[Artikel] Del 5 - Konsten att parkera sin cykel - (Juridisk översiktskurs för cyklister)

oxr

Aktiv medlem
[Artikel] Del 5 - Konsten att parkera sin cykel - (Juridisk översiktskurs för cyklister)
Jag anar en juridisk missuppfattning, som jag såg redan i den första artikeln:

"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."

I denna text radas tre fordonsslag upp:
- cykel
- moped
- (övriga) fordon som är konstruerade för en hastighett av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen

Regeln gäller för fordonsslagen, och är oberoende av med vilken hastighet fordonet framförs. Hastigheten har i detta exempel endast betydelse för att definiera ett visst typ av fordonsslag, exempelvis traktorer, motorredskap etc.

Nu har jag ju inte frågat Transportstyrelsen, men jag kan tänka mig att de svarat att cykeln inte är ett fordon konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen. Det är inte samma sak som att cykeln inte är konstruerad för en hastighet över 40 kilometer i timmen.

Jag anar samma missuppfattning i den första artikeln:
"För att räknas som en cykel ska fordonet vara konstruerat för en hastighet över 20 km/timmen. Om fordonet är konstruerat för att framföras i gångfart (5-7 km/h) ska det framföras på gångbanan och ska därmed följa reglerna för gående. Om ett fordon framförs snabbare än gångfart ska det följa regler för cykel. "

Tittar vi på den lagliga definitionen så säger den att det finns tre sorters cyklar:

1. fordon som är avsedda att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning
3. eldrivna fordon med tramp- eller vevanordning

För att kategori 2 och 3 (eldrivna fordon) ska klassas som cykel ska de dessutom uppfylla följande kriterier:
2. eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning:
a. ska vara inrättade huvudsakligen för befordran av en person,
b. ska vara inrättade för att föras av den åkande, och
c. ska vara konstruerade för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

3. eldrivna fordon med tramp- eller vevanordning
a. elmotorn ska endast förstärka kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. elmotorn ska inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen
c. elmotorn ska ha en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt

Det kan tyckas vara hårklyverier, men det blir relevant därför att reglerna för cykel gäller oavsett vilken hastighet som fordonet framförs i. Placeringen på vägen gäller oavsett hastighet, och cykel får inte framföras på gångbana i låga farter då den inte upphör att definieras som cykel när den framförs i gångfart.

Senast ändrad:

Mtb nisse

Medlem
Har iofs inte läst alla kommentarer! Men ni nu som cyklar landsväg vad anser ni om att cykla på landsväg när det finns cykelbana bredvid?
Kanske ute och cyklar :) Men man måste väl hålla sig på cykelbana om sådan finnes?

Aliide

Ny medlem
Inte så tydlig bild på heldragna linjer som nog är till för att varna för stopen mitt i cykelbanan... finns som inget sätt att inte cykla över heldraget där... Istället för att flytta stolpen och göra övergångstället över 70-vägen säkrare (få folk att sänka farten tex, då folk ligger i 90 snarare än 70) så målar man massa linjer för att inte cykla in i en stolpe...

Tyvärr ingen bild på avslutningen av cykelbanan längs Rågsvedsvägen, en avfasning av cykelvägen och endast gångbanan återstår, riktigt farlig då man plötsligt hamnar framför/precis bredvid bussar och bilar, ofta ska man också svänga vänster i korsningen bara en liten bit framåt, vilket inte går annat än stora svängen om man väljer att cykla på cykelvägen (som man enl lag ännu så länge ska göra med lite undantag som togs upp tidigare 3 kap 6 §).

Bilagor

• bigOriginal.jpg
    bigOriginal.jpg
    30.5 KB · Besök: 117
Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
access sa:
"Transportstyrelsen som ger oss det korta svaret att en cykel inte är konstruerad för hastighet över 40 km/h"

Dagens skratt. Antar att cykeln EXPLODERAR om man överskrider 40 km/h. :P

Nej men det står väl "OCH fordon som är konstruerade för en hastighet av högst 40 km/h"?

(Men Jennie, du får ta och rätta texten lite, jag ser inga grenar på vägen. Inga renar på väggen heller ;-))

Annars, mkt intressant!

Jennie Fasth

Ny medlem
Så fort jag sitter vid en dator så ska jag snygga till :-)
Tack för heads up
/Jennie

Ny

Ny medlem
Tack för bra artiklar!
Det skulle vara intressant att få belyst vad som gäller vid följande konfliktsituationer:
Gående som byter placering i sidoled på gång och cykelbana, utan att se sig för.
Cyklister som inte ser sig för när de byter plats i sidoled eller kör in på en annan GC bana.
Cyklister som kör kör på fel sida av dubbelriktad GC bana
Gående på fel sida på Gc bana
Hundägare med hunden utanför kontroll i rullkoppel, ibland hund och ägare på motsatt sida av GC banan
Gående /stavgångare / Förälder med barnvagn som blockerar GC banan genom att breda ut sig

Visst ska vi som cyklister se oss för och anpassa farten så det blir säkert, men hur gör vi när andra helt struntar i vår framkomlighet?
Om man skulle välja att gå 5 i bredd på en bilväg eller rasta hunden på motsatt sida av bilvägen (rullkoppel) skulle man nog få skylla sig själv om man blir påkörd.... Skulle vara roligt om någon vågade bete sig på samma sätt på bilvägen som de gör på GC banan, då skulle det nog bli dödsiffror och fart på polisen!

oxr

Aktiv medlem
Det man kan konstatera utifrån kollisioner mellan bilister och cyklister är att det ska väldigt mycket till för att någon ska hållas ansvarig i straffrättslig mening. Så vad som gäller beror lite på vad man menar. I alla exempel ovan är det ju solklart att fotgängarna bryter mot lagen, men det betyder ju inget i verkliga livet.

CM650

Medlem
Tack så mycket för riktigt bra artikelserie. Jättebra med många bilder också. Kan man använda bilderna om fotograf anges?

I vissa fall fick jag läsa en text flera gånger och titta riktigt noga på bilden för att förstå situationen rätt, så det är inte konstigt att det blir kaos när man vistas ute i trafiken. Det är skönt att bo i ett litet samhälle där man knappt möter någon annan på gc-banan.

Jennie Fasth

Ny medlem
Tack för all positiv respons. Har varit fantastiskt kul att läsa alla kommentarer, besvara frågor och framförallt att få dela med mig av artiklarna. Det går bra att använda mina bilder (de med mitt namn på) mot fotocred.
/Jennie

Ny

Ny medlem
oxr sa:
Det man kan konstatera utifrån kollisioner mellan bilister och cyklister är att det ska väldigt mycket till för att någon ska hållas ansvarig i straffrättslig mening. Så vad som gäller beror lite på vad man menar. I alla exempel ovan är det ju solklart att fotgängarna bryter mot lagen, men det betyder ju inget i verkliga livet.
Enligt min bedömning ligger vi här lååångt efter Norge; där slipper ingen undan om de kör på en mjuk trafikant!
I Norge tar politiet allvarligt på en cykelolycka och billisten riskerar ett ordentligt straff; http://www.dagbladet.no
En gutt er fraktet til sykehus etter å ha blitt påkjørt mens han syklet på vei til skolen i Melhus i Sør-Trøndelag torsdag morgen.

- Gutten er ikke alvorlig skadd, men er fraktet til St. Olavs hospital for sjekk, sier operasjonsleder Trond Volden i Trøndelag politidistrikt til NTB.

Politiet opplyser at bilen var på vei ut fra en parkeringsplass og at gutten ble påkjørt da han krysset denne i et sykkelfelt på vei til skolen.

Politiet opplyser at det er tatt beslag i bilførerens førerkort, og at det blir opprettet sak.

Politiet fikk melding om ulykken klokken 8.24.

I Sverige upplever jag att polisen oftast inte bryr sig och det är rätt riskfritt för en billist att inte respektera en cyklist. Cyklisten får oftast skylla sig själv i Sverige.....

Persilja

Ny medlem
Jovisst försöker jag använda cykelbanor om sådana finns. Frågan är bara: i den här korsningen, om jag vill svänga vänster och följa den röda pickupen, ska jag då upp på .... trottoaren?... på andra sidan? Det ser ju i varje fall ut som en trottoar (dvs cykelförbud), men å andra sidan, om jag lät bli att köra upp där så skulle varje bilist jag möter se att jag "bryter mot lagen", eftersom de har sett att vad som ligger på andra sidan vägen faktiskt är skyltat som cykelbana ett par hundra meter åt vardera hållet.

Och i den andra bilden kan man fråga sig om det till vänster är en trottoar, gångbana, eller gc-bana. Den är fullständigt oskyltad i bildens riktning, men skyltad som gc-bana från andra hållet. (Till höger om vägen finns ingenting för fotgängare eller cyklister).

Bilagor

• Skänninge.png
    Skänninge.png
    340.4 KB · Besök: 66
  • Skänninge2.png
    Skänninge2.png
    405.7 KB · Besök: 112

Bikzz

Aktiv medlem
Tack för suveräna artiklar & foton osv !! Spontana kommentaren är: Varför är det så enormt krångligt ? Passage - överfart - boulevard - cykelfartsgator - cykelbana - cykelled - övergångsställe ... En massa olika paragrafer. Jag fattar ingenting, hur skall man kunna komma ihåg allt detta vid en ögonblicks-situation ? Jag fortsätter nog att bara bry mig om en enkel regel som alltid funkat hitills: Bli inte påkörd och visa lite respekt mot andra !

Mycket bra artikelserie. Väl genomarbetat och genomtänkt. När det gäller att bedöma om ett felbeteende i trafiken är brottsligt eller inte måste man ta hänsyn till många faktorer. Dessa artiklar har belyst en hel del. Förutom detta måste man känna till hur lagstiftningen ska tolkas och ¨vad som är praxis. Om du som cyklist stoppas av polis och anklagas för en förseelse bör du tänka dig för innan du skriver på och godkänner böter ifall du inte är helt säker på att du faktiskt gjort fel. I annat fall rekommenderar jag att du ber om betänketid och konsulterar någon som är kunnig på området. Det blir inte dyrare om du godkänner böterna senare eller om du nekar och sedan blir dömd i domstol. Om du nekar till brott bör du anföra det som talar till din fördel, såsom vilseledande eller otydlig skyltning eller vägmarkering. Förseelser enligt trafikförordningen är straffbara endast om de begåtts genom uppsåt eller oaktsamhet. Det kan inte vara oaktsamt att hamna där cykling är förbjuden ifall man inte får reda på förbudet för att skyltning saknas.

Aliide

Ny medlem
Paragrafhjälpen sa:
Mycket bra artikelserie. Väl genomarbetat och genomtänkt. När det gäller att bedöma om ett felbeteende i trafiken är brottsligt eller inte måste man ta hänsyn till många faktorer. Dessa artiklar har belyst en hel del. Förutom detta måste man känna till hur lagstiftningen ska tolkas och ¨vad som är praxis. Om du som cyklist stoppas av polis och anklagas för en förseelse bör du tänka dig för innan du skriver på och godkänner böter ifall du inte är helt säker på att du faktiskt gjort fel. I annat fall rekommenderar jag att du ber om betänketid och konsulterar någon som är kunnig på området. Det blir inte dyrare om du godkänner böterna senare eller om du nekar och sedan blir dömd i domstol. Om du nekar till brott bör du anföra det som talar till din fördel, såsom vilseledande eller otydlig skyltning eller vägmarkering. Förseelser enligt trafikförordningen är straffbara endast om de begåtts genom uppsåt eller oaktsamhet. Det kan inte vara oaktsamt att hamna där cykling är förbjuden ifall man inte får reda på förbudet för att skyltning saknas.

En väldigt bra länk att spara:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Detta är typiskt. Som cyklist får man ingen eller otydlig information. Därför är det så lätt att man gör fel. Mitt råd: Klaga hos kommunen för det är sannolikt den som är väghållare.

ething

Aktiv medlem
En liten fråga ni gärna får ta upp i denna serie. Vad gäller vid körning på landsväg respektive landsväg när det finns cykelväg bredvid? De fåtalet gånger jag hamnat i argumentation så är det antingen om att det är fel (olagligt?) att köra i 2-par och att om det finns en cykelbana så finns det inget lagligt stöd att vara på vägen. Lagen är ganska otydlig då den talar om att en cyklist kan använda vägen om "försiktighet iaktas.

(ur trafikkungörelsen)
Fordons plats på väg
6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.

Att cykla i 30+ och i 2-par anses inte vara försiktighet...

Jennie Fasth

Ny medlem
Om cykelbana finns så ska den i första hand användas. Benämningen i lagtexten säger att allmän väg får användas när det "är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge". Frågan blir vad anses som lämpligare med hänsyn till färdmålets läge? Finns ingen praxis för detta.

Cyklister får endast färdas i bredd om detta inte innebär fara eller olägenhet för annan trafik. Vad som anses med fara och olägenhet blir också en tolkningsfråga. Man skulle kunna tänka sig att om cyklisterna håller lägre hastighet än övrig trafik på vägen så skulle det kunna ses som en fara och även olägenhet. Jag har resonerat kring placering och hastighet på allmän väg i artikel 4
/Jennie

åberg

Aktiv medlem
"Färdmålet läge" är så långt bort så jag måste cykla på vägen om jag ska komma fram på rimlig tid.

eketjall

Ny medlem
Det var väl det där fallet med någon skåning som blev påkörd av en bilist; Där man visserligen menade att bilisten var vållande men att också cyklisten fick böter (500kr) för att ha färdats i fel körfält (eftersom cykelbana fanns till höger om vägen).
Resonemanget om "färdmålets läge" tror jag, om jag minns rätt, var att det kunde göras gällande om cykelbanan istället gått på vänster sida och cyklisten hade för avsikt att svänga höger i kommande korsning.
Alltså, man ska inte behöva, inom en kort sträcka, korsa bilvägen 2ggr för att göra en högersväng.
Jag har dock inte läst domen själv.

Edit: Jag mindes lite fel, då bilisten faktiskt friades. http://www.sydsvenskan.se/lund/pakord-cyklist-domdes---bilist-friad/
Edit2: Bilisten blev vist dömd i hovrätten iaf: http://www.dagensjuridik.se/2015/03...-trafikutskottets-ordforande-vill-andra-lagen

Senast ändrad:

Naugas

Aktiv medlem
Vad gäller för situationen där någon annan låst fast ens cykel?

Kan det bli påföljder av att man tar bort/bryter upp den andras lås? Kan man kräva ersättning för alternativa transporter eller förlorad arbetsinkomst, om man mot förmodan vet eller kan lista ut vem den andre är (genom ramnumret kanske)? Kan man i sin tur låsa fast den andres cykel och lämna ett telefonnummer för att försöka få kontakt med personen?

Jennie Fasth

Ny medlem
Den är klurig. Man får ju inte såga upp någon annans lås. Sen får någon annan i gengäld inte ta din cykel i besittning vilket hen på sätt och vis gjort genom att låsa fast sin cykel i din. (Tolkningsfråga det där)
Det jag skulle råda någon att göra är att kolla efter registreringsmärke: oftast Falck eller Solid. Genom dem skulle du kunna få uppgifter om ägaren. Alternativet är att ringa polisen och göra en anmälan. Har svårt att se att de skulle åka ut för en sådan sak men om de skulle göra det, så måste du troligtvis då styrka att din cykel är din.

Skyldighet att använda cykelbana
Det här är en av de mest omdiskuterade bestämmelserna angående cykling. Bestämmelsen säger att man är skyldig att använda cykelbana om det finns en sådan. När kan man anse att körbanan är lämpligast med hänsyn till färdmålets läge? En avsevärd omväg kan vara ett skäl. Exempel är att cykelbanan ligger till vänster om vägen och man ska cykla en kort sträcka och korsa vägen, som kanske är hårt trafikerad, vid två tillfällen. Man ska beakta vad som är farligast. Jag anser att det kan vara farligare att använda cykelbanan ifall den inte är halkbekämpad, snöröjd eller om man inte har röjt löv eller grus. Det kan även vara farligare att använda cykelbanan om det finns stora hål eller hinder. En annan anledning att man missar cykelbanan är att man helt enkelt inte får information att den finns eftersom hänvisning saknas.

Gränsdragningen när det är straffbart att underlåta att använda cykelbanan är inte självklar. Det kan prövas i det enskilda fallet i domstol. Innan ärendet kommer dit ska det göras någon form av utredning hos polisen. Bedömer förundersökningsledaren att det inte håller för åtal läggs fallet ner. Om polisen rapporterar vidare till åklagarmyndigheten ska ansvarig åklagare i sin tur bedöma om det håller för åtal eller läggas ner. Oftast går man på polisens linje. Har man en rimlig invändning blir det i regel inga böter.

Trafiklagstiftningen och trafikplaneringen har inte alls hängt med i utvecklingen. Det är inte bra att snabba cyklister blandas med fotgängare eller långsamma cyklister på smala cykelbanor eller gång- och cykelbanor. Man har resonerat som så att både cyklister och fotgängare är oskyddade trafikanter och att det därför är viktigt att de så långt som möjligt ska separeras från motordrivna fordon. Detta resonemang stöds av statistik som tydligt visar att det är ovanligt med dödsfall och svåra personskador vid kollision mellan cykel och cykel eller mellan cykel och gående.

Tre- eller fyrhjuliga cyklar eller cykel som drar cykelkärra får föras på körbana om cykelbanan är för smal.

Blir du som cyklist anklagad för brott på tvivelaktiga grunder kan du rådfråga mig genom min websida. Godkänn inte böter direkt. Be att få återkomma efter att ha rådgjort med någon kunnig.

Ny

Ny medlem
Varför blir vi lagbrytare?
För att få cykla krävs ingen utbildning och inget godkänt prov.
Reglerna som styr cyklingen är ju så krångliga att man skulle ha med sig en jurist från Trafikverket att fråga till råds i varje situation.

Anledningen att man bryter mot reglerna blir då:
1) Man vet inte ens att de finns
2) Man kan dem inte tillräckligt väl
3) Man kan inte identifiera sig med reglerna och skapar sina egna.

John Blaze

Aktiv medlem
Ytterligare frågor:

Vad är det för skillnad på cykelled och cykelbana?

Att jag frågar beror på att cykelbanetvånget inte gäller för cykelleder, det är iaf min tolkning.

Om vi tänker oss en bilväg bredvid en cykelled. Båda definieras som väg enligt förordningen om vägtrafikdefinitioner. Vi har alltså två vägar som ligger bredvid varandra.

Eftersom cykelleden och bilvägen definitionsmässigt är två olika vägar borde det vara fritt att välja antingen bilvägs-vägen eller cykelleds-vägen. Cykelbanetvånget gäller rimligen enbart för den väg man cyklar på, bilvägen saknar cykelbana eftersom intilliggande cykelled definieras som väg.

John Blaze

Aktiv medlem
Det enda rimliga (enligt mig iaf. :)) är att man håller utkik efter eventuell cykelbana på den väg man cyklar på. Om nu "leden" bredvid bilvägen definieras som väg, ja då är det en väg och inte en cykelbana. Cyklisten kan välja fritt vilken väg den vill cykla på.

eketjall

Ny medlem
John Blaze sa:
Det enda rimliga (enligt mig iaf. :)) är att man håller utkik efter eventuell cykelbana på den väg man cyklar på. Om nu "leden" bredvid bilvägen definieras som väg, ja då är det en väg och inte en cykelbana. Cyklisten kan välja fritt vilken väg den vill cykla på.
Cykelbana är definierat som väg.
"Cykelbana: En väg eller del av en väg som är avsedd för cykeltrafik och trafik med moped klass II"

Lufsen

Ny medlem
Vad gäller för cykelparkering framför egen villa på villagata.

Vi, våra barn och deras kompisar och besökande brukar ha våra cyklar parkerade på gatan framför huset under dagarna
stående längs staketet.

Utsocknes bilförare och pendlare försöker använda gatan som arbetsplats- och pendlarparkering och
kräver att vi flyttar bort våra cyklar för "här skall vi stå" som det uttryckes.

Vad gäller i ett sådant läge?

Olby

Medlem
Utsocknes bilförare har samma rätt till FORDONSparkeringen som era cyklar. Sedan brukar det finnas lokala ordningsföreskrifter som reglerar hur länge fordon får stå parkerade.

NAnders

Aktiv medlem
Lufsen sa:
Vad gäller för cykelparkering framför egen villa på villagata.

Vi, våra barn och deras kompisar och besökande brukar ha våra cyklar parkerade på gatan framför huset under dagarna
stående längs staketet.

Utsocknes bilförare och pendlare försöker använda gatan som arbetsplats- och pendlarparkering och
kräver att vi flyttar bort våra cyklar för "här skall vi stå" som det uttryckes.

Vad gäller i ett sådant läge?

Sammanfattning: Du får parkera din cykel där, men det kan vara fullt tillåtet att samtidigt parkera en bil utanför din cykel.

Ingen har någon ensamrätt till gatuparkering, varken villaägaren som uppfattar gatustumpen utanför tomten som "hans" eftersom den är utanför hans hus eller arbetspendlaren som uppfattar gatustumpen som "hans" eftersom han alltid brukar parkera där. Först till kvarn får först mala. Samma regler för parkering gäller för cyklar såväl som bilar (Trafikförordningen 3 kap. 47-55 §§). Observera att om ni har parkerat cyklarna enligt konstens alla regler så är det fortfarande tillåtet att "parkera in" er med en bil enligt 3 kap. 55 § andra stycket, så länge som bilföraren uppfyller 3 kap. 49 § första stycket 1 ("Ett fordon får inte parkeras så att [...] det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen").

Mellan raderna i ditt inlägg läser jag att det nog inte finns någon gångbana mellan körbanan och ert staket. Hade det funnits det så hade det kunnat diskuteras om ni hade varit tvungna att parkera cyklarna på gångbanan (3 kap. 48 § andra stycket) istället för på körbanan enligt 3 kap. 52 § andra stycket ("Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det."), dock med hänsyn till att cykelparkering på gångbanan kan vara ett hinder för gående i allmänhet och funktionsnedsatta gående i synnerhet (barnvagn, rullstol, rullator, nedsatt syn) och därmed inte är tillåtet enligt 3 kap. 47 § första stycket 1 ("Ett fordon får inte stannas eller parkeras [...] på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller att trafiken onödigtvis hindras eller störs").

Ollvar

Ny medlem
Så många regler... När jag åkte downhill (longboard) långt över hastighetsgränsen och blev stoppad av farbror blå på väg upp för backen igen så sa dom bara "ta det försiktigt", skulle jag kört cykel i samma hastighet så skulle jag åkt på böter antar jag ?
(Skateboard=gångtrafikant)

Lufsen

Ny medlem
Hej,

Din gissning att gatan saknar trottoarer är helt korrekt. Borde jag ha nämnt.

Gatan är en typisk något smal villagata som anställda på närbelägna arbetsplatser samt pendlare upptäckt
och nu allt mer "invaderar" då den närbelägna parkeringsplatsen som de tidigare använt blivit avgiftsbelagd.

Cyklar, mopeder etc ställs parallellt med staketet för att inte utgöra hinder men parkering utanför dem skulle
omöjliggöra åtkomst till dem. De blir inlåsta.

För mig är det en orimlighet att det skulle vara tillåtet att "parkera in" annat fordon även om det är en cykel
så att den inte kan kommas åt.

Men bilägarna kräver att platsen skall frigöras för dem även om de kommit dit sist. Dörrklockan går väl snart sönder.

Jag har hela tiden hävdat vad jag tolkar att du säger, den som kommer först får platsen.

Är jag på rätt kurs?

Eld

Aktiv medlem
Lufsen sa:
Hej,

Din gissning att gatan saknar trottoarer är helt korrekt. Borde jag ha nämnt.

Gatan är en typisk något smal villagata som anställda på närbelägna arbetsplatser samt pendlare upptäckt
och nu allt mer "invaderar" då den närbelägna parkeringsplatsen som de tidigare använt blivit avgiftsbelagd.

Cyklar, mopeder etc ställs parallellt med staketet för att inte utgöra hinder men parkering utanför dem skulle

För mig är det en orimlighet att det skulle vara tillåtet att "parkera in" annat fordon även om det är en cykel

Men bilägarna kräver att platsen skall frigöras för dem även om de kommit dit sist. Dörrklockan går väl snart sönder.

Jag har hela tiden hävdat vad jag tolkar att du säger, den som kommer först får platsen.

Är jag på rätt kurs?
Enkla lösningen? Ställ din egen bil på gatan och cyklarna på bilens plats inne på tomten.

NAnders

Aktiv medlem
Lufsen sa:

Mmm, fast jag skrev ju att det bara är tillåtet att parkera in cykeln om den också kan kommas åt.

agnetaquiltar

Ny medlem
En sak jag inte förstår är om en cykel får framföras på en gågata, om den enda skylten som finns är den röda med gul cirkel (Förbud mot trafik med fordon). Det finns ju en förbudsskylt mot cyklar (Förbud mot trafik med cykel och moped klass II). En gågatan utan den sistnämnda skylten borde alltså vara tillåten för cyklister. Jag tänker nu främst på Voi som här i Uppsala endast kan köras 15 km/h under kvällar och helger.
Vad gäller egentligen?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer