[Artikel] Det (o)säkra avståndet

AJ

Ny medlem
ThomasEgrelius3.jpg

Runt om i världen börjar fler och fler länder att införa minimiavstånd för motorfordon som kör om cyklister på vägbanan. Tanken bakom lagförändringarna är helt enkelt att skapa en tryggare tillvaro på vägarna för cyklister och att undvika olyckor. Idén är inte mer komplicerad än så, ändå kan vi inte se någon ansats till liknande lagförslag i Sverige. Hur kommer det sig?

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24887

Senast ändrad:

LaCe

Ny medlem
En sak som jag upplever ger mig som cyklist större utrymme och mer respekt vid omkörningar är att oavsett tid på dygnet ALLTID ha en röd baklampa på sadelstolpen tänd. Jag lyckas inte alltid med det själv och känner direkt av skillnaden. TESTA!

Min teori är att jag är lättare att upptäcka och det kan framförallt ske på längre avstånd, vilket ger bilisten möjlighet att planera en omkörning på ett annat sätt än annars.

Jag kör själv bil ca 1500-2000 mil om året och cyklar på landsvägar ca 2-300 mil. Jag upplever som bilist svårigheter att se cyklister tillräckligt tidigt. Det vikt tillägget om 20 gram tar jag gärna om det innebär att jag påverkar chansen att ta mig hem på ett säkert sätt.

CM650

Medlem
När jag cyklar på vägen så försöker jag alltid hålla mig en bit från vägrenen så att jag har lite säkerhetsmarginal att svänga in till när jag blir omkörd. För mig upplevs det som att bilisterna saktar ner mer och håller ut längre ju längre in i vägbanan jag cyklar. Jag brukar cykla ganska nära höger hjulspår, vilket jag då tolkar som så långt till höger som möjligt för min mig.

Jag funderade på om det kan vara så att bilister skulle lämna mer avstånd om man hade brett bakljus? Alltså minst 2 stycken baklyktor som satt bredvid varandra. Någon som har erfarenhet av det? Känns ju som att allt går att göra med LED nuförtiden, så varför inte?

Ny

Ny medlem
Jag tycker att vi ska ha en lag på 1,5 m säkerhetsavstånd, men frågan är om den kommer att hjälpa; polisen verkar ju inte alls bry sig om beteende i trafiken och där jag bor verkar de i stort tycka att cyklister får skylla sig själva om de blir påkörda och billisten hävdar att cyklisten plötsligt dök upp. Tror f.. det när ett stort antal billister tittar bort eller på mobilen när de glider fram mot en korsning/rondell.
Jag tror också att vi skulle tjäna mycket på att få ordning i trafiken på cykel och GC banor. Få bryr sig om att se sig för, ge tecken eller att enligt trafikförordningen underlätta för mötande och upphinnande trafik att passera, går och cyklar på fel sida, hundar på kors och tvärs i rullkoppel.
Själv blev jag nyligen påkörd av en cyklist då jag på cykel mötte en grupp ungdomar som tog upp HELA bredden på GC banan. Den som cyklade på mig var så upptagen med att prata med sin kompis att hen inte hade någon uppmärksamhet alls framåt och cyklade på fel sida av GC banan.

staine

Aktiv medlem
AJ:s foto högst upp har väl iof inte så mycket med avstånd att göra, en buss i stan som korsar en gc bana.
Men utanför stan så.
Frankrike och Spanien har ju 1,5 meter, skyltat lite överallt.
Men Sverige är ju inget cykelland. Cykeln är ett lek- och hobbyföremål. Fråga Steffo Törnqvist eller vad han heter.

eggepegge

Aktiv medlem
Bilden högst upp i tråden är min och har kanske inte så mycket med en 1,5m-regel att göra som du skriver. Däremot tycker jag det visar på det tokiga i att bygga infra där stora bussar måste korsa cykelfält för att ta sig in till och ut från hållplatsen.

/Thomas

Rattnalle

Aktiv medlem
eggepegge sa:
Bilden högst upp i tråden är min och har kanske inte så mycket med en 1,5m-regel att göra som du skriver. Däremot tycker jag det visar på det tokiga i att bygga infra där stora bussar måste korsa cykelfält för att ta sig in till och ut från hållplatsen.

/Thomas
Ja det är generalfel på alla plan. Jobbigt för alla parter.

Aliide

Ny medlem
På körbanor, aldrig innanför högra hjulspåret (så blir man inte omkörd där det inte finns plats för att hålla det i lagen föreskrivna "betryggande avstånd i sidled").

På landsväg gäller väl bekvämaste delen av vägrenen ;-) (vanligt att det inte alltid är superduperfint underlag där, skadad asfalt mer regel än undantag).

GoranS

Aktiv medlem
Av de länder jag cyklat lite mer i är Spanien det klart bästa vad det gäller hållande av avstånd vid omkörningar. Där är det nästan så att man emellanåt blir lite generad över hur försiktiga vissa bilister är med omkörningar.

I Italien kör de oftare om med betydligt mindre marginaler. Det är dock sällan aggressiva eller demonstrativt täta omkörningar på det sätt som inte är helt ovanligt i Sverige. Det är mer av karaktären att de håller sitt spår och litar på att du håller ditt. Vad det gäller hänga-på-tutan och ilsket skrikande om än det ena och än det andra i samband med omkörningar så är Sverige klart värst.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer