[Artikel] Happyride långtidstestar marknadens största pedaler - Catalyst

Aron

Aktiv medlem

Tillverkaren lovar bättre kraftöverföring med dessa pedaler. Happyride har testat Catalyst från Pedaling Inovations under nästan ett års tid. En sak kan vi dock avslöja redan nu, pedalerna är enorma - och enormt iögonfallande.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=34366

Jimel

Aktiv medlem
Låter ju intressanta men man kanske får vänta på 2.0 som du skriver.

Makten

Aktiv medlem
Se där! Jag har länge förordat att ha pedalaxeln betydligt längre bak under foten än vad de flesta kör:-) Och det behöver man inte megastora pedaler för, men väl ganska styva skor.

"Skruvar på plattformspedaler ska monteras inifrån."

Haken med det är att man sabbar pedalgängan när man skruvar ur den böjda skruven. Montering utifrån gör förstås att insexgreppet pajjar, men byter man i tid så brukar det inte vara några problem att använda polygrip. Det värsta är om skiten går av precis i höjd med pedalen. Då är förstås montering från insidan mycket bättre.

Åke

Aktiv medlem
Ett tips är att fylla alla insex hål med smältlimm så det inte kommer in sten och skit. Behöver man sen byta är det bara att värma lite och pilla loss.
Funkar förövrigt även för skruvskallarna på SPD klossarna.

mikipedia_

Aktiv medlem
Annars får man förlika sig med att insexan är kaputt och köra med tång från början, brukar ju funka med fingrarna bara den lossat något varv med tången?

Aktiv medlem
Seriöst? Är det ett Aprilskämt eller?

"Tanken bakom pedalerna är att, likt barfotalöparna, låta foten arbeta naturligt."

-jag tycker det ser precis motsatsen ut. Vill man låta foten arbeta naturligt vill man väl ha större tyng under fotens trampdynor och precis där borde axeln sitta. Det här ser ut som att sätta på en träsko för att stänga av fotens naturliga rörelse helt.

Jag kan köpa att vissa får mer kraft då man stänger av vissa rörelser. Men man skall inte tro man blir stark i muskler man stänger av. Och dessutom skulle jag rekommendera SPD eller liknande system fall kraftöverföring är att föredra. Inte flattisar.

Jag ser att det publicerades igår men jag tror fortfarande det är ett aptrilskämt..=)

Rattnalle

Aktiv medlem
Ville sa:

"Tanken bakom pedalerna är att, likt barfotalöparna, låta foten arbeta naturligt."

-jag tycker det ser precis motsatsen ut. Vill man låta foten arbeta naturligt vill man väl ha större tyng under fotens trampdynor och precis där borde axeln sitta. Det här ser ut som att sätta på en träsko för att stänga av fotens naturliga rörelse helt.

Jag kan köpa att vissa får mer kraft då man stänger av vissa rörelser. Men man skall inte tro man blir stark i muskler man stänger av. Och dessutom skulle jag rekommendera SPD eller liknande system fall kraftöverföring är att föredra. Inte flattisar.

Jag ser att det publicerades igår men jag tror fortfarande det är ett aptrilskämt..=)
Trampdynor. Inte bara trampdynan vid tårna som en klassisk spd-sko brukar se ut. Tror jag tanken är.

Jag står inte riktigt så långt bak men nästan. Framkanten på pedalen i främre trampdynan ungefär. Med mer normalstor plattis. Det är inte en aktiv tanke utan för foten hamnat för mig när jag ställt mig som det är bekvämt när jag gick över spd. Jag inbillar mig inte att jag blir starkare av det men jag orkar hålla bättre kontroll betydligt längre och mer avslappnat när det blir tekniskt och brant. Vid trampande är det lite skit samma, kanske lite lättare för en klenis men inget jag märker av direkt, det är låren som begränsar.

mansp

Medlem
Rattnalle sa:
Ville sa:

Trampdynor. Inte bara trampdynan vid tårna som en klassisk spd-sko brukar se ut. Tror jag tanken är.

Jag står inte riktigt så långt bak men nästan. Framkanten på pedalen i främre trampdynan ungefär. Med mer normalstor plattis. Det är inte en aktiv tanke utan för foten hamnat för mig när jag ställt mig som det är bekvämt när jag gick över spd. Jag inbillar mig inte att jag blir starkare av det men jag orkar hålla bättre kontroll betydligt längre och mer avslappnat när det blir tekniskt och brant. Vid trampande är det lite skit samma, kanske lite lättare för en klenis men inget jag märker av direkt, det är låren som begränsar.
Fast som Ville är inne på så är grundtanken med barfotalöpning att foten får arbeta naturligt med balans och avstamp. Det leder till att landa på framfoten och därmed använda hela foten+vad(inte knä) som en fjäder för att dämpa stötar och få ett bra avstamp(senor och muskler fungerar som gummiband). Gör man som dessa trampor så att tår+främre fot hamnar på kanten/utanför så tar man bort stora delar av vadens bidrag, dessutom tar knät alla stötar..
Så dessa trampor ger nog inte riktigt "barfotalöpningstänket" ifall man placerar foten så långt fram, men har man hårda skor så kan foten ändå inte jobba naturligt och då "behövs" kanske inte fjädringen i foten. Sen är ju cykling =/= löpning och ställer inte riktigt samma krav på balans(med foten) och dämpning(vi har ju däck/dämpare etc) eller "gummibandande" avstamp. Men med detta sagt har jag relativt små fötter, så en vanlig plattis räcker för mig...

Makten

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
+1

Att ha pedalaxeln så långt fram som normalt rekommenderas känns för mig ungefär som att promenera på tå. Hur man gör när man springer känns inte relevant i sammanhanget. Och varför skulle en svagare muskel (vaden) spela nån större roll när det ändå är lår och arsle som gör det största arbetet? Känns som att man bara tillför ytterligare en svagare länk.

Åke

Aktiv medlem
Susanne Ljungskog flyttade ju in klossen i hålfoten för att inte vaden skulle begränsa kraften hon la på pedalerna, så visst funkar det för vissa.

”De små detaljerna
Många kan träna men det är få som bryr sig om detaljerna. En viktig detalj var att vi beställde en måttbeställd cykel till mig. Jag ville sitta perfekt på cykeln och få ut maximal kraft. Vanligtvis får man bara en cykel tilldelad till sig av sitt proffslag, men det var alltså inte min melodi. På cykeln höjde vi vevpartiet med 3 cm för att jag skulle kunna trampa i kurvor utan att slå pedalen i asfalten. Klossen under skon sattes i hålfoten där tester visade att jag fick ut mest kraft. Vi borrade egna hål under skon för att flytta tillbaks klossen.”

https://www.sporthalsa.se/artiklar/susanne-ljungskog-beraettar-min-vaeg-till-framgang/

Åke

Edman

Aktiv medlem
Makten sa:
Rattnalle sa:
+1

Att ha pedalaxeln så långt fram som normalt rekommenderas känns för mig ungefär som att promenera på tå. Hur man gör när man springer känns inte relevant i sammanhanget. Och varför skulle en svagare muskel (vaden) spela nån större roll när det ändå är lår och arsle som gör det största arbetet? Känns som att man bara tillför ytterligare en svagare länk.
+1

"Uppfinnaren" James Wilson poängterar ju också just detta, att det är INTE är relevant hur man springer. Meningen med de långa pedalerna är att ge stöd åt foten på båda sidor av fotvalvet, som när man lyfter, för att slippa "stå på tå"

Aktiv medlem
Edman sa:
"Uppfinnaren" James Wilson poängterar ju också just detta, att det är INTE är relevant hur man springer. Meningen med de långa pedalerna är att ge stöd åt foten på båda sidor av fotvalvet, som när man lyfter, för att slippa "stå på tå"
Jag köper det helt. Men jag köper det inte alls i kombination med att det skall vara en naturlig rörelse likt barfota som nämndes i artikeln.

För mig är flattisar aktiv cykling med mycket hopp och lek. Om jag gör ett bunnyhop så arbetar ben och fötter ganska likt ett jämfotahopp på plan mark. Att göra ett jämfotahopp med fötterna på plan mark med tyngdpunkten mitt under hålfoten är för mig väldigt onaturlig. Även att landa så.

Vill man fokusera på kraft likt tyngdlyft och applicera det på cykling så förstår jag inte varför man väljer flattisar över huvud taget. Där är SPD kungar.

Erik O

Aktiv medlem
Ja det känns ju inte som att man vill begränsa möjligheten att som det står i artikeln kontrollera och få med sig cykeln mot några procent bättre kraftöverföring. Då kanske man inte ska köra plattisar.

Makten

Aktiv medlem
Ville sa:
Vill man fokusera på kraft likt tyngdlyft och applicera det på cykling så förstår jag inte varför man väljer flattisar över huvud taget. Där är SPD kungar.
Man kanske vill ha bra kraft när det behövs trots plattisar? Jag förstår inte varför man skulle välja det ena eller det andra och sen strunta i all vidare optimering.

Själv har jag plattisar för att jag vågar mycket mer då (förutom dropp där det förvärrar). Givetvis försöker jag stå på pedalerna så att jag får en bra kompromiss mellan kraft och kontroll. För just mig innebär det att pedalaxeln är ganska nära hålfoten.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer