rena felaktigheter och förde fram åsikter som en ren partsinlaga utan att låta någon bemöta dessa anklagelser kan man väl knappast kalla det för sakligt och objektivt?
Nu finns det ju tre inslag som kan ses som en serie; båda parter har fått varsitt inslag att framföra sin sak, dessutom ansvarig myndighet. Så en sån anmälan är nog ganska döfött att försöka med.

H.

Aktiv medlem
Nu finns det ju tre inslag som kan ses som en serie; båda parter har fått varsitt inslag att framföra sin sak, dessutom ansvarig myndighet. Så en sån anmälan är nog ganska döfött att försöka med.
SVT har uttryckligen sagt att de följt upp artikeln pga all respons från tittare. Så om cyklisterna hade hållt tyst hade det antagligen inte blivit någon uppföljning.

Jag vet inte hur det funkar, men tänker att om det inte uppenbart varit tänkt med en artikelserie så borde det första inslaget haft bäring av sig själv?

En anmälan känns hur som helst varken ogrundad eller rättshaveristisk.

Larsifer

Aktiv medlem
@borano20 försöker kanske bara föra diskussionen till ett högre plan? Men vad vet jag...

Visa bilaga 466636
Ihopsamlade framträder konstformen hos borano-inläggen. Korta, aggressiva, giftiga. Digital grafitti, levererad direkt från swift-bocken.
Fantasin spinner vidare.
borano som sektionschef:
"Hej... Sektmöte på tisdag!!! Ta med kaffe och feta arslen!! Möte i en timme!! För jag drar väl aldrig över tiden?? Eller hur??? mvh borano"
borano som statsepidemiolog:
"Hej... Sitt inne!!! För helvete!! Resten av året!! Frågor på det?? mvh boranologen"

Maroyu

Medlem

vad händer om andra marknadsför SL som cykelled istället?

Maroyu

Medlem
Fast cyklisterna förstör ju inte? De cyklar där de har all rätt att göra det och de förstör inte marken mer än andra brukare. Så vilka hävdar att de har rätt att förstöra?

Det man säger är att SLs propagandaoffensiv är meningslös i sak. Om deras avtal sägs upp på grund av saker utom deras kontroll så är det inte cyklisternas fel. Det som däremot har hänt är att cyklisterna nu kommer tappa intresse att engagera sig i föreningen.
Here’s a thought experiment.
I don’t cut down any rainforest on my way to ICA.
I don’t buy into the WWF propaganda that palm oil plantations are replacing rainforest.
I have a right to cheap vegetable fat in my frozen pizza.
Maybe someone cuts down the rainforest so I can have that fat, but that is outside my control.
So I am in no way responsible for the destruction of the rainforest. I am just exercising my right to cheap food.
Anyways, fuck the orangutans. They shouldn’t have stopped evolving, and need to get with the times. (Ok sista mening är inte en del av experimentet med är satir på språket som används i debatten)

SVT har uttryckligen sagt att de följt upp artikeln pga all respons från tittare. Så om cyklisterna hade hållt tyst hade det antagligen inte blivit någon uppföljning.

Jag vet inte hur det funkar, men tänker att om det inte uppenbart varit tänkt med en artikelserie så borde det första inslaget haft bäring av sig själv?

En anmälan känns hur som helst varken ogrundad eller rättshaveristisk.

Om jag förstod reportern rätt så var det väl ungefär så det var tänkt från början ja. Planen var väl att det där skulle vara en liten lokal nyhet som sen fick rejäl spinn och lyftes fram på svt.se. När inslaget fick många reaktioner gjordes ytterligare ett inslag, och trots att man stod vid sörmlandsleden och väntade, redan vid första inslaget, så kom inga cyklister man kunde prata med, utan bara spår syntes och därför uteblev någon representant från cykelsidan i de två första reportagen.

joeldevahl

Aktiv medlem
Om jag förstod reportern rätt så var det väl ungefär så det var tänkt från början ja. Planen var väl att det där skulle vara en liten lokal nyhet som sen fick rejäl spinn och lyftes fram på svt.se. När inslaget fick många reaktioner gjordes ytterligare ett inslag, och trots att man stod vid sörmlandsleden och väntade, redan vid första inslaget, så kom inga cyklister man kunde prata med, utan bara spår syntes och därför uteblev någon representant från cykelsidan i de två första reportagen.

Dock känns ju det som ett väldigt konstigt sätt att låta den andra sidan komma till tals. Ställa en förberedd ordförandes uttalanden mot slumpmässig cyklist man stöter på ute i skogen. Inte för att det nu blev så men det kunde ha blivit. På det sätter är det jättebra att @Cykelfrämjandet gått ut som man gjort så det visar att det finns organisationer som bryr sig

Dock känns ju det som ett väldigt konstigt sätt att låta den andra sidan komma till tals. Ställa en förberedd ordförandes uttalanden mot slumpmässig cyklist man stöter på ute i skogen. Inte för att det nu blev så men det kunde ha blivit. På det sätter är det jättebra att @Cykelfrämjandet gått ut som man gjort så det visar att det finns organisationer som bryr sig

Ja, alltså jag försvarar inte upplägget på något sätt. Jag bara skriver bara vad reportern svarade på mina frågor.

jonte987

Aktiv medlem
Så hypotesen var att det skulle strömma förbi cyklister hejdlöst slitande på stigen - mitt i vintern.
Ingen kom.
Vad göra?

Ungeför som när Staffan Dopping frågar experten "Vad kommer att hända nu när vi växlar över till 230 volt" - "Ingenting, i praktiken har det varit 230 volt i 10 år redan"

Nåja, skiten får väl att sändas i alla fall.

sih

Aktiv medlem
Så hypotesen var att det skulle strömma förbi cyklister hejdlöst slitande på stigen - mitt i vintern.
Ingen kom.
Vad göra?

Ungeför som när Staffan Dopping frågar experten "Vad kommer att hända nu när vi växlar över till 230 volt" - "Ingenting, i praktiken har det varit 230 volt i 10 år redan"

Nåja, skiten får väl att sändas i alla fall.

Eller så här fast tvärt om.

stigfinnare

Aktiv medlem
Det är långt från Sörmlandsleden, men denna skylt som dök upp i min skog är en bra påminnelse angående skogsmaskiner att varken markägare, vandrare eller cyklister är en homogen grupp som alltid beter sig likadant.
C0569270-CA17-4FA8-BCD5-378E88B81023.jpeg

Lejon

Aktiv medlem
”Nu ska vi göra ett inslag om hur cyklister påverkar stigarna och vi ska intervjua random cyklist som kommer, inte bara cyklisthatarna i SL-ledningen. Men hoppsan, det kom ingen cyklist. Vi orkar inte vänta längre. Vi filmar ett cykelspår i snön och kör ändå.”
Gedigen journalistisk insats...

Bikzz

Aktiv medlem
Ja såklart, lätt att det blir så. Journalisten gör ett snabbt reportage. Därefter blir det en debatt i sociala media med flera hundra smarta inlägg från många som är mkt mer insatta.
Det man kunde önska är att Media sen följer upp och gör ett längre och fördjupande & opartiskt reportage med alla åsikter som kommit fram. :cool:

”Nu ska vi göra ett inslag om hur cyklister påverkar stigarna och vi ska intervjua random cyklist som kommer, inte bara cyklisthatarna i SL-ledningen. Men hoppsan, det kom ingen cyklist. Vi orkar inte vänta längre. Vi filmar ett cykelspår i snön och kör ändå.”
Gedigen journalistisk insats...
Fast som utomstående så är det ju klart man utgår ifrån att ordförande för ledens förening vet vad hon pratar om. Att hon skulle hon skulle stå där framför kameran och fara med en bunt osanningar, det hade nog inte ens Janne Josefsson förutsett.

Lejon

Aktiv medlem
Fast som utomstående så är det ju klart man utgår ifrån att ordförande för ledens förening vet vad hon pratar om. Att hon skulle hon skulle stå där framför kameran och fara med en bunt osanningar, det hade nog inte ens Janne Josefsson förutsett.
Jo absolut att en vanlig tv-tittare tror att hon säger något relativt sant och korrekt kan jag kanske förstå (åtminstone om det fortfarande var år 1980 då folk trodde på svt). På en journalist tycker jag däremot man borde ställa lite högre krav än att bara föra fram en åsikt i ett ämne där man rimligen kan gissa att det finns andra åsikter.

frippegubben

Aktiv medlem
Och sen är det väl inte så att SVT själva kommit på att cyklister sliter på leden och sen frågat SL:s ledning vad de tycker om det. Reportaget är väl initierat av SL själva (eller pga uttalande från dem).
När min släkt ägde en del mark och det drogs en vandringled över marken var det bara positivt från vårt håll. Stigarna fanns redan sen urminnes tider och bara trevligt när det kom lite folk och nyttjade dem. Själv har jag både gått och cyklat på leden. Det enda tråkiga är när folk inte kan ta med sig skräp hem, eller när sittbänk vi fixat på en bergstopp inte fick vara hel. Men att därifrån börja att ens tänka i banor av att säga upp nåt avtal fanns aldrig. Då var det mer knorr då bonden som ägde grannmarken körde sina stora maskiner över vår mark på väg till sin egen så det blev krondiken efter hjulen. Där skulle man velat säga upp avtalet möjligen.

nr83

Aktiv medlem
Eller så slutar alla att hälla mer bensin i brasan 🔥🔥🔥
Blir det fler reportage så hittar de nog en stig med mer än ett hjulspår på... 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥

Jag försöker undvika SL sedan de bad om det i somras. Ibland blir man ju dock tvungen bitvis pga att kunna ansluta till andra stigar men då undviker jag "känslig" och vattensjuka sträckor, dvs där det syns mycket att man tröskat fram.

Debatten om SL har dock väckt mitt intresse för hu SL sköts och är organiserad. Hittade dokument att de ansöker om, och får utdelat bidrag från våran kommun om 8000:- per år. Generellt skulle jag inte säga att det på långa vägar märks att någon återinvesterar motsvarande summa på den sträckningen som går genom kommunen.
Den summan skulle ju t.ex. kunna användas till ett antal spänger över områden som mer eller mindre är leråker året om. Gamla ruttna träbroar finns på några ställen, varav en har rasat helt.
Om det investerades 8000:- /år på sträckningen så skulle troligtvis leden kunna hållas i ett skick så att konflikter mellan vandrare och andra användare slapp irritera sig på varandra i onödan. Men man får ju inte glömma bort föreningens overhead-kostnader, inköp av grensågar, penslar och orange färg förstås 😉

Hozo

Aktiv medlem
You Either Die A Hero, Or You Live Long Enough To See Yourself Become The Villain

Aldrig i mitt liv skulle jag när jag började med mtb kunna tro att jag skulle uppleva en rädsla för att förlora min tillgång till skogen för att det blivit för många cyklister. Ska jag behöva ångra alla personer jag lirkat in på mtb för jag tyckt det är världens härligaste sport? Helt sjukt.

Sverige har förbannat mycket skog och absurt lite folk ute i den. Markägare sätter aldrig sin fot där ute längre och gör de det är det för att sälja den och senare avverka med stora maskiner. Utrymme i naturen är Svensken stormrik på. Problemet är att alla ska just nu vara på samma plätt.

Slitage är inte frågan. Det är att kunna samsas tills vi kan hitta fungerande lösningar. Med fler cyklister kan vi skapa egna leder som är designade för att vara så hållbara som möjligt för vårt slitage och då får vandrare vara ifred.

josofin

Aktiv medlem
Eller så slutar alla att hälla mer bensin i brasan 🔥🔥🔥
Blir det fler reportage så hittar de nog en stig med mer än ett hjulspår på... 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥

Jag försöker undvika SL sedan de bad om det i somras. Ibland blir man ju dock tvungen bitvis pga att kunna ansluta till andra stigar men då undviker jag "känslig" och vattensjuka sträckor, dvs där det syns mycket att man tröskat fram.

Debatten om SL har dock väckt mitt intresse för hu SL sköts och är organiserad. Hittade dokument att de ansöker om, och får utdelat bidrag från våran kommun om 8000:- per år. Generellt skulle jag inte säga att det på långa vägar märks att någon återinvesterar motsvarande summa på den sträckningen som går genom kommunen.
Den summan skulle ju t.ex. kunna användas till ett antal spänger över områden som mer eller mindre är leråker året om. Gamla ruttna träbroar finns på några ställen, varav en har rasat helt.
Om det investerades 8000:- /år på sträckningen så skulle troligtvis leden kunna hållas i ett skick så att konflikter mellan vandrare och andra användare slapp irritera sig på varandra i onödan. Men man får ju inte glömma bort föreningens overhead-kostnader, inköp av grensågar, penslar och orange färg förstås 😉
De får även lite slantar från annat håll...
20210129_234846.jpg

RK

Medlem
Hittade en resultrapport från 2015. Då hade de intäkter på 1.9 Mkr, största utgiften var personalkostnader om 1,2Mkr, vet inte om småkakor ingår i detta:-) Underhåll av led verkar vara drygt 200.000kr.
3FFA27C9-0657-4444-A14A-AEDB60E2413D.png

Berk

Aktiv medlem
Så mer än en tredje av intäkterna kommer från kommuner, som antagligen är också markägaren. Kanske är problemet tvärtom. Vill kommunerna stödja en organisation som vill utesluta folk från leden för att dom cyklar?

Fredrik80

Aktiv medlem
Sveriges befolkning växer och vi är ett ganska utelivsintresserat folk, vi behöver fler leder helt enkelt. Om vi hade 2-3 gånger så många leder skulle slitaget på varje indivudell led bli mycket mindre. Även i Hellas finns det egentligen hur mycket utrymme som helt för att bygga fler leder om man är beredd att jobba lite med terrängen.

Berk

Aktiv medlem
Sveriges befolkning växer och vi är ett ganska utelivsintresserat folk, vi behöver fler leder helt enkelt. Om vi hade 2-3 gånger så många leder skulle slitaget på varje indivudell led bli mycket mindre. Även i Hellas finns det egentligen hur mycket utrymme som helt för att bygga fler leder om man är beredd att jobba lite med terrängen.

Men även i Hellas har jag aldrig haft problem med vandrare. Bara kring Björkhagen verkar det vara konflikter, men där är folktätheten nästan så hög som i stan. Jag har bara vandrat och cyklade på några små biter av Sörmlandsleden, men där verkar det vara nästan tomt, förutom där leden passerar kända naturreservat. Mer leder är alltid fint, men ser ingen stor behöv pga slitaget.

poqa

Aktiv medlem
Hittade en resultrapport från 2015. Då hade de intäkter på 1.9 Mkr, största utgiften var personalkostnader om 1,2Mkr, vet inte om småkakor ingår i detta:-) Underhåll av led verkar vara drygt 200.000kr. Visa bilaga 467159

Det där var ju fantastiskt!!
Hur kan man göra av med så mycket pengar på overhead och få så lite gjort?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer