[Artikel] Funäsfjällen inför avgift för stigcykling

Redaktionen

Medlem
helags_14.jpg

På grund av ett högt besökstryck och en stor satsning på att skapa ett nätverk av cykelstigar har Funäsfjällen nu infört ett cykelpass för de som vill cykla i området.

Läs hela artikeln:

Wingqvist

Aktiv medlem
Värt att notera: Bilden är inte representativ för lederna. 🙃
Nej verkligen inte :) Ser ut att vara en skillad cyklist på bilden också Henrik!
Om det äventyret kan man läsa här:

Och här är ju mer om tex Tänndalen i Funäs.

Westman

Aktiv medlem
Ändå ett tecken att vi kommit en bra bit på vägen att lösningen på slitage från nyttjande inte är förbud utan satsning på underhåll.

Eller som i Jämtlandsfjällen där Länsstyrelsen nu tydligt förbjuder el-MTB för att fortsatt kunna tillåta den allemansrättsliga icke-assisterade cyklingen och minska mängden slitage från passager. 1/2 OT jag vet, men ändå halvrelaterat då utmaningen för förvaltning är densamma, att balansera olika nyttjargrupper och markslitage/underhåll.

Bikzz

Aktiv medlem
HeHe, det fanns väl en annan tråd om detta ? Funäsfjällens organisation är bara ute efter att tjäna stålar, inget annat. Dom har ingen rätt att ta ut avgifter, det är befintliga vägar och stigar som funnits under lång tid. Så det är bedrägeri att lura folk att betala för sånt som egentligen är gratis ! Så jag uppmanar alla till att strunta i att betala. :cool:

Aron

Moderator
Är det någon som vet vilka stigar/leder som avses i denna artikel? Lyssnar man verkar vara två olika, en där folk lallar in mellan husen på fäbodvallen och en annan där man haft en besöksräknare.

Siffran 800 passager är så hög att det torde vara inne i bikeparken?

Har för övrigt full sympati för att damen är less på folk som inte kan läsa.

Lingon

Aktiv medlem
Är det någon som vet vilka stigar/leder som avses i denna artikel? Lyssnar man verkar vara två olika, en där folk lallar in mellan husen på fäbodvallen och en annan där man haft en besöksräknare.

Kör dom inte nåt långlopp däruppe? Fjällturen? Kanske var den dagen det passerade 800 cyklar. 🤣

simhall

Medlem
Tiden som underground-/alternativrörelse är definitivt över.

Behöver även vandrarna och löparna köpa pass?
Södra Årefjällen inför frivillig avgift för vandrare och cyklister. Men tex Lofsdalen inför avgifter för cyklister, men inte vandrare, på gamla befintliga leder.

fiskarn

Aktiv medlem
Här finns lite nyttig info om bakgrunden.

Handlar det om att skydda naturen i sig och minska slitage är väl det absolut bästa att sluta marknadsföra cykling (och vandring). Natutren skiter ju liksom i vilka avgifter som tas ut.

fiskarn

Aktiv medlem
Har man varit i Funäsdalen någon gång är det ju helt otroligt mycket mycket folk jämfört med många andra ställen i Härjedalen, då kan ju spådant här lätt uppstå tänker jag.

Här skulle de kunna skriva. Åk någon annanstans istället för ha bild på cyklar

H.

Aktiv medlem
Som jag skrev i den gamla tråden om detta: Destinationsbolaget marknadsför fjällcykling stenhårt. Ramundberget likaså. De vill locka dit cyklister. Nyhetsinslaget får det att låta som en oväntad överaskning av spontancyklister. Det är som om man skulle bli förvånad över att det är massa folk som är och åker längdskidor i Bruksvallarna på vintern. Där tycker jag att SR borde gjort sitt jobb och riktat kritiken åt rätt håll: Mot anläggningen och destinationsbolaget. Nu vinklas inslaget så det låter som att de är hjältar som springer efter och röjer upp där en hjord av elefanter dragit fram. När faktum är att hjorden drog fram precis den vägen därför att destinationsbolaget/Ramundberget sagt att det är där de ska åka.

Ramundberget och destinationsbolaget borde inte vara förvånade över att det krävs ledunderhåll, snarare borde de glädjas åt att de lyckas locka så många besökare. Det är ju trots allt därför de marknadsför sig.

Det är heller inga problem att de tar ut avgifter för att tex åka i de byggda spåren vid Ramundberget (liftkort) men när de börjar ta ut avgifter på gamla etablerade stigar och indirekt förbjuda cykling utanför uppmärkta leder blir det ett kraftigt ingrepp i allemansrätten. Där ligger problemet.

Man kan jämföra med tex cykling på jämtlandstriangeln/issjödalen/vålådalen. Där har man spontancyklister som man faktiskt inte vill ha där. Man säger åt folk att inte komma dit.

"Vi har stora problem med hårt besökstryck i en känslig miljö, vilket tyvärr innebär att vi måste ta till extraordinära åtgärder och begränsa tillgängligheten för att säkerställa att den finns kvar för framtiden." (fritt citerat från minnet)

och så jämför vi med Funäsfjällen/Ramundberget:
1625215263361.png

1625215297189.png

1625215383586.png

1625215429338.png

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Ja? Måste folk hela tiden vara där alla andra är? Det är Änggårdsberg, Hellas det är Funäsfjäll, ja.
Det kan man ju diskutera. Men för fjällen handlar det ju om att kunna leva på det som finns kvar, och då är ju turism en grej. Men det måste ju ske hållbart, dvs det behövs pengar till ledunderhåll, ersättning till de markägare som upplåter sin mark, etc. I reportaget sägs att de hittills haft projektpengar (troligtvis skattepengar) för detta, men fr.o.m. nu måste pengarna in fr annat håll. Och då är ju det rimliga att de turister som nyttjar servicen också betalar för den. Dessutom verkar ju ”explosionen” de senaste åren också lett till skav med lokalbefolkningen pga cyklister som inte sköter sig (cyklar utanför leder, skräpar ner, osv), vilket nu verkar kräva ytterligare insatser i form av ledvärdar, städning, etc.

Gushem

Aktiv medlem

inte en blekaste men jag vet att jag skulle skämmas om jag fjällcyklade med fullface-kruka och nummerlapp på cykeln :) bilden kan ju omöjligt vara från funäsfjällen tänker jag.

fiskarn

Aktiv medlem
Det kan man ju diskutera. Men för fjällen handlar det ju om att kunna leva på det som finns kvar, och då är ju turism en grej. Men det måste ju ske hållbart, dvs det behövs pengar till ledunderhåll, ersättning till de markägare som upplåter sin mark, etc. I reportaget sägs att de hittills haft projektpengar (troligtvis skattepengar) för detta, men fr.o.m. nu måste pengarna in fr annat håll. Och då är ju det rimliga att de turister som nyttjar servicen också betalar för den. Dessutom verkar ju ”explosionen” de senaste åren också lett till skav med lokalbefolkningen pga cyklister som inte sköter sig (cyklar utanför leder, skräpar ner, osv), vilket nu verkar kräva ytterligare insatser i form av ledvärdar, städning, etc.

Ja så kan man ju absolut se det. Det som jag tycker är konstigt är att man marknadsför cykling som jag uppfattar det hårt. Sen när det kommer massa cyklister klagar man på det och får det att låta som ett jätteproblem man inte alls har bett om. Det tycker jag är konstigt. Sen ska man leva på något naturligtvis. Och lever man på turism är just turister ett nödvändigt ont. Nu finns det garanterat folk "i fjällen" som inte vill ha en enda jävel där, Kanske de i fäboden, vad vet jag.

arcamone

Aktiv medlem
Hoppas inte att det ideella arbetet innebär att helt handikappanpassa en led likt delar av Vildmarksleden här i Götet.

Blir orolig när jag läser ”flisa” en led.

/David

Bilagor

• B74AEA85-180A-4423-9C8B-3C12E58044C7.jpeg
    B74AEA85-180A-4423-9C8B-3C12E58044C7.jpeg
    258.6 KB · Besök: 41

ooms

Aktiv medlem
Ja så kan man ju absolut se det. Det som jag tycker är konstigt är att man marknadsför cykling som jag uppfattar det hårt. Sen när det kommer massa cyklister klagar man på det och får det att låta som ett jätteproblem man inte alls har bett om. Det tycker jag är konstigt. Sen ska man leva på något naturligtvis. Och lever man på turism är just turister ett nödvändigt ont. Nu finns det garanterat folk "i fjällen" som inte vill ha en enda jävel där, Kanske de i fäboden, vad vet jag.
Ja, självklart finns det olika intressen även på landsbygden. Det är lätt att sitta här nere i Mälardalen eller annan region där det finns hur mycket jobb som helst och tycka att ”landsbygden kan leva på turism” och förutsätta att alla vill ha det så. Markägarna har sällan nåt intresse av turism, inte heller samebyarna. Däremot kan den vara viktig för övriga som vill leva och verka där. Och då måste man ju se till att få med dem på tåget, vill man använda en markägares mark är det fullt rimligt han får ersättning för det, och att man ser till att leden underhålls. Hittills har de som sagt haft skattepengar för det, nu måste pengarna in fr annat håll samtidigt som tillflödet av turister ökar.

Grusove

Aktiv medlem
Jag tror man gör sig en otjänst när man tänker att förutsättningarna kring allemansrättsliga frågor på något sätt skulle vara annorlunda i fjällen (nej merparten av cykellederna är inte alls på fjället). Visst är det ju kul att åka välhållna leder men att man börjar ersätta markägare för nyttjande av allemansrätten tror jag är fel väg att gå. Sen är jag sjukt tveksam till att det verkligen är lagligt att ha en obligatorisk avgift men tyvärr lär det aldrig bli prövat rättsligt. Men tittar man på vad naturvårdsverket säger om obligatoriska avgifter kring längdskidspår skulle jag tro att man är ute på riktigt svag is.

Bikzz

Aktiv medlem
Yep, dom försöker att bluffa & lura folk till att betala, för något som egentligen är gratis. För att tjäna mer stålar osv. Tyvärr är väl många Svenssons alltför ovana inför sådana scams, men som sagt, betala inte. Det är fritt att vandra & cykla var man vill.

ooms

Aktiv medlem
Jag tror man gör sig en otjänst när man tänker att förutsättningarna kring allemansrättsliga frågor på något sätt skulle vara annorlunda i fjällen (nej merparten av cykellederna är inte alls på fjället). Visst är det ju kul att åka välhållna leder men att man börjar ersätta markägare för nyttjande av allemansrätten tror jag är fel väg att gå. Sen är jag sjukt tveksam till att det verkligen är lagligt att ha en obligatorisk avgift men tyvärr lär det aldrig bli prövat rättsligt. Men tittar man på vad naturvårdsverket säger om obligatoriska avgifter kring längdskidspår skulle jag tro att man är ute på riktigt svag is.
Hur tänkte du att det skulle funka då? Ledbolaget anlägger en led som de behöver underhålla, för det behöver de markägarens tillstånd. Dessutom driver de en massa turister dit med sin marknadsföring. Naturligtvis måste ledbolaget betala för det. Sedan hur de väljer att få in pengar till underhållet av lederna är naturligtvis upp till dem.

Det är f.ö. ingen skillnad mot hur det funkar i övriga landet, vill du anlägga en led behöver du markägarens tillstånd, annars gör du dig skyldig till skadegörelse när du spikar upp skyltar eller på annat sätt märker upp leden. Det finns en hel del skrivet även om detta på NVV:s webplats.

Ubbe73

Aktiv medlem
Åker upp om en vecka och om det kostar några hundralappar att cykla i fjällmiljö så är det helt ok. Får väl avstå något annat på semestern …

H.

Aktiv medlem
Ledbolaget anlägger en led som de behöver underhålla, för det behöver de markägarens tillstånd. Dessutom driver de en massa turister dit med sin marknadsföring. Naturligtvis måste ledbolaget betala för det. Sedan hur de väljer att få in pengar till underhållet av lederna är naturligtvis upp till dem.
Fast det där är en fabulerad historia. De har skyltat upp existerande stigar och marknadsfört dessa stenhårt, eftersom de tjänar pengar på besökare. Den ökade turismen som de tjänar pengar på har dock lett till slitage vilket gör att de inför ytterligare avgifter för att kompensera för de ökade kostnader som kommer av ökade omsättningar.

Dessutom har de "förbjudit" cykling som faller under allemansrätten, på cykling utanför markerade cykelleder.

ooms

Aktiv medlem
Fast det där är en fabulerad historia. De har skyltat upp existerande stigar och marknadsfört dessa stenhårt, eftersom de tjänar pengar på besökare. Den ökade turismen som de tjänar pengar på har dock lett till slitage vilket gör att de inför ytterligare avgifter för att kompensera för de ökade kostnader som kommer av ökade omsättningar.

Dessutom har de "förbjudit" cykling som faller under allemansrätten, på cykling utanför markerade cykelleder.
Ok, så du håller med om att ledbolaget driver dit turister med sin marknadsföring i syfte att tjäna pengar på dessa. Detta leder i sin tur till kraftigt ökat slitage på markerna. Tycker du då inte att det är rimligt att ledbolaget kompenserar markägarna för detta?

Hur ledbolaget får in sina pengar är en annan fråga.

H.

Aktiv medlem
Då gör du det själv också. Läs vad jag svarade på så kanske det klarnar.
Det är du som påstår att avgifterna gäller nyanlagda stigar och att jag påstår att markägare inte ska kompenseras. Bevisbördan ligger hos dig. Men jag förväntar mig inte att du ska besvara sakliga motargument där du har fel. Du gör sällan det.

Elhojtok

Aktiv medlem
För mig låter det hela rätt likt systemet med fiskekort och det vet jag inte om folk beklagar sig så mycket över.

Om det dessutom kan bidra till en lösning på elcykelproblematiken, så mycket bättre!

Elhojtok

Aktiv medlem
Fiske på annans mark har väl aldrig varit en del av allemansrätten?
TKL fanns inte innan 1975. Hade MTB varit lika poppis på 60-talet som idag så hade den omfattas av TKL.
I de ursprungliga utredningarna av TKL var man främst orolig för framtida slitage, eftersom man trodde att rekreation i form av motorfordonskörning i terräng skulle öka kraftigt.

Edit:
Jag kanske ska förtydliga. Ooms uttryckte det kanske på enklast möjliga sätt för ett par år sedan. Det var något i stil med: "Blir det problem kommer en reglering, allemansrätt eller ej."
MTB-utövandet av idag har nada att göra med den sedvanerätt som transport medelst odämpad cykel på stigar medgav.

Senast ändrad:

Grusove

Aktiv medlem
Hur tänkte du att det skulle funka då? Ledbolaget anlägger en led som de behöver underhålla, för det behöver de markägarens tillstånd. Dessutom driver de en massa turister dit med sin marknadsföring. Naturligtvis måste ledbolaget betala för det. Sedan hur de väljer att få in pengar till underhållet av lederna är naturligtvis upp till dem.

Det är f.ö. ingen skillnad mot hur det funkar i övriga landet, vill du anlägga en led behöver du markägarens tillstånd, annars gör du dig skyldig till skadegörelse när du spikar upp skyltar eller på annat sätt märker upp leden. Det finns en hel del skrivet även om detta på NVV:s webplats.
Tycker du att jag var otydlig? -Jag anser man ska ha laglig grund för de avgifter man tar ut.

voidolf

Aktiv medlem
Södra Årefjällen inför frivillig avgift för vandrare och cyklister. Men tex Lofsdalen inför avgifter för cyklister, men inte vandrare, på gamla befintliga leder.

I lofsdalen är det i princip bara de nya turerna som är relativt byggda som är avgiftsbelagda vad jag kan se. Har dock inte cyklat allt och visst delar man led med vandrare bitvis. Här har man dock lagt mycket pengar och energi på att bygga cykelspecifikt så jag ser inga problem att ta betalt för det.

ooms

Aktiv medlem
Tycker du att jag var otydlig? -Jag anser man ska ha laglig grund för de avgifter man tar ut.
Du skrev också att det var fel att ledbolaget kompenserar markägare. Vill man nyttja någons mark i kommersiella syften (vilket det är frågan om när man skyltar upp stigar som leder och marknadsför dem) behöver man tillstånd, där har du den lagliga grunden för att markägarna har möjlighet att ta betalt.

Sedan kan man diskutera den lagliga grunden i att ledbolaget väljer att finansiera detta genom att ta ut en avgift, men skriv då det istf att antyda att de borde strunta i att kompensera markägaren för den verksamhet de bedriver på dennes mark.

ooms

Aktiv medlem
Det är du som påstår att avgifterna gäller nyanlagda stigar och att jag påstår att markägare inte ska kompenseras. Bevisbördan ligger hos dig. Men jag förväntar mig inte att du ska besvara sakliga motargument där du har fel. Du gör sällan det.
Jag pratar inte om stigar, jag pratar om leder. Lägg inte ord i min mun!
Men du tycker alltså att det är helt ok att ta en liten stig, skylta upp den som led, marknadsföra den stenhårt och därmed driva dit massor med turister i syfte att tjäna pengar på dem, och markägaren ska inte ha ett ord att säga om detta?

H.

Aktiv medlem
Jadu.
Lägg inte ord i min mun!
Följt av ordläggande i mun, toppat med samma halmgubbe en gång till.
Men du tycker alltså att det är helt ok att ta en liten stig, skylta upp den som led, marknadsföra den stenhårt och därmed driva dit massor med turister i syfte att tjäna pengar på dem, och markägaren ska inte ha ett ord att säga om detta?

Jag ser ingen anledning att fortsätta denna diskussion.

ooms

Aktiv medlem
TKL fanns inte innan 1975. Hade MTB varit lika poppis på 60-talet som idag så hade den omfattas av TKL.
I de ursprungliga utredningarna av TKL var man främst orolig för framtida slitage, eftersom man trodde att rekreation i form av motorfordonskörning i terräng skulle öka kraftigt.

Edit:
Jag kanske ska förtydliga. Ooms uttryckte det kanske på enklast möjliga sätt för ett par år sedan. Det var något i stil med: "Blir det problem kommer en reglering, allemansrätt eller ej."
MTB-utövandet av idag har nada att göra med den sedvanerätt som transport medelst odämpad cykel på stigar medgav.
Ja, jag tror det bara är en tidsfråga innan det lur helt ohållbart och reglering behövs. Det är ju det som börjar synas på fjälldestinationerna nu, och avgift blir ju en typ av ”reglering”. I praktiken kanske det räcker, då den stora majoriteten tycker det är helt rimligt att betala för sitt fritidsintresse och den service uppskyltade och underhållna leder innebär och den ev olägenhet de orsakar.

Man såg det när avgifter började införas för skidspår, i början var det några som ylade ”allemansrätt” men de flesta insåg ju det rimliga i att faktiskt bidra till de stora kostnader som anläggandet av skidspår innebär och idag är det fullt accepterat. Så det är väl bara att hoppas att även övriga delar av friluftslivet accepterar att moderniseras i takt med samhället, så kommer kanske skarpa regleringar inte behövas.

Grusove

Aktiv medlem
Du skrev också att det var fel att ledbolaget kompenserar markägare. Vill man nyttja någons mark i kommersiella syften (vilket det är frågan om när man skyltar upp stigar som leder och marknadsför dem) behöver man tillstånd, där har du den lagliga grunden för att markägarna har möjlighet att ta betalt.

Sedan kan man diskutera den lagliga grunden i att ledbolaget väljer att finansiera detta genom att ta ut en avgift, men skriv då det istf att antyda att de borde strunta i att kompensera markägaren för den verksamhet de bedriver på dennes mark.
Ja du läser då som du själv vill du. Markägare och ledbolag får väl ha vilka avtal de vill men att de som nyttjar allemansrätten ska avgiftsbeläggas för det är vad jag ifrågasätter.

H.

Aktiv medlem
Intressant att de uttryckligen säger att det inte finns lagstöd när det är exakt samma typ av "anläggning" som används för cykling på andra ställen, dvs etablerade stigar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer