[Artikel] Förändringens vindar kring mtb på svenska cykelförbundet

Redaktionen

Medlem
Teamet-2000x1333-1.jpeg

I december kom en ganska rejäl skur med kritik mot Svenska Cykelförbundet (SCF) och deras hantering av utförsdisciplinerna inom mountainbike. Vi pratade med nyckelpersonerna för att höra vad det hela gick ut på och om Swe Cup Enduro 2022 blir av eller ej? 

Läs hela artikeln:

Patrik Clifford

Aktiv medlem
Bra artikel som jag tycker visar på rätt ordentliga problem med satsningen på Enduro och DH. Tråkigt då dessa grenar (särskilt enduro) växt så otroligt mycket internationellt. Vi får hoppas på att det blir en bra SWECUP till slut då jag tror att intresset är superhögt inför 2022-säsongen. :-)

Putte1981

Aktiv medlem
Om det nu blir en swecup enduro, så borde de la ha en tävlingskalender redo..? Jag vill iaf ha lite tid för att planera in tävlingarna.

pnyberg

Aktiv medlem
Härligt när ett förbund har gjort bort sig och skyller allt på att den andra parten har missförstått...

För övrigt så vore det kanske dags att Gravity får ett helt eget litet förbund som de själva styr - samt att man startar en pengainsamlig för att kunna dra igång sagt förbund.
Lägg detta i händerna på folk som faktiskt brinner för detta. SCF verkar, olyckligtvis, inte göra det.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Har allt för lite inblick i soppan för att bedöma vad som är bra eller dåligt men jag hoppas bara att det blir ännu en riktig enduro-cup 2022. De få tävlingar jag besökte 2021 var ju så väldigt kul och bra arrangerade!

jonte987

Aktiv medlem
Har allt för lite inblick i soppan för att bedöma vad som är bra eller dåligt men jag hoppas bara att det blir ännu en riktig enduro-cup 2022. De få tävlingar jag besökte 2021 var ju så väldigt kul och bra arrangerade!
Jag ska försöka uttrycka mig försiktigt eftersom jag varken är insatt eller förstår riktigt.
Låter det inte som de anser att cupen inte ingick hans arbete utan nåt han roddat till på på fritiden? Vem driver den nu då?

poqa

Aktiv medlem
Jag ska försöka uttrycka mig försiktigt eftersom jag varken är insatt eller förstår riktigt.
Låter det inte som de anser att cupen inte ingick hans arbete utan nåt han roddat till på på fritiden? Vem driver den nu då?
Malin Lindgren har fått större tjänst som täblingsansvarig och ska ansvara för det.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Jag vet inte men läser jag mellan raderna så lade nog Adrian en hel del av sin fritid för att få Swe MTB Gravity att växa o bli till vad det är idag. Eller oxå var det elit-satsningen han joxade runt med mest? Svårt att få grepp om allt.

Vi får väl hoppas att även Malin Lindgren lägger ner lika mycket tid utöver sina betalda timmar...

Steffeman

Aktiv medlem
Jag kan väl egentligen för lite om uppdraget och syftet SCF ska leverera mer än det som står i deras stadgar, men den här turen och andra turen man läst om så duckas det lätt från kritik med tystnad vilket är effektivt men olämpligt, och i långa loppet ganska värdelöst då förtroendekapitalet försvinner. Nu när jag letat upp några artiklar så känns det inte riktigt som SCF har några kort- och långvariga inriktningsmål, i.a.f inte vad jag har hittat.

Om de drivande som på riktigt brinner för sporten lägger fritid på sitt uppdrag (all heder för det), då blir det tyvärr kontraproduktivt då förbundet inte verkar bry sig nämnvärt att det görs, utan SCF verkar glänsa lite i den positiva utveckling som då sker, då på gratistimmar. Indirekt målas en positiv bild upp som egentligen inte borde finnas då mycket arbete sker på ej arbetsfört tid.

Hur ser fördelningen ut hos SCF mellan Gravity och XCOXCE//XCM?

RöjRöj

Aktiv medlem
Jag kan väl egentligen för lite om uppdraget och syftet SCF ska leverera mer än det som står i deras stadgar, men den här turen och andra turen man läst om så duckas det lätt från kritik med tystnad vilket är effektivt men olämpligt, och i långa loppet ganska värdelöst då förtroendekapitalet försvinner. Nu när jag letat upp några artiklar så känns det inte riktigt som SCF har några kort- och långvariga inriktningsmål, i.a.f inte vad jag har hittat.

Om de drivande som på riktigt brinner för sporten lägger fritid på sitt uppdrag (all heder för det), då blir det tyvärr kontraproduktivt då förbundet inte verkar bry sig nämnvärt att det görs, utan SCF verkar glänsa lite i den positiva utveckling som då sker, då på gratistimmar. Indirekt målas en positiv bild upp som egentligen inte borde finnas då mycket arbete sker på ej arbetsfört tid.

Hur ser fördelningen ut hos SCF mellan Gravity och XCOXCE//XCM?
Svaret på din sista fråga där är oklar i dagsläget, svaret hoppas jag kunna följa upp efter att styrelsen klubbat budgeten för 2022 inom en ganska snar framtid. För det är såklart den springande punkten. Procent hit och dit men var går pengarna liksom.

Patrik Clifford

Aktiv medlem
Nyheter: https://scf.se/mountainbike/tre-nya...gtS0nF1MDBrXDDP6pbg88_l_OhrkoCgw89di9Q654qnv8

SWE Cup Enduro 2022​

24 april: #1 Enduro SWE Cup sprint Göteborg (Ny arrangör 2022).
29 maj: #2 Enduro SWE Cup Arvika.
Datum ej klart: #2 Enduro SWE Cup Åre.
Datum ej klart: #4 Enduro SWE Cup Östersund (Ny arrangör 2022).
10-11 september: #5 Enduro SWE Cup, Falun.
Datum ej klart: #6 Enduro SWE Cup sprint Stockholm (Ny arrangör 2022).
2 oktober: #7 FINAL Enduro SWE Cup, Isaberg.

Jolinwood

Aktiv medlem
Nyheter: https://scf.se/mountainbike/tre-nya...gtS0nF1MDBrXDDP6pbg88_l_OhrkoCgw89di9Q654qnv8

SWE Cup Enduro 2022​

24 april: #1 Enduro SWE Cup sprint Göteborg (Ny arrangör 2022).
29 maj: #2 Enduro SWE Cup Arvika.
Datum ej klart: #2 Enduro SWE Cup Åre.
Datum ej klart: #4 Enduro SWE Cup Östersund (Ny arrangör 2022).
10-11 september: #5 Enduro SWE Cup, Falun.
Datum ej klart: #6 Enduro SWE Cup sprint Stockholm (Ny arrangör 2022).
2 oktober: #7 FINAL Enduro SWE Cup, Isaberg.
vad innebär ”sprint”?

Jolinwood

Aktiv medlem
Teamet-2000x1333-1.jpeg

I december kom en ganska rejäl skur med kritik mot Svenska Cykelförbundet (SCF) och deras hantering av utförsdisciplinerna inom mountainbike. Vi pratade med nyckelpersonerna för att höra vad det hela gick ut på och om Swe Cup Enduro 2022 blir av eller ej?

Läs hela artikeln:

Intressant artikel! Följ gärna upp 👍

”Det blev en succé då Robin Wallner, Zakarias Blom Johansen och Alexander Kangas tog hem silvermedaljen. Resan finansierades helt eller delvis av cyklisterna själva (teamen Ibis och Cube) och trots framgångarna nåde nyheten inte SCFs sociala medier.”
Det här är så sjukt.

”Efter årsskiftet när den nya organisationen presenterats framkom det dock att denna tjänst omfattar 10 % (vilket motsvarar 26 arbetsdagar på ett år), alltså 15 % lägre tjänstegrad mot den Adrian hade.”
Förtydligande: minskning med 15 procentenheter. Det motsvarar i det här fallet en minskning i arbetstid med 60%.

Om en vanlig heltidstjänst ligger på ca 160h per månad snackar vi alltså 16h = 2 arbetsdagar i månaden. Det är skrattretande. Att bara närvara vid de 7 planerade endurotävlingarna inom Sveriges gränser tar 7 dagar plus ca ytterligare 7 dagar resa för att ta sig till och från de tävlingarna. Sen har vi internationella tävlingar utöver det, och dessutom downhill och 4X. Hur ska man lösa det jobbet? Anställ fölk på minst halvtid annars kommer det ju inte hända något.

LDG

Aktiv medlem
Eller Göteborg? 2020 hade vinnaren i tävlingen en tid 6min fördelat på 7 sträckor :D
2021 var den sammalagda snitttiden på varje tävlingen ungefär lika lång som den långa sträckan SS2 i Åre, 11min för elit, över 14 för mig =)

xyz-saft

Aktiv medlem
Eller Göteborg? 2020 hade vinnaren i tävlingen en tid 6min fördelat på 7 sträckor :D
2021 var den sammalagda snitttiden på varje tävlingen ungefär lika lång som den långa sträckan SS2 i Åre, 11min för elit, över 14 för mig =)
Fast Göteborg står ju som sprint?

Tiki

Aktiv medlem
En gränsdragningsfråga vad som är sprint och inte men vi hade en sträcka med 157 fallhöjdsmeter senast och har någon mer i "garderoben" på 160-170 fallhöjdsmeter. Ska det vara typ över 200 meter för att inte vara sprint blir det nog mest tävlingar i fjällen.

Majkymajk81

Medlem
2020 var en corona anpassad tävling så lite svårt att jämföra med ett vanligt arrangemang. Banorna var valda för att så lite folk skulle vara ute samtidigt enligt reglerna från FHM.
Kanske nån som har tävlingstiden från 2019 i lackarebäck?

Nån data intresserad kanske ska göra en jämförelse i slutet på året?
Varje evenemang redovisade efter sträcktider för snabbaste åkare samt långsammaste.
Total distans för hela tävlingen.
Total tid för hela tävlingen(snabbast/långsammaste)
Total Hm hela tävlingen.

Vore intressant! Jag är själv nyfiken

DD88

Aktiv medlem
Är det ödets ironi att Svemo nu går in och satsar och skapar en klass för E-MTB?

Steffeman

Aktiv medlem
Tokiga svenskar, sport med motor räknas som motorsport
Nu kommer flödet skena iväg, och snart är det fredag 😁 🍿
Fast är det så? Är inte formatet på en e-hoj i grund en cykel? träning och tävling, sker inte det i stort sett på samma banor som traditionell cykling? Jag har själv ingen större erfarenhet av elhoj men de få gånger jag "cyklat" emtb kan jag bara tycka det är grymt roligt, och det var inte helt gratis med framfart. Men vad vet jag, äter popcorn och lakrits och cyklar just nu bara datacykling i källaren 🤗

jonte987

Aktiv medlem
Nu kommer flödet skena iväg, och snart är det fredag 😁 🍿
Fast är det så? Är inte formatet på en e-hoj i grund en cykel? träning och tävling, sker inte det i stort sett på samma banor som traditionell cykling? Jag har själv ingen större erfarenhet av elhoj men de få gånger jag "cyklat" emtb kan jag bara tycka det är grymt roligt, och det var inte helt gratis med framfart. Men vad vet jag, äter popcorn och lakrits och cyklar just nu bara datacykling i källaren 🤗
Även MC är roligt....

Ebike i park är oundvikligt. Andra former förstår jag mig inte på.

Cinder2i40

Aktiv medlem
Jag förstår bara inte varför? Jag har försökt kolla på ett ebike race det var tråkigt. Om jag tävlar i xco är det för att mäta den fysiska förmågan tillsammans med den tekniska förmågan på cykeln. Varför skulle jag då vilja byta ut cykeln mot något tyngre men med motor? Det är bara korkat.

pnyberg

Aktiv medlem
Jag förstår bara inte varför? Jag har försökt kolla på ett ebike race det var tråkigt. Om jag tävlar i xco är det för att mäta den fysiska förmågan tillsammans med den tekniska förmågan på cykeln. Varför skulle jag då vilja byta ut cykeln mot något tyngre men med motor? Det är bara korkat.
Nu förespråkar jag inte ebike-tävlingar men...man måste nog tänka om helt och inte tänka att det är en vanlig cykeltävling. Helt andra moment lär tas med och ser man på el ews så är det inte bara att sätta cykeln i turbo och köra. Det krävs att man är taktiskt med när man använder sina extra krafter.
Jag har också sett att de har ett tekniskt uppförssegment som skulle vara omöjligt för de allra flesta på en vanlig cykel.

Jag antar att det är som med allt annat. Är min inte intresserad eller insatt så ser det rätt tråkigt ut. Jag säger bara formel 1...gäsp..

C-dale

Aktiv medlem
Blir det inte så ändå att den som kan lägga mest watt utöver motorns tar hem det ändå.

MtbIte

Aktiv medlem
Börjar närma sig första tävlingen 24 april . Skulle gärna kunna anmäla mig redan nu och kanske få lite mera information .

C-dale

Aktiv medlem
Börjar närma sig första tävlingen 24 april . Skulle gärna kunna anmäla mig redan nu och kanske få lite mera information .
Enligt tävlingspprogrammet kan man anmäla sig från 1/3. Mer specifik information fås på PM som publiceras närmare tävlingsdatumet.

LDG

Aktiv medlem
De vill att varje arrangör ska göra en hemsida för varje tävling. Snacka om att vilka ha allt gratis! Betala för en vettig sida själva istället! Var går alla pengar från anmälningsavgifter och licenser? Landsväg och Cross country?

Topp