[Artikel] Friskvårdsbidrag och cykling: vad gäller?

Redaktionen

Medlem
Tanndalen1_Petter-Elfsberg-2000x1333.jpg

Sedan 1 januari 2018 är cykling och diverse kurser inom exempelvis mountainbike godkända som skattefria friskvårdsförmåner. Men hur fungerar detta egentligen? Happyride har sammanställt vad som gäller för friskvårdsbidraget och cykling.

Läs hela artikeln:

MtbIte

Aktiv medlem
Vissa friskvårdsföretag tillåter dock att man köper tex skor och kläder, vet att friskvårdsföretaget som syrran har tillåter det då hon köpt tex skor.

ooms

Aktiv medlem
Vissa friskvårdsföretag tillåter dock att man köper tex skor och kläder, vet att friskvårdsföretaget som syrran har tillåter det då hon köpt tex skor.
Det låter ju som att det strider mot Skatteverkets regler. Blir det revision lär företaget torska, jag skulle inte vilja vara den som sitter som ansvarig för friskvårdsbidrag på det företaget.

MtbIte

Aktiv medlem
Det låter ju som att det strider mot Skatteverkets regler. Blir det revision lär företaget torska, jag skulle inte vilja vara den som sitter som ansvarig för friskvårdsbidrag på det företaget.

Jag skrev lite slarvigt och missvisande så det det gäller så klart arbetskäder och arbetsskor som dom får köpa på friskvården men det där utnyttjas av vissa så det köps allt möjligt.

det gäller ett stort företag i sverige.

ooms

Aktiv medlem
Jag skrev lite slarvigt och missvisande så det det gäller så klart arbetskäder och arbetsskor som dom får köpa på friskvården men det där utnyttjas av vissa så det köps allt möjligt.

det gäller ett stort företag i sverige.
Ok, men är det arbetskläder och arbetsskor så har det ju inte med friskvårdsbidraget att göra. Är väl annan lagstiftning som styr där.

MtbIte

Aktiv medlem
Jo det gällde faktiskt friskvårdsbidraget, jag ser dock nu att detta har tagits bort.

. Friskvårdsbidraget kan således inte längre nyttjas till arbetskläder eller arbetsskor. Korrektion; det kan i och för sig nyttjas ett tag till eftersom de nya reglerna gäller först från den 1 april 2020. Men vår rekommendation är att i möjligaste mån redan nu arbeta utifrån den nya överenskommelsen.

Guldragge

Aktiv medlem
Pröjsade in till Vätternrundan 2021 för att hoja det i år. Antar att det är kört att få detta i friskvårdsbidrag eftersom det inte är detta år på kvittoinbetalningen?

th70

Ny medlem
Zwift fungerar för mig betalar månadsvis med paypal och skickar utskrivet mail som kvitt, mitt jobb använder Benify.

ooms

Aktiv medlem
Pröjsade in till Vätternrundan 2021 för att hoja det i år. Antar att det är kört att få detta i friskvårdsbidrag eftersom det inte är detta år på kvittoinbetalningen?
Normalt sett, ja. Men på den tiden jag hade Benify har jag för mig man kunde skyffla in fjolårskvitton även i januari och få det bokat på föregående år. Så är du snabb och har du tur kanske det går, beroende på upplägget hos din arbetsgivare.

Thomas80

Medlem
Zwift fungerar för mig betalar månadsvis med paypal och skickar utskrivet mail som kvitt, mitt jobb använder Benify.
Jag betalar med kreditkort, så då ser jag bara beloppet, hittar inget på zwift eller stravas sida där jag kan se kvitto, bara att det är betalt. Vet ej vilket program jobbet använder. Lämnar bara kvitto till min VD.

Clark

Aktiv medlem
Någon som har lyckats få kvitto från strava å zwift? Fick avslag för att jag bara hade inbetalningarna.
Jag mailade Zwift och bad om kvitto. Fick ange för vilket intervall jag ville ha och så skickade de en PDF. Jag hoppas att Benify godkänner det. Skärmdump på medlemsskap och på kreditkortsbetalningar var inte ok

Guldragge

Aktiv medlem
Normalt sett, ja. Men på den tiden jag hade Benify har jag för mig man kunde skyffla in fjolårskvitton även i januari och få det bokat på föregående år. Så är du snabb och har du tur kanske det går, beroende på upplägget hos din arbetsgivare.
Tack! Langade in kvittot till bossen. Får se hur det går. Bra i alla fall att det stod Vätternrundan 2022 i väldigt stor fet stil. Han brukar slarva med att läsa det med mindre text.

wahla21

Medlem
Jag betalar med kreditkort, så då ser jag bara beloppet, hittar inget på zwift eller stravas sida där jag kan se kvitto, bara att det är betalt. Vet ej vilket program jobbet använder. Lämnar bara kvitto till min VD.
På Zwift.com kan du se att du betalat varje månad under Subscription

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har fått maila Strava men alltid fått ett kvitto.Tyvärr har jag glömt bort det senaste åren, det är väldigt dumt.

wahla21

Medlem
Problemet är väll mer tex benify vill ha godtjäntkvitto inte zwift ger ut smidigt. Ja om du inte har tur efter lite zwiftmailande typ

Jag lägger in Zwift varje månad i Benify.
Tar skärmdump på min betalning (Amex via PayPal) och skärmdump från Zwift.
Aldrig något problem.

jonte987

Aktiv medlem
Lite mer på ämnet (Skatteverket har ju tagit bort listan med godkända aktiviteter)
Kanot är ok att hyra men man får inte hyra eller köpa utrustning. Jag förstår att högsta domstolen får mycket att göra.

skier

Aktiv medlem
Vad beror det egentligen på att konditionstest hos t ex Aktivitus inte är godkänd aktivitet? Är det att det är för högt engångsbelopp?

Kanot är ok att hyra men man får inte hyra eller köpa utrustning. Jag förstår att högsta domstolen får mycket att göra.

Det brukar var ok att hyra utrustning om det är för att kunna genomföra en aktivitet. T ex är padelbanehyra + padelrackhyra på samma kvitto ok att ta som friskvårdsbidrag.

Ett separat kvitto på hyra av padelrack är dock inte godkänt för friskvård då det är utrustning och inte utrustning kopplad till en aktivitet. Sedan kanske man kan baka ihop det och få grönt från arbetsgivaren, besvärligt när alla ska tolka åt skatteverket istället för att de kan svara på skiten.

Troligtvis. Det är iaf det som är anledningen att bikefit inte är godkänt.
Helt hundra på att det är därför?
Jag trodde det var för att det inte var en aktivitet.

jonte987

Aktiv medlem
Det brukar var ok att hyra utrustning om det är för att kunna genomföra en aktivitet. T ex är padelbanehyra + padelrackhyra på samma kvitto ok att ta som friskvårdsbidrag.

Ett separat kvitto på hyra av padelrack är dock inte godkänt för friskvård då det är utrustning och inte utrustning kopplad till en aktivitet. Sedan kanske man kan baka ihop det och få grönt från arbetsgivaren, besvärligt när alla ska tolka åt skatteverket istället för att de kan svara på skiten.

Ja, är i så fall inte kanot ett konstigt exempel? Under samma, oklara, omständigheter måste cykel vara ok?
Eller jag kanske läste fel? Jag ser inte att man oftare hyr en kanotbana än en cykelbana (well...)

ooms

Aktiv medlem

En riktig bikefit är definitivt en aktivitet.

Ja, är i så fall inte kanot ett konstigt exempel? Under samma, oklara, omständigheter måste cykel vara ok?
Eller jag kanske läste fel? Jag ser inte att man oftare hyr en kanotbana än en cykelbana (well...)
Det jag skrev ovan stämmer faktiskt inte om nu padelrack och banhyra är två separata poster på kvittot. Men säg att man hyr en plan och rack och bollar ingår utan att det är en separat post på kvittot så är det ok.

Ber om ursäkt för att jag rör till det.

hnrks3

Aktiv medlem
Är det någon som använder epassi som fått det att fungera med Zwift eller Strava? Jag försökte förra året och skickade in alla uppgifter jag kunde få tag på men blev ändå nekad.

Edit: Det föll på att jag måste ha ett svenskt kvitto. Det blir svårt om företagen inte är registrerade i Sverige tänker jag

fhloston

Aktiv medlem
Är det någon som använder epassi som fått det att fungera med Zwift eller Strava? Jag försökte förra året och skickade in alla uppgifter jag kunde få tag på men blev ändå nekad.

Edit: Det föll på att jag måste ha ett svenskt kvitto. Det blir svårt om företagen inte är registrerade i Sverige tänker jag

Inte svar på din fråga, men "kvittot" man får från Trainerroad är inte speciellt kvittolikt, men godkändes av Benify.

Hogge

Medlem

Jag tror det är upp till företaget att godtjänna eller inte. Där jag arbetar godtjänner inte mitt företag zwift pga att det inte är svenskt.

hnrks3

Aktiv medlem
Jag tror det är upp till företaget att godtjänna eller inte. Där jag arbetar godtjänner inte mitt företag zwift pga att det inte är svenskt.
Hm. Ja, så kanske det är. Men jag tänker att det är skatteverkets regler som gäller och är ex Zwift eller Strava godkända för friskvård så förstår jag inte varför dom ska bråka

Hm. Ja, så kanske det är. Men jag tänker att det är skatteverkets regler som gäller och är ex Zwift eller Strava godkända för friskvård så förstår jag inte varför dom ska bråka
Regler och regler? Det är inte skatteverkets regler som är avgörande utan det är upp till arbetsgivaren att godkänna utläggen. Om arbetsgivaren inte vill så behöver de inte godkänna Zwift/Strava oavsett vad skatteverket säger. Tyvärr.

Moms är inget krav hos min arbetsgivare. De köper att Strava är utländskt och inte har någon VAT att dra av på. Andra bolag kanske kräver svensk moms att kunna dra av från friskvårdsbidraget.

jonte987

Aktiv medlem
Regler och regler? Det är inte skatteverkets regler som är avgörande utan det är upp till arbetsgivaren att godkänna utläggen. Om arbetsgivaren inte vill så behöver de inte godkänna Zwift/Strava oavsett vad skatteverket säger. Tyvärr.

Moms är inget krav hos min arbetsgivare. De köper att Strava är utländskt och inte har någon VAT att dra av på. Andra bolag kanske kräver svensk moms att kunna dra av från friskvårdsbidraget.
Ja, det var det jag menade.

Thomas80

Medlem
Jag mailade Zwift och bad om kvitto. Fick ange för vilket intervall jag ville ha och så skickade de en PDF. Jag hoppas att Benify godkänner det. Skärmdump på medlemsskap och på kreditkortsbetalningar var inte ok
Funkade med det för mej också. Det var en tom rad innan total summa som löste problemet. Tror att moms brukar stå där.

hnrks3

Aktiv medlem
Nja, arbetsgivaren betalar och arbetsgivaren bestämmer. Det är inget bidrag från staten.
Epassi är inte min arbetsgivare dock. Men det är ju därför jag undrar om det är någon här som lyckats med epassi just. För dom verkar ju helt omöjliga, även om man skickar in allt som går att få tag på så får man blankt nej. Det känns ju sådär att bli erbjuden friskvårdspengar som man inte får använda. Det kanske är bättre att gå direkt via sin arbetsgivare istället då?

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Hur fungerar det med friskvårdsbidrag och deklaration? Framgår det att jag utnyttjat friskvårdsbidraget eller behöver jag ta upp det i deklarationen?

Köp & Sälj

Topp