[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten

salle

Aktiv medlem
Skyndsamhetskravet (https://www.allmanhandling.se/skyndsamhetskravet/) verkar Nyköpings kommun ha svårt med iaf...ännu inget svar.
Svaret från Nyköpings kommun borde onekligen ge upphov till en del följdfrågor :)

-Tyvärr är svaret att vi inte har ett avtal. Vi har en grupp som tittar vidare på allemansrätten.

Varsågoda och forma en punktlista...
-Hur kan kommunen upplåta mark utan avtal?
- Bryter föreningen Sörmlandsleden mot lagen genom att sätta upp skyltar, vindskydd osv på kommunal mark utan avtal?
- ....

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle inte bli förvånad om det här gäller ganska många markägare där leden går. Och då blir Sörmlandsledens ställningstagande än mer märkligt.

Vill gärna tänka positivt, framförallt om människor, men det kan vara en anledning till varför konflikten löstes så snabbt.

Bikzz

Aktiv medlem
Det är ju ändå så att föreningen SL har sedan lång tid gjort ett superjobb för att få till och sedan underhålla leden. All respekt och bra jobbat.
Men verkar som om dom består av traditionella frilufsare, inget fel alls i det, men man måste även kunna dela med och acceptera nya användare. Allemansrätten gäller. :cool:

jonte987

Aktiv medlem
Verkar inte som du behöver ett avtal för det. Bara att ringa ut en sk journalist och visa fotspår i snön

weldion

Aktiv medlem
Här är det fler som är igång med bestämda åsikter om cirklar ihopsatta med trianglar.
Den nedersta skylten där tror jag är ny för i år.
IMG_6120.jpeg

IMG_6119.jpeg

Tycker att denna är lite rolig. På privat mark så skall man visa hänsyn.
IMG_6114.jpeg

När man passerar skylten så tolkar jag det som att det är fritt fram att leva rövare.
IMG_6115.jpeg

På en tidigare del av stigen så är det en fastighetsägare som inte gillar cyklar alls. Sätter upp egna skyltar och stoppar cyklister som passerar där.
Kikade lite på ägarförhållandena och på vilken fastighet som stigen går på. Den som sätter upp skyltar osv äger inte fastigheten där stigen går.

ooms

Aktiv medlem
Att här formulera sig i termer av "ej bör cykla" på egenritad skylt i strid med Allemansrätten är ett oryg att beivra.
Hur tycker du att de ska få uttrycka sin önskan då? Eller ska de inte få uttrycka sin önskan/åsikt? De säger ju inte att det är förbjudet, men vädja till människors goda vilja borde väl vara ok? Eller ska de inte få göra det heller? Finns det fler åsikter/önskemål som inte ska få uttryckas?

freddag

Aktiv medlem
har du kollat om kommunen gett tillstånd? naturvårdsverket:

"En del markägare sätter upp skyltar för att stänga ute allmänheten. Det kan vara skyltar av typen 'Privat mark', 'Ej obehöriga' och liknande.

Kommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp."

oklart varför markägare ständigt låtsas/tror att äganderätten och alla olika lagrum som begränsar den innebär att de är diktatorer över ett eget litet land. jag tror det är en performativ taktik de har för att försöka utöka äganderätten. fake it 'til you make it.

weldion

Aktiv medlem
Hur tycker du att de ska få uttrycka sin önskan då? Eller ska de inte få uttrycka sin önskan/åsikt? De säger ju inte att det är förbjudet, men vädja till människors goda vilja borde väl vara ok? Eller ska de inte få göra det heller? Finns det fler åsikter/önskemål som inte ska få uttryckas?
Bör skall läsas som skall och skall skall läsas som skall. "Vandringsled där ni ej skall cykla!".
Är det inte bättre med en text som knuffar lite åt att man skall lämna företräde åt vandrare som cyklist?

Waylost

Aktiv medlem
Bör skall läsas som skall och skall skall läsas som skall. "Vandringsled där ni ej skall cykla!".
Är det inte bättre med en text som knuffar lite åt att man skall lämna företräde åt vandrare som cyklist?
Bör är ju en uppmaning medans skall är ”tvingande”

Bikzz

Aktiv medlem
Hmm, jag skulle oxå vilja sätta upp egna skyltar med egna lagar här hemma.

"I den här korsningen så gäller inte högerregeln, utan alla som kommer på väg xx har alltid företräde och får köra så fort som dom vill" :cool::cool:

ooms

Aktiv medlem
Hmm, jag skulle oxå vilja sätta upp egna skyltar med egna lagar här hemma.

"I den här korsningen så gäller inte högerregeln, utan alla som kommer på väg xx har alltid företräde och får köra så fort som dom vill" :cool::cool:
Då är det ju inte en önskan/vädjan längre, utan ett påstående som inte är sant. Dvs nåt helt annat än skyltarna på bilderna ovan.

havet

Aktiv medlem
Från föreningens årsmöte 2019.

36FC20DA-EDA4-44CB-A43A-26F1ACC7A0A6.jpeg

Antar att de inte kom på något lagligt sätt. (Om nu skyltarna är uppsatta utan tillstånd från kommunen.)

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag är långt ifrån någon expert på detta område men det är viktigt att vi värnar om allemansrätten för annars kan den säkert naggas i kanten och så småningom försvinna.

Exkluderas cyklister från allemansrätten så vore det tragiskt. Riskerar bli jäkligt rörigt med lokala föreningar, markägare och gud vet vad som hittar på egna förbud och regler.

Misstänker starkt att 40-60 talister ligger bakom en majoritet av allt cykelhat, konservativa gammeldags människor helt enkelt, folk som leker "Ove".

Tycker ändå att man bör respektera vad de yngre generationerna gillar att pyssla med på sin fritid, det bör ha en viss tyngd, något att ta hänsyn till innan man instiftar nya förbud. Nu för tiden gillar många att cykla i skogen och då ska det förbjudas (?) för att det stör ett gäng pensionärer, trist inställning. Hoppas verkligen inte jag blir så bakåtsträvande som pensionär, jag har överhuvudtaget svårt för bittra personer märker jag och det finns jäkligt gott om dem nu för tiden.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Från föreningens årsmöte 2019.

Visa bilaga 469454
Antar att de inte kom på något lagligt sätt. (Om nu skyltarna är uppsatta utan tillstånd från kommunen.)
Det finns lite att tillägga till detta.
2018 så började en farbror i grannbyn att spreja pilar med sprayfärg för att markera ut stigar.
Han tyckte säkerligen att det var en bra sak som skulle gynna cykling. Satte upp kartor med markerade slingor och vilka sprejade pilar som man skulle följa.
Problemet är att färgen hamnade på hus, elskåp, grillplatser, vägskyltar osv.
Detta retade givetvis upp markägare och husägare och även samfällighetsföreningen.
Så jag kan förstå att det blev ett problem som togs upp i årsmötet. Fast jag undrar om man skall mer koncentrera sig på skadegörelsen än att folk cyklar där lite då och då.

havet

Aktiv medlem
Det finns lite att tillägga till detta.
2018 så började en farbror i grannbyn att spreja pilar med sprayfärg för att markera ut stigar.
Han tyckte säkerligen att det var en bra sak som skulle gynna cykling. Satte upp kartor med markerade slingor och vilka sprejade pilar som man skulle följa.
Problemet är att färgen hamnade på hus, elskåp, grillplatser, vägskyltar osv.
Detta retade givetvis upp markägare och husägare och även samfällighetsföreningen.
Så jag kan förstå att det blev ett problem som togs upp i årsmötet. Fast jag undrar om man skall mer koncentrera sig på skadegörelsen än att folk cyklar där lite då och då.

Men gullefarbrorn. Det är inte lätt när en bara vill hjälpa till lite. Förstår om det främmande elementet upprörde byborna, men vetisjutton om strategin att helt försöka mota bort cykling är motiverat utifrån det, som du skriver. En uppmaning om att ta det lugnt och inte skrämma slag på tanterna hade fungerat bättre, utifrån allemansrätten.

Ibland känns det som att vi cyklister ses som det där ungdomsgänget som driver omkring om kvällarna och som farbröderna kallar för ligister. Har aldrig känt mig så ung.

weldion

Aktiv medlem
Men gullefarbrorn. Det är inte lätt när en bara vill hjälpa till lite. Förstår om det främmande elementet upprörde byborna, men vetisjutton om strategin att helt försöka mota bort cykling är motiverat utifrån det, som du skriver. En uppmaning om att ta det lugnt och inte skrämma slag på tanterna hade fungerat bättre, utifrån allemansrätten.

Ibland känns det som att vi cyklister ses som det där ungdomsgänget som driver omkring om kvällarna och som farbröderna kallar för ligister. Har aldrig känt mig så ung.
Skulle dock inte vilja kalla honom för ”gullefarbror”.
Det kanske lät lite så med min beskrivning, men ”människa utan omdöme” är en mer korrekt benämning.
Hade inte hans ”arbete” genomförts, då vettesjutton om skyltarna kommit på plats (undantaget vid den som har satt upp privata skyltar).

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Hur ser du på de som äger mark vid vattnet och med mer eller mindre sura skyltar ber folk hålla sig borta trots att deras bostadshus är ett par hundra meter bort, utom synhåll? Vanligt förekommande där jag bor, kommunen arbetar periodvis hårt med att få dem att förstå att de inte får, men sen återkommer det när kommunen sänker garden.

Motsatsen förekommer också, på en av öarna här utanför sitter en välkomnande skylt på stranden med lite allmän information om ön osv där det i förbifarten nämns att de som har hus på ön blir glada om besökare respekterar hemfridszonen i närheten av huset.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem

Oriktig skyltning är väl ett lagbrott?
Är det nu inte det ska man väl ta sig en funderare på vad man håller på med som egenmäktig uttolkare av Allemansrätten när man väljer bland önskvärda och icke önskvärda besökare som man saknar något som helst stöd för att begränsa.

ooms

Aktiv medlem
Hur ser du på de som äger mark vid vattnet och med mer eller mindre sura skyltar ber folk hålla sig borta trots att deras bostadshus är ett par hundra meter bort, utom synhåll? Vanligt förekommande där jag bor, kommunen arbetar periodvis hårt med att få dem att förstå att de inte får, men sen återkommer det när kommunen sänker garden.

Motsatsen förekommer också, på en av öarna här utanför sitter en välkomnande skylt på stranden med lite allmän information om ön osv där det i förbifarten nämns att de som har hus på ön blir glada om besökare respekterar hemfridszonen i närheten av huset.
Det beror väl på vad som står på skylten. Att påstå att det är förbud eller liknande är såklart inte ok, men att utrycka önskemål eller vädja till folk ser jag inget fel med, tvärtom jag uppskattar att få veta hur de boende ser på främmande folk på sin mark.
Jag oroas mer om det är så att kommuner försöker hindra folk att uttrycka sina önskemål.

ooms

Aktiv medlem
Oriktig skyltning är väl ett lagbrott?
Är det nu inte det ska man väl ta sig en funderare på vad man håller på med som egenmäktig uttolkare av Allemansrätten när man väljer bland önskvärda och icke önskvärda besökare som man saknar något som helst stöd för att begränsa.
Vad är oriktigt eller olagligt med att utrycka ett önskemål, så länge det inte faller under diskrimineringslagstiftningen?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vad är oriktigt eller olagligt med att utrycka ett önskemål, så länge det inte faller under diskrimineringslagstiftningen?

Jag vet att du trollar denna tråd in absurdum men ok.

En skylt som förespeglar vad som inte är rätt att göra i strid med lag är oriktig om inte olaglig.

ooms

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem

Ja, otroligt trist att man behöver sätta upp extra skyltar vid eldplatser för att visa folk på att man inte får bryta (eller såga?) grenar av träd, döda och levande(!). Har också sett folk som lager eld på fina häll vid vattnet, när det måste väl vara klart för alla att man ofta bara får laga eld på eldplatser i naturreservat. Tänkte att säga något, men i Sverige verkar det vara förbjudet att säga till folk att dom göra något som är förbjudet.

Rompa

Aktiv medlem
Jag kräks mest över att dem måste köra fyrhjuling i skogen. Sist jag var där så hade dem kört ”rätt ut” i terrängen där det faktiskt är orörd mark. Det är dåligt.

Lingon

Aktiv medlem
Jag kräks mest över att dem måste köra fyrhjuling i skogen. Sist jag var där så hade dem kört ”rätt ut” i terrängen där det faktiskt är orörd mark. Det är dåligt.
Ännu tråkigare är ju att det är dom kommunalanställda "skogsvaktarna" som kör. Dom har fyrhjulinsgaraget i ladan vid torpet Paradiset.

Dalahästen

Medlem

"– Vi tog fram det för skogsbruket främst. Idag när det är snö går det inte att säga något om markfuktigheten. Kör man in med en tung maskin så blir det så mycket markskador, säger Anneli Ågren som är forskare på SLU."

Kanske applicerbart även för vandringsleder och förhoppningsvis leda till mer generella restriktioner gällande nyttjande av specifika sträckor under specifika tidpunkter för att förhindra markskador.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer