[Artikel] Forskning visar att cykelhjälm inte leder till ökat risktagande

Även om ingen eller få ifrågasätter om en cykelhjälm gör din framfart säkrare dyker frågan ibland upp på forumet: "Gör cykelhjälm att man tar fler risker?". Nu har forskare från bland annat Stockholms universitet undersökt saken och kommit fram till ett svar.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=36800

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Jag inbillar mig att en av anledningarna till att detta dyker upp gång efter annan är känslan man som hjälmanvändare får när man råkat glömma hjälmen en enstaka gång. Då kör iaf jag mycket försiktigare.
Detta har ju lite till inget att göra med hur jag skulle köra om jag permanent lät bli hjälmen eftersom det är helt drivet av den ovana känslan som konstant påminner mig om att något är off.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Det är nog åtsittande lycra-kläder som mer ökar stressen och risktagandet bland cyklister. 🙈

Aktiv medlem
Forskningen är väl iof inte enhällig på området? Har det gjorts någon meta?

Om jag inte minns helt fel har man väl även kunnat se att övriga trafikanter tar större risker i situationer där cyklister bär hjälm.

Jag cyklar dock med hjälm men tycker den här typen av frågor är lite intressanta. Vill man på riktigt rädda liv är det nog hjälm i bil som gäller.

perzzon

Aktiv medlem
Ville sa:

Om jag inte minns helt fel har man väl även kunnat se att övriga trafikanter tar större risker i situationer där cyklister bär hjälm.

Jag cyklar dock med hjälm men tycker den här typen av frågor är lite intressanta. Vill man på riktigt rädda liv är det nog hjälm i bil som gäller.
Nu skummade jag bara mha sömndrucken hjärna men var det inte just en metastudie detta var?

Aktiv medlem
perzzon sa:
Ville sa:

Nu skummade jag bara mha sömndrucken hjärna men var det inte just en metastudie detta var?
Mybad, jag läste tydligen ännu minder än du och ser att jag hade fel.

Räcker tydligen inte med att titta på bilderna?!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Fånig diskussion. Hjälmen skyddar mot konsekvensen av olyckan. Olyckan drabbar både hjälmprydda och hjälmlösa.

Lars Vilks

Ny medlem
Bra trollat av Happy!

Bildsätta artikeln med en 26" MTB med slicks, dubbla framskärmar men ingen bakskärm. Allt för att håna hjälmcyklister kan man anta.

Erik Sandblom

Ny medlem

Erik Sandblom

Ny medlem
Hoppsan. En av författarna till metastudien heter Jake Olivier. Han är känd för att förvanska andras hjälmforskning. Bland annat påstod han att bilister inte körde närmare hjälmbrukare än barhövdade. Han fick en knäpp på näsan för detta, för det visade sig att han hade ändrat på frågeställningen för att få det svar han önskade.

Och tänk, detta genmäle nämns inte i den nya metastudien som han är medförfattare till.

Bicycle helmets and risky behaviour: A systematic review - av Jake Olivier, Raphael Grzebieta med flera.

Bicycle helmet wearing is associated with closer overtaking by drivers: A response to Olivier and Walter, 2013 - av Ian Walker och Dorothy Robinson
Here we show how Olivier and Walter’s analysis addressed a subtly, but importantly, different question than Walker’s. Their conclusion was based on omitting information about variability in driver behaviour and instead dividing overtakes into two binary categories of ‘close’ and ‘not close’; we demonstrate that they did not justify or address the implications of this choice, did not have sufficient statistical power for their approach, and moreover show that slightly adjusting their definition of ‘close’ would reverse their conclusions.

GoranS

Aktiv medlem
Erik Sandblom sa:
Fjärdebrunn sa:
Fånig diskussion. Hjälmen skyddar mot konsekvensen av olyckan. Olyckan drabbar både hjälmprydda och hjälmlösa.
Det kan man säga om gående och bilister också. När olyckan väl sker är de lika benägna att få en skada mot huvudet som cyklister.

European Commission, Traffic Safety Basic Facts onCyclists, European Commission, Directorate General for Transport, June 2017 (PDF)
Av det följer på inget sätt att det skulle vara lika bra skydd med hjälm för cyklister och bilister, vilket jag antar är vad du försöker få det till.

me.I.am

Aktiv medlem
Borde inte hjälm i bil öka risken för whiplash-skada?

RockyM

Medlem
Om man gör en studie som kommer fram till att cyklisten tar mindre risker när den använder hjälm, så finns det 3 alternativ.
1: Frågeställningen är felaktig.
2: Testgruppen är felaktig.
3: Hjälmen är sjukt dyr!

Erik Sandblom

Ny medlem
RockyM sa:
Om man gör en studie som kommer fram till att cyklisten tar mindre risker när den använder hjälm, så finns det 3 alternativ.
Det kan kännas rimligt att tänka så, men å andra sidan kan riskkompensation gå åt bägge håll. Det kan t ex vara så att redan försiktiga personer sätter på sig hjälm för att skydda sig ännu mer. Det finns också undersökningar som visar att alkoholpåverkade cyklister i mindre grad bär hjälm. Det innebär att studier som visar att hjälmbrukare får färre skallskador kanske hade visat att nyktra cyklister får färre skallskador, om de hade kontrollerat för alkohol.
Alcohol: obscuring the outcomes of helmet research?

Erik Sandblom

Ny medlem
GoranS sa:
Erik Sandblom sa:
Fjärdebrunn sa:
Det kan man säga om gående och bilister också. När olyckan väl sker är de lika benägna att få en skada mot huvudet som cyklister.

European Commission, Traffic Safety Basic Facts onCyclists, European Commission, Directorate General for Transport, June 2017 (PDF)
Av det följer på inget sätt att det skulle vara lika bra skydd med hjälm för cyklister och bilister, vilket jag antar är vad du försöker få det till.

Som sagt, man kan lika gärna vända på det:

Av det följer på inget sätt att hjälmar skulle skydda cyklister mer än bilister. Så om hjälmar inte hjälper bilister, varför skulle de hjälpa cyklister?

Erik Sandblom

Ny medlem
me.I.am sa:
Borde inte hjälm i bil öka risken för whiplash-skada?
Den diskussionen finns i alla fall för cykelhjälmar. T ex gjorde Rune Elvik, TØI, en genomgång av studier i ämnet. Han skriver:

The risk of neck injury does not seem to be reduced by bicycle helmets. There are only four estimates of effect, but they all indicate an increased risk of injury.

Publication bias and time-trend bias in meta-analysis of bicycle helmet efficacy: A re-analysis of Attewell, Glase and McFadden, 2001

GoranS

Aktiv medlem
Erik Sandblom sa:
GoranS sa:
Erik Sandblom sa:
Fjärdebrunn sa:

Av det följer på inget sätt att hjälmar skulle skydda cyklister mer än bilister. Så om hjälmar inte hjälper bilister, varför skulle de hjälpa cyklister?
Om jag tolkade dig rätt och du verkligen implicit hävdar det ligger bevisbördan på dig.

Funderar du lite på hur skyddsutrustning för cyklister och bilister ser ut så inser du nog varför det är rätt vågat att anta att hjälm skulle skydda lika bra. Dessutom ser olyckssituationerna med största sannolikhet väldigt olika ut vilket gör försöket att likställa de två än mer tveksamt.

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Fast just risken för whiplash-skador känns mer relevant att överväga för bilister, för cyklister är det kanske andra huvudskador som är mer frekventa.

GoranS

Aktiv medlem
me.I.am sa:
Fast just risken för whiplash-skador känns mer relevant att överväga för bilister, för cyklister är det kanske andra huvudskador som är mer frekventa.
Precis. Det är verkligen äpplen och päron här.

me.I.am

Aktiv medlem
Det som är fascinerande med alla dessa ändlösa Internetdiskussioner är att personer som prioriterar åsikt framför fakta och dammsuger Internet efter fakta/"fakta" som stöder ens åsikt, på något konstigt sätt tror att alla andra skall ändra åsikt om man presenterar de fakta/"fakta" man hittar.

RockyM

Medlem
Erik Sandblom sa:
RockyM sa:
Det kan kännas rimligt att tänka så, men å andra sidan kan riskkompensation gå åt bägge håll. Det kan t ex vara så att redan försiktiga personer sätter på sig hjälm för att skydda sig ännu mer. Det finns också undersökningar som visar att alkoholpåverkade cyklister i mindre grad bär hjälm. Det innebär att studier som visar att hjälmbrukare får färre skallskador kanske hade visat att nyktra cyklister får färre skallskador, om de hade kontrollerat för alkohol.
Alcohol: obscuring the outcomes of helmet research?
Vi läser nog texten lite olika? Det jag reagerade på var: "Tio av studierna visade till och med att risktagandet minskade när cyklisterna använde hjälm."

Med andra ord, det var inte olyckorna som minskade utan risktagandet.
ex. utan hjälm kollar inte bakåt vid vänstersväng. Med hjälm kollar bakåt.
Utan hjälm cyklar mot rött, med hjälm cyklar aldrig ens mot gult. osv
10 studier..

perzzon

Aktiv medlem
Ja fantastiskt att hen lockades fram ur djupen. Undra om det finnes en Google News prenumeration på "hjälmstudie" hos vederbörande

CW

Medlem
Jag menar... nej, jag sätter mig inte på landsvägshojen, full-kittad och lämnar hjälmen hemma när jag ska träna och jag kommer köra så fort. Men ska jag till ICA och tar singlespeeden så lämnar jag hjälmen hemma eftersom jag drar ett märkligt likhetstecken mellan 20-25 kmh som "säkert".

motionisten

Aktiv medlem
Erik Sandblom sa:
GoranS sa:
Erik Sandblom sa:
Fjärdebrunn sa:

Hur förklarar du då att hjälmar verkar hjälpa ordentligt på motorcyklister/mopedister som verkligen använder hjälm?

Örjan Lax

Aktiv medlem
motionisten sa:
Erik Sandblom sa:
GoranS sa:
Erik Sandblom sa:
Fjärdebrunn sa:

Hur förklarar du då att hjälmar verkar hjälpa ordentligt på motorcyklister/mopedister som verkligen använder hjälm?
Bump!
Svara då, Sandblom.

wukkaN

Aktiv medlem
Jag har inte läst studien. Framgår det vilken grad av skallskada som åsamkats? Jag kan tänka mig att hjälmar inte nödvändigtvis bidrar till färre men säkerligen mindre skallskador. Även om jag personligen #tror att hjälmar minskar antalet skallskador.

kais01

Aktiv medlem
det har överhuvudtaget varit svårt att visa att hjälmanvändning i en population minskar antalet skallskador. annars hade vi haft en lag för långe sedan.

under tiden använder jag alltid hjälm. känns helt självklart.

wukkaN

Aktiv medlem
kais01 sa:
det har överhuvudtaget varit svårt att visa att hjälmanvändning i en population minskar antalet skallskador. annars hade vi haft en lag för långe sedan.

under tiden använder jag alltid hjälm. känns helt självklart.
Nu är det iof lagkrav på att folk under 15 år ska använda hjälm. Andra länder, ex Finland, har lagkrav på hjälm (dock olika variationer).

Samma här, hjälmen är på oavsett när och var jag cyklar. En god vän som arbetar på intensiven här i sthlm har övertygat mig om hjälmens nytta. Anekdotisk bevisföring yadayada men hursomhaver så vill jag undvika att träffa henne i arbetet.

Dude

Medlem
Förstår om artikelförfattaren Bengt Luthman saknar förtroende för forumdeltagarna att bena ut informationen i en forskarrapport.
Men nog borde Happy ha som regel att inkludera en länk till källan så alla kan läsa på och vet vad fn de talar om:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1369847818305941?via=ihub
Dessutom saknas länk till artikeln på Forskning och Framsteg som Bengt kopierat texten från:
https://fof.se/artikel/cykelhjalm-gor-dig-inte-mer-vaghalsig
Vill därför be moderatorn att komplettera artikeln för att åtminstone ge sken av ett visst mått av anständighet!

Senast ändrad:

Erik Sandblom

Ny medlem
motionisten sa:
Erik Sandblom sa:

Jag kan inte så mycket om motorcykelhjälmar, men jag vet att det finns en liknande diskussion om dem. Det är nog lätt hänt att man överskattar skyddet man får. Här är en artikel som sammanfattar kritiken.

The Wild One. Forbes
Let’s go back to those CDC statistics that show helmets prevent deaths. If we use the same statistics, but count fatality rates per 10,000 registered motorcycles rather than per all residents, one finds that helmet-law states actually suffered a higher average fatality rate (3.38 deaths per 10,000) than non-helmet-law states (3.05 deaths). This is not sufficient evidence to prove that not wearing a helmet is safer, but it demonstrates that helmet laws do not reduce deaths.
...
Motorcycle helmets are tested by being dropped on an anvil from a height of six feet, the equivalent of a 13.66-mph impact.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Dude sa:
Förstår om artikelförfattaren Bengt Luthman saknar förtroende för forumdeltagarna att bena ut informationen i en forskarrapport.
Men nog borde Happy ha som regel att inkludera en länk till källan så alla kan läsa på och vet vad fn de talar om:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1369847818305941?via=ihub
Dessutom saknas länk till artikeln på Forskning och Framsteg som Bengt kopierat texten från:
https://fof.se/artikel/cykelhjalm-gor-dig-inte-mer-vaghalsig
Vill därför be moderatorn att komplettera artikeln för att åtminstone ge sken av ett visst mått av anständighet!
Bra då kan vi nog sortera bort de smått befängda teorierna om att hjälm driver riskbeteende.

Kanske även att att göra småsnurriga jämförelser med helt andra trafikslag.

Med egna undersökningar från när jag har landat på huvudet kan jag konstatera att hjälmarna normalt klarar mig från skallfrakturer men inte hjärnskakning. Den enda hjälm som borde skydda för det senare är nog Hövding. Den saknar dock applikationer för annat än upprätt fintramp.

Snuten

Aktiv medlem
Parallell fråga: Undrar om stora säkra personbilar gör att man kör mera vårdslöst? Jag tror att det kan vara så även om individens attityd naturligtvis spelar stor roll också.
Kör själv en liten plåtburk (Aygo) och måste säga att känslan av utsatthet gör att jag kör ganska defensivt och riskmedvetet.

Lansgren

Medlem
Fattar inte varför det här är en sån het potatis. Cyklar jag downhill med hjälm till exempel känner jag mig säkrare och vågar till exempel testa de lite större hoppen än om jag hade kört utan. Cyklar jag i stadstrafik med hjälm torde det mer realistiska alternativet till varför vara att jag redan är en försiktig och säkerhetsmedveten person som vill förstärka den säkerheten. Antagande, visst, men eftersom det inte finns en lag här i Sverige och jag ändå väljer att använda hjälm borde det ju vara för att jag vill skydda mig. Och faktum är ju att hjälmar skyddar huvudet men blir du påkörd i sidan i 50 knyck och faller in under ett hjul på en sopbil till exempel så hjälper den ju föga.

En intressant studie skulle ju kunna vara att jämföra skadestatistik på cyklister mellan länder som inte har hjälmanvändandet lagreglerat med länder som har, signalvärdet uteblir ju då och som bilist blir det svårare att identifiera de mer risktagande cyklisterna som möjligtvis kör utan hjälm. Och när man ändå håller på, användandet av hjälm beroende på frisyr. Eller om infrastruktur för cykel innebär en trygghetsfaktor som gör att man är mer oförsiktig när man korsar trafikerade vägar. E-cyklarnas inverkan på skadestatistiken eftersom exempelvis mer äldre personer med sämre kognitiv förmåga orkar ta sig ut och cykla, hur ser den ut?
Det finns massvis av studier som kan göras och siffror som kan radas upp. Men cykling är la bra, både för folkhälsan och miljön. Men om man vill få mer människor att cykla blir inte frågan då hur man ska förhålla sig till den ökade riskfaktorn, en fråga som handlar så mycket mer än om hjälmens varande eller inte? Ja, social ingenjörskonst i all ära. Men konsekvenserna av besluten som planeras ta är höljda i dunkel tills tiden har fått ha sin gilla gång. Men det betyder inte att man inte ska försöka vara förutseende. Inte heller att man ska vara rädd för att ta beslut. Tror det här med cykelhjälmen bara är en sån där red herring. Klart den är bra, saken avklarad, dags att gå vidare till nästa grej på agendan :)

Senast ändrad:

Totteman

Aktiv medlem
Nja, skulle vilja säga att jag inte kör utan hjälm i skog eller cykelpendlar utan hjälm. Så, frågan är konstigt ställd. Blir mer risktagande...njäe, verkligen inte. Hjälmen skyddar mig. Punkt.

Jag är iaf glad att jag hade hjälm igår. Landade rakt på hjässan efter att ha gjort en OTB med gruscykeln pga en kedja som hängde över vägen... Nu linkar jag fram med ett svullet knä där hemma, utan hjälm hade jag definitivt slickat såren på en sjukhusavdelning.

Lingon

Aktiv medlem
Hur är det med opiodpeptider då? Ökar risktagandet när endorfinet kickar in?

kais01

Aktiv medlem
hybris är alltid riskabelt, oavsett vilken extern eller intern substans som hjälper till?

här en artikel som dök upp i flödet idag, tar upp en del av svårigheterna att undvika kontraproduktiva effekter av en hjälmlag. en effekt man tar upp är att säkerheten skulle vara bättre med fler cyklister på gatorna, och dessa minskar med hjälmlagar. om detta nu stämmer.

konstigt att det ska vara så svårt med det självklara.

https://www.bicycling.com/culture/a...il&date=111619&utm_campaign=nl18623022&src=nl

ooms

Aktiv medlem
Aha, med en hjälmlag dödar vi marknaden och får bort elspark-kaoset fr gatorna :-)

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Va?! Har jag missat en tråd med haschtomten från Göteborg?

thomalin

Aktiv medlem
Hela den här diskussionen landar för mig i en sk svart svan. Sannolikheten för att det värsta skall hända är extremt liten, så liten att vissa prioriterar fel. När det väl händer allvarlig olycka så dör de utan hjälm, och de med hjälm får skallskador kanske med handikapp. Sen finns det såklart fall där det gått riktigt illa ändå, t ex Schumacher.

Så, om jag under mitt liv en gång skall slå i huvudet riktigt hårt, då vill jag ha hjälm.

Kändaste svarta svanen är nog Silverstein som inte bedömde det som sannolikt att båda WTC -tornen skulle totalskadas, han valde att ta risken så han underförsäkrade tornen, dvs försäkrade ~ett torn. Han försökte sen driva det som två separata händelser för att få ersättning för båda tornen, och det gick inte så bra.

Joklkol

Ny medlem
Det är väl ändå så att de som använder hjälm redan är försiktiga av sig.

De enda jag känner som har hjälm är 40+ och cyklar 15km/h. Samt "töntarna"i skolan som hade hjälm i högstadiet för mamma tvingade dom.

Det är ju extremt få som har hjälm. Och vad menas med risktagande? Är det när du kör över vägen där det unte är övergångsställe eller är det när du kör dirt och hoppar 5 meter?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer