Artikel: Eurobike 2008 - del 9

Octagon

Aktiv medlem
Alla mina cyklar har sänkbar sadelstolpe, utom en gammal gubbracer där den rostat fast. Eller har jag missat något? ...

Minns att när jag köpte min första MTB, (1987, styrmonterade växelreglage och biopace-drev) så fanns det en fjäder som man satte fast i sadelstolpen så att man kunde ändra sadelhöjden under färd genom att lossa snabblåsningen och resa sig alternativt sätta sig. Är det något likande fast med reglering från styret som avses i reportaget?

bsod

Medlem
Man blir ju sugen på ännu en hoj när man ser alla läckerheter. Hm, min gamla tidigt 90-tals HT skulle behöva bytas ut, kanske. Men det är klart - har en hel del lila anodiserat krafs på den, så den kan snart räknas som retro och snart übercool igen?!
Ack, dessa beslut...fast först får jag nog snygga till min gamla enhjuling på vinden.

Men allra helst vill jag ha en FAEMA-cykeltröja!
Var finns såna?

GoranS

Aktiv medlem
Hm, man kanske skulle köpa in några sådana illegala racercyklar och dra ihop en SUB5-grupp till Vättern. Skulle vara rätt festligt om man startade några minuter efter snabbgänget och dra förbi dem i 65 km/h efter ganska kort sträcka. :-)

MoeJoe

Ny medlem
Nästan alla elcyklarna platsar med råge i "fula hojjar"-tråden. Rätt intressant på sätt och vis men man blir ju långt ifrån köpsugen.

Kallefs

Ny medlem
Jag gissar att ett sådant konverteringskit kan vara riktigt intressant för de som verkligen använder sina long-john, bakfietsen eller xtracycles till vardags.

Punkavarning på att ha hjälpmotor:

bakhjul.jpg

Osnyggt på mässa...

Var får man tag i ett billigt fartreglage som tål strömmen mellan ett bilbatteri och en startmotor?

Stisse

Ny medlem
Jag gillar detta. Inte som cykel-puritan, men som idé att få ut vardags-Svensson med avstånd 10-15 km på cykel till jobbet istället för bil, buss etc.

Dock: fler virrpannor som aldrig cyklat i trafik och stadsmiljö förut kommer garanterat leda till fler olyckor och trängsel i städerna som inte är planerade för cyklar.
Men det i sin tur kanske leder till bättre stadsplanering för cyklister i förlängningen?

Peter E

Aktiv medlem
tror inte man ska skratta åt elhojar. De kommer bara bli vanligare (och garanterat snyggare). När jag var i Kina senast var de väldigt populära. för 5 år sedan var de knappt några elhojar alls på Eurobike, nu har de en egen hall.

De är perfekta för de som vill hoja till jobbet utan att bli svettiga. Kanske inte en hoj för de som hänger här men för alla de som inte inte gillar motvind och uppförsbackar eller vill behöva duscha när de kommer till jobbet. De kommer åxå bli bra mycket bättre.

En kollega har en sån här: http://electricrider.com/crystalyte/phoenix.htm

Fullt kittad på hojen ser man ut som en sann rättshaverist men den håller +50 i ca 4 mil.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag ar i Kina just nu och minst var femte hoj har i Beijing ar eldriven. Valdigt manga har konverterat sina flakcyklar ocksa. Jag ar helt sald pa iden. Men har trampar ingen samtidigt, och faktum ar att ingen verkar ha sarskilt brattam i trafiken over huvud taget.

Igar hyrde vi cyklar, att ga ar liksom ingen ide har eftersom det som ser ut som ett kvarter pa kartan tar trekvart att ga. Cykla var grymt smidigt och ganska ofarligt bara man lar sig att bilar alltid kor forst och far kora mot rott nar de ska svanga hoger.

Cyklarna har namligen alltid en egen fil, lika bred som bilarnas, oftast med staket mot bilfil och trottoar. Fantastiskt smidigt.

Elhoj ska fixas! Det finns motorer att kopa pa ebay, har dock inte sett nagon affar har som har men det finns forstas det med.

Peter E

Aktiv medlem
upplevde exakt samma sak när jag var i kina. tror precis som du att det är deras tempo som gör att de passar så bra. Inget svenskt pendlarsvetto tempo. övertygad om att det kommer bli stort.

pennan

Aktiv medlem
Jag ar i Kina just nu och minst var femte hoj har i Beijing ar eldriven. Valdigt manga har konverterat sina flakcyklar ocksa. Jag ar helt sald pa iden. Men har trampar ingen samtidigt, och faktum ar att ingen verkar ha sarskilt brattam i trafiken over huvud taget.

Igar hyrde vi cyklar, att ga ar liksom ingen ide har eftersom det som ser ut som ett kvarter pa kartan tar trekvart att ga. Cykla var grymt smidigt och ganska ofarligt bara man lar sig att bilar alltid kor forst och far kora mot rott nar de ska svanga hoger.

Cyklarna har namligen alltid en egen fil, lika bred som bilarnas, oftast med staket mot bilfil och trottoar. Fantastiskt smidigt.

Elhoj ska fixas! Det finns motorer att kopa pa ebay, har dock inte sett nagon affar har som har men det finns forstas det med.
har du fixat elhoj än:-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer