[Artikel] Grupptest Cykelvasahojar: Sammanfattning och personliga val

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Tack för ett väl genomfört test och bra synpunkter.

Jag hakade bara upp mig på en sak - kommentarerna om tredelat. Det är väl inte alls konstigt att man inte specar för en liten nischmarknad som Sverige? Att speca för ett land utan berg att tala om som står för en promille av försäljningen vore ju bara korkat.

Lulle

Ny medlem
cederholm skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tråkigt att ni sågar Sensa.
> Jag är dock mycket nöjd med min.
> Mvh

Varför då? Jag tycker snarare att det är kul att några med mycket erfarenhet säger hur det faktiskt är.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Mycket bra testat och trevlig läsning! Jag får känslan av att ingen av cyklarna riktigt övertygade någon av er dock.

Bra också att få lite synpunkter på det som faktiskt är cykeln, vi som internetcyklar mycket tenderar ju att snöa in på komponentspecarna. Man inser varför Sensa kan vara så mycket billigare / mer välspecad än övriga.

Ebbelee

Medlem
Kul läsning!

Men vad var det för kommentarer om komfort var de stötiga eller saknade ni bakdämpare?

/Ebbe

Jerry

Aktiv medlem
Tackar för en utmärkt artikelserie, har varit itressant att följa.

Debbo

Medlem
Oj, oj, jag som står i valet att köpa en Sensa, visserligen med Carbonramen som har lite anorlunda geometri, är dock inte tillräckligt duktig att läsa av mått och överföra till verkligheten.

I testet tycker jag mig se väldigt lika mått på Sensa och Gianten, någon som kan förklara vad som gör skillnaden.
Har provcyklat Fiori TNT Pro Special, och kände mig väldigt hemma, har idag en Focus Killer Bee LTD.

Serenyeti

Ny medlem
Det blir nog svårt att göra (illa dold) Sensa reklam på Happy efter grupptestet. Jag litar nog mest på våra testares omdöme iallafall....

Senast ändrad:

Habanero

Ny medlem
Intressant läsning, men synd att ni inte kunde få med någon Radon ZR Race 29er i testet. Radon verkar ju vara ett populärt och ofta rekommenderat märke i detta forum.

Freddie L

Aktiv medlem
Bra gjort! Det har varit ett nöje!

Sensa har ju gjort riktig reklam här på forumet. Då är det bra av testarna att våga vara ärliga med sina åsikter.

Lars.E

Aktiv medlem
Jag hade ingen aning om att det fanns en cykel som hette Sensa innan denna artikelserie. Nu vet jag iallafall att dom finns och att man får fina komponenter om man väljer en Sensa.
Sensa Sensa Sensa...
Vilka var dom andra cyklarna i testet?

:)

Kristin

Ny medlem
andatt skrev:
> Fina bilder också, men cykla genom Källslätten?
> Ajabaja...

Busted. Detta var dock ett nödfall p.g.a. den exemplariska fotogeniteten i just Källslätten.

//Kristin

andatt

Ny medlem
Kristin skrev:
> andatt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fina bilder också, men cykla genom
> Källslätten?
> > Ajabaja...
>
> Busted. Detta var dock ett nödfall p.g.a. den
> exemplariska fotogeniteten i just Källslätten.
>
> //Kristin

Jag förstår precis! Var för övrigt där igår. Skapligt blött på väg dit och sånt där mjukt underlag som har fördelen att ramlar man gör det inte ont. Nackdelen är att man måste trampa både uppför och nedför för att komma någonstans.

Westman

Aktiv medlem
Ebbelee skrev:
> Kul läsning!
>
> Men vad var det för kommentarer om komfort var de
> stötiga eller saknade ni bakdämpare?
>
> /Ebbe

Hej Ebbe!

Visst, komfort på hardtails är ett relativt begrepp, även den mest följsamma bakände är ändå dödsstel jämfört med en heldämpad. Men, på turer längre än någon timme märks ändå skillnad också mellan hardtails, vissa skickar upp mer av marken i ryggslutet än andra helt enkelt. Vissa märken har också aktivt jobbat med det, medan andra inte gjort det. Det sitter i ramens baktriangel, däckens luftkammar-volym och sadelstolpens diameter, vinkel och konstruktion, såväl som sadeln. Så det är inte helt enkelt att isolera vad som är vad. Vid stående cykling över rötter etc får man ner till däck och ram. En styvare bakände (ex en med genomgående axel bak) blir också något mindre följsam = mindre grepp. Den skillnaden är också marginell skall sägas.

Den som söker en hardtail med mer komfort kan titta efter en ram i stål, som generellt flexar och följer terrängen bättre än alu.

Daddy D.Lux skrev:
> Tack för ett väl genomfört test och bra
> synpunkter.
>
> Jag hakade bara upp mig på en sak - kommentarerna
> om tredelat. Det är väl inte alls konstigt att
> man inte specar för en liten nischmarknad som
> Sverige? Att speca för ett land utan berg att
> tala om som står för en promille av
> försäljningen vore ju bara korkat.

Tackar!

Den del av världen där tvådelat är bättre än tredelat är betydligt större än vice versa. I Europa skulle jag säga att i princip allt norr om Alperna känns som singel- eller dubbelklingeterritorie, och det är väl knappast en nischmarknad? En del tillverkare låter köparen välja, vilket alltid är det bästa tycker vi - det handlar ju i slutändan om personliga preferenser.

Sedan testar vi ju i Sverige, så då skriver vi om vad som funkar här, då det är här våra läsare(oftast) cyklar. Om tillverkarna vill anpassa sig eller inte är upp till dom.

Debbo skrev:
> Oj, oj, jag som står i valet att köpa en Sensa,
> visserligen med Carbonramen som har lite anorlunda
> geometri, är dock inte tillräckligt duktig att
> läsa av mått och överföra till verkligheten.
>
> I testet tycker jag mig se väldigt lika mått på
> Sensa och Gianten, någon som kan förklara vad
> som gör skillnaden.
> Har provcyklat Fiori TNT Pro Special, och kände
> mig väldigt hemma, har idag en Focus Killer Bee
> LTD.

Generellt skulle jag säga så här: Sensa Merano som vi testade är relativt kort och hög för sin storlek, vilket de kompenserat med längre styrstam (110) och setbackstolpe. Teorin bakom detta tycks vara att hålla hjulbasen kort för mycket "nerv" och livliga åkegenskaper. Ett koncept som fungerar bra på t ex landsvägscyklar och mer liknar CX än MTB.

Problemet inne i skogen blir nämligen att du har för mycket vikt för långt över framhjulet, vilket ihop med en väldigt styv, stydsande bakände och en gaffel med mindre reserver (80mm slag) gör att det känns nära till hands att fara över styret så fort det blir lite stökigt.

Det går att förändra åkkänslan i skogen en hel del genom att byta till en lite kortare stam (och ett minst 10 cm bredare styre!), men det leder till att cykeln istället skulle kännas kort. Och då testade vi ändå Sensan i storlek 21" och Giant, Merida och Trek i 19" - vilket gav ungefär samma längd på ramen, dvs reach - 422-431 mm, men med betydligt högre sadelrör och bakände. Den kortare gaffeln kan du heller inte förlänga utan att påverka geometrin i övrigt med högre vevlagerhöjd och flackare sadelvinkel som negativa följder. Trivs man med old school-geometri och mest ska cykla lättcyklad terräng är det möjligt att hojen passar utmärkt.

Jag har inte provat Fiori, men om du ska beställa en - se till att uppgradera gaffeln från XC32 som standard, den är inte bra. Reba RL eller SID RLT är betydligt bättre och väl värd merkostnaden. Och nu biter jag mig i tungan lite då vi förmodligen gett Sensa nog med kritik - men jag finner det lätt symptomatiskt att man i konfiguratorn kan välja att byta styre och styrstam, men då får man välja färg och modell, medan den vitala infon om längd och bredd saknas..

skogscyklisten skrev:
> Intressant läsning, men synd att ni inte kunde
> få med någon Radon ZR Race 29er i testet. Radon
> verkar ju vara ett populärt och ofta
> rekommenderat märke i detta forum.

Det tycker vi också. Vi hörde av oss till Radon men de avböjde att vara med, då de "får tillräcklig publicitet hos oss ändå". Så ni får ge fasen i att tipsa om dessa cyklar i tid och otid, så kanske vi får ta reda på om de är något att ha framöver. ;) Särskilt intressant som testet tydligt visat att man inte ska stirra sig blind på komponentspecen. Cykeln med billigast drivlina (Trek med Deore) levererade ju bäst helhet/allround, och var dessutom lättast.

Westman

Aktiv medlem
Nu har Sensa Sverige skickat oss sin officiella kommentar ang vår test av deras cykel, dessa är infogade i slutet av den artikeln (som också finns länkad till från sammanfattningsartikeln).

Lars.E

Aktiv medlem
Westman skrev:
> Nu har Sensa Sverige skickat oss sin officiella
> kommentar ang vår test av deras cykel, dessa är
> infogade i slutet av den artikeln (som också
> finns länkad till från sammanfattningsartikeln).

Haha... Där fick testpatrullen smaka på sin egen beska medicin ;)
"Angående testpatrullen på Happy kunde vi aldrig i vår vildaste fantasi föreställa oss att självutnämnda experter kunde uttala sig så kategoriskt och utan minsta ödmjukhet inför egna tillkortakommanden"

Vid närmare granskning så blev nog hela Sverige sågat :)
"Inom Sensa finns ett cykelkunnande som sträcker sig över tjugo år och detta i Holland, ett land med ett cykelintresse vida överstigande det som finns här i Sverige."

Av någon konstig anledning så blir jag faktiskt riktigt sugen på att få prova en Sensa ordentligt. Bara för att jag blir nyfiken... Är Holland kunnigare än Happy?

HåkanC

Aktiv medlem
Westman skrev:
> Den som söker en hardtail med mer komfort kan
> titta efter en ram i stål, som generellt flexar
> och följer terrängen bättre än alu.

Precis som i ett tidigare inlägg i dag, det här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2117014/2117085#msg-2117085
generaliserar du så mkt att det blir mer fel än rätt.

Materialet som ramen är gjord av är inte alls lika viktigt för den upplevda komforten hos cykeln som hur ramen är konstruerad och de andra komfortbestämmande delarna hos cykeln,
du nämner ju en hel del av dem själv tom!

/Håkan

Kristoffer R

Aktiv medlem
Jag var redan nyfiken på märket, kan ju ärligt säga att jag tittat in på sidan och klurat på om det går att göra stigcykel av den med några väl valda moddar.

Gött att de ger igen lika väl som de tar emot iaf. :) Jag hoppas ändå att Sensa kan erbjuda en 690 mm option på styre och några feta stigdäcks-alternativ framöver.

HåkanC

Aktiv medlem
Lars.E skrev:
> Haha... Där fick testpatrullen smaka på sin egen
> beska medicin

Nja, det tycker jag är lite hårt.

Däremot läser jag Sensa-recensionen som ett tydligt exempel på hur viktigt det är att välja rätt storlek, och att inte dra för långtgående slutsatser om cykeln inte passar oavsett om det är pga fel strl, fel styrtappslängd eller setback av sadeln.

/Håkan

Serenyeti

Ny medlem
Holland är ju ett enda flygfält så hur kan de tro att de bygger bättre cyklar än märken från Colorado t.ex? ;-)

Lars.E

Aktiv medlem
HåkanC skrev:
> Lars.E skrev:
> -----
> > Haha... Där fick testpatrullen smaka på sin
> egen
> > beska medicin
>
> Nja, det tycker jag är lite hårt.
>
> Däremot läser jag Sensa-recensionen som ett
> tydligt exempel på hur viktigt det är att välja
> rätt storlek, och att inte dra för långtgående
> slutsatser om cykeln inte passar oavsett om det
> är pga fel strl, fel styrtappslängd eller
> setback av sadeln.
>
>
> /Håkan

Sensas egen recensionen upplevs saklig och är ett av skälen till att jag blir nyfiken på att testa en Sensa anpassad för mig(men inte så att jag kommer köpa en). Men då min cykling påminner mycket om Westmans och Kristins så kanske det skulle bli svårt att hitta helt rätt även om den anpassas till mig. Vem vet?

oxr

Aktiv medlem
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------.
> Däremot läser jag Sensa-recensionen som ett
> tydligt exempel på hur viktigt det är att välja
> rätt storlek, och att inte dra för långtgående
> slutsatser om cykeln inte passar oavsett om det
> är pga fel strl, fel styrtappslängd eller
> setback av sadeln.

Menar du att Happymtb testat cykeln i fel storlek?

HåkanC

Aktiv medlem
Lars.E skrev:
> Sensas egen recensionen upplevs saklig och är ett
> av skälen till att jag blir nyfiken på att testa
> en Sensa anpassad för mig(men inte så att jag
> kommer köpa en).

Alla tillverkares egna omdömen om sina egna produkter är en del av deras marknadsföring.
Åtminstone enl mig.

oxr skrev:
> Menar du att Happymtb testat cykeln i fel storlek?

Nej
Men som jag skrev är Sensa-recensionen för mig ett tydligt exempel på hur viktigt det är att välja rätt storlek.
Särskilt vid jämförande recensioner, men även vid tester.

Redigerat:
Personligen skulla jag aldrig ha valt en Sensa Merano TNT Pro
inte för att köpa och troligen inte heller för att recenscera (iofs har även jag ett pris),
den har vare sig rätt storlek, eller geometri, för mig.

/Håkan

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Jag kan förtydliga att vi kommer att ge en replik på Sensas kommentarer vid senare tillfälle. Tillsvidare uppmuntrar vi till att läsa dem och bilda er en egen uppfattning.

HåkanC skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Den som söker en hardtail med mer komfort kan
> > titta efter en ram i stål, som generellt
> flexar
> > och följer terrängen bättre än alu.
>
> Precis som i ett tidigare inlägg i dag, det här:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2117014/21170
> 85#msg-2117085
> generaliserar du så mkt att det blir mer fel än
> rätt.
>
> Materialet som ramen är gjord av är inte alls
> lika viktigt för den upplevda komforten hos
> cykeln som hur ramen är konstruerad och de andra
> komfortbestämmande delarna hos cykeln,
> du nämner ju en hel del av dem själv tom!
>
>
> /Håkan

Hej Håkan!

Nu tror jag nästan du medvetet feltolkar mig, i båda trådarna. Det är ju precis detta som är min poäng - det handlar mycket mer om hur man konsturerat cykeln än med vilket material den är konstruerad.

Generaliseringar är ibland nödvändiga då det annars blir väldigt komplexa textväggar i de fall många egenskaper samverkar, som här. Det är ofta också en svår avvägning som skribent hur invecklat respektive lättläst man ska göra något. Generaliseringen ovan tycker jag f.ö. håller. Inte enbart pga materialet i sig utan mer baserat på hur ramar i detta material brukar vara konstruerade.

HåkanC skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Menar du att Happymtb testat cykeln i fel
> storlek?
>
> Nej
> Men som jag skrev är Sensa-recensionen för mig
> ett tydligt exempel på hur viktigt det är att
> välja rätt storlek.
> Särskilt vid jämförande recensioner, men även
> vid tester.

Ang det här med storlek så jag egentligen redan förtydligat det ovan (Sensan är kort för sin storlek, så vi blev tvungna att gå upp en storlek för att uppnå samma längd. Numera köper man cykel efter längd (reach), inte sadelrörets längd)

Här kommer en motfråga att fundera på:

Om vi skulle testat Sensan i en storlek mindre, som alltså skulle varit kortare än den vi testat, t o m kortast i testet, tror du då att cykeln skulle upplevts
a) tryggare och lugnare på tekniska stigar
eller
b) mer otrygg och nervös på tekniska stigar
?

HåkanC

Aktiv medlem
Westman skrev:
> Ang det här med storlek så jag egentligen redan
> förtydligat det ovan (Sensan är kort för sin
> storlek, så vi blev tvungna att gå upp en
> storlek för att uppnå samma längd. Numera
> köper man cykel efter längd (reach), inte
> sadelrörets längd)

Det verkar som geometrin hos Sensa Merano TNT Pro passar dig, och de andra recensenterna,
lika illa som mig.

/Håkan

Är Sensas kommentarer bortplockade eller har jag helt plötsligt drabbats av blindhet för tillverkarkommentarer. Ser inget i slutet av artikeln, vare sig sammanfattningen eller Sensatestet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography skrev:
> Är Sensas kommentarer bortplockade eller har jag
> helt plötsligt drabbats av blindhet för
> tillverkarkommentarer. Ser inget i slutet av
> artikeln, vare sig sammanfattningen eller
> Sensatestet.

Inte bara du. Jag hittar den inte på samma ställe som tidigare iaf.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Något hade blivit fel, men nu är kommentaren tillbaka.

Tobbe A

Medlem
Helstel Allebike 29:a vann ju förra året så det måste ju va det bästa på vasan!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer