[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019

Klavikel

Aktiv medlem
Så dom har alltså...

* satt ett asymmetriskt stag vid dämparen för att minska flex
* återinfört sadelstags"staget" för att minska flex
* förstärkt styrhuvudet för att minska flex

Måste varit en sjukt jävla o-styv hoj förr =)
 
Klavikel sa:
Så dom har alltså...

* satt ett asymmetriskt stag vid dämparen för att minska flex
* återinfört sadelstags"staget" för att minska flex
* förstärkt styrhuvudet för att minska flex

Måste varit en sjukt jävla o-styv hoj förr =)
Haha, ja man kan ju tro det. Enligt Speschrepresentanten jag pratade med så berodde det på att många pressar sina stighojar hårdare än vad de gjort tidigare vilket kräver mer av hojen. De tog ju bort staget mellan sadelstagen på den tidigare modellen så de kanske insåg att det var dumt....
 

Westman

Aktiv medlem
Hurra för återgång till gängat vevlagerhus istället för press-shit, och standardiserad bakdämpare istället för special. Känns som att branschen sakta börjar lyssna på oss som mekar med cyklarna och vill ha det problemfritt över tid.

Evo har rätt spännande geometri, 63,5 grader styrvinkel är nästan lika flackt som min Stanton. :) Blir nog kul på 27.5an, men vääääldigt flackt för en 29er.
 

theBrand

Aktiv medlem
Jag försöker komma på något att klaga på men det är svårt.... :(

Jag läste dessutom nån stans att den kortslagiga versionen är samma ram fast med annan dämpare, det vore ju grymt om det var sant :)
 
theBrand sa:
Jag försöker komma på något att klaga på men det är svårt.... :(

Jag läste dessutom nån stans att den kortslagiga versionen är samma ram fast med annan dämpare, det vore ju grymt om det var sant :)
Kortare dämpare kompletterat med en längre Yoke skiljer dem åt.

Men det verkar som att rockern är lika på båda modellerna.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Angående likheter med Rallon så fick jag studera en sådan på nära håll i veckan. Den ser riktigt fet och fläskig ut på ett sätt som Speshen inte gör på bilderna. Speshen ser mer ömtålig ut.
 

Klavikel

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Klavikel sa:
Så dom har alltså...

* satt ett asymmetriskt stag vid dämparen för att minska flex
* återinfört sadelstags"staget" för att minska flex
* förstärkt styrhuvudet för att minska flex

Måste varit en sjukt jävla o-styv hoj förr =)
Haha, ja man kan ju tro det. Enligt Speschrepresentanten jag pratade med så berodde det på att många pressar sina stighojar hårdare än vad de gjort tidigare vilket kräver mer av hojen. De tog ju bort staget mellan sadelstagen på den tidigare modellen så de kanske insåg att det var dumt....
Ja men stumpyn har ju alltid varit en skön stökhoj och har dom dessutom byggt den för att köras med 63,5 gaffelvinkel så lär dom nog ha gjort precis helt rätt i att förstärka den lite här och var.

Hur tyckte du den kändes rent viktmässigt, har några siffror på den? Om inte så vore det kul att höra en höst personlig uppfattning kring det.
Hörde någonstans tidigare i nån tråd att nya ramen skulle vara uppmot hela 0,5kg lättare än den gamla vilket inte är helt fy skam.

Och vad tänker du om Rythm-gaffeln? Den har ju fått ustå en del kritik tidigare.
 

Klavikel

Aktiv medlem
Sorry spammandet men gillar verkligen bilden, jäkla mkt fart i den.
Och kul med video-reviews också, känns som ett nytt och fräscht grepp för oss lite latare som inte orkar läsa allt hela tiden =)
 

mikipedia_

Aktiv medlem
@Luthman
Hur känns den jämfört med din Enduro? Tänker främst poppighet, trampeffektivitet ochäven jag är nyfiken på hur F34an funkar?
 
Senast ändrad:

Krompa

Medlem
Evo är en helt annan ram som dock ser lite lik ut. Den släpps senare i år och det är bara den som har 63.5 och lång reach.

Tror testade cykeln har nån sorts Roval-hjul med 28h. Där borde dom gå över till något annat.
 
mikipedia_ sa:
@Luthman
Hur känns den jämfört med din Enduro? Tänker främst poppighet, trampeffektivitet ochäven jag är nyfiken på hur F34an funkar?
Bättre. Dvs poppigare och trampeffektivare. Men då får man ju ta med i beräkningen att Stumpyn är en lättare hoj. Men det är skillnad, märkbar sådan.

Foxen var jag rätt skeptisk till efter första turen, men efter att ha pillat lite med lufttrycket och ffa med däcken så blev känslan riktigt bra. Jag är inte tokförtjust i GRID-casingen (även om jag kör på dem då och då), men de här nya 2,6"-däcken var fina. Man kunde släppa ut tillräckligt mkt luft för att att få en följsam men ändå stadig känsla. PÅ det stora hela kändes det fint. Hade inte haft nåt emot en sån gaffel fast kanske 36 då.
 
Klavikel sa:
Luthman Photography sa:
Klavikel sa:
Så dom har alltså...

* satt ett asymmetriskt stag vid dämparen för att minska flex
* återinfört sadelstags"staget" för att minska flex
* förstärkt styrhuvudet för att minska flex

Måste varit en sjukt jävla o-styv hoj förr =)
Haha, ja man kan ju tro det. Enligt Speschrepresentanten jag pratade med så berodde det på att många pressar sina stighojar hårdare än vad de gjort tidigare vilket kräver mer av hojen. De tog ju bort staget mellan sadelstagen på den tidigare modellen så de kanske insåg att det var dumt....
Ja men stumpyn har ju alltid varit en skön stökhoj och har dom dessutom byggt den för att köras med 63,5 gaffelvinkel så lär dom nog ha gjort precis helt rätt i att förstärka den lite här och var.

Hur tyckte du den kändes rent viktmässigt, har några siffror på den? Om inte så vore det kul att höra en höst personlig uppfattning kring det.
Hörde någonstans tidigare i nån tråd att nya ramen skulle vara uppmot hela 0,5kg lättare än den gamla vilket inte är helt fy skam.

Och vad tänker du om Rythm-gaffeln? Den har ju fått ustå en del kritik tidigare.
Jag tyckte att den kändes lätt, men då var det ett tag sen jag hojade på en stumpy annars. Men ja, enligt specializedkillen jag pratade med så har jag för mig att det handlade om 0,5kg mindre i ramvikt. Trots ökad styvhet. Jag kom mig faktiskt aldrig för att väga den, men den kändes inte tung. Då får man ha i beaktande att det jag cyklar på till vardags är en Enduro 29 i alu eller en stålhardtail, så jag är van vid lite tyngre hojar.

Som jag skrev till mikipedia så måste jag säga att gaffeln kändes bra, Grip-dämparen har väl, vad jag lyckats förstå, blivit rätt omtyckt. När jag fick till trycket i däcken så kändes kombon däck/gaffel riktigt fin. Tog småstök med höll emot rätt bra när det klongade till mer. Jag upplevde att den höll sig rätt lugn, även när det blev lite stökigt. Men det krävs nog mer än en veckas testtid för att få något riktigt grepp om den, ffa hur den uppför sig över tid när den skulle börja behöva lite kärlek.
 
Senast ändrad:

mikipedia_

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
@Luthman
Hur känns den jämfört med din Enduro? Tänker främst poppighet, trampeffektivitet ochäven jag är nyfiken på hur F34an funkar?
Bättre. Dvs poppigare och trampeffektivare. Men då får man ju ta med i beräkningen att Stumpyn är en lättare hoj. Men det är skillnad, märkbar sådan.

Foxen var jag rätt skeptisk till efter första turen, men efter att ha pillat lite med lufttrycket och ffa med däcken så blev känslan riktigt bra.
Va roligt, då är det som jag hoppats. Ska ta mig en provtur på en sån däringa 29a i kolfiber?
 

Erik O

Aktiv medlem
Vad känner ni inför den old-schooliga geon på hojen. Kunde de dragit ut den lite eller känns det som en bra lösning med att köra originalversionen ganska kort och komplettera med en längre och flackare EVO?

Jättebra artikel förresten, tack för den.
 
Erik O sa:
Vad känner ni inför den old-schooliga geon på hojen. Kunde de dragit ut den lite eller känns det som en bra lösning med att köra originalversionen ganska kort och komplettera med en längre och flackare EVO?

Jättebra artikel förresten, tack för den.
Specialized har väl varit rätt konservativa vad gäller geometri rätt länge, så det förvånade mig att de lanserade nåt som Evo'n. Jag tycker nog ändå att de valde rätt smart. Många kommer nog att gilla den vanliga stumpyn som stighoj med möjlighet att plöja lite utför. Vill man ha mer utförsegenskaper så finns ju både Enduro och Evo.
 

Lingon

Ny medlem
Tycker det är ganska uppenbart att EVO:n inte var planerad från början, utan något som tagits fram snabbt nu i samband med lanseringen pga att man insett att den vanliga stumpyn skulle bli kritiserad för old school geo redan från start.
 

MickeMud

Ny medlem
Bra illustrering av Geo på nya spez...com ,
https://www.specialized.com/us/en/mens-stumpjumper-expert-29/p/154958?color=253540-154958
Scrolla ner till Geometry och håll muspekaren på rubrikraden så visas mätningen på cykeln.

Synd bara att dom ritat fel på försprånget, den lodräta linjen ska självklart gå genom hjulaxeln och inte där headtubelinjen korsar horisontella hjulaxelhöjden som dom ritat. Med deras variant skulle varken rake i kronan eller offset på hjulaxelfästet påverka trailmåttet.
Beklämmande, riktigt illa.
 

dnleriksson

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Erik O sa:
Vad känner ni inför den old-schooliga geon på hojen. Kunde de dragit ut den lite eller känns det som en bra lösning med att köra originalversionen ganska kort och komplettera med en längre och flackare EVO?

Jättebra artikel förresten, tack för den.
Specialized har väl varit rätt konservativa vad gäller geometri rätt länge, så det förvånade mig att de lanserade nåt som Evo'n. Jag tycker nog ändå att de valde rätt smart. Många kommer nog att gilla den vanliga stumpyn som stighoj med möjlighet att plöja lite utför. Vill man ha mer utförsegenskaper så finns ju både Enduro och Evo.
Iom att de tar bort Cambern känns det här vettigt. Annars skulle de gjort en Camber och en ännu mer utförsåkavänlig Stumpjumper än LT'n men då finns ju Enduron. Eller Evon...
 

Klavikel

Aktiv medlem
Jag tror att det är Pole som fått dom att tänka till...

Men.... När ska dom lära sig bygga BB i rätt höjd.. -21mm är ju bara så galet på en 650b så jag blir tokig...
 
Klavikel sa:
Jag tror att det är Pole som fått dom att tänka till...

Men.... När ska dom lära sig bygga BB i rätt höjd.. -21mm är ju bara så galet på en 650b så jag blir tokig...
Nu minns jag inte vad det var för bb-höjd på stumpyn jag hade(alltså ägde för några år sedan), men det var inte nåt problem iaf.
 

Schreddan

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Klavikel sa:
Sorry spammandet men gillar verkligen bilden, jäkla mkt fart i den.
Och kul med video-reviews också, känns som ett nytt och fräscht grepp för oss lite latare som inte orkar läsa allt hela tiden =)
Schreddan är snabb av naturen. Det blir så där så fort man lyfter kameran.
Det är ju en 29er, de är per [datainternet]definition alltid snabba.
 

Rattnalle

Aktiv medlem

H.

Aktiv medlem
Man kan håna Spechz för mycket, och även jag har fnissat åt kebabboxen i ramen, men jag måste ändå medge att just på den fronten har specialized varit väldigt progressiva. Tycker det är konstigt att inte fler tillverkare hakat på boxtrenden. Har de patent eller nåt?
 
Maakus sa:
Luthman Photography sa:
Maakus sa:
Ingen som noterade den låga hemska, mörka digitala growlandet som låg i bakrunden när det talades?
Du menar musiken?
Kanske är mitt headset, men jag hör någon digital-artefakt när herrn står i skogen pratar om cykeln. Låter som om någon growlar, viskar och väser baklänges.
Det du hör är effekterna av kraftig brus/bakgrundsjoxreducering. Herr Luthman behöver skaffa sig en riktigt mygga för såna där pratfilmer. Kan även vara diverse onda makter som bor i och kring Löttingekullen som har ett budskap, vad vet jag. Jag hörde dem först efter brusreduceringen iaf.
 

MickeMud

Ny medlem
Klavikel sa:
larsaw sa:
Alltså, Spech med sin fina LBS-support +ANNAT i all ära MEN för dom pengarna en sån här hoj betingar hade jag själv hellre valt Mondrakers nya Foxy29'a https://singletrackworld.com/2018/05/mondraker-carbon-foxy-29er-the-most-obvious-bike-ever/ eller Orbea Rallon!
Njäe... Men jag klickade mig vidare till en Bold Unplugged som såg rätt mysig ut =)
Bold Unplugged....shit vilken hoj. får läsa mer ikväll men den triggar mig :)
 

Klavikel

Aktiv medlem
MickeMud sa:
Klavikel sa:
larsaw sa:
Alltså, Spech med sin fina LBS-support +ANNAT i all ära MEN för dom pengarna en sån här hoj betingar hade jag själv hellre valt Mondrakers nya Foxy29'a https://singletrackworld.com/2018/05/mondraker-carbon-foxy-29er-the-most-obvious-bike-ever/ eller Orbea Rallon!
Njäe... Men jag klickade mig vidare till en Bold Unplugged som såg rätt mysig ut =)
Bold Unplugged....shit vilken hoj. får läsa mer ikväll men den triggar mig :)
Ja den fångar verkligen blicken iaf... Gillar de rosa/lila klibborna också =)
Tyckte jag läste 12,5kg någonstans också, rätt ok för ett 165/180mm hoj
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Klavikel sa:
MickeMud sa:
Klavikel sa:
larsaw sa:
Alltså, Spech med sin fina LBS-support +ANNAT i all ära MEN för dom pengarna en sån här hoj betingar hade jag själv hellre valt Mondrakers nya Foxy29'a https://singletrackworld.com/2018/05/mondraker-carbon-foxy-29er-the-most-obvious-bike-ever/ eller Orbea Rallon!
Njäe... Men jag klickade mig vidare till en Bold Unplugged som såg rätt mysig ut =)
Bold Unplugged....shit vilken hoj. får läsa mer ikväll men den triggar mig :)
Ja den fångar verkligen blicken iaf... Gillar de rosa/lila klibborna också =)
Tyckte jag läste 12,5kg någonstans också, rätt ok för ett 165/180mm hoj
Dåligt med plats för piggyback och coil ser det ut som?
 

Klavikel

Aktiv medlem
Ska tydligen få plats enligt artikeln på STW.
Gillar även deras angle set.

Edit: Saxat från artikeln...
"Bold has previously shown a 130mm 29er/27.5plus bike, but the new Unplugged has taken that nipper, lighter design and beefed it up and slackened it out to be more in keeping with modern geometry. Travel is now 165mm rear and 170mm or even 180mm up front. The rear shock is integrated inside the seat tube and Bold reckons that there’s even room for coils and piggyback shocks in there"
 
Senast ändrad:

Schreddan

Aktiv medlem
Nu var det inte jag som skulle testa hojen eller ens hunnit rulla den så mycket. Men lite hann jag ju ändå uppleva på de minutrar jag rullade den.

Jag tyckte Stumpyn kändes som en rolig och (för att använda Westmans favvo-ord) busig :) stighoj.

Upplevde att den var lätt att få dit man ville och även rätt stabil. Nu brakandes det inte genom några stenkistor i överljudsfart heller. Men det funkar säkert bra med en liten uppbiffning.

Negativt är väl det flacka sadelröret, hann dock inte få nån direkt uppfattning om det.
För den var nog lite liten, typ 4 cm kortare än min egen hoj, vilket kan ha spelat in.

Så baserat på den väldigt korta tiden jag hann rulla:
Kan jag tänka mig att köpa en? Ja
Kommer jag köpa en? Förmodligen inte. :)
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer