[Artikel] Första titt - GT Sensor Pro 29 - 2019

Rattnalle

Aktiv medlem
Aron sa:
En av de skickligare cyklisterna i min bekantskapskrets argumenterade för mer upprätt bromsvinkel med exemplet om hur man håller händerna om man gör armhävningar mot en skivstång. Då väljer de flesta att inte ha fingrarna pekande rakt nedåt med stången i tumvecket utan man håller stången mer under knogarna för att få bättre stöd.
Jag får jätteont av att göra armhävningar så. Jag gör armhävningar på knogarna eller med ganska raka handleder om jag har något att hålla runt.

Rattnalle

Aktiv medlem
H. sa:
Jag tycker det blir ganska tydligt om man sträcker ut fingrarna rakt ut, böjer handleden så långt fram man kan och sedan försöker man knipa ihop fingrarna. Då känner man tydligt hur det stramar på ovansida hand/handled.

Sen gör man samma sak fast vinklar handleden bakåt istället.
Nu tror jag du övertolkar lite. För egen del är det iaf så att handlederna är avslappnat rak i mitt halvattackläge. Det finns utrymme både för lite mer attack, då med handlederna en aning uppåt, och lite mer defensiv cykling, då med handlederna en aning feamåt/nedåt. Jag har skruvat lite fram och tillbaka och hittat något som gör mig minst trött.

Bromsreglagen är nog nästan i styret vid max broms. De kan toucha handtaget om jag står stilla och trycker men så hårt behöver jag aldrig ta i i praktiken. vid vila ligger de typ vid yttersta pekfingerleden så att när jag kramar bromsen är det mellan första och andra leden, lite som min kull fick lära sig avtryckaren på AKn i lumpen. Inte dra utan krama.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag är öppen för att omvärdera. Om inte annat när Fabien blir en för mig relevant referens :-D

Förra våren han hamnade där jag är nu när jag skruvade fram och tillbaka i samband med byte av styre.

Du menar att Fabien är irrelevant?

Utan Fabien hade din Börd sett ut som en Codeine, det är så britter bygger cyklar.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
H. sa:
En fundering - ni som har bromsarna brant nedåt, kör ni även med bromshandtagen långt ut från styret (reach)?
Inte särskilt, men deras position styrs mest av att de inte går att ställa in särskilt exakt (Shimano). Har aldrig tänkt på att det skulle spela nån roll eftersom det ändå inte behövs nån nämnvärd kraft för att bromsa.

Aron sa:
En av de skickligare cyklisterna i min bekantskapskrets argumenterade för mer upprätt bromsvinkel med exemplet om hur man håller händerna om man gör armhävningar mot en skivstång. Då väljer de flesta att inte ha fingrarna pekande rakt nedåt med stången i tumvecket utan man håller stången mer under knogarna för att få bättre stöd.
Något märkligt argument eftersom man ju mest håller balansen och styr med armarna. Vet inte hur andra gör, men inte håller jag nån vikt uppe i alla fall.
Jag har provat att vinkla upp bromsgreppen och det känns helt eländigt av nån anledning. Bäst blir det om pekfingrarna följer mina underarmar, vilket är ganska så rakt nedåt (om man inte räknar med att armbågarna pekar utåt, utan kikar från sidan).

Allt det här kanske hänger ihop med att jag också har styret väldigt framåtlutat så att ändarna pekar uppåt. Ytterdelen av handen pekar därmed också uppåt/framåt jämfört med insidan. Folk som provar min cykel tycker att det känns jätteknäppt, men jag tycker att det känns jättebra:-) Har helt slutat få ont i händerna och underarmarna vilket jag fick när jag hade mer normal setup.

Edit: Så...

DSC07590.jpg

zinkpasta sa:
På diverse alpturer brukar* guiderna tjata om att folk ska rikta upp sina bromshandtag vill jag minnas. Argumentet är väl om det är brant satan och man hänger bakom sadeln är det väldigt svårt att bromsa om handtagen är vinklade typ 90° nedåt. Men för vanlig stigcykling och när man attackkör mer så kan jag köpa mer nedåtriktning.
Det där förstår jag inte alls. Har aldrig haft något problem att nå bromsarna hur långt bak jag än hänger (även om jag inte cyklar i Alperna).

-----------

Antar att det viktigaste är att man provar sig fram tills man hittar något som passar en, istället för att blind lyssna på hur andra tycker att man ska göra:-)

Edit 2: Hittade en fin illustration som torde förklara varför jag tycker det är sjukt obekvämt med greppen framåt. Inte för att jag cyklar runt sådär hela tiden, men det är ett ganska bra mål och armarna har något sånär den vinkeln även när överkroppen är högre.

attackposition-300x279.jpg

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Makten sa:
Edit 2: Hittade en fin illustration som torde förklara varför jag tycker det är sjukt obekvämt med greppen framåt. Inte för att jag cyklar runt sådär hela tiden, men det är ett ganska bra mål och armarna har något sånär den vinkeln även när överkroppen är högre.
Gu’ vad ni käbblar på om bromshandtagsvinklar, det handlar om anatomi och var o en får väl köra med handtagen hur dom själv tycker passar bäst. Däremot är det värt att våga testa och då inte bara vilken vinkel som funkar på parkeringsplatsen, utan precis som med dämparinställningar testköra ett representativ segment/stigavsnitt back-to-back.

EDIT: Att hoja som på bilden blir ju asjobbigt i allt annat än ett par minuter i sträck!

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
@Makten
Du verkar ha flexibla handleder om du kör attackposition à la Lee McCormack med bromshandtag så nära handtaget! ;-)
Eller du kanske håller styret längst ut?

Ni som har bromsarna pekande nära rakt när, hur gör ni när ni ska pusha framåt på styret?

zinkpasta

Aktiv medlem
För att förtydliga vad jag tror syftas på från guider som vill att man inte har för nedåtriktade reglage vid brantcykling så letade jag upp en pedagogisk bild (och gjorde den ontopic genom grymma paint-skills).

I situationen på bilden ser jag det som klart ofördelaktigt att ha bromsreglagen mycket nedåtriktade, det handlar inte bara om att faktiskt nå reglagen utan även att ha styrkan att bromsa så mycket man vill, något som försvåras om man behöver flytta fram handleden och nå ett nedåtriktad reglage.

cykel1.jpg

NickPick

Aktiv medlem
Att ha handtagen pekande nedåt "bikefit för ståcykling" är anledningen till att man behöver ha så flack gaffelvinkel ?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Om några år kanske det lanseras "grip-shift-brakes" med bromshandtag snabbt omställbara i två olika vinklar! :()

Makten

Aktiv medlem
larsaw sa:
Gu’ vad ni käbblar på om bromshandtagsvinklar, det handlar om anatomi och var o en får väl köra med handtagen hur dom själv tycker passar bäst. Däremot är det värt att våga testa och då inte bara vilken vinkel som funkar på parkeringsplatsen, utan precis som med dämparinställningar testköra ett representativ segment/stigavsnitt back-to-back.
+1

happymtb.fr sa:
@Makten
Du verkar ha flexibla handleder om du kör attackposition à la Lee McCormack med bromshandtag så nära handtaget! ;-)
Vad har avståndet till handtaget med saken att göra? Det säger ju inget om hur nära handtaget som bromsen faktiskt nyper:-)

Ni som har bromsarna pekande nära rakt när, hur gör ni när ni ska pusha framåt på styret?
Jag tror inte jag förstår frågan.

-------------------

Jag kan förstå att man vill ha bromsgreppen pekandes framåt om man BARA cyklar jättejättebrant utför, men hur många ägnar sig åt det? När det bara är lite lagom brant så hänger man ju inte med arslet över bakhjulet. I alla fall inte om cykeln är hyfsat lång.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad skulle vi annars prata om? :)

Jag har haft mina rätt brant nedåt, men vrider upp dem lite när jag är iväg på stora berg-resa. Föredrar när de nästan tar inne i handtagen och har dem långt in på styret. Med de nya längre cyklarna har jag fått vrida upp dem lite på stigcyklarna.

Att ha dem brantare neråt motverkar min förmåga att hänga i handlederna när jag börjar bli trött vilket är bra på min XC-hoj.

H.

Aktiv medlem
Jag tror vi ska komma ihåg att vi inte pratar extremlägen här utan i termer av "framåt" och "nedåt". Allt är ju granulärt och troligen är det inte några enorma skillnader för de flesta. Men får jag välja vrider jag hellre upp än ner handtagen. Särskilt när armarna börjar bli trötta efter ett par dagar i stora berg.

@Makten: du frågade tidigare om folk hänger mycket på styret, eftersom du inte upplever det som att armarna behöver ta någon last?
Min uppfattning är att när farten går upp fortplantas mycket slag från terrängen upp i styret och det blir rejäla påfrestningar i armarna för att hålla överkroppen stabil. Allt skakande gör även att man tvingas hålla ett stadigt grepp i styret samtidigt som dessa större stötar ska hanteras.

Makten

Aktiv medlem
H. sa:
@Makten: du frågade tidigare om folk hänger mycket på styret, eftersom du inte upplever det som att armarna behöver ta någon last?
Min uppfattning är att när farten går upp fortplantas mycket slag från terrängen upp i styret och det blir rejäla påfrestningar i armarna för att hålla överkroppen stabil. Allt skakande gör även att man tvingas hålla ett stadigt grepp i styret samtidigt som dessa större stötar ska hanteras.
Jag är ju inte nån utförscyklistt, så jag kan bara relatera till kortare episoder där cyklistens ståställning ändå borde vara samma som vid längre utförsåk. Men att hålla stadigt grepp är ändå inte samma sak som att jämföra det med armhävningar eller skivstång, eller hur?

Hur som helst så har jag aldrig upplevt att det känns fel, svårt eller dåligt med bromsgreppen pekandes väldigt mycket nedåt (brantare än gaffelvinkeln i mitt fall) oavsett hur jag står eller sitter på cykeln. Det skulle kunna bero på att jag har stora händer och därmed långa fingrar, så jag når alltid oavsett. Pekar jag greppen framåt däremot så måste jag så att säga böja pekfingret uppåt i förhållande till "knuten hand" vilket är fruktansvärt obekvämt även utan någon som helst belastning.

Vi kommer nog inte längre än till att man bör prova själv vad som funkar bäst för den cykling man pysslar med:-)

------------------------

Edit: Vi kan byta ämne till det där med kedjestagslängd istället! :-)) Jag tänkte på att många helt verkar ha glömt att 29"-hjul har hjulaxeln högre än 27,5" och att det därmed blir svårare att lyfta fronten trots samma BB-höjd (över marken) och samma kedjestagslängd. Nåt att betänka för den som velar mellan hjulstorlekarna;-)

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Makten sa:
H. sa:
Jag är ju inte nån utförscyklistt, så jag kan bara relatera till kortare episoder där cyklistens ståställning ändå borde vara samma som vid längre utförsåk. Men att hålla stadigt grepp är ändå inte samma sak som att jämföra det med armhävningar eller skivstång, eller hur?

Hur som helst så har jag aldrig upplevt att det känns fel, svårt eller dåligt med bromsgreppen pekandes väldigt mycket nedåt (brantare än gaffelvinkeln i mitt fall) oavsett hur jag står eller sitter på cykeln. Det skulle kunna bero på att jag har stora händer och därmed långa fingrar, så jag når alltid oavsett. Pekar jag greppen framåt däremot så måste jag så att säga böja pekfingret uppåt i förhållande till "knuten hand" vilket är fruktansvärt obekvämt även utan någon som helst belastning.
Det är samma ståställning på ett foto från sidan. Men när farten går upp och minuterna tickar iväg så blir vinkeln väldigt avgörande för hur pigg man är i underarmarna :)
Är det dessutom så brant så man ligger och tar massa viktförskjutning i armarna när man bromsar blir jag tröttare i armarna än i benen..

Crossmax

Aktiv medlem
Hur kommer bromshandtagen vinklade på GT Sensor? Är de mer horisontella på Pro-modellen vs de billigare? Frågorna är många.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Makten sa:
happymtb.fr sa:
@Makten
Vad har avståndet till handtaget med saken att göra? Det säger ju inget om hur nära handtaget som bromsen faktiskt nyper:-)
Om du har armbågarna starkt utåt samt att du ta tag i bromshandtag med pekfingret, då måste böja handleden kraftigt utåt, desto mer när bromshandtaget ligger nära greppet. Det känns oergonomiskt för min del! :) Var bromsen nyper spelar ingen roll...

Makten sa:
Jag tror inte jag förstår frågan.
Har man handen roterat framåt så att handflaten står på ovansidan av styret, då blir det bara tummen som kan hålla emot om man behöver pusha cykeln framåt. Pusha med handflaten känns mer effektivt, starkare i min värld. Smaksak, igen!

jofahjalm

Aktiv medlem
Om man cyklar i Hellas behöver man typ inte bromsa, så det spelar inte så stor roll hur bromsen sitter. Ska man åka 15 minuter ner för ett riktigt berg och hålla emot sin vikt under bromsning är ergonomin i det hela avgörande.

Makten

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Om du har armbågarna starkt utåt samt att du ta tag i bromshandtag med pekfingret, då måste böja handleden kraftigt utåt, desto mer när bromshandtaget ligger nära greppet. Det känns oergonomiskt för min del! :) Var bromsen nyper spelar ingen roll...
Varför då? Kan du visa med en bild?

Makten sa:
Har man handen roterat framåt så att handflaten står på ovansidan av styret, då blir det bara tummen som kan hålla emot om man behöver pusha cykeln framåt. Pusha med handflaten känns mer effektivt, starkare i min värld. Smaksak, igen!
Jag vet inte hur din handflata ser ut, men min är inte flat längre när jag håller i styret:-) När trycker man cykeln framåt? Fattar inte detta heller måste jag säga.

Stream

Aktiv medlem
Jag tycker GT ser riktigt schyssta ut! Med Maes i EWS och DHWC lär det bli ett lyft för brandet och schwung på affärerna. Kul!

MickeMud

Ny medlem
Litet faktafel. Den där stötdämparlänken, eller bryggan, hävarmen eller va den nu kallas som förbinder baktriangeln med framtriangel och dämparen är inte CNC fräst iallafal,
Solklart "billigt" tvådelat gjutgods som svetsats ihop, av en duktig kines.
Det vore även helt bortkastat och overkill med porrigt CNC-fräst billet aluminium på den i övrigt rätt enkla hojen som inte ens har kolfiber i baktriangeln.
Hojen ser ju helt okej ut geomässigt i mina ögon, mitt i stimmet utan unika egenskaper på pappret men rätt snygga linjer. Loggan och färgsättningen för dock tankarna till Coop stormarknad eller cykelringen.
Ser fram emot del två i testet.

Makten

Aktiv medlem
MickeMud sa:
Hojen ser ju helt okej ut geomässigt i mina ögon, mitt i stimmet utan unika egenskaper på pappret men rätt snygga linjer.
Fast 64,5 graders gaffelvinkel på 29" med bara 130 i slaglängd är väl knappast "mitt i stimmet"?

Edit: Hoppsan, 65,5 var det visst. Då är det inte fullt lika galet:-)

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Makten sa:
När trycker man cykeln framåt? Fattar inte detta heller måste jag säga.
När man vill över en större rot, ett hål eller en vass kant och kan inte lyfta styret eller bunny-hoppa, då pushar man cykeln framåt för att undvika OTBn eller undvika att tappa för mycket fart.
Detta borde dock funka dåligt med dom låga däcktryck som råder här... ;-)

Makten

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Makten sa:
När trycker man cykeln framåt? Fattar inte detta heller måste jag säga.
När man vill över en större rot, ett hål eller en vass kant och kan inte lyfta styret eller bunny-hoppa, då pushar man cykeln framåt för att undvika OTBn eller undvika att tappa för mycket fart.
Detta borde dock funka dåligt med dom låga däcktryck som råder här... ;-)
Hur menar du att bromsarnas position skulle spela in då? :-)

happymtb.fr

Aktiv medlem
Om du kör med pekfingret på bromsen och bromsen nära till rakt ner blir handflaten mer på ovansidan styret vilket är dåligt för att överföra kraft framåt.

Makten

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Om du kör med pekfingret på bromsen och bromsen nära till rakt ner blir handflaten mer på ovansidan styret vilket är dåligt för att överföra kraft framåt.
Har du provat själv, eller bygger du detta på vad du tror?

Jimel

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
theBrand sa:
...så kan vi återgå till att diskutera den ganska fula GTn som verkar vara en helt ok men inte så spännande cykel.
Varför är den inte spännande? :-O Jag tycker den ser ut att ha i princip alla rätt! Att den sen är lite småful är en annan femma.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Makten sa:
theBrand sa:
...så kan vi återgå till att diskutera den ganska fula GTn som verkar vara en helt ok men inte så spännande cykel.
Varför är den inte spännande? :-O Jag tycker den ser ut att ha i princip alla rätt! Att den sen är lite småful är en annan femma.
1+. Även om jag helst hade sett 120mm fjädring med det är säkert bara jag.

theBrand

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Makten sa:
theBrand sa:
Jämfört med t.ex en Transition Smuggler känns den ganska meh. Varför skulle man vilja ha GTn istället för en Smuggler?

Makten

Aktiv medlem
theBrand sa:
Jämfört med t.ex en Transition Smuggler känns den ganska meh. Varför skulle man vilja ha GTn istället för en Smuggler?
För att få plats med större än XC-däck i ramen och att Smugglern väger som ett diesellok?

theBrand

Aktiv medlem
Makten sa:
theBrand sa:
För att få plats med större än XC-däck i ramen och att Smugglern väger som ett diesellok?
En Smuggler GX i kolfiber väger nästan ett halvkilo mindre och är billigare?

Visst vill man köra ballongdäck finns det bättre kandidater (varför man nu skulle vilja det på en sån hoj).

Makten

Aktiv medlem
theBrand sa:
En Smuggler GX i kolfiber väger nästan ett halvkilo mindre och är billigare?
Mycket möjligt, men om Sensorn är "inte så spännande" så borde ju inte Smugglern vara det heller. De är ju sjukt lika på pappret;-)

Visst vill man köra ballongdäck finns det bättre kandidater (varför man nu skulle vilja det på en sån hoj).
2,4" är knappast "ballongdäck". Det finns ingen rimlig anledning till att Transition totalt fuckat upp när de konstruerat baktriangeln på Smuggler. Nästan alla andra nya cyklar får plats med åtminstone 2,5".

Edit: Jag har en Transition själv och bortsett från geometrin finns det väldigt många tveksamheter på ramen som jag gärna skulle slippa. Genomusel kabeldragning, tveksamma svetsar, med mera. Det kanske är bättre på kolfibervarianterna men jag är inte direkt imponerad av märket som sådant.

Senast ändrad:
theBrand sa:
Raggamuffin sa:
Makten sa:
theBrand sa:
GT'n kan du ju få för typ 19000 ( om än i snikversion), det är väl typ vad du får ge för en Smuggler-ram?

theBrand

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Raggamuffin sa:
Makten sa:
theBrand sa:
GT'n kan du ju få för typ 19000 ( om än i snikversion), det är väl typ vad du får ge för en Smuggler-ram?
För att få någorlunda vettig spec får du kliva betydligt högre upp i pris på GTn. Jag påstod inte att psykeln skulle vara skräp, men jag tycker inte den är så spännande helt enkelt :)

theBrand sa:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer