[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019

MickeMud

Ny medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Var och kikade på Stumpyn och STn igår hos Roger på Cykelhuset i UV, provcyklade lite i butiken på Stefans S-works ST som kändes lätt och välbalanserad och klart styvare än min Camber som i princip delade ram med gamla stumpyn. STn vägde in på 12,3 kg inkl reservslang, verktyg och flaskställ, m.a.o borde man hamna rejält under 12 med slanglöst utan verkyg vilket är trevligt. Men det var som sagt S-works. En std CC lär hamna över 13 gissar jag.

Som jämförelse, min Camber comp carbon 2016 med Foxgaffeln, AC widelighting och lite annat pimp fick jag till 12,1 Kg i slanglöst lite med klenare/lättare däck än på nya stumpyn och utan verktyg, skärmar och flaskställ.
Hursom, den gav lite spinkigt intryck på ramen, som om den gått på diet, men bra. Skulle absolut kunna tänka mig en men tror inte jag kommer köpa någon, hoppas kunna hitta likvärdigt eller bättre till lägre priser än en spez. på höstrea
 

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Nu är ju vikten lite överskattad generellt sett, men min comp carbon 2016 vägde 13.2kg utan pedaler ur lådan. Som lägst 12kg blankt men då var det thunder burt och något annat xcdäck fram osv.
 

MickeMud

Ny medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
NickPick sa:
Nu är ju vikten lite överskattad generellt sett, men min comp carbon 2016 vägde 13.2kg utan pedaler ur lådan. Som lägst 12kg blankt men då var det thunder burt och något annat xcdäck fram osv.
Vi har lite olika syn på det där med vikten, själv har jag blivit ännu mer övertygad om att lättare är kvickare, rappare och snabbare och därmed roligare sedan jag tullat på kravet att en fulldämpad inte ska väga mer än 10kg, Det gick via Camern på 12-12,5 som så klart var mycket roligare än epicen trots viktpåslaget men det beror på egenskaperna och att jag flyttat mina gränser. Nu även med en enduro på 14,5kg men jag är nästan säker på att jag är kvickare med cambern nerför det brötigaste jag vågar cykla hittils än med enduron. Dock lite bättre marginaler med enduron och Cambern skulle gå i bitar om jag fortsatte så. Men drömmen om en riktigt lätt 12,5-13kg och ultimat bökcykel som är gyllene medelvägen mellan Camber och enduron har infunnit sig sedan jag provat Cambern på mina stökigaste enduro sträckor och kände hur smidig den var, lite kort och fladdrig men mindre energiåtgång och högre upplevd fart men har som sagt inte mätt med tiduret ännu vilket ska göras.
 

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Vikt och vikt, tycker själv totalvikt/ramvikt är relativt ointressant. Allt som är roterande massa däremot vill jag hålla lätt för att hojen ska kännas rapp, men +-0,5kg totalt spelar inte jättestor roll , 0,57% skillnad (75+12,5kg, 75+13 eller 75+13,5) i mitt exempel..

Men visst om man lättat hjulsystem, bromsskivor, kassett, kedja, vevparti och pedaler till max, och har pengar över kan man förstås börja lätta annat. Men då hade jag maxat pengarna på dämperi långt före.

Mao är jag en sån som tycker carbon-ram och medelbra komponenter är en konstig prioritering. Alla är vi olika.

Schreddan sa:
Jag tyckte Stumpyn kändes som en rolig och (för att använda Westmans favvo-ord) busig :) stighoj.
Bra där!
 

MickeMud

Ny medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Westman sa:
Vikt och vikt, tycker själv totalvikt/ramvikt är relativt ointressant. Allt som är roterande massa däremot vill jag hålla lätt för att hojen ska kännas rapp, men +-0,5kg totalt spelar inte jättestor roll , 0,57% skillnad (75+12,5kg, 75+13 eller 75+13,5) i mitt exempel..

Men visst om man lättat hjulsystem, bromsskivor, kassett, kedja, vevparti och pedaler till max, och har pengar över kan man förstås börja lätta annat. Men då hade jag maxat pengarna på dämperi långt före.

Mao är jag en sån som tycker carbon-ram och medelbra komponenter är en konstig prioritering. Alla är vi olika.

He he, håller nog med där. Vet inte varifrån du fick att jag gör saker i fel ordning?

Dock är det alltid roligare att pimpa en bra bas (t.ex en Carbonram) än något som inte når lika långt.
Gaffeln Revelation, bytte jag dagen efter köpet till en ny FOX från en expert 2018 som sedan byttes till en ny Pike dual position 140/110 för att jag ville testa konceptet med variabel gaffelläng med en vred och få bättre geo både utför och xc/klätringar,
Fox bakdämpen funkar bra (samma som på expert och var helt ny). Därefter blev det lättare breda hjul med lättare skivor och slanglöst såklart på lite lättare däck än dom HD som satt på. Den lättaste 11-delade kassetten som bara den sparade häpnadsväckande närmare 200gram! Kompletterat med en oval direct mount 30 klinga på ny kedja.
Mitt styre/stam/ sadel/pedal kit flyttar jag från cykel till cykel när jag byter och spar 300-500gr beroende på va skit som sitter från början. Lite titan och aluskruv brukar jag byta "bara för att". Har i liggandes från mc racingen, så det är heller ingen kostnad och brukar bli 30-50gr, ibland mer när det sitter fula klunsiga bromsfästesadaptrar.
När man gör såna här moddar blir det en dramatiskt skillnad, cyklarna blir roligare och piggare på alla sätt.

Det är inget konstigt i sig, det är naturlagarna.
Det som gjort mig lite förvånad är att trots utför och jäkligt stökigt så upplever jag min camber totalsnabbare och smidigare än min 2-2,5 kg tyngre robustare 170/160 grovdäckade enduro. Cambern 29an är blixtsnabb i kursändringar, lyfter lättare, går hellre över än ner i stöket.
När det däremot är ännu snabbare och flowigare partier, farten betydligt högre, gissar +30km/h och svängar och stök då är cambern för fladdrig medans enduron känns rocksteady och bara vill ha mer. Måste ta den till en liftbana helt enkelt.

Men för 95% av cyklingen, som sker utanför liftbanor, Hellas, lokala dödsbranter och SBR är min gamla 2016 Camber en snabbare hoj för mig idag.
Därav tankarna på en lite kralligare, lite längre hjulbas men fortfarande lätt, skulle vara optimalt. Svårt att bestämma slaglängd men tror jag skulle klara mig bra med 120 bak och DP 150/120 fram.
 

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
@MickeMud, mitt svar var inte specifikt till dig utan generellt. Jag håller med dig om att ju bättre bas att pimpa desto bättre blir slutresultatet, men jag ser alltför ofta folk som gått i marknadsföringsfällan och cyklar på kolfiberram med ordinära, tunga hjul. De skulle ha fått en rappare hoj om de fördelat pengarna tvärtom så att säga.

Är helt enig med dig om att en kortslagig, lättare hoj är snabbare på 90% av den stigcykling/stig-enduro/AM de flesta av oss cyklar givet att man har hyfsad teknik. Är både snabbare och busigare faktiskt. ;) För egen del gillar jag runt 130-140 mm slaglängd, kan tänka mig 120-140 bak och 140-150 fram. Ungefär samma oavsett 27.5/29 för min del faktiskt, även om 29orna sväljer småstalp och rötter bättre så har jag märkt att det blir rätt hårda smällar i landningar och drop med bara 120mm och nu när jag börjar bli juniorgubbe samt har en gammal hjärnskakning att vårda är det bättre med lite mer kudde i landningarna för min del. Fuckupmarginal vs nerv och rapphet är en svår kompromiss ibland.
 

MickeMud

Ny medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
@Westman, nya stumpyn är ganska helrätt, bortsett från pris och det att man måste välja mellan just dom slaglängderna, ST eller vanlig ;-) Himla svårt och det växlar från dag till dag, beroende på humör.

En kandidat till ST är Nya Pivot Trail 429, tyvärr i samma prisläge som Spez :-( ....10 års ramgaranti låter tryggt. Men en sådan med DP gaffel på 150/120 slag och riktigt bra CF hjul med totalvikt på ca 12kg är min våta dröm just nu.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
DP gafflar är inte en bra idé. Ingen har fått det att funka bra än. Det låter bra i marknadsföringen bara. Geometrin på cykeln blir konstig av att bara ta bort slaglängd i ena änden sådär också.
 

MickeMud

Ny medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Rattnalle sa:
DP gafflar är inte en bra idé. Ingen har fått det att funka bra än. Det låter bra i marknadsföringen bara. Geometrin på cykeln blir konstig av att bara ta bort slaglängd i ena änden sådär också.
För mig funkar det ypperligt. Men det kan naturligtvis vara individuellt vad man gillar och prioriterar. Jag har kört det sedan februari på min Camber. En 2018 Pike DP 140/110 och den funkar minst lika bra (dämparmässigt i följsamhet och progressivitet) som min 2018 Lyric på enduron. Lite krångligare att byta tokens men det har jag inte behövt.
Ur praktisk cykling ute i verkligheten har jag fått en avsevärt bättre cykel med mindre kompromisser.

Grejen är att välja ett rätt område och beroende på var cykeltillverkaren har lagt sin originallevererade gaffellängd kan man lägga spannet på DP gaffeln förskjutet i den riktning du vill prioritera att förbättra egenskaperna. Allting är kompromisser, och bara för en tillverkare valt en 120mm gaffel på en hoj innebär inte det att den inte funkar med andra längder, det är bara egenskaperna som ändras och tillverkaren har tvingats välja en längd /kompromiss beroende på hur dom tror att sina kunder kommer att nyttja hojen mest.

På cambern som är en uttalad kompromisshoj mellan XC och Stig har jag gått upp 20mm (från 120mm original) på längsta läget och eftersom låga är 30mm lägre blir det 110 vilket då är 10mm lägre än original vilket i sin tur bara är fördelaktigt ur XC synpunkt och i klättring. Jag får ett bättre attackläge för XC och grustransporter. 140 läget (+20MM) använder jag 95% av tiden på stigen och ger poppigare och bättre stök och utförsegenskaper.

Jag har fått en hoj som är mindre kompromiss och mer specialiserad på uppgifterna jag utsätter den för om jag bara tar mig tiden att vrida om reglaget på vänster gaffelben innan. I praktiken kör jag stigen på 140, kommer det en lång tuff stigning vrider jag om reglaget om jag bedömer att det kan göra skillnad om jag ska klara eller inte. Nu undviker jag grusvägscykling men har vissa aktiviteter där det ingår och dom tillfällen kör jag 110 läget. Det händer såklart att jag glömmer vrida tillbaka från 110 efter en stigning på stigen och det upptäcker jag inte förrän kanske i nästa utförsbrant eller om jag tycker jag slår i tramporna mer än vanligt, eftersom jag vant mig vid lite bättre frigång i 140 läget. Så trots 30mm skillnad är bägge lägen fortfrande förvånandsvärt användbara.
 

MickeMud

Ny medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
jofahjalm sa:
Det är ofta man blir överrumplad av långa tuffa stigningar i Stockholmsområdet.
Haha, host harkel du har helt rätt :-)
Jag menar såklart såna som är såpass branta och tekniska och långa att du faktiskt måste pedala en stund och ev dåligt grepp så att man knappt klarar dom.
Hacksta backen i Åkersberga kom jag nästan upp för hela i vänsterspåret rakt upp, med lite mindre mjölksyrakörning på banan innan kommer jag ta den i låga läget, men knappast i höga.
 

Rompa

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
jag var o klämde på min nya Stumpjumper idag, kändes jävligt klumpigt med 2.6"....
 
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Rompa sa:
jag var o klämde på min nya Stumpjumper idag, kändes jävligt klumpigt med 2.6"....
Klämde som i tittade på och kände lite medan den stod i butik eller klämde på som provkörde på stig?

2,6"orna på stumpyn är ju inte ohemult mkt bredare, om ens alls, än typ maxxis 2,4" eller nåt sånt.
 

Kung Stalle

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Luthman Photography sa:
Rompa sa:
jag var o klämde på min nya Stumpjumper idag, kändes jävligt klumpigt med 2.6"....
Klämde som i tittade på och kände lite medan den stod i butik eller klämde på som provkörde på stig?

2,6"orna på stumpyn är ju inte ohemult mkt bredare, om ens alls, än typ maxxis 2,4" eller nåt sånt.
Vilka Maxxis då? Highrollers i 2.4 (eller varom nu exakt är) är ju typ 1,7.
 
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Kung Stalle sa:
Luthman Photography sa:
Rompa sa:
jag var o klämde på min nya Stumpjumper idag, kändes jävligt klumpigt med 2.6"....
Klämde som i tittade på och kände lite medan den stod i butik eller klämde på som provkörde på stig?

2,6"orna på stumpyn är ju inte ohemult mkt bredare, om ens alls, än typ maxxis 2,4" eller nåt sånt.
Vilka Maxxis då? Highrollers i 2.4 (eller varom nu exakt är) är ju typ 1,7.
De "nya" HR II eller Ardent 2,4 eller Ikon 2,35" för den delen. De gamla HR var smala, liksom de gamla specialized 2,3orna.
 
Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Vad jag vet så har alltid Maxxis 2,4” varit stora däck som hyfsat väl svarar mot uppgiven storlek. För jättelänge sedan fanns det Maxxis 2,35” som var små mot angiven storlek. Det gäller inte Ikon utan äldre HR/Minion.
 
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
jofahjalm sa:
Vad jag vet så har alltid Maxxis 2,4” varit stora däck som hyfsat väl svarar mot uppgiven storlek. För jättelänge sedan fanns det Maxxis 2,35” som var små mot angiven storlek. Det gäller inte Ikon utan äldre HR/Minion.
Exakt, Ikon har ett annat casing som är större.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Jag försöker säga att Maxxis 2,4” är stora. Jag tror inte Maxxisdäcken som är små mot angiven storlek tillverkas längre.
 

Rompa

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Luthman Photography sa:
Rompa sa:
jag var o klämde på min nya Stumpjumper idag, kändes jävligt klumpigt med 2.6"....
Klämde som i tittade på och kände lite medan den stod i butik eller klämde på som provkörde på stig?

2,6"orna på stumpyn är ju inte ohemult mkt bredare, om ens alls, än typ maxxis 2,4" eller nåt sånt.

slet upp hjulen ur kartongen, mer än så klämde jag inte. får se om d blir nå mer i helgen....
 

shro0maz

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Klavikel sa:
Så dom har alltså...

* satt ett asymmetriskt stag vid dämparen för att minska flex
* återinfört sadelstags"staget" för att minska flex
* förstärkt styrhuvudet för att minska flex

Måste varit en sjukt jävla o-styv hoj förr =)


Jag hade en 2016 fsr stumpy ”comp”, köttade nästan 300mil på den, så kan med god erfarenhet säga att det var viss flex när man verkligen låg på gränsen till vad hojjen klarade av, men det var inget som störde mig, inte just då! Men om jag jämför med min nya 2019 S-Works stumpy så är det en brutal skillnad i styvheten i cykeln. Kanske inte helt fair att dra en jämföring på en alu hojj och ett kolfiber monster, men den nya pärlan har inte ett uns av flex, vad jag kännt av än så länge! Den nya är en pansarvagn i jämförelse mot den gammla cykeln!

Pz
 

Stewe

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Jag är lite sugen på en ST Comp carbon nu när dom reas ut för 30.000, är det ett bra köp?
Jag är lite tveksam till vikten? Nån som har en vikt på en L, jag hittar lite olika bud på nätet
Tänkte byta ut min Cannondale Bad Habit 1, någon som har erfarenhet av båda?
 
Senast ändrad:

Krompa

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Jag är lite sugen på en ST Comp carbon nu när dom reas ut för 30.000, är det ett bra köp?
Jag är lite tveksam till vikten? Nån som har en vikt på en L, jag hittar lite olika bud på nätet
Tänkte byta ut min Cannondale Bad Habit 1, någon som har erfarenhet av båda?
Det sitter rätt köttiga däck på så där kan du spara en hel del gram om du tänkt dig lättare körning.
 

Stewe

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Det sitter rätt köttiga däck på så där kan du spara en hel del gram om du tänkt dig lättare körning.
Tack, jo jag kan tänka mig att jag skiftar till nått lite mera lättrullat, Renegade, Purgatory eller Fast Track kanske och så slanglöst på det, bör spara en del.
Men för reapriset som ligger nu bör det väl vara en bra deal?
 

AAverdal

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Jag är lite sugen på en ST Comp carbon nu när dom reas ut för 30.000, är det ett bra köp?
Jag är lite tveksam till vikten? Nån som har en vikt på en L, jag hittar lite olika bud på nätet
Tänkte byta ut min Cannondale Bad Habit 1, någon som har erfarenhet av båda?
Jag har en ST vomp carbon M och med de mycket tunga orginaldäcken inkl slangar, pedaler (Shimano XT-spd), en slang i swat-luckan inkl verktyget på plats så vägde min in på 12,9kg. (Jula, Kayoba baggagevåg)
Min plan i det närmsta är att byta däcken till Purgatory fram och Groundcontrol bak och då utan GRID. Jag har redan stansat (men inte vägt) . Ny växel är inköpt (GX). Då bör jag enligt mina uppskattningar landa ganska nära 12 kg. Kanske tom under.
 

Stewe

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Jag har en ST vomp carbon M och med de mycket tunga orginaldäcken inkl slangar, pedaler (Shimano XT-spd), en slang i swat-luckan inkl verktyget på plats så vägde min in på 12,9kg. (Jula, Kayoba baggagevåg)
Min plan i det närmsta är att byta däcken till Purgatory fram och Groundcontrol bak och då utan GRID. Jag har redan stansat (men inte vägt) . Ny växel är inköpt (GX). Då bör jag enligt mina uppskattningar landa ganska nära 12 kg. Kanske tom under.
Låter bra, toppen, tack för info.
men jag antar att nått halvkilo hit eller dit inte märks så mycket när man hojar?
Hur upplever du den, nöjd?
 
Senast ändrad:

tjone

Medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Kör en ST LT XL då jag är 185 cm
Kommer från en Camber som var super som XC Trail.

Som trail till light enduro är den mycket bra, gillar just plushiness med lite längre fjädring vilket passar när man är äldre och tyngre.

2.6 däcken passar bra för det blöta samt brötiga. Fördelen som vissa tycker är en nackdel är man sitter lite mer upprätt samt längre bak på cykeln baserat på sadelstolpen.

Ny geometri med brantare stolpe gör att man kommer längre fram som typ Ripmo AF och passar mer klättra samt åka utför vilken jag har på beställning för mer Enduro körning i vår/sommar:)

Skulle jag välja ny trail allmountain idag är nog YT Jeffsy 2020 vilken hamnar mellan ST LT och Ripmo. Dock så förlorar man ju SWAT som är kanske det bästa mer just carbon versionen av ST
 

Stewe

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Tack för alla tips.
jag beställde en till Cykloteket i Häggvik, ska åka och klämma på den så får vi se :)
 

AAverdal

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Låter bra, toppen, tack för info.
men jag antar att nått halvkilo hit eller dit inte märks så mycket när man hojar?
Hur upplever du den, nöjd?
Jag är nöjd.
Jag kommer närmst från en ren XC-hoj
(Merida ninety-six, 11 kg) men har ändrat cykelvanor så det blir inte så mycket lopp utan mer kul häng med polarna i skogen och då är det mer åt trail som behövs.
Upplever hjulen som lite tunga, men mycket av det ligger i de löjligt tunga däcken för enligt uppgift så är Rovalhjulen rätt OK i vikt. Den kändes bättre redan efter konvertering till slanglöst.
Jag har haft den en månad och kört totalt 8 mil, så det finns garanterat en del kvar att göra på dämparinställningarna.
Till våren blir det lättare däck och troligen även lättare hjul.

Men en sak är säker. Linjer som vart lite nervösa med Meridan sväljer denna cykeln enkelt. Men som sagt det är en rejält annorlunda hoj än det jag kommer ifrån.
 

AAverdal

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Låter bra, toppen, tack för info.
men jag antar att nått halvkilo hit eller dit inte märks så mycket när man hojar?
Hur upplever du den, nöjd?
Svarade ju inte på allt:
Ett halvkilo/kilo på hjulen gör enorm skillnad på hur snabbt man upplever att cykeln accelererar samt att det blir lättare att svänga då gyroeffekten blir mindre, ofjädrad vikt blir lägre så det blir lättare för fjädringen att hålla däcket ,mot marken och då bättre fäste och till sist så stoppar man snabbare.
 

theBrand

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Jag gissar att det inte är helt otroligt att det kommer en ny Stumpy snart med länkage inspirerat av nya enduron.
 

Stewe

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Jag var och provade en ST Large nu på Cykloteket i Häggvik.
fin hoj, men jag upplevde den som lite kort?
Min äldre Epic är betydligt längre, på den fick jag skaffa en stolpe utan setback och kortare styrstam.
På den här kändes det mycket mera hopklämt?

182 cm lång, 90cm innerben
 

Stewe

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
En Stumpjumper är mer upprätt, du kan inte jämföra mot en Epic.
Nej såklart, jag förstår att man sitter annorlunda på den här hojen. Men den kändes ändå lite kort för att vara en Large.
min cannondale bad habit känns inte alls lika trång.
 

Lejon

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Jag var och provade en ST Large nu på Cykloteket i Häggvik.
fin hoj, men jag upplevde den som lite kort?
Min äldre Epic är betydligt längre, på den fick jag skaffa en stolpe utan setback och kortare styrstam.
På den här kändes det mycket mera hopklämt?

182 cm lång, 90cm innerben
Håller med om den första känslan (jag är 177cm, köpte en medium LT, var mer van vid xc-race): känns som att man sitter högt och kort. Men efterhand har jag lärt mig uppskatta positionen vid aktiv stående cykling - lättare att röra sig fram och tillbaka och förflytta tyngdpunkten så det funkar i stökig terräng. Men fortfarande anser jag cykeln är rätt kass/ineffektiv när det kommer till sittande cykling. Skulle egentligen (tror jag) vilja ha allt i geon lika utom att jag önskar en mindre brant sadelvinkel så man kunde utveckla några watt även i sittande position med sadeln högt - nu trycker jag ner sadeln längst ner mestadels och står mycket och därför gungar bort rätt mycket kraft känns det som.
Edit: när jag tänker efter och fantiserar kanske det egentligen är justerbar reach jag vill ha. När kommer en förlängbar styrstam?
 

Lingon

Aktiv medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Stumpjumpern känns väldigt kort pga att den är väldigt kort. 🤣
Inget fel med det, men det kräver ju lite mer av cyklisten när det blir brant och stökigt jämfört med långa bussgeometrin som många verkar föredra numera.
 
Senast ändrad:

tjone

Medlem
[Artikel] Första titt: Specialized Stumpjumper 2019
Stumpjumpern är en Trail cykel som passar typ Sthlm lite bök i stök. Jag gillar geo samt att man sitter upprätt. För Enduro så är typ Ripmo AF alt Hightower ett bättre alternativ. Fundera igenom hur mycket Trail vs Enduro man körtel 80 20 så är det enklare. Jag kommer köra R AF som Enduro iaf men då blir det 2 cyklar
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer