[Artikel] Ibis uppdaterar Ripley

Raggamuffin

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Raggamuffin sa:
Hur ändras inte avståndet mellan händer och fötter? Relativt markplan då.
Ja, det var kanske taskigt uttryckt av mig: man trampar och svänger, så visst ändrar sig avståndet mellan händer och fötter!
Vevhuset och övre delen av styrröret ska det va...

Det ändras klart inte om man tar fram en meterstock och mäter men vinkeln på stocken kommer ändras.

Raggamuffin

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Raggamuffin sa:
vinkeln på stocken kommer ändras.
Javisst, men vad påverkar detta när du cyklar? Tänk på det när du cyklar uppför och när du cyklar utför.

Styret kommer närmre min kropp och högre, ger mig mindre utrymme och mindre tryck på framhjulet.
Om det är ett bekymmer eller ej beror på vad geometrin är från början.

VKruger

Aktiv medlem
Någon som vet varför de pendlar så i pris hos Cykelkraft? För två dagar sen kostade GX 39kkr med den extra 10% rabatten, idag kostar den 44kkr

crippan

Medlem
Hej!

Funderar på att beställa en ripley. Känns stor prisskillnad för att enbart få GX och en annan dropper.

Hur är NX Eagle i funktion? Vikt spelar inte så stor roll. Jag har kört på X11 och x01 (ej Eagle innan)

Makten

Aktiv medlem
VKruger sa:
Någon som vet varför de pendlar så i pris hos Cykelkraft? För två dagar sen kostade GX 39kkr med den extra 10% rabatten, idag kostar den 44kkr
Visst är det fantastiskt. Jag funderade starkt på en NX och tänkte att jag har hela helgen på mig innan 10%-rabatten går ut, men nu är den plötsligt dyrare. No buy.

Undrar hur deras marknadsavdelning resonerar.

Getabocken

Ny medlem
VKruger sa:
Min gissning är att de råkade ha kvar de gamla priserna (alltså gamla Ripley LS) och nu har uppdaterat till de korrekta priserna. Trist att behöva betala vad den egentligen ska kosta va?

Makten

Aktiv medlem
Getabocken sa:
Trist att behöva betala vad den egentligen ska kosta va?
Trist att de har noll koll snarare. Ett lite högre pris som inte ändrar sig stup i kvarten hade helt klart varit att föredra. Nu vet man ju inte om de tänker sänka priset igen eller inte. Totalt lotteri. Tilltalar i alla fall inte mig.

jonte987

Aktiv medlem
Nu jobbar jag inte där men vi får hoppas att de har olika artikelnummer för de olika cyklarna och i så fall råkar de nog inte blanda ihop priserna. Det är nog marknad du vill prata med inte IT.

thomalin

Aktiv medlem
Getabocken sa:
VKruger sa:
Min gissning är att de råkade ha kvar de gamla priserna (alltså gamla Ripley LS) och nu har uppdaterat till de korrekta priserna. Trist att behöva betala vad den egentligen ska kosta va?

Nja, deras priser åker konstant jojo, så den där teorin håller inte.

jofahjalm

Aktiv medlem
Makten sa:
Trist att de har noll koll snarare. Ett lite högre pris som inte ändrar sig stup i kvarten hade helt klart varit att föredra. Nu vet man ju inte om de tänker sänka priset igen eller inte. Totalt lotteri. Tilltalar i alla fall inte mig.

Om du bara ser det för vilken hoj då får för hur mycket pengar istället som ”förlorade möjligheter” blir du nog lyckligare. Sedan kan man ju boka en, häva köpet och köpa om, om det skulle bli billigare.

Eller så kollar man in en Giant Trance 29 istället.

Makten

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Om du bara ser det för vilken hoj då får för hur mycket pengar istället som ”förlorade möjligheter” blir du nog lyckligare. Sedan kan man ju boka en, häva köpet och köpa om, om det skulle bli billigare.
Jag vet inte hur du funkar, men om man ställt in sig på att en produkt kostar en viss summa och den plötsligt är femtusen spänn dyrare när man ska trycka på knappen så känns det inte lika lockande längre. Plötsligt är den inte såpass prisvärd att man kan ha överseende med en del konstigheter i specen, och så vidare. Plus att jag inte blir jättesugen på att göra affärer med en slumpgenerator.

Eller så kollar man in en Giant Trance 29 istället.
Mja, den är fulare och kortare.

Raggamuffin

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Raggamuffin sa:
danne1 sa:
Googla "Utbud och efterfråga"

Hur är det relevant?

När man ser att efterfrågan är stor på en vara med begränsat utbud kan man höja priset och därmed vinsten.

Jo jag är med på hur det funkar =)

Men jag är inte med på hur det är relevant för CKs jojopriser, de verkar inte följa något vanligt marknadsmönster. De har ju sänkt när utbudet varit som minst, sen kom leverantörerna ikapp lite då sänkte de igen.
Det är klart också utbud och efterfråga men lite omvänt.

jonte987

Aktiv medlem
Tänkte just de att möjligen har de implementerat nån sån skit att om många klickar så höjs priset. I så fall är det nog de som ska googla supply & demand. Speciellt som de även verkar ha implementerat överbokningskonceptet från flygindustrin. En fri marknad förutsätter så kallad perfekt information och det verkar inte vara uppfyllt här.

jofahjalm

Aktiv medlem
Flygindustrin är knappast öppna med hur dom sätter priserna. Det är en väldigt komplex uppgift att försöka skatta flygpriserna.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hade de höjt priserna efter att ha sålt X antal cyklar hade det varit rimligt, nu verkar det lite märkligare.

NickPick sa:
Cykeln är bara bra nog för köp om man prickar rätt pris. Annars inte.
Typiskt internetcykling ?

Det är väl få som inte hade irriterat sig på att köpa en cykel som dagen efter är 12 000 kr billigare?
En vanlig tisdag eller för att det är våfflans dag-rabatt.

jofahjalm

Aktiv medlem
Synd att ni inte tog chansen när det var halva priset mot resten av världen. Tänk på hur mycket pengar ni förlorade. Chansen kanske aldrig kommer igen.

Makten

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Synd att ni inte tog chansen när det var halva priset mot resten av världen. Tänk på hur mycket pengar ni förlorade. Chansen kanske aldrig kommer igen.
Synd att CK inte behöll samma pris som resten av världen. Tänk på hur mycket pengar de förlorade (genom förlorade kunder). Chansen kanske aldrig kommer igen.

Tillgång och efterfrågan går åt båda hållen. Min efterfrågan försvann när CK höjde priset.

jofahjalm

Aktiv medlem
Makten sa:
jofahjalm sa:
Synd att CK inte behöll samma pris som resten av världen. Tänk på hur mycket pengar de förlorade (genom förlorade kunder). Chansen kanske aldrig kommer igen.

Tillgång och efterfrågan går åt båda hållen. Min efterfrågan försvann när CK höjde priset.

Jo, men du behöver nog inte oroa dig för CK. Jag tror säkert dom redan hst sålt fler cyklar än vad dom kan leverera.

Makten

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Jo, men du behöver nog inte oroa dig för CK. Jag tror säkert dom redan hst sålt fler cyklar än vad dom kan leverera.
Givetvis. Jag ironiserade bara lite över det eventuella missförståndet kring hur tillgång och efterfrågan fungerar:-)
Jag har redan två stigcyklar, så min efterfrågan finns bara om priset är rätt.

glitch

Aktiv medlem
Makten sa:
jofahjalm sa:
Givetvis. Jag ironiserade bara lite över det eventuella missförståndet kring hur tillgång och efterfrågan fungerar:-)

Hur det funkar "i ditt fall".
Tror inte deras affärsplan bygger på dig ;-)

NickPick

Aktiv medlem
Makten sa:
jofahjalm sa:

Du skulle med andra ord ändå inte köpt någon.

Ibis andra succé på kort tid, jag köpte Ripmon men den kom inte så det blev en Yeti sb5.5 är inget annat än toknöjd med den. Har inte testat Ripmon, Hur är den i jämförelse med Yetin?

jij

Aktiv medlem
Makten sa:
jofahjalm sa:

Det kan ju också vara så att de skapat en halvt omedveten höjd efterfrågan hos dig nu så när de sänker priset nästa gång så klickar du hem den kvickt innan priset höjs igen.

Eller kan du motstå? ;)

jonteald

Medlem
FYI
Fick precis bekräftat av cykelkraft att även Ripley NX från dem kommer med en Bike Yoke dropper. Detta trotts att Ibis hemsida specar NX med en KS stolpe.
Från email:
"Då vi har alla IBIS i CK-edition så är specifikationerna annorlunda än vad som står på IBIS hemsida. Det stämmer alltså att den kommer med specen som står på vår hemsida"

Blomman69

Medlem
Det var väl en liten tröst ändå med tanke på att de justerade upp priset nästan 3000 mitt under pågående kampanj?

jonteald sa:
FYI
Fick precis bekräftat av cykelkraft att även Ripley NX från dem kommer med en Bike Yoke dropper. Detta trotts att Ibis hemsida specar NX med en KS stolpe.
Från email:
"Då vi har alla IBIS i CK-edition så är specifikationerna annorlunda än vad som står på IBIS hemsida. Det stämmer alltså att den kommer med specen som står på vår hemsida"

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer