[Artikel] Dubbeltest av barnsitsar för stigcykling: Macride och Feva star seat

toppbild-2000x1354.jpg

Kan man cykla stig med sina barn på cykeln? Ja, så klart! Vi har tittat närmare på två barnstolar för mountainbike: Macride och Feva star seat.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=35646

Senast ändrad:

roding

Medlem
Sponsrade macride på kickstarter och har haft min i snart 5 år. Den har gått igenom två barn och snart är det dags för det tredje. Sätet ser nästan som nytt ut och alla barnen har älskat det. Har aldrig känt att dom sitter dåligt utan så fort man spänt fast fötterna på dom så sitter dom grymt bra.
Just nu så cyklar sjuåringen framför med sin egen cykel och fyraåringen sitter framför mig och så kör vi lite fikaturer lite då och då ut i skogen. Värt varenda krona!

Alfakrull

Medlem
På snöskoter (och troligen också moped och mc) är det olagligt att transportera barn (eller vem som helst) mellan förare och styre, på grund av riskerna det skulle innebära vid ett plötsligt stopp. Jag har svårt att se att det skulle vara en bättre idé på MTB eller annan cykel.

Odd

Ny medlem
Är väldigt nöjd med vår Feva Star seat. Sonen har älskat att hänga med på cykeln. Nu är han lite över 5 år och börjar bli lite stor för den så detta blir nog sista sommaren. Har kört magic moose i Trysil med sonen på utan problem :-)

Jensen

Aktiv medlem
jag förstår ju tjusningen, men själv skulle jag ju tveka på skog och mark med min son framför mig sådär. vill inte tänka på vem som kommer under mig vid ett tvärstopp

Alfakrull sa:
På snöskoter (och troligen också moped och mc) är det olagligt att transportera barn (eller vem som helst) mellan förare och styre, på grund av riskerna det skulle innebära vid ett plötsligt stopp. Jag har svårt att se att det skulle vara en bättre idé på MTB eller annan cykel.

Jag kollade faktiskt upp det där med lagligheten och jag hittade inget som skulle hindra användandet av den typen av placering av barnsitsen.

Huruvida det är farligt eller inte beror helt på föraren. Man kan vara ovarsam och köra över vad barnet klarar av, då blir det så klart farligt. Men Annars skulle jag inte säga att det är speciellt riskfyllt, cyklar man med förstånd och är försiktig är det inga problem. Men det beror ju även på hur barnet uppför sig. Om det inte förstår att det måste hålla i sig i styret så länge det sitter i sitsen så kan det bli farligt.

Men ansvaret ligger så klart på den vuxne att avgöra om det går att cykla säkert eller inte.

Jensen sa:
jag förstår ju tjusningen, men själv skulle jag ju tveka på skog och mark med min son framför mig sådär. vill inte tänka på vem som kommer under mig vid ett tvärstopp

Det handlar så klart om att aldrig cykla över vare sig sin eller barnets förmåga. Jag ska ärligt säga att jag var lite tveksam när jag satte upp dottern i sitsen första gången också, men efter att ha cyklat runt kvarterat ett par gånger och rullar lite i trädgården så insåg jag att hon satt väldigt mycket bättre än jag trodde. Men visst, har man oflyt eller är slarvig kan olyckan vara framme.

Båda tillverkarna är väldigt noga med att på sina respektive hemsidor skriva ut att det är förälderns ansvar att se till att det är säkert.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bengts barn sitter nog säkrare framför honom än jag satt bakom min mor på väg till dagis tbh.
Jag satt alltid framför min far när vi åkte med på hans enduroträningar (MC), sen när vi skulle hem fick jag hoppa bak.

Och inte hamnar väl barnet under en om man gör en otb? Lär väl snarare kunna bocka sig runt och skydda, beror kanske på hur mycket man tränat på att vurpa.

UrTomas

Aktiv medlem
Till er som är skeptiska att ha barn framför:
För normala människor är de egna barnen värda mer än ens eget välbefinnande och liv.
Därför kör man inte 100km/h (eller 70 som är lagligt) på snöskoter med barn framför (eller bakom) sig. Jag har alltid de minsta barnen framför mig på skotern, då kan jag förhindra dem från att trilla av eftersom de sitter mellan mina armar och dessutom har jag hela tiden koll på dem. Sen kör man sakta och lugnt samtidigt som man är mer på sin vakt än om man kör själv.
Samma sak med MacRide'n. Jag kör inte de svåraste lederna och inte hur snabbt som helst när nåt av barnen sitter på. Dessutom har jag svårt att se att man skulle landa på barnet om man trillar, man landar väl inte så ofta uppe på cykeln vid en vurpa? Instinkten skulle nog mer säga att skydda barnet än mig själv.

Hur som helst, jag är sjukt nöjd med min MacRide! Vi har varit på flera fjällturer och cyklat cykelvasan med den. Barnen älskar den och det finns inget bättre än att cykla med barnen. Finns att hyra om man vill testa...

Den andra stolen kan jag inte uttala mig om, förutom att den inte var vacker. ;)

Raggamuffin sa:
Bengts barn sitter nog säkrare framför honom än jag satt bakom min mor på väg till dagis tbh.
Jag satt alltid framför min far när vi åkte med på hans enduroträningar (MC), sen när vi skulle hem fick jag hoppa bak.

Och inte hamnar väl barnet under en om man gör en otb? Lär väl snarare kunna bocka sig runt och skydda, beror kanske på hur mycket man tränat på att vurpa.

Ja, en grej jag borde ha tagit upp i texten. Det här är kanske inte några produkter för nybörjare. Man ska ha lite vana av att köra i skogen innan man ger sig på att släpa med barnen på det här sättet.

Senast ändrad:
Vi har haft våra MacRide i två år, barnen är nu fyra. Funkar helt utmärkt! Använder dom i bike parks, på turer och vardags. Enkelt att byta mellan olika cyklar. Barnen sitter väldigt säkert. Har kört en del mindre hopp, funkar super bra. Har fått lite kommentarer av vandrare i Hafjell och Morzine, men tappar ingen sömn av det.

Mårten

Aktiv medlem
Grymt!

Går just i tankarna om vilken modell vi ska skaffa till nästa vår alt. redan i höst.

Jensen

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Jensen sa:

Det handlar så klart om att aldrig cykla över vare sig sin eller barnets förmåga. Jag ska ärligt säga att jag var lite tveksam när jag satte upp dottern i sitsen första gången också, men efter att ha cyklat runt kvarterat ett par gånger och rullar lite i trädgården så insåg jag att hon satt väldigt mycket bättre än jag trodde. Men visst, har man oflyt eller är slarvig kan olyckan vara framme.

Båda tillverkarna är väldigt noga med att på sina hemsidan skriva ut att det är förälderns ansvar att se till att det är säkert.

Förstår att man kör lugnare och lägger det på den nivån. Men mig räcker det med att risken finns för att jag ska avstå. Jag skulle kanske inte dundra i skogen med honom där bak heller, även om han där oftast sitter mer skyddad. Dom gånger jag vurpat i skogen har det ju oftare varit med en rörelse framåt än att slå runt bakåt. Att de sitter stadigt tvivlar jag inte på. Det är inte att barnet ska trilla av i sidled jag skulle oroa mig för. Det är att vi skulle vurpa och min son kommer i kläm mellan styre, mark, träd eller whatever och sin far som dessutom kommer med rörelseenergi.

Jag är kanske överdrivet nojjig, men samtidigt är det ju upp till var och en.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
att ha barnen på sits framför sig är enligt mig överlägset. bättre kontakt med barnet, tryggare, roligare.

holländarna har förstått detta sedan lång tid tillbaka, har en sits därifrån som enkelt häktas på styret. för vanliga cyklar med styrstam är römer sulky ett smidigt alternativ. eget 'styre' till barnet, inbyggd fjädring i sitsen, bajonettfäste så man lätt lämnar kvar sitsen på förskolan.

Jensen sa:
Luthman Photography sa:
Jensen sa:

Båda tillverkarna är väldigt noga med att på sina hemsidan skriva ut att det är förälderns ansvar att se till att det är säkert.

Förstår att man kör lugnare och lägger det på den nivån. Men mig räcker det med att risken finns för att jag ska avstå. Jag skulle kanske inte dundra i skogen med honom där bak heller, även om han där oftast sitter mer skyddad. Dom gånger jag vurpat i skogen har det ju oftare varit med en rörelse framåt än att slå runt bakåt. Att de sitter stadigt tvivlar jag inte på. Det är inte att barnet ska trilla av i sidled jag skulle oroa mig för. Det är att vi skulle vurpa och min son kommer i kläm mellan styre, mark, träd eller whatever och sin far som dessutom kommer med rörelseenergi.

Jo, det är ju inget som säger att man måste :)

Jensen

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Jensen sa:
Luthman Photography sa:
Jensen sa:

Jo, det är ju inget som säger att man måste :)

Haha nä det är ju tur det :-) och troligen jag som är nojig :-)

Gurra

Aktiv medlem
Jag kan också sälla mig till macride-sekten. :)

Vi har haft en i 2 år till 2 barn. Nu snart 3 och 5 år.
Vi kör den mest till och från förskolan. Då med ett barn på macriden och ett barn bak.

Jag tycker det känns säkrare med barnen fram än bak. Balansen i cykeln blir keff med barnstol bak.

Det enda som oroar mig är om vi behöver bromsa häftigt och barnet inte är med på noterna, då kan det bli lite närkontakt med styret. Man får vara lite uppmärksam.

En stor fördel är att barnet kan stå upp när det är skumpigt (rötter eller trottoarkanter)

Annars är ju de frammonterade stolarna också bra, fast jag slår knäna i dem så de är ganska obekväma för den vuxne.

Foss

Aktiv medlem
Finns macride att köpa i svensk butik? Eller någon kanske har en begagnad? Dottern älskar att följa med ut och cykla, tror hon skulle uppskatta en sån där.

Foss sa:
Finns macride att köpa i svensk butik? Eller någon kanske har en begagnad? Dottern älskar att följa med ut och cykla, tror hon skulle uppskatta en sån där.

Nope, vad jag vet är det direkt från Macrides hemsida som gäller. Det verkar ju finnas några på happy, men de verkar omtyckta så jag tror inte att det säljs så många på begagnatmarknaden.

Markus F

Aktiv medlem
Lanserade inte Hamax en barnsits för DH/Freeride för länge sedan? Hette den inte Coma?

ForesterGuy

Aktiv medlem
Barnsitsen som sitter på cykeln längst in mot väggen här då?

Bilagor

• Stol.png
    Stol.png
    329.9 KB · Besök: 135

zyklom

Aktiv medlem
Allt fantastiskt förutom köpet av extra styre, det klarar man sig utan om man har lite rise på styret. Dyr men tror ändå andrahandsvärdet är bra.
C161C885-F709-478F-8349-2C9CFAEFF01D.jpeg

Senast ändrad:
Vi kör också på den. Har funkat klockrent för barn 2,5-5 år. Våra barn får hålla i mitt styre. Ganska billig tycker jag i förhållande till dessa ovan när jag köpte för ca 2 år sedan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer