[Artikel] GinkGo: Ny sportig och lätt lastcykel på svenska marknaden

Wingqvist

Aktiv medlem
DSC_0242-2000x1335.jpg

Den som är ute efter en sportig lastcykel med låg vikt bör titta närmare på GinkGo, Sveriges nyaste lastcykel. Under 2019 kommer provcykling att ske på olika orter runt om i landet.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=34754

Foss

Aktiv medlem
Kul ide och rätt snygg så när som på länkaget till styrningen. Känns dock som att tiden man kan frakta barn på cykeln är på tok för kort jämfört med en ”vanlig” lastcykel.

KCR17

Ny medlem
Roligt med nya koncept. Men ser inga större fördelar jämfört med andra rel. lätta lastcyklar utan elassist tex Omnium eller Bullit. Däremot en hel del nackdelar genom att lastytan är begränsat uppåt.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
kul med en helt annorlunda lastcykel :) men så fick en ju direkt idéer om att kapa bort toppröret, sänka styret, bockstyre, hydraulisk styrning routad bak och under och fram, en mer aerodynamisk kåpa fram som också omsluter och skyddar barnet samtidigt, transparent så barnet även kan sitta framåt och titta ut genom vindrutan/kåpan när det blir lite äldre.

BJS

Aktiv medlem
freddag sa:
kul med en helt annorlunda lastcykel :) men så fick en ju direkt idéer om att kapa bort toppröret, sänka styret, bockstyre, hydraulisk styrning routad bak och under och fram, en mer aerodynamisk kåpa fram som också omsluter och skyddar barnet samtidigt, transparent så barnet även kan sitta framåt och titta ut genom vindrutan/kåpan när det blir lite äldre.

Låter som en start på en byggtråd!?

Kristoffer R

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
weldion sa:
Vad är det som är sportigt med denna cykel?

Lätt och stora hjul. Men topröret och den något begränsade lastförmågan verkar ju rätt avtändande.

Hjulbasen ser också rejält mycket kortare ut än på gängse lastcykelmodeller.

Kul idé, kanske en liten nisch men jag önskar dem framgång.

ttfh

Aktiv medlem
freddag sa:

Men det är väl toppröret som är själva grejen här? Kapar man det måste man förstärka under och då har man en "vanlig" lastcykel. Eller hur menar du?

C-dale

Aktiv medlem
Inte så kul för barnet om hjälmen stöter i överröret hela tiden. Det behöver höjas.

ohellstrom

Aktiv medlem
Jag tycker nog att konceptet är övervägande bra. Som andra påpekat är det ett potentiallt problem att frihöjden är något begränsad. Å andra sidan visar bilderna bara barn som sitter i stol - jag räkna med att större barn kan sitta direkt på flaket och spännas fast på annat vis.

Har haft en Omnium i ca 3 år nu och upplever att majoriteten av cyklingen föregår med relativt lite last. Därför är jag väldigt positiv till koncept som ger goda cykelegenskaper även "tom". Med Omnium upplever jag det t.ex. inte som ett problem att cykla 18x2 km pendling även om jag bara ska ha last med under en liten del av resan.

LoKingAl

Medlem
freddag sa:
Me like, damn du skulle varit anställd där. kudos till fet idé

Är det någon som är intresserad av att komma och testa cykeln kan man göra det nu på söndag den 26/5 vid stapelbäddsparken i Malmö mellan klockan 12 och 16

Martin - GinkGo

Topp