[Artikel] Drönarbaserad cykelbelysning testas i Skara

Redaktionen

Medlem
skaraskyddsangel.jpeg

Forskningsprojektet "Skara skyddsängel" ska utveckla och testa drönarbaserade lösningar för cykelbelysning i Skara kommun.

Läs hela artikeln:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Känns en aning långsökt men kreativt. Kanske är nästa grej för nattcykling i skogen, vore ju grymt ballt. Jobbigt när batteriet tar slut bara och man måste leta efter sin drönare mitt i kolsvarta natten.

Fascinerande hur många saker som drönare framställs lösa! AI och drönare, sen är allt perfekt!

MagerValp

Aktiv medlem
Kul forskning, ska bli intressant att läsa resultatet. Och forskning är ju forskning, inte produktutveckling.

InlineOla

Aktiv medlem
Känns väldigt icke-optimalt jämfört med att ha lampan på cykeln om man ser till elanvändning men en rolig idé.

Makten

Aktiv medlem
"Trots att det finns många bra cykelvägar kan ljuset vara ett problem."

Vilket beror på att det inte finns några ordentliga, rimligt prissatta lampor att köpa i form av en färdig produkt med hel- och halvljus som lyser tillräckligt mycket. Varför inte utveckla en sån istället för fantasier som ändå aldrig kommer funka i praktiken och/eller bli superdyrt med minimal samhällsnytta?

jonte987

Aktiv medlem
Jag kopplar det till gatubelysning inte cykellampor men jag kanske missförstår.
Som cykellampa duger väl vanlig cykellampa? Vad är det man ska se och hur fort ska det cyklas? Minns inte att det var några problem att cykla på natten när det begav sig.

SocialGimp

Aktiv medlem
Är det inte lag på att man ändå måste ha cykellyse när man cyklar på natten? Är ju definitivt framställt som ett förmodat kostnadseffektivt alternativ till väg-belysning i glesbygd och inte som ett alternativ till att ha cykel-lysen.

Jag bara undrar över de tekniska svårigheterna. Att ta med sig tillräckligt med batteri upp för att driva både drönare och en ordentlig lampa i ngn timme lär ju bli tungt?

Hur som helst tycker jag att det ska bli spännande att se hur projektet faller ut.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Känns mer som något som borde finansieras med youtubeklick som ett kul projekt än något som skattemedel ska gå till. Det finns gott om kanaler som bygger mer avancerade saker än så!

WAKIdesigns

Aktiv medlem
En dum förskning till. slöseri med tid och pengar.
1. Du kan montera en lampa på en pinne som du sätter på ryggen att få samma effekt och det blir mindre töntigt än jäkla drönare
2. Drönare kommer aldrig vara pålitlig - dör den, ser du nada.
3. Drönare är dyr.
4. Mer skräp från sälsynta råvaror behöver vi väl inte? Cykling är typ miljövänligt… ELLER HUUUUR?
5. Töntigt
6. Get a life…
7. ah just det vanliga cykellampor finns och funkar fantastiskt bra för cyklisten och de som möter hen om hennen vet vad hen håller på med.
8. Get a hen… altså en politiskt korrekt, jämställd kyckling som springer framför dig med lampan på nebben

jonte987

Aktiv medlem
Jag bara undrar över de tekniska svårigheterna. Att ta med sig tillräckligt med batteri upp för att driva både drönare och en ordentlig lampa i ngn timme lär ju bli tungt?

Jag gissar att det går en sladd från dynamo. På så sätt är även borttappad drönare ett icke-problem.

Trådat är da shit.

Oskar

Aktiv medlem
Kan vara den dummaste idéen detta halvåret.
Bättre, billigare och säkrare att ge kommuninvånarna ett cykellyse var
Lite som att sanda en massa GC-vägar och trottoarer om vintrarna. Det hade varit billigare, effektivare och miljövänligare att istället dela ut broddar till medborgarna.

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Lite som att sanda en massa GC-vägar och trottoarer om vintrarna. Det hade varit billigare, effektivare och miljövänligare att istället dela ut broddar till medborgarna.

Håller med fullständigt. Tyvärr stor andel av samhället har annat “viktigt” att göra än att använda hjärnan till att tänka om hur ska de ta sig från ounkt A till B vid varierande väder. Massor med olyckor på trappan nära min bostad. Japp… ta inte trappa när du ser att den är isig fy i helvete! Ta gatan runt, det ska ta dig 2min till! Och du kommer att behöva göra det 10ggr om året. Men nehe… jag brukar ta trappan! De ska fan installera värmeslinga i den för 1mln kr

I måndags har en tjej vurpad på cykeln ordentligt framför mig. Halkade på is i svängen. Ja hade ju dubbdäck - kanske men du ändå lämnade hjärnan på en katt-sajt. Svänger du 90gr på 4-6m radie mellan du kör 20km/h på wn El-tantcykel kommer du att halka även om det är bara blött.

jonte987

Aktiv medlem
Nej, men man kanske ska sluta sanda och skicka ut en modifierad gräsklipparrobot framför varje cyklist.

Makten

Aktiv medlem
Jag kopplar det till gatubelysning inte cykellampor men jag kanske missförstår.
Som cykellampa duger väl vanlig cykellampa? Vad är det man ska se och hur fort ska det cyklas? Minns inte att det var några problem att cykla på natten när det begav sig.
Vad är en "vanlig cykellampa"? De jag är bekant med duger inte om det inte också finns gatubelysning. Eller så duger de men tokbländar all mötande trafik.

jonte987

Aktiv medlem
Vad är en "vanlig cykellampa"? De jag är bekant med duger inte om det inte också finns gatubelysning. Eller så duger de men tokbländar all mötande trafik.

Är det lampan eller gatubelysning om saknas eller är det båda?
Det låter som det inte bara är jag som förstår det som att det är gatulampor som ska ersättas.

jonte987

Aktiv medlem
och ja, det gick bra att cykla standardcykel & dynamo på mörka skogsvägar när jag var barn. Möjligen såg jag bättre då, i vilket fall minns jag inte att jag upplevde det som ett problem. Det var nog mer fact of life på den tiden.

Makten

Aktiv medlem
Är det lampan eller gatubelysning om saknas eller är det båda?
Det låter som det inte bara är jag som förstår det som att det är gatulampor som ska ersättas.
Jag menar att med tillräckligt bra cykelbelysning så är behovet av gatubelysning utanför tätort minimalt. Det fungerar uppenbarligen för andra fordon, så varför inte cykeln?

och ja, det gick bra att cykla standardcykel & dynamo på mörka skogsvägar när jag var barn. Möjligen såg jag bättre då, i vilket fall minns jag inte att jag upplevde det som ett problem. Det var nog mer fact of life på den tiden.
Det gick bra att köra bil utan bälte en gång i tiden också. Kraven förändras i takt med förbättrad teknik och ökat riskmedvetande.

jonte987

Aktiv medlem
Jag gissar att det går till så här:

1) Jag vill inte cykla för det är för jobbigt.
2) Du får en elcykel
3) Jag vill inte cykla för det är mörkt
4) Vi fixar ljus
5) Jag vill inte cykla för det är kallt
6) ok, vi sänker bensinpriset 50 öre

Klassiskt scope creep. Det finns alltid en show stopper. I min branch byter man PM till en så kallad shit kicker. I andra brancher leker man man drönare.

MrSthlm

Aktiv medlem
I måndags har en tjej vurpad på cykeln ordentligt framför mig. Halkade på is i svängen. Ja hade ju dubbdäck - kanske men du ändå lämnade hjärnan på en katt-sajt. Svänger du 90gr på 4-6m radie mellan du kör 20km/h på wn El-tantcykel kommer du att halka även om det är bara blött.

Jag är ändå extremt förvånad över att det inte sker ännu mera olyckor än vad det gör nu när det fullkomligen dräller av till synes oerfaret folk på elcyklar och elsparkar på ibland hala vägar, men vi får väl se, vintern är inte slut än, har enbart varit ett fåtal "elaka" dagar ännu här i Stockholm.

Makten

Aktiv medlem
Jag gissar att det går till så här:

1) Jag vill inte cykla för det är för jobbigt.
2) Du får en elcykel
3) Jag vill inte cykla för det är mörkt
4) Vi fixar ljus
5) Jag vill inte cykla för det är kallt
6) ok, vi sänker bensinpriset 50 öre

Klassiskt scope creep. Det finns alltid en show stopper. I min branch byter man PM till en så kallad shit kicker. I andra brancher leker man man drönare.
Vem pratar du med?

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Två meningar att minnas:
- forskning/experiment för att lära
- alternativ till fast vägbelysning

Kul att någon provar något!

Heh, så mentalitet är kanske ngt att ha om man begriper inte ämnet men misstänker att det kan leda till ngt bra. Men man kan inte glömma att Vissa ideér är så dumma att bara en intellektualist skulle tro att det är värda ngnting. Det här är uppenbart skit dumt, precis som Amazon leveranser med drönare.

Ju man kan kanske förska på om ananas är bra för tarmen om man sätter den in genom röven. Vem vet, det kan leda till ngt intressant!

Det som är irriterande är att staten lägger pengar på värdelösa ideér t.ex det finns en doktorand som har förskad på relation mellan puls och potential att bli till en kriminell. Hon var så stolt, fy fan, att hon bevisade att de flesta som sitter i finkan har låg vilopuls. Fan ville hon förska på rn annan orelevant faktorn t.ex: etnicitet och kriminalitet skulle hon brinnas som en rasiatiskt hexa. Men vilopuls och knarkhandel - fantastiskt! De flesta TDF åkare har ju låg vilopuls och knarkar som satan.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag menar att med tillräckligt bra cykelbelysning så är behovet av gatubelysning utanför tätort minimalt. Det fungerar uppenbarligen för andra fordon, så varför inte cykeln?

Det gick bra att köra bil utan bälte en gång i tiden också. Kraven förändras i takt med förbättrad teknik och ökat riskmedvetande.
Men det fungerar utmärkt att cykla på mörka vägar med vettig cykelbelysning. Inga problem alls.

Hep

Aktiv medlem
Klart det är knas och inget som blir verklighet på det sätt som det beskrivs här. Fast betyder det att hela projektet och kostnaderna är helt bortkastade? Inte lika enkelt att svara på. Det finns massor med forskning som redan på planeringsstadiet sett ut som oanvändbart skit och det finns massor med forskning som visat sig vara oanvändbart skit, men de två sorterna är inte riktigt helt överlappande. Så är det inte alltför dyrt kanske det inte är en så dum idé att låta dem hålla på.

Jag tycker också att det är skittöntigt med drönarleveranser av amazonprylar och rätt fånigt att behöva kryssa mellan små robotar från Foodora på trotoarerna. Fast om inte Amazon och andra lagt pengar på att testa drönarleveranser, så hade vi inte kunnat nyttja tekniken för att akutleverera veterinärmediciner till öar i havsbandet och liknande saker vi på jobbet faktiskt gjort de senaste åren, men som vi inte hade haft råd med om vi hade behövt utveckla det själva från noll.

Sedan finns det absolut fördelar med att få ljuset uppifrån istället för att ha ljuskällan nära ögonen. Det vet alla som försökt fota med blixt under vattnet eller kört bil i snöoväder. Men det kanske skulle räcka med en teleskoppinne med lampa på istället. I alla fall både billigare och töntigare.

Pfaff

Aktiv medlem
1:e april redan i november?

Nog finns det bra generatordriven belysning. Vad som saknas är bra cykelvägar.

kais01

Aktiv medlem
i dagens fritt omkringflytande på nätet av gamla aprilskämt kan de dyka upp närmast året runt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Kan man få den lågt flygande framför framhjulet tar jag en. Vill ha ljuset lågt så man ser skuggor från saker man ska köra över.

nisseson

Aktiv medlem
Igen, det är inte för att ersätta lysen på en cykel. Det är för att se vad som händer om man skulle ersätta/kompletera gatubelysning. Tänk som en rullande tändning/släckning av existerande gatubelysning. Bara igång när det är en cyklist som passerar.

Makten

Aktiv medlem
Men det fungerar utmärkt att cykla på mörka vägar med vettig cykelbelysning. Inga problem alls.
Det var just det som var min poäng. Problemet är att vettig cykelbelysning som faktiskt funkar på trafikerade vägar inte är lätt att hitta. Det kanske är där man borde lägga krutet istället, alltså.

Ustzeust

Aktiv medlem
Klart det är knas och inget som blir verklighet på det sätt som det beskrivs här. Fast betyder det att hela projektet och kostnaderna är helt bortkastade? Inte lika enkelt att svara på. Det finns massor med forskning som redan på planeringsstadiet sett ut som oanvändbart skit och det finns massor med forskning som visat sig vara oanvändbart skit, men de två sorterna är inte riktigt helt överlappande. Så är det inte alltför dyrt kanske det inte är en så dum idé att låta dem hålla på.

Jag tycker också att det är skittöntigt med drönarleveranser av amazonprylar och rätt fånigt att behöva kryssa mellan små robotar från Foodora på trotoarerna. Fast om inte Amazon och andra lagt pengar på att testa drönarleveranser, så hade vi inte kunnat nyttja tekniken för att akutleverera veterinärmediciner till öar i havsbandet och liknande saker vi på jobbet faktiskt gjort de senaste åren, men som vi inte hade haft råd med om vi hade behövt utveckla det själva från noll.

Sedan finns det absolut fördelar med att få ljuset uppifrån istället för att ha ljuskällan nära ögonen. Det vet alla som försökt fota med blixt under vattnet eller kört bil i snöoväder. Men det kanske skulle räcka med en teleskoppinne med lampa på istället. I alla fall både billigare och töntigare.
I detta fallet handlar det nog mer om att tejpa fast en ficklampa på en dji spark och sen klappa varandra på ryggen.
Att jämföra Amazon's utvecklingsavdelning med tillhörande budget och Skara kommun känns lite optimistiskt :D

plumse

Aktiv medlem
Igen, det är inte för att ersätta lysen på en cykel. Det är för att se vad som händer om man skulle ersätta/kompletera gatubelysning. Tänk som en rullande tändning/släckning av existerande gatubelysning. Bara igång när det är en cyklist som passerar.
Tror vi alla fattat det, och samtidigt pekat på redan existerande lösningar.
En mer vältrafikerad cykelbana skulle generera en hel del buller från ett dussin+ drönare.
Och hur ofta behöver de laddas? Kommer ladd-stationen vara i närheten för ökad effektiv flygtid? Kommer den ladd-stationen i så fall behöva ström någonstans ifrån? Och om ström är framdraget till ladd-stationen, varför då inte sätta upp den där jädra lyktstolpen i stället?
Jag tycker drönar-projektet är lika märkligt som skapelserna från design-studenter när de försöker rita cyklar.

Hep

Aktiv medlem
I detta fallet handlar det nog mer om att tejpa fast en ficklampa på en dji spark och sen klappa varandra på ryggen.
Att jämföra Amazon's utvecklingsavdelning med tillhörande budget och Skara kommun känns lite optimistiskt :D
Just i det här fallet har du nog tyvärr helt rätt. Det var lite bredare jag menade att även uppenbara knasprojekt kan leda till riktiga saker, även om man kanske ska akta sig för att räkna på verkningsgraden.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det var just det som var min poäng. Problemet är att vettig cykelbelysning som faktiskt funkar på trafikerade vägar inte är lätt att hitta. Det kanske är där man borde lägga krutet istället, alltså.
Nä, iofs - det finns mycket skräp och även mycket bra för skogscykling, MEN ibland stvzo godkända prylar finns det riktigt bra lampor för väg som lyser bra och inte bländar övrig trafik.

n3wton

Aktiv medlem
Jag har cykelbelysning både med batteri och dynamo som fungerar utmärkt. Båda zssszzsvto-godkända och tillräckligt bra för att cykla i både upplyst stad och på helt nedsläkt kuperad/kurvig grusväg, ofta i "så fort jag kan"-fart. Jag har svårt att hinna med cykling i den omfattning jag önskar och många pass läggs efter 20-21 när barnen somnat. Såhär års är det helt mörkt när jag cyklar hemifrån på upplysta gator, in i stort och ganska omfattande grusvägsnätverk i friluftsområde utan belysning. 100% beprövat, 100% funktionellt.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag har cykelbelysning både med batteri och dynamo som fungerar utmärkt. Båda zssszzsvto-godkända och tillräckligt bra för att cykla i både upplyst stad och på helt nedsläkt kuperad/kurvig grusväg, ofta i "så fort jag kan"-fart. Jag har svårt att hinna med cykling i den omfattning jag önskar och många pass läggs efter 20-21 när barnen somnat. Såhär års är det helt mörkt när jag cyklar hemifrån på upplysta gator, in i stort och ganska omfattande grusvägsnätverk i friluftsområde utan belysning. 100% beprövat, 100% funktionellt.
Sååå himla trist när någon måste komma med rationella och fungerande lösningar när vi har en avant garde-kommun med högtflygande planer! 😅

Men jag tror inte alla har cykellysen för tusentals kronor och detta är väl som sagt tänkt som ett alternativ till gatubelysning o inte cykellysen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer