[Artikel] I skånska Fulltofta regleras cyklandet i olika zoner

johan44

Aktiv medlem
Fortfarande nyfiken på om cykling är ett sånt stort problem eller om de som upplever sig störda är väldigt bra på att höras, efter många år av cyklande utan konflikter...Och om cyklister är i majoritet, vilket man kan uppleva ibland, är det fortfarande gående som har tolkningsföreträde så att cyklingen ska regleras och hållas nere?

Jonatan F

Aktiv medlem
Instämmer med vem det nu var, vandrare är sämre för stigbreddning eftersom de inte går i lera. Däremot tycker jag det är klokt att man tydligt avdelar områden. Vi måste ju alla samexistera. Sedan måste ju fördelningen rimligen ske utifrån antal människor eller kanske människo-timmar på området samt naturhänsyn. I Vemdalen undanbad de även vandrare på känsliga områden och det kan ju krävas även i sådana här områden vissa tider.

Johanna P

Ny medlem
Jag ska inte ge mig in i någon diskussion utan vill endast lyfta att det står ett fel i pressutskicket. Det står att cyklar ska ledas i de gröna områdena men det stämmer inte. På kartan står det bättre: cyklar rekommenderas att ledas genom betesmarker i de gröna zonerna samt på de tillgänglighetsanpassade stigarna i de röda zonerna.

Kneecap

Aktiv medlem
Jag ska inte ge mig in i någon diskussion utan vill endast lyfta att det står ett fel i pressutskicket. Det står att cyklar ska ledas i de gröna områdena men det stämmer inte. På kartan står det bättre: cyklar rekommenderas att ledas genom betesmarker i de gröna zonerna samt på de tillgänglighetsanpassade stigarna i de röda zonerna.
Tjena!

Lät ju klart bättre då.

LDG

Aktiv medlem
De kan också t.ex. skriva
-cyklister rekommenderas sänka farten rejält eller leda cykeln pga begränsad framkomlighet.

Att förbjuda cykling men inte vandring när det är blött för att minska markpåverkan är ett skämt och segregerande.

Hatar denna trend med förbud!

ething

Aktiv medlem
Jag tolkar det som att Fulltofta är ett naturreservat? Även om tanken är god ser jag inget positivt komma ur detta. De som cyklar utan hänsyn lär fortsätta göra det medan andra kommer få ordningspoliser efter sig huruvida de cyklar "lugnt nog" i rätt zon. Jag tolkar det som någon utan egen erfarenhet försöker göra något bra men jag tror tyvärr resultatet blir det motsatta.

Snuten

Aktiv medlem
Verkar rörigt. Inte en chans att hålla koll på när man växlar från en zon till en annan, eller har de skyltat tydligare på plats också?

Har inte cyklat där men är sugen, det är fina omgivningar och bra stigar. Tycker det är bra med indelningen, tror det ger bättre förståelse för alla som är där. Alternativet blir som i Skrylle, man får bara cykla på vägar och en avsedd stig. De ställen som man ska undvika när det är blött är i princip kärr. Men det förutsätter såklart att skyltningen är bra (vilket jag inte vet).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer